Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Standard Sv: Aktuelt med kombinasjonsbehandling?

Tusen takk! Interessant... Fastlegen er ikke tilhenger av T3-tilskudd, men hun har sendt brev til Aker for å høre med dem. Hun står fast ved at psyke og kropp henger sammen, og at det kanskje er psykiske årsaker til at jeg er så trøtt. Ikke godt å si hva årsaken er. Det jeg vet er at jeg ikke føler meg deprimert, og at det ikke er normalt å sove hvor som helst til alle døgnets tider... Sov over ni timer i natt, og likevel sov jeg som en stein på bussen både til og fra jobb. Prøvde å lese en bok, men ingen sjanse... Håpløst!

Verdiene fra forrige blodprøve var TSH 0,65, FT4 18,0, FT3 4,7, Ferritin 29. Hvor kan man få hjelp hvis man ikke har lyst til å betale tusenvis av kroner på Balderklinikken e.l?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Hvor kan man få hjelp hvis man ikke har lyst til å betale tusenvis av kroner på Balderklinikken e.l?
    Vigdis anbefaler klinikken Osloakutten i denne tråd.
    Begrundelsen lyder meget troværdig og koster ikke så meget for lægetime, som andre private klinikker
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Aker, Thyreoideaklinikken går på frikortet ditt, da får du ingen ekstra utgifter. jeg ville vurdert en henvisning dit. Så utreder de vel deg for det du plages med, undersøker om det kan være andre grunner enn lavt stoffskifte, om dosen er rett etc. Og jeg tror ikke de har motforestillinger mot å la deg forsøke Liothyronin, syntetisk T3.

Du får nok ikke samme behandling på Osloakutten som du vil få på Balder eller heggeli. Vikitg å være klar over det. dersom du velger det alternativet. Jeg vet heller ikke om de gir deg resept på thyroid. Thyroid får du heller ikke på Thyreoideaklinikken på Aker.

Har du forsøkt å øke levaxinen for å se om du får det bedre?

Jeg fikk det jo først bra da jeg startet med T3. Mitt valg var thyroid, så jeg har alrdri testet ut Liothyronin.

Lykke til videre, håper du finner noen som er nysgjerrige og villige til å lete litt etter årsaker.

Hva tar du av kosttilskudd? Hvordan står det til med din B-12? Er du over 50 år, anbefaler amerikanske myndigheter deg å spise B-12. Du kan ha underskudd på B-12 selv om prøvene er fine. Du kan ha et problem et annet sted som i tarm eller mage, som gjør at cellene ikke får B-12. Men prøvene ser fine ut. Dette er litt skummelt. Du kan bli trøtt av mangel på B-12 også....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Begynner å bli litt lