Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2011
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    5

Standard Binyretretthet???

Jeg er en dame på 44 år. Deler hus med to kastrerte hannkatter og en guttevalp.
    Fram til jeg var 30 år klarte jeg alt. Full jobb med til tider mye overtid, deltidsjobb og en hobby jeg brukte stort sett alle helger på. Høsten 2000 begynte jeg i tillegg på kveldsskole to kvelder i uken. Våren etter gikk jeg på min første smell. Kom meg på bena igjen og begynte i ny jobb samme sommer.

For å gjøre en lang historie kort. Min nye jobb ble mer og mer krevende og jeg ble mer og mer sliten. Overtid var helt uaktuelt for meg. Klokken tre var jeg utkjørt og måtte rett hjem å sove noen timer. Så på tv og la meg igjen. Hobbyen min som ga meg så mye, har jeg ingen overskudd til. Kostholdet var elendig. Søthungeren var (og er!) stor og jeg ble mer og mer overvektig. Fikk antidepressive hos legen.

Det gikk som det måtte gå. Jeg gikk på en ny smell. De neste to årene vekslet jeg mellom å være mellom 20 % og 100 % sykemeldt. Fikk diagnose depresjon. Det som jeg slet mest med var konsentrasjonen. Pleide å si at lyset var på men det var ingen hjemme. Tidligere hadde jeg klart å presse meg selv, men nå var det umulig. Grein for absolutt alt og ingenting. Energien var også helt borte og jeg var alltid trett.

Høsten 2009 ble jeg oppsagt med begrunnelsen att bedriften ikke var interessert i å fortsette å tilrettelegge en stilling til meg så lenge jeg ikke viste fremgang/bedring med sykdommen.

Dette medførte att jeg gikk hjem og trakk dynen over hodet i lang tid. Fikk timer hos psykolog og en utvidet diagnose på moderat depresjon. Bruker maks dose av antidepressive.

Noe som jeg har satt spørsmålstegn med hele tiden, er uansett om jeg i lengre tider ikke har følt meg deprimert, så har konsentrasjonen og energien vært like dårlig og søvnbehovet vært like stort. Ett av symptomene på depresjon, er følelsen av håpløshet. Jeg har egentlig aldri hatt den følelsen. Venter egentlig på alt skal gå over. Sitter med følelsen at det ikke bare er depresjon. Men hva kan det så være? Har tatt masse blodprøver og utelukket cøliaki, diabetes, ME og stoffskifte. Tatt MR og utelukket MS. Prøvene har ført til at jeg har tatt medisin for B12 (både tabletter og sprøyter), folintabletter og jerntabletter. Jerntablettene er blitt tatt pga. skikkelig dårlig blodprosent og blodlager pga. kraftige blødninger. Utenom dette tar jeg Rinexin og Flutide mot udefinert allergi.

Jeg er i løpet av de siste 10 årene blitt kraftig overvektig. Men jeg har heldigvis ingen fysiske plager med hofter og ben som er vanlig blant overvektige. Har egentlig ingen fysiske vondter. Bare hekkans mange som det ikke kan settes plaster på.

Fikk nettopp tips om at jeg muligens har binyretretthet. Etter å ha lest en del på nettet, ikke minst her inne, begynner jeg å få mer og mer tro på at det kan være rett. Har fått time hos min lege i morgen. Har tenkt å be han rekvirere nye prøver som går på dette. Vil også be om å få utskrift av prøvene som er blitt tatt de siste årene.

Hva tror dere? Kan det være binyretretthet? Eller er det bare jeg som er desperat etter å ha en knagg og henge plagene mine på?

Noen her som kan fortelle meg hvile prøver jeg skal be om? Listen under fant jeg på www.stoffskifte.info
    ep - ACTH
    s - 21-Hydroksylaseantistoff
    s - DHEA-sulfat
    s - Kortisol
    spytt - Kortisol
    Synacthentest?

Utifra kontrollkortet på samme nettside er muligens disse prøvene også relevante?
    TSH
    FT4
    FT3
    TPOAs
    TRAs
    Nat. Tyr
    T4
    T3

Må bare innrømme att jeg ikke har det minste peiling på hva alle disse forkortelsene står for. Får bare satse på att legen gjør det -)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Standard Sv: Binyretretthet???

