Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Standard Nyoppdaget lavt stoffskifte

Hei,har nyoppdaget lavt stoffskifte, men har hatt subklinisk lav stoffskifte en stund.
    Mine målinger:
    s.anti-tpo: 324
    s-FT4: 11
    s-TSH: 7.53
    Mine verdier har svingt en del siden 2003. Har dere i forumet noen tanker om mine prøvesvar??Har startet på Levaxin 50 mikrogr 1 tbl daglig.
    Sunshine

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Nyoppdaget lavt stoffskifte

Hei!

Ja, jeg tenker nå at du har Hashimotos, og det betyr at kroppens immunforsvar danner antistoffer mot skjoldkjertelen din slik at den mest sannsynlig vil ødelegges gradvis dessverre....

Du har altså hypotyreose, og med de prøvene der så har du sikkert endel symptomer å slite med. Vær obs på at veldig mange eller de fleste bruker over 100mcg levaxin pr dag, og jeg syns jeg husker at gjennomsnittet ligger på rundt 125 mcg? Uansett så er poenget mitt at du må øke gradvis med levaxin, jeg syns å huske at jeg måtte øke til 75mcg pr dag etter ca 3 mnd på 50 mcg. Da dugde ikke den dosen lenger. Så oppgaven din i det lange løp blir å kjenne etter og lære deg hva som er hypo og hypersymptomer og når du har det bra, slik at levaxindosen din er optimal! Kjertelen din har nå enda en restfunksjon, slik at en periode kan f.eks 50mcg være nok. Men det er ingen dose for det lange løp.

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Ja, har endel symptomer ja, fryser lett, ubehag i magen; treg mage/løs mage,svimmel, muskelverk, lagt på meg noen kg, uopplagt og trøtt, sover mye men er like sliten...har store forhåpninger til at levaxin skal hjelpe meg til å bli i bedre form;) Når kan jeg regne med og kjenne noen forandringer??

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Noen har en virkning av Levaxin ganske fort etter oppstart, men "tommelfingerregel" er at full virkning av Levaxindosen er der etter 6 uker. Du bør derfor følges opp med blodprøver hver 6. uke, for å følge med på verdiene av TSH, T4 og T3. Husk at blodprøvene skal tas om morgenen, og før du har tatt medisinene dine! Ellers blir prøvene misvisende.

Standard stoffskifteprøver i Norge er for tiden TSH og T4. I tillegg kan du be om å få tatt en T3-prøve. Det kan være greit å vite nivået på denne, fordi det later til at de fleste føler seg bedre hvis T3 og T4 ligger høyt i referanseområdet. Sist jeg var og tok blodprøver, sa damene på laboratoriet at det bare tas TSH og T4 som screeningprøver (for å sjekke om noen har stoffskiftesykdom). Men har du en diagnose, kan du godt be om å få tatt T3 i tillegg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Nyoppdaget lavt stoffskifte

Hej Sunshine

Du er rigtig "heldig" at du er nu "rigtig" syg af hypothyreose, efter at du havde "subklinisk hypothyreose" før. Betegnelsen "subklinisk" er lægernes egen opfindelse og de fleste med "subklinisk" og "ægte" hypothyreose plejer at have det lige så skidt, men lægerne har bestemt sig for ikke at behandle før TSH-tallet kommer over det "normalområde", der også er lægernes egen opfindelse, uden egentlig relevans for selve sygdommen, som faktisk begynder at være plagsom allerede ved TSH over 1,5-2. Det betyder at du i virkeligheden var syg længe og hvis du havde det dårligt, var det pga. hypothyreose. Ikke noget andet og slet ikke psykisk, hvilket mange læger plejer at henvise de "subkliniske" til.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Noen har en virkning av Levaxin ganske fort etter oppstart, men "tommelfingerregel" er at full virkning av Levaxindosen er der etter 6 uker. Du bør derfor følges opp med blodprøver hver 6. uke, for å følge med på verdiene av TSH, T4 og T3. Husk at blodprøvene skal tas om morgenen, og før du har tatt medisinene dine! Ellers blir prøvene misvisende.
    Det er ganske korrekt hvad Bettie skriver, men jeg vil tilføje lidt ekstra nyttig info om TSH, der har betydning for dig og din behandling, særlig i begyndelsen. Ikke mindst for at du ikke skal blive skuffet over behandlingens effekt senere.

