Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Melatonin og stofskiftemedicin

Hej,
    Jeg vil gerne begynde at tage melatonin til natten. Jeg er dog usikker på, om det kan interagere med min T4-medicin, som jeg også tager til natten... er der nogen, der ved, om det er tilfældet?
    Mange hilsner
    Sharon

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,365

Standard Sv: Melatonin og stofskiftemedicin

Det mener jeg ikke, det gør. Men der er stærkt delte meninger, om melatonin er godt for folk med autoimmune sygdomme eller ej. Så der må man vælge selv. Spørger du en 'almindelig' læge, vil svaret nok være, at man ikke bør bruge melatonin, når man har en autoimmun sygdom. Jeg ved ikke, hvorfor nogle fraråder det. Måske simpelthen fordi, der ikke er lavet undersøgelser, som de anerkender. Men læge Carsten Vagn Hansen har citeret flere udenlandske eksperter for at sige /skrive, at det netop er fantastisk til folk med autoimmune sygdomme. Prøv at gå ind fx her http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/ og søg på både melatonin og på autoimmune sygdomme.

Jeg bruger det selv af og til. Er meget følsom for det og skal sætte ekstra tid - sovetid - af til at bruge bare en lille bid af en melatonin-pille, da jeg ellers bliver groggy af det ...

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Tak for dit svar! Meget godt at vide, at jeg skal være opmærksom på, at det kan gøre én groggy. Det var netop fordi, jeg har læst Carsten Vagn Hansens artikler, at jeg tænkte, det kunne være en god idé at tage - men jeg vil da lige læse lidt mere op på det.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,365

Jeg har læst om et forsøg, hvor nogle kvinder spiste 75 mg melatonin i døgnet He he... det kan jeg slet ikke forestille mig. Men det taler for, at melatonin som sådan er ugiftigt. Og når kroppen selv fremstiller det, kan jeg heller ikke se, hvorfor det skulle være farligt for folk med autoimmune sygdomme. Så skulle vi vel tage medicin, der forhindrer dannelse af melatonin ... og så ku' vi dø af søvnmangel, eller hva'? Jeg forstår ikke logikken. Måske går den ud på, at melatonin virker immunstyrkende, og at 'man' derfor antager, at kroppen vil gå helt amok, hvis den får ekstra. Men selv folk med autoimmune sygdomme kan jo lide af søvnmangel, og det er jo ingen tjent med?! Immunforsvaret skulle jo også gerne virke mod diverse - andre - sygdomme, og for at det kan lykkes, skal man da ha noget søvn ...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Smile Sv: Melatonin og stofskiftemedicin

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg vil gerne begynde at tage melatonin til natten. Jeg er dog usikker på, om det kan interagere med min T4-medicin, som jeg også tager til natten... er der nogen, der ved, om det er tilfældet?
    Jeg ville tage Melatonin ca. ½ time før sengetid og Eltroxin (?) på sengen. Der er ikke kendte interaktioner mellem Levothyroxine og Melatonin. Forresten en udmærket dansk artikel om melatonin.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Men der er stærkt delte meninger, om melatonin er godt for folk med autoimmune sygdomme eller ej. Så der må man vælge selv. Spørger du en 'almindelig' læge, vil svaret nok være, at man ikke bør bruge melatonin, når man har en autoimmun sygdom. Jeg ved ikke, hvorfor nogle fraråder det. Måske simpelthen fordi, der ikke er lavet undersøgelser, som de anerkender.
    Her tillader jeg mig at fortsætte med mit svar et andet sted, for ikke at kuppe Sharons tråd.