Be om å få rekvirert spyttprøve kit på 4x tamponger fra Aker, prøven tas hjemme, spredt utover dagen. Altså ikke blodprøve der.
    Du bør også sjekke mineraler som magnesium, sink, selen, kobber. Folat. D3 (heter vel 25-OH-Vit.D på prøvearket) mangel har de fleste i Nord-Europa på vinteren, etterprøven, start med tilskudd, i allefall i vinterhalvåret. D3 kan også gjøre at du ikke har det bra (selv om jeg gjetter på at den ikke er hovedsynderen her). Les mer om D3 her jeg ville også stått på litt med å få sjekket andre hormoner, om du tror du har problemer med binyrene. DHEA-sulfat, testosteron, progesteron, østradiol, SHBG. Legen din har kanskje allerede sjekket insulin? da må du komme fastende. Mange prøver er best å ta fatende, og på morgenen. Husk å ta blodprøver til samme tid, dette er viktig med stoffskiftehormoner, de endres i løpet av dagen.

les mer om binyrer i forumet med samme navn her inne. Der står det om endel tiltak du kan gjøre.

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Smile Sv: Binyretretthet???

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    les mer om binyrer i forumet med samme navn her inne.
    Forummet om binyrer hedder Adrenal Fatique - Binyrene og du finder det vad at klikke her.
    Der står det om endel tiltak du kan gjøre.
    Du kan starte med at læse Vigdis's tråd "Hva du kan gjøre selv om du tror du har binyrebarksvikt/binyretretthet" her.

Også lykke til fra mig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

I tillegg til å be om spyttprøve á fire tamponger, kan du be om å få måle kortisol i døgnurin (da må du samle urin i løpet av et døgn). Jeg hadde dårligere resultat på døgnurinprøve enn på spyttprøver, hvilket styrket legens oppfatning om binyretretthet, så for min del var det nyttig å ha dette i tillegg.

Post resultatene her, så kan du få en second opinion. Leger er ikke vant til å tenke binyretretthet eller binyrer overhodet (inkludert Addisons), så om du føler han ikke har helt oversikten, er det mange her som er flinke på å gi gode tilbakemeldinger.

Ut fra det du skriver, virker det som om du kan ha problemer med binyrene. En bra engelsk side for binyrer er www.drlam.com, under temaet Adrenal health/Adrenal Fatigue. Masse nyttige tips og verdifull kunnskap. Ellers kan boken Adrenal Fatigue av James L. Wilson anbefales- fåes på amazon. De to nevnte kildene regnes som autoriteter innenfor binyreproblematikk.

Lykke til!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Boka til Wilson finnes også på dansk, om det er lettere å lese, se venstre sidebar på forsiden av forummet. Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2011
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    5

selv om jeg gjetter på at den ikke er hovedsynderen her!
    Nå ble jeg nysgjerrig! Hva tror du er hovedsynderen her?

Takk til både Vigdis, MaritM og Anisa for tilbakemeldingene. Skal skrive en liste og ta med meg til legen imorgen.

Leste på"Meretes tyreoidea" att mange med binyretretthet får diagnosen depresjon, og blir satt på antidepressiver som Zoloft.

"Zoloft f.eks. har den fantastiske egenskapen at den senker nivået av T3 og T4, og nivået av TSH øker. Med andre ord så sørger Zoloft for at et allerede dårlig stoffskifte blir verre. Dette vil igjen sørge for at depresjonen du har pga. lavt stoffskifte også blir verre. Det vil også andre symptomer på stoffskiftet bli. Andre merker antidepressivia har samme effekten på deg".

Litt skremmende å lese for meg som har brukt Zoloft i endel år...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Jeg vil ikke gi meg ut på gjetting, Aud! Jeg er ikke kvalifisert. Men et bredt spekter av blodprøver kan være en god start. Så gjelder det i neste omgang å tolke dem godt.

Når kom depresjonen da? Før eller etter at du startet med stoffskiftemedisiner?

Kanskje du i stedet trenger et bredere spekter av skjoldbruskkjertelhormoner, ev andre hormoner? Anbefaler å lese boka til Hertoge (se venstre sidebar på forummets forside, den finnes på dansk, fjernlånes på bibliotek, helt gratis).

For min del ser det ut til at depresjonen (om det var det og ikke kroppens skrik etter noe den manglet) forsvant etter at jeg fikk T3 i form av thyroid. Mange har opplevd det samme. Vi får antidepressiva i mangel av annet. Fordi det ikke er nok kunnskap, tenker jeg. Er det virkelig så mange flere mennesker i dag som er deprimerte enn for ti, tyve eller femti år siden? Veksten av disse tablettene har vært kollosal.

Medlem siden
    Apr 2011
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    5

Har vært hos min fastlege idag. Han hadde ingen tro på att jeg kunne ha binyretretthet. Han visste ikke helt hva det var engang

Men jeg hadde tak i en turnuslege ifjor, og han var helt med på tanken att det ikke var depresjon som var hovedsynderen hos meg. Dessverre forsvant han i militæret ifjor sommer. MEN han tok MASSE prøver av meg i mai ifjor. Disse fikk jeg utskrift av hos legen idag. Utifra listen jeg fikk, var alt ifra hiv til gikt testet. Må gå litt gjennom listen, så skal jeg legge ut de som er relevante.

Men over til legen igjen. Den eneste prøven jeg tok idag var blodprøve. Jeg tok en liten operasjon for noen uker siden for å fjerne en stor polypp og en liten muskelknute. Så han mente at jeg derfor burde drøye en god måned før jeg tok noen prøver. Men den eneste prøven han synes var nødvendig, var kortisol. Dersom den var innen grensene, så var allting bra.

Da har jeg begynt å gå igjennom prøvene som ble tatt i slutten av mai ifjor.
    Så vidt jeg kan se er det mange prøver som går på lever.

Av listen lenger oppe, så har jeg funnet noen få:
    Folat 27
    Kortisol 768
    TSH 3,0

Ellers har jeg mange prøver som jeg ikke vet hva er; ANA, masse Anti prøver, Basofile gran, Lumfocytter, Monocytter, Nøytrofile, C3, C4, Calsium, Chlam Pneu, Ck, Cmv, Crp, Eos, Epstein Barr, Ferretin, Folat, Fosfor, Ft4, Hb, Hbsag, Homocystei, K+, Kobalamin, Kreat, Latex Ra, Ld, Leuk, Mycoplasma, Na, Pth, Uvea og RF-Igm. Da har jeg utelatt endel prøver som går på lever.

Ruth, jeg har aldri brukt medisin for stoffskifte. Kun for depresjon og udefinert luftveiallergi

Bør jeg bare høre på legen min som sier at han ikke tror det er binyretretthet? For meg går dette på ha noe å henge på knaggen. Som sagt føler jeg meg ikke helt hjemme i "bare" depresjon

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Hei Aud

Ser du skriver at du hadde TSH på 3 og at du har tatt FT4, hva var verdien på FT4? Og har du referanseverdiene? Har du tatt noe som hete anti TPO?

Har du ikke tatt nye stoffskifteprøver siden i mai i fjor?

Medlem siden
    Apr 2011
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei Aud

Ser du skriver at du hadde TSH på 3 og at du har tatt FT4, hva var verdien på FT4? Og har du referanseverdiene? Har du tatt noe som hete anti TPO?

Har du ikke tatt nye stoffskifteprøver siden i mai i fjor?
    FT4 var 14 (referanseverdi 12 til 22). Kan ikke si att jeg ser noe som heter anti TPO, men jeg har tatt noe som heter anti tTG. Den var på 3. Normalverdi på den er -<20, pos.>30.

Som sagt hadde jeg tak i en turnuslege i mai ifor. Han tok nesten alle prøvene som stod på legesenteret sin "meny". Min fastlege har ingen tro på at det feiler meg annet enn depresjon, så han er ikke noe særlig interessert i å ta andre prøver enn jern og jernlager prøver. Han var som sagt villig til å ta en ny kortisol om en måneds tid. Men det var kun på grunn av den var litt for høy på prøven ifjor

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. Binyrebarksvikt vs binyretretthet
    Av username i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 03-02-11, 23:20
  3. DHEA og binyretretthet.
    Av Jeanette Ws. i forumet DHEA
    Svar: 4
    Siste melding: 01-07-10, 18:40
  4. Frisk fra binyretretthet?
    Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 04-05-10, 13:27
  5. Har jeg binyretretthet?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 25-03-10, 10:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn