Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Synstap og innsnevring av synsfeltet

Første gang jeg fikk vite jeg hadde hypethyrose var i -94. Omtrent samtidig havnet jeg på sykehuset fordi jeg mistet 50 % av synet mitt.
    Sykehuset kunne bare konstantere at sidesynet var forsvunnet og at jeg hadde mistet mye av synet.
    Jeg fikk tyroxin, og gikk på det ca ett år. En del av synet kom tilbake i den tiden, men sidesynet var forsvunnet for alltid. Etter ett år på tyroxin fikk jeg beskjed om at nå virket skjoldbruskkjertelen min igjen og jeg var frisk fra hypotyrosen og trengte ikke mer medisiner eller kontroller.
    I mange år gikk det greitt, men sommeren 2008 fikk jeg mer og mer problemer med å se, jeg ble deppet, eide ikke energi, neglene og håret ble sprøtt og flisete, og oktober 2008 fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått hypotyrose igjen.
    Jeg er pr. i dag "meget trangsynt" som øyelegen min sier, jeg sliter også fælt med at det føles som jeg har noen skikkelig fettete briller på meg....ser altså uklart og "flekkete". Bil har jeg ikke kunnet kjøre på over to år. Har vært til utredning både på lokalsykehuset og på Ullevål, men ingen kan si meg hvorfor jeg mister synet.
    På mitt spørsmål om det kan være en sammenheng med stoffskiftet, svarer øyelegene blankt nei, men en øyelge mener det kan være noe autoimmunt som fører til at nervetrådene i øyet dør.
    Ble overrasket når jeg så at det finnes mange som har problem med øynene av forskjellige grunner. Etter hva øyelegene har sagt til meg så er det ingen sammenheng mellom syn og hypotyrose. Er det noen andre som har opplevd å miste sidesynet i den tiden de har utviklet hypotyrose?
    Jeg er selvsagt utrolig nervøs for hvor mye jeg kommer til å miste av synet. Skal inn til Hjelpemiddelsentralen for å få utprøvet diverse hjelpemiddel for å gjøre hverdagen lettere......

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Synstap og innsnevring av synsfeltet

Jeg går ut i fra at det er vurdert om din diabetes er skyld i ditt synstap? Det vi vet er jo at hypothyreose kan påvirke nervebanene ellers. Selv sliter jeg med det jeg tror er tynnfibernevropati (og her står hypothyreose som en årsak), som gir seg utfall i nervesmerter i hender og føtter som kan minne om noe revmatisk. Samt at jeg i høst hadde endel svelgproblem (jeg har ikke struma) som jeg tror er nevrologisk. Blir jo ikke tatt alvorlig da for jeg har jo så fine prøver.

Hadde jeg vært i dine sko hvor du kanskje risikerer å miste synet, hadde jeg ikke nølt med å prøve naturlig thyroid (Erfa, Armour osv) Dette påvirker hyporthyreosen på en helt annen måten enn levaxin og mange får et nytt liv. Etter år på disse medisinene er det folk som enda merker gradvise bittesmå bedringer i sine hypothyeose symptomer. Det tar med andre ord tid og det er overhodet ingen garantier for at dette vil hjelpe synet ditt. Men jeg regner med du synes det er verdt et forsøk?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Diabetes fikk jeg først høsten 2010, og det er blitt tatt bl.a. øyebunnsfotografering, så at diabetes er synderen er helt utelukket. men pga syntapet kommer jeg til å ta øyebunnsfotografering en gang i halvåret, selv om jeg "bare" har nyoppdaget diabetes 1.
    Var hos endokrinolog sommeren 2009, og da var blodsukkerverdiene helt fine.

Naturlig thyorid, er det noe man tar i stedet for levaxin eller i tillegg til levaxin?
    Er det noe man får på respt eller et middel man kjøper selv, og i såfall hvor?

Beklager at jeg spør dumt og mye, men jeg har bare i det helt siste begynt å ane at det å bare knaske i meg levaxin i den mengde legen foreskriver, ikke er nok. Vet i grunnen utrolig lite om hvordan jeg går frem for å gjøre min hverdag bedre....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Naturlig thyorid, er det noe man tar i stedet for levaxin eller i tillegg til levaxin?
    Er det noe man får på respt eller et middel man kjøper selv, og i såfall hvor?
    .
    Thyroid brukes istede for levaxin (noen bruker det i tillegg til).

Så kommer min påstand: Legene og legemidelverket liker ikke naturlig thyroid fordi de er påvirket av legemiddelindustrien. Legemiddelindustrien liker ikke naturlig thyroid fordi det ikke går an å ta patent på. Det går ikke an å ta patent på thyroid fordi det er fremstilt av hormoner fra frysetørret skjoldbruskkjertel av svin. Man kan altså ikke ta patent på en ingridiens moder natur har oppfunnet.

Thyroid inneholder følgende hormoner: T4, T3, T2, T1, T0 og calsitonin (akkurat det samme som din kjertel ville levert deg)

Levaxin inneholder: T4

Thyroid må søkes på registreringsfritak gjennom legemiddelverket (kun en formalitet) Du får den ikke på blå resept med mindre du klarer å få en endokrinolog til å søke NAV om dette. Ingen på forumet som bruker thyroid har lyktes å få til dette så langt jeg vet. Det betyr at du må betale det selv. Det koster meg ca 1200kr for 500tbl. Jeg bruker 3 og en kvart tablett per dag.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Tusen takk for et lettforståelig svar
    Da tror jeg at jeg vil prate med fastlegen min om dette når jeg skal til henne
    1.april.
    Om det finnes bare en bitteliten sjanse for at dette skal kunne hjelpe i forhold til synet, så er det vel verdt prisen!

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn