Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Jod i døgnurin

Jod i døgnurin og utredning av hypotyreose

Hormonlaboratoriet måler jodutskillelse i døgnurin som parameter for vurdering av om det foreligger jodmangel. Det er indisert å måle jodutskillelse i døgnurin hos pasienter som har forhøyet TSH og normal anti-TPO, hos pasienter med struma av uviss årsak og ved mistanke om hypotyreose hos pasienter som kommer fra området med endemisk jodmangel. Erfaring fra Tyreoideapoliklinikken, OUS, Aker bekrefter at pasienter med lav jodutskillelse har et kosthold som inneholder lite jod.

Jodbehandling av pasienter med påvist jodmangel kan enklest utføres ved å foreskrive et multivitamin/mineral-preparat som inneholder jod. Gravide og ammende kan gjerne få dobbelt dose.
    Kilde: Oslo Universitetssykehus, Nyhetsavis Nr. 3/2010 (side 4, PDF)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    66
    Meldinger
    852

Smile Sv: Jod i døgnurin

Hei

En link om jod i døgnurin

Trygg øvre grense er 8.6 og vi trenger ca 150 mcg pr jod pr. døgn. Det er noe av det jeg leser.

Et tips for å se hvor vi bør ligge.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Standard Sv: Jod i døgnurin

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

Jod i døgnurin og utredning av hypotyreose

Hormonlaboratoriet måler jodutskillelse i døgnurin som parameter for vurdering av om det foreligger jodmangel. Det er indisert å måle jodutskillelse i døgnurin hos pasienter som har forhøyet TSH og normal anti-TPO, hos pasienter med struma av uviss årsak og ved mistanke om hypotyreose hos pasienter som kommer fra området med endemisk jodmangel. Erfaring fra Tyreoideapoliklinikken, OUS, Aker bekrefter at pasienter med lav jodutskillelse har et kosthold som inneholder lite jod.

Jodbehandling av pasienter med påvist jodmangel kan enklest utføres ved å foreskrive et multivitamin/mineral-preparat som inneholder jod. Gravide og ammende kan gjerne få dobbelt dose.
    Kilde: Oslo Universitetssykehus, Nyhetsavis Nr. 3/2010 (side 4, PDF)

Iodine Deficiency in Europe: A continuing public health problem
    Kilde WHO: http://www.who.int/nutrition/publica..._in_Europe.pdf

2.3.2 Urinary iodine
    Urinary iodine (UI) is a good marker of the recent dietary intake of iodine. It provides an adequate assessment of a population’s iodine nutrition and is now the index of choice for evaluating the degree of iodine deficiency, and for monitoring and evaluating its correction (27). Because 24-hour samples are difficult to obtain it is emphasized that this is not necessary and that iodine concentrations can be measured in casual urine specimens of children or adults provided a sufficient number of specimens (usually at least 30 schoolchildren per cluster) is collected (27). It is reported as micrograms/litre (µg/l) of urine. Relating UI to creatinine is expensive and unnecessary (27).

As the frequency distribution of UI is usually skewed towards elevated values, the median is considered more useful than the mean to indicate the status of iodine nutrition in a population.
    Table 2.5
    shows the epidemiological criteria presently recommended for assessing iodine nutrition based on median UI concentrations in school-age children (27).

For større bilde av tabellen - klikk her.

Source: (27) WHO/UNICEF/ICCIDD Assessment of iodine deficiency disorders and monitoring their elimination: A guide for programme managers. Geneva, World Health Organization, 2001 (WHO/NHD/01.1)

In pregnant women a median UI <150 µg/L indicates insufficient iodine intake, 150–249 µg/L indicates adequate intake, 250–499 µg/L reflects more than adequate intake and ≥ 500 µg/L indicates intake for which no added health benefit is expected.
    Source: (29) Technical consultation for the prevention and control of iodine deficiency in pregnant and lactating women and in children less than two years old. Geneva, World Health Organization, 2007. (To be published)

Kilde WHO: http://www.who.int/nutrition/publica..._in_Europe.pdf
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Jeg har på de siste målingene ligget på fra 11 i sommer, til nå i høst ca 28. Legen mente det var bare tull at jeg tok jod, det ble skylt ut igjen, det var ingen vits i dette. Han sa også at han aldri hadde sett noen med så høye jodtall somjeg har hatt i det siste. Tidligere lå jod på 2-3.5. Regner med at dette også er migrogram per liter? På arket står det at det skal være mer enn 0.8
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    494

Jeg har 2,2 mmol/døgn i jod (ref >0,8). Merka du noen forskjell mellom det opprinnelige (tilsvarende min verdi) og når du tok tilskudd og fikk opp jodnivået?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Bellis, det er så mye jeg gjør for å få en bedre helse. Jeg kan ikke svare på om jeg merker endring ved inntak av jod.

Savner en omregning av mmol/l til mcg, for det er vel ikke helt det samme?

Jeg er ikke akkurat et mattelys... Jeg fant denne

Iodine µg/dl 0.079 µmol/l
    SI Unit Conversion Calculator. Men skjønner ikke hvordan den skal brukes Kanskje Admin eller en annen kan forklare?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    494

Har ikke fått sett så nøye på den. Der er det jo oppgitt per liter. Vi leverte for et helt døgn, så da må man huske "sin" mengde for den aktuelle prøva.

...men akkurat nå om dagen er hodet ikke helt med (psedo-demens!!!)...

Lignende tråder

1. Cortisol døgnurin
    Av Nitelite i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 40
    Siste melding: 09-04-11, 15:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine