Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Standard Om vitaminer og mineraler

Fant denne siden som beskriver typiske symptomer på vitamin og mineralmangel. Til dere som kan mye om dette, har det noe for seg dette som står her? Er den seriøs?

http://www.mybodylanguage.co.uk/home.htm

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Om vitaminer og mineraler

Noe av det stemmer iallfall. Magnesium for kramper funker hos meg. Det som er svakheten med siden er at den ikke nevner differensialer som ikke direkte har med vitamin-/mineral-mangel å gjøre... F.eks kan farget svette ha med utstrakt røyking å gjøre også.

Om man kan bruke siden?
    Jeg hadde brukt den indirekte som symptomsindikator og spurt om bekreftelse/avkreftelse via andre prøver der hvor det er mulig.
    Jeg hadde nok ikke stolt på den alene. Men så kan ikke jeg så veldig mye om vitaminer heller.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Fant denne siden som beskriver typiske symptomer på vitamin og mineralmangel. Til dere som kan mye om dette, har det noe for seg dette som står her? Er den seriøs?

http://www.mybodylanguage.co.uk/home.htm
    Artig at du spurte.
    Er i den situasjonen nu at jeg har tatt en håranalyse,10/7-10 ,kort fortalt hadde jeg for lite kalium,kalsium,d-vit og nesten tom for magnesium!!
    Da jeg hadde symtomer rettet mot disse tingene tok endokrinologen disse blodprøver,og det slo ut også der.
    I går begynte jeg på vitamin og mineraltillskudd,skreddersydd mitt behov,fra de som tok håranalyse,spennende,tja vi får se!
    Har ei venninde som er veldig bastant på dette med magnesium,ho hadde dårlig søvnmønster og mye kramper i beina og etter oppstart med magnesium var det som blåst bort.Ho kan ikke gå tom for magnesium!!!

Seriøst...tja det får man ikke vite før man har prøvd

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Takk for svar begge to

Jeg har ikke brydd meg noe særlig om vitaminer og mineraler før jeg egentlig ganske tilfeldig begynte å ta litt C-vitaminer for en uke siden. Jeg fikk mye mer energi og følte meg friskere enn på lenge. Jeg har levd i den tro at bare jeg spiser variert og sunt så vil jeg få det jeg trenger av stoffer. Men ekstra C-vitamin var tydeligvis noe som jeg trengte. Og hvem vet om jeg ikke har underskudd på andre ting også. Har gått til akupunktør og han mente at jeg skulle ta magnesium. Han satte opp en liten plan til meg om hvor mye og hvor lenge jeg skulle ta det, men den avbrøt jeg fordi jeg fikk diare. Skulle jeg ha fortsatt? D-vitamin får jeg sikkert nok av, siden jeg tar 10 min solarium en gang i uka.

Synes det er så vanskelig dette her.... Jo, mer jeg prøver å sette meg inn i det, jo verre blir det. Det blir så mange hensyn å ta. C-vitamin er grei fordi den er vannløselig og tar man for mye, tisser man det bare ut. Og sånn er det vel med de andre vannløselige vitaminene også. Men så er det de fettløselige vitaminene og mineralene da. Noen skal vel ikke tas sammen, andre skal tas sammen. Og tar man for mye av det ene, så går det vel på bekostning av det andre. Det beste ville selvfølgelig være å gå til legen å få sjekket alt fra A til Å. Men min lege ville nok sett sånn ut hvis jeg ba om det:

Men hva tror dere om et sånt produkt f.eks?

http://www.terapi-consult.no/default.asp?V_ITEM_ID=61

Håranalyse ville vært utrolig interessant, men det kan man vel ikke når man har farget eller stripet håret? Hvem tok håranalysen for deg Pusur?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Det klarer seg med 1-2cm ufarget hår (3 uker siden farging/bleking fikk jeg beskjed om av et av firmaene jeg sjekket med)... Jeg har sjekket rundt, men la hårmineralanalysen fra meg inntil videre. Det jeg fant ut er at det er analyser utført ved traceelements.com som regnes som best. (Noen vasker hårprøvene før analyse og det kan påvirke resultatet ganske mye.)

Jeg bruker denne multivitaminen
    http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=92&tid=&bid=

Uten jod. Men jeg tror det er lurt å variere litt siden én type neppe er optimal uansett.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Det jeg fant ut er at det er analyser utført ved traceelements.com som regnes som best.

Sendte håranalysen hit som det blir referert til.
    Mener æ klipte et par cm hår i bakhodet på tre forskjellige plasser.
    Fikk beskjed om at noen shampoer kunne ha innvirkning på resultat,samt bleket hår,farvet gikk greit!!
    Ja det er spennende har også alltid tenkt at jeg fikk nok vit og mineraler i meg gjennom maten,men ikke denne gangen,og siden det har vistes på blodprøver så bestemte jeg meg for og prøve,det koster skjorta,men pytt pytt

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Om vitaminer og mineraler

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Jeg har levd i den tro at bare jeg spiser variert og sunt så vil jeg få det jeg trenger av stoffer.
    Det hører fortiden til, kære Knokkel En lille orientering om hvorfor det er blevet sådan, kan du læse om i denne lille artikel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Knokkel: Det kan hende det er binyrene dine som kroer og nyter tilværelsen nå, etter at du har gitt dem C-vitamin. Dersom du har litt skrøpelig binyreaktivitet er C-vitamin absolutt nødvendig. Jeg spiser 2 gram C-vitamin som varer i 24 timer, Esther-C. Og mener å merke at dette at den fordeler seg utover døgnet har en gunstigere effekt enn å ta vanlig C-vitamin flere ganger om dagen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Ruth; jeg spiser også ester c fordi det er bedre for magen. Kan du sette inn en link til 24- timers ester- c'en? Takk i såfall:-)

Knokkel; vitaminer er viktig. Magnesium er særlig viktig for binyrer! Jeg spiser ca 1500 mg magnesium om dagen (spredt utover), det går fint. Magnesium er det ikke farlig å få for mye av, tror det som ikke blir brukt bare skilles ut gjennom urinen. Sink og kobber derimot, tror jeg at kan virke forgiftende om man tar for mye, så der bør man vel holde seg til anbefalte doser.

Ang hva som kan tas sammen; det viktigste å huske på er vel at jern og kalsium ikke skal tas sammen da kalsium binder jernet.

Min mor har vært plaget med hyppige urinveisinfeksjoner i mange, mange år. Prøvd mye innen alternativ behandling, uten hell. I går sa hun at hun ikke hadde hatt en eneste infeksjon på 6 mnd, hvilket måtte skyldes at hun i denne perioden hadde begynt med noe nytt (etter påvirkning fra meg og alle tilskuddene jeg tar:-); nemlig cal-mag tilskudd, og sink.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Forresten - diarré av magnesium er vanlig. Forsøk å ta den med mat, ev. prøv et annet og mildere produkt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Om vitaminer og mineraler
    Av knokkel i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 11
    Siste melding: 26-11-10, 11:24
  2. Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold
    Av Pusen i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 33
    Siste melding: 21-03-09, 20:54
  3. Hvilke vitaminer og mineraler bør jeg ta?
    Av Thomas W H i forumet Vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 02-01-09, 10:04
  4. Vitaminer - mineraler og anti-TPO
    Av aggb i forumet Vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 27-08-08, 12:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg