Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Elisabeths brød

Elisabeths brød
    3 dl frø/nøtter f. eks. hasselnøttkjerner, mandler, sesamfrø - males fint i f. eks hurtigmikser
    3dl glutenfri havre - males fint
    500 g glutenfritt mel (blanding av Jyttemel, Bokhvetemel, Amaranth, Teff, Quinoa, ev. 1 pakke Semper grov mix )
    1 ss carobpulver (Johannesbrødkjernemel) – kan sløyfes
    1 s salt (1 ss fruktose, honning eller lønnesirup - kan sløyfes)
    Litt gjær, max 1⁄4 - 1⁄2 pakke – ved Candida, prøv bakepulver
    1 ss Fiberhusk (Psylliumfrøskall) - røres i 2 dl lunkent vann og la det stå i 5 min
    1 dl god, kaldpresset olje, (raps/oliven)
    1 egg (kan sløyfes) 4-5 dl lunkent vann som gjæren røres ut i (ca 37 grader) – i tillegg til de 2 dl til fiberhusk

Alt blandes i kjøkkenmaskin og skal bli en fuktig blanding, som tykk grøt. Kan helles i brødform (henger ikke så godt sammen). Det beste er å legge deigen med skje (dyppet i varmt vann) på stekebrett til rundstykker. Nok deig til to små brød, eller ett stort og noen rundstykker, eller mange rundstykker.

Siden deigen er så myk vil rundstykkene bli nokså flate. De egner seg godt til å dele i to og fungerer da som brødskiver. Tines i brødrister. Fint å fryse og ta ut så mange man trenger. Har da alltid ferskt brød. Brødet egner seg ikke så godt til lengre oppbevaring i romtemperatur
    Kan oppbevares lengre kjølig.

Settes til heving i ovn ved 30-50 grader i ca 20 minutter Øk temp til ca 200 grader og stek rundstykker videre til lett brune og gjennomstekt (prøv med stikkepinne) – 15-20 minutter, alt etter størrelsen Brød stekes videre 25-30 minutter. Prøv deg frem. Hvis du bruker bakepulver trenger du ikke heve.

Næringsinnholdet i amaranth, teff og quinoa er helt unikt. Her får du proteiner, fett og karbohydrater i en flott sammensetning. I tillegg til mange nødvendige vitaminer og mineraler.

--------

Jeg har bakt denne oppskriften flere ganger, som små rundstykker. Og har oppi forskjellig, mye knust linfrø i stedet for nøtter for eksempel. Kjempegode.

Spennende det du skriver om at kanskje hvete kan tåles ved spesiell håndtering
    Sist endret av Mod; 30-03-11 kl 10:34 Begrunnelse: Lenk tilføyd
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Post Sv: Elisabeths brød

Rundstykkene er ferdig og jeg har allerede smakt, nydelig.

Hadde Amaranth mel som holdt på å gå ut på dato og søkte etter en oppskrift å bruke den i. Det blir ikke siste gangen, jeg baker disse. Brukte kun jyttemel i tilegg. Nøtter, masse linfrø (knuste) og valnøtter. En eggeplomme, tåler ikke hviten, bakepulver , og pluss det som var foreslått i oppskriften.

Så da er den med i min oppskriftsbok. Syns det er så fantastisk at den smaker så goooooodddt. Takk

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 01:33
  2. Bedre uten brød
    Av Vigdis i forumet Bøker om kosthold
    Svar: 16
    Siste melding: 21-11-10, 19:16
  3. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  4. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn