Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Erfa og insulin

Lurer på om noen med diabetes 1 og lavt stoffskifte bruker Erfta istedet for Levaxin, og i såfall hvordan det virker for dere?
    Legen har ikke sagt noe, men etter å ha googla og slukt info om medisinering og bivirkninger av insulin og levaksin, har jeg veldig lyst til å prøve Erfta. Spesielt siden TSH er 5,9 etter to og et halvt års medisinering med levaksin, og jeg sliter skikkelig med hjertebank, kaldsvetting og smerter i kroppen.
    Skremmer meg også at levaksin kan føre til beinskjørhet med tiden. Vi har beinskjørhet i familien på kvinnesiden og jeg har i en årrekke gått på kortisonpreperater for astmaen min. Legen jeg hadde frem til 2000 (flyttet da til en annen landsdel) var veldig obs på at jeg må følges opp fordi jeg står sterkt i faresonen for å utvikle beinskjørhet, og det var før jeg begynte på levaksin og insulin.
    Er beinskjørhet et problem med Erfta, noen som vet?
    Jeg prøver å finne ut mest mulig for å kunne argumentere for at jeg vil prøve Erfta. Har iallefall kommet så langt i prosessen at jeg ikke lenger vil overlate alt til legen, men være med og ta egne valg. Det er tross alt jeg som sliter og har en særdeles lite god hverdag når jeg følger legens råd.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Erfa og insulin

Hei Bente
    Den eneste jeg vet som bruker Erfa og insulin er Sonja (sjefen;-)) Men jeg mener Sonja har diabetes 2. Kanskje du kan sende en PM til henne?

Når det gjelde stoffskifte og benskjørhet er det helt det sammme hvilke medisin du bruker. Det er nemlig for høyt stoffskifte som forårsaker benskjørhet. Med din høye TSH ligger du ikke i faresonen for at levaxin bruk skal være skyld i at du skal utvikle benskjørhet. Les denne tråden til Cirkeline, som har fått påvist benskjørhet. Der finner du mange gode råd for å forebygge også.

Mange skremmes av sjansen til å utvikle benskjørhet. Angivelig så medfører lav TSH benskjørhet. Men i praksis er det jo slik at lav TSH ser du hos de som har høyt stoffskifte. Du får også lav TSH av Erfa, men det betyr ikke automatisk at du har høyt stoffskifte og står i risiko for å utvikle benskjørhet. TSH blir lav fordi hormonene i Erfa har lettere for å supprimere TSH enn levaxin (T4) alene. Erfa har en annen stor fordel som levaxin ikke har i forhold til utvikling av benskjørhet, og det er at den inneholder calsitonin, en viktig komponent i kalkstoffskiftet i kroppen. Når skjoldbruskkjertelen leverer dårlig av et hormon leverer den også dårlig av andre hormoner som calsitonin.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,071

Standard Sv: Erfa og insulin

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Bente
    Den eneste jeg vet som bruker Erfa og insulin er Sonja (sjefen;-)) Men jeg mener Sonja har diabetes 2.
    Sonja er ikke lenger på forumet, men hun har blogg og selvfølgelig mange tidligere innlegg.
    Jeg var også inne og leste her http://www.stoffskifteforum.no/ igår og hun har ikke diabetes lenger
    Hun skriver at det er slankeoperasjonen som har gjort susen - men det skader sikkert ikke at hun tar erfa heller
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Erfa og insulin

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Lurer på om noen med diabetes 1 og lavt stoffskifte bruker Erfta istedet for Levaxin, og i såfall hvordan det virker for dere?
    Legen har ikke sagt noe, men etter å ha googla og slukt info om medisinering og bivirkninger av insulin og levaksin, har jeg veldig lyst til å prøve Erfta. Spesielt siden TSH er 5,9 etter to og et halvt års medisinering med levaksin, og jeg sliter skikkelig med hjertebank, kaldsvetting og smerter i kroppen.
    Det kunne bl.a. hænge sammen med, at organiske thyroid-præparater indeholder også calcitonin, om hvilket har man nyligt opdaget, at det påvirker også administrationen af blodsukker osv. : "Calcitonin overgår ikke alene sig selv, når det gives som pille i stedet for en sprøjte, men ser også ud til at give de eksisterende medikamenter baghjul – i hvert fald i rotter. Et af de stoffer, som har vundet indpas på markedet, er hormonet amylin, der gives som en injektion.

»Lakse calcitonin binder sig ti gange bedre til receptorerne end amylin, hvilket giver en tilsvarende større effekt. Vævet bliver betydeligt mere følsomt over for insulin, hvilket betyder, at kroppen ikke behøver at producere så meget. Den kan nøjes med at producere 25 procent af, hvad den plejer,« siger Morten Karsdal."
    (Kilde).

Men allerede for mange år siden, har Dr. Broda O. Barnes behandlet sine mange tusinder thyroidea-patienter udelukkende med organiske thyroid-præparater. "Efter mange års praksis indså Barnes, at selvom han havde mange diabetikere som patienter, havde han næsten ikke oplevet de sædvanlige diabetiske komplikationer i sin praksis. Dette, sammen med hans tidligere forskning i hjertesygdomme, har fået Barnes til at konkludere, at 98% af diabetikere må samtidigt lide af hypothyreose. Og når hypothyreose hos disse diabetikere er korrekt behandlet med skjoldbruskkirtel-ekstrakt, forhindrer behandlingen samtidigt den samme åreforkalkning, som ellers fører til de forskellige komplikationer, som er karakteristiske for diabetikere.t". Så selv om de nye opdagelser udpeger calcitonin som medvirkende i bedringen af diabetes (hos rotter indtil videre), er det dog en kendsgerning at Barnes' patienter har udvist et påfaldende, massivt fravær af diabetes når de er blevet sat i behandling med organisk thyroid.

Uanset Type 1 eller Type 2, er diabetes ubrydeligt forbundet med sygelige tilstande i skjoldbruskkirtlen, og så længe thyreoidea-sygdommen ikke behandles effektivt (dvs. nødvendigvis i konflikt med TSH), vil al behandling fokuseret på diabetes, men ignorerende thyreoidea-sammenhængen, blive dømt til at mislykkes helt, eller i bedste fald - delvis.

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Skremmer meg også at levaksin kan føre til beinskjørhet med tiden. Vi har beinskjørhet i familien på kvinnesiden og jeg har i en årrekke gått på kortisonpreperater for astmaen min. Legen jeg hadde frem til 2000 (flyttet da til en annen landsdel) var veldig obs på at jeg må følges opp fordi jeg står sterkt i faresonen for å utvikle beinskjørhet, og det var før jeg begynte på levaksin og insulin. Er beinskjørhet et problem med Erfa, noen som vet?
    Jeg ved bare, at i og med Erfa (og andre "organiske" thyroid-præparater) indeholder også calcitonin - vil dette hindre afkalkningen af knogler, forudsat tilstrækkelig dosering med Thyroid. Der er en klar sammenhæng mellem det manglende Calcitonin ved Levaxin-behandling og udviklingen af knogleskørhed, hvor undersøgelserne gennemført med syntetisk levothyroxin peger hen imod, at det angiveligt skulle være det syntetiske T4 som angiveligt skulle være årsagen, hvorfor det angiveligt skulle være bedre at UNDERdosere.... Alligevel, hvor der mangler T4 mangler der også calcitonin (og T3, T2, T1), som ligeledes ellers produceres i en sund skjoldbruskkirtel. Er skjoldbruskkirtlen for syg til at danne nok af sine hormoner, danner den også for lidt calcitonin og det er nærliggende at det er netop ikke er det syntetiske T4 som er årsagen til knogleskørhed, men nok mere er årsagen selve mangel på calcitonin.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Insulin Education
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 1
    Siste melding: 11-04-13, 16:16
  2. svine-insulin på blå resept, ang. trygderefusjoner og søknad
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 05-11-07, 18:53
  3. svine-insulin på blå resept, ang. trygderefusjoner og søknad
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 3