Du skal vide, at TSH-hypofysehormonet, hvis job det er at spotte hormonmangel i kroppens celler) og dernæst at beordre skjoldbruskkirtlen til at danne mere hormon (T3&T4) - dette TSH-hormonet er meget følsomt, selv over for meget små doser af kunstigt hormon (Levaxin) tilført udefra. Det betyder, at du sagtens kan opleve allerede meget snart, at dit TSH falder til under 4 og her bliver lægerne glade og vil (højst sandsynligt) sige, at dit stofskifte er fint, fordi TSH-blodprøven er fin.

Når du når til denne fase, vil du sikkert også få at vide, at dit T4 ligger også indenfor "normalområdet" og dermed vil lægerne tolke det som at dit stofskifte er blevet meget bedre.

Sagen er, at først efter at dit TSH-tal er faldet til under 1-1,5 OG dit Fritt T4 er hævet til et godt stykke over midten i "normalområdet", gerne øverst - at du begynder at mærke en positiv effekt af behandlingen og for at komme så langt må din daglige dosering af Levaxin komme op på den mængde, der svarer til ca. 2 µg/mcg Levaxin pr 1 kg af (din) legemsvægt. Men lige det kan meget nemt ske, at du ikke vil få lov til af dine læger, såfremt dit TSH kommer under 0,5-1. Og dette så ligegyldigt, at du evt. fortsat kan berette om adskillige symptomer og måske også tvivlen om Levaxin overhovedet virker. Den vil først "virke" når den kommer op på den dosering som får den til at virke. For lave doseringer virker fortrinsvis kun på TSH og dette er jo ikke noget "stofskiftehormon" (kun signalstof fra hypofyse til skoldbruskkirtlen) og som sådan kan TSH alene slet ikke påvirke dit stofskifte i nogen retning - hverken positiv eller negativ. Det kan kun Fritt T4 og Fritt T3, men disse bliver jo ikke "kaldt på" når TSH er undertrykt af Levaxin til at være for lavt til at presse skjoldbruskkirtlen til at danne mere af de to (T4&T3), og så er vil lige vidt.

Det sidste (Fritt T3) vil vise om din egen "celle-omdannelse" af lagerhormonet T4 er effektiv eller træg og det har en stor betydning i bedømmelsen af dit aktuelle stofskifte generelt. Først da ved man om dit stofskifte er bedret eller ej - tilsammen med graden af dit velbefindende.

Det korte af det lange er, at hvis du gerne vil en bedring, da må du læse og lære dig op i, hvad der er (nogenlunde) op og ned på denne sygdom, lægerne ynder at behandle efter tal, ikke efter patientens tilstand. Derfor er du nødt til selv at kunne lære at bedømme om du modtager rette (for dig) behandling, eller om en TSH-styret behandling, nok en gang sender dig ud i hypothyreosens subkliniske tilstand, denne gang på livstid... Det er ikke for at skræmme dig, men for at advare da du jo allerede har erfaringer med at være "subklinisk" og ved om du vil affinde dig med det for fremtiden, eller om du vil have behandling som virker.

Rigtig god bedring og lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Smile Sv: Nyoppdaget lavt stoffskifte

Oisann, det er med andre ord mye og lese seg opp på for å forstå dette med stoffskiftet, tusen takk for masse gode tips og på hva det er jeg skal følge med på. Flott forum dette;)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Smile Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Heisann, har nylig startet opp med Levaxin, og nå lurer jeg på om det er vanlig å få høyere forbrenning og gå ned i vekt?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Post Sv: Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Det er vel heller slik at en av bivirkningene ved Levaxin er/kan være vektoppgang

n`Finn gikk på Levaxin i 16 år:
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Da jeg skiftet til Armour gikk jeg så hurtig ned i vekt at det måtte være vann som forsvant.
    Buksegarderoben måtte byttes etter en måned.

Ikke alle har denne erfaringen med Armour - men skulle man ikke få avgjøre om man vil prøve selv ?
    Her er en til - i samme tråd:
    Sitat Opprinnelig skrevet av bambi Vis post
    Da jeg brukte Levaxin slet jeg og med mye vann. Hadde alltid hovne ben og også i ansiktet. Gikk opp frustrerende 13-15kg på et halvår.
    Men etter å ha begynt med Armour så forsvant det i løpet av kort tid. Kan endelig se ankelknokene og sener i foten

Mye vann i kroppen kan og føre til høyt blodtrykk.
    Sitat Opprinnelig skrevet av coffefe Vis post
    Jeg har også merket, til min forbauselse, at vekten har gått feil vei ved økning av levaxin!
    Holder fortsatt på med opptrapping, og har ingen andre uttalte plager av denne foreløpig.
    Jeg leita egentlig etter det stedet her inne hvor det blir skrevet om at man kan gå opp 2 - 3 kilo av Levaxin -
    i verste fall ikke bare et år, men i flere år (dvs 2-3 kg per år!).

Søstra til venninna mi har gått på Levaxin i ca 10 år - hun blir bare drøyere og drøyere år for år -
    som ung brukte hun str 36.
    Nå er hun 55 og jeg tipper hun bruker str 50 - og de fleste av disse str har kommet de siste 10 åra.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Velkommen til
    Jeg vil gerne give mit besyv med her, for jeg har blandede erfaringer. I årevis havde jeg det held, at bare jeg fik nok medicin - den gamle Eltroxin, med samme aktivstof som Levaxin - så kunne jeg tabe mig. I de første år fik jeg for lidt af det og tabte mig kun en smule, men da jeg af andre grunde (kolesteroltal sammenholdt med stofskiftetal) fik mere medicin, tabte jeg mig 20 kilo (og slap desuden af med en håndfuld symptomer, der gjorde livet meget besværligt).

Senere, da Eltroxinen blev lavet om, kunne jeg gøre, hvad jeg ville - vægten gik bare op-op-op. Ligesådan med Euthyrox.

Så jeg tror, man kan tabe sig eller tage på med enten det ene eller det andet, og at det også i nogle tilfælde hænger sammen med dosis. I nogle tilfælde tåler folk ikke det syntetiske aktivstof, i andre tilfælde er den gal med hjælpestofferne, og i atter andre tåler man måske hverken-eller.

Jeg tror, det hænger sammen med, at folk bare er så forskellige, at den ene kan tage på med medicin, som den anden kan tabe sig hjælp af. Og så er der de ændringer, man kan opleve i kroppen, når andre hormoner ændrer sig. For eksempel får man som kvinde mere brug for stofskiftehormon, efterhånden som overgangsalderen nærmer sig - har jeg læst, men jeg husker ikke hvor Som med så meget andet på den her uendeligt lange tur, vi er kommet ud på, så tænker jeg, det et spørgsmål om at prøve sig frem. Jeg selv er endt med, med en privatkliniks hjælp, at skifte til thyroid, fordi jeg ikke kunne leve med den medicin, jeg blev tilbudt, eller dvs påtvunget, i det offentlige system - af de læger, jeg mødte dér.

Det er meget forskelligt, hvor meget eller hvilken hjælp, man kan få som patient. Det er både de enkelte lægers empati og deres vurderinger i forhold til det såkaldte 'normalområde', når de ser vores blodprøver, jeg tænker på. Det er ikke noget helt entydigt billede. Man må bare forsøge at følge med i sine tal og sine symptomer inkl. vægt.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Heisann
    Det er jo slik at noen får vektøkning av levaxin, men man må også huske at hvis man ikke tar levaxin er det like stor fare for at det også vil føre til vektøkning, i tillegg til andre hyposymptomer.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 03-11-08, 19:14
  2. nyoppdaget kreft
    Av tulla i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 16
    Siste melding: 16-10-08, 21:49
  3. Nyoppdaget Graves
    Av jola i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 10-04-08, 21:31