Jeg bruger det selv af og til. Er meget følsom for det og skal sætte ekstra tid - sovetid - af til at bruge bare en lille bid af en melatonin-pille, da jeg ellers bliver groggy af det ...
    Nielsigne? Måske tager du melatonin for tæt på din sengetid? Det er ca. ½ time inden man går i seng, at melatonin bør indtages og dernæst er den metaboliseret i leveren og udskilles ud af kroppen over 2-4 timer efter, så det må være en anden sammenhæng end melatonin's der gør dig groggy. Netop fordi melatonin udskilles så hurtigt bruger jeg selv (kun) 3 mg Time Release tabletter, der virker i 6 timer. Forskellen mellem direkte og Time Release består mest i at den første fremmer indsøvningen mens den anden "vedligeholder" søvnen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,365

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nielsigne? Måske tager du melatonin for tæt på din sengetid? Det er ca. ½ time inden man går i seng, at melatonin bør indtages og dernæst er den metaboliseret i leveren og udskilles ud af kroppen over 2-4 timer efter, så det må være en anden sammenhæng end melatonin's der gør dig groggy. Netop fordi melatonin udskilles så hurtigt bruger jeg selv (kun) 3 mg Time Release tabletter, der virker i 6 timer. Forskellen mellem direkte og Time Release består mest i at den første fremmer indsøvningen mens den anden "vedligeholder" søvnen.
    Tak Men nej, det gør jeg ikke. Har nok bare brug for at sove mere, end jeg gør, og mærker det så bare mere, når jeg har taget melatonin. Jeg har også af og til brugt melatonin med time release af denne type http://www.iherb.com/Life-Extension-...les/24757?at=0 som fås i USA. Spiser jeg sådan en, må jeg sove i ni timer. Jeg synes, det føles godt i hele skroget at bruge melatonin. For mig er det så bare et spørgsmål om at få det til at passe med familiens logistik.... Og det skal selvfølgelig passe. Uden søvn er man jo helt til rotterne Men jeg er kommet ud af vanen med at sætte tid nok af til mig selv. Må gå i træningslejr

PS. Jeg har ikke købt melatonin på iherb, og det kan man vel heller ikke, når man er dansker?? Jeg fik fat i det ad private veje.
    Sist endret av Nielsigne; 30-03-11 kl 09:08 Begrunnelse: PS om køb af melatonin

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Smile Sv: Melatonin og stofskiftemedicin

Jeg har også af og til brugt melatonin med time release af denne type http://www.iherb.com/Life-Extension-...les/24757?at=0 som fås i USA. Spiser jeg sådan en, må jeg sove i ni timer. Jeg synes, det føles godt i hele skroget at bruge melatonin. For mig er det så bare et spørgsmål om at få det til at passe med familiens logistik....
    Hvad med at veksle mellem Time Release (når du har tid nok til at "sove ud") og det almindelige når det ikke kan lade sig at gøre?

"Jeg synes, det føles godt i hele skroget at bruge melatonin." Meget enig! Specielt i dag, efter at jeg har slugt en melatonin i aftes, første gang efter længere tids "sjuske-pause" ( ). Jeg har en ret hård tid for tiden og har haft det de sidste måneder... For et øjeblik siden sad jeg her og undrede mig, hvorfor i alverden har jeg det så godt "i hele skroget", til jeg læste hvad du skriver, Nielsigne. Selvfølgelig! Under betydelig press de sidste måneder glemte jeg hvordan det føles at have det godt "i hele skroget" og nu husker jeg det igen - vel at mærke selv om "presset" er uforandret og forbliver det et stykke tid endnu. Denne "cortisol-(stress)regulerende" effekt af melatonin har bevist sig selv nok en gang. Tak for at du mindede mig om "det hele", Nielsigne.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,365

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvad med at veksle mellem Time Release (når du har tid nok til at "sove ud") og det almindelige når det ikke kan lade sig at gøre?
    Lige præcis. Og så alligevel er det svært at nå det ... De der seks timers timers release virker i længere tid på mig Og tager jeg et lille stykke af en af de andre, skal det godt nok være et lille stykke! Men så er der også gevinst

Lignende tråder

1. Melatonin
    Av Trygve i forumet Melatonin
    Svar: 47
    Siste melding: 20-11-11, 23:12
  2. Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 17-09-08, 21:51
  3. Svar: 13
    Siste melding: 15-06-07, 12:22
  4. Antibiotika - indflydelse på stofskiftemedicin?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 28-05-07, 15:47
  5. Stofskiftemedicin og antidepressivt medicin?
    Av gitteh i forumet Depresjon
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-07, 13:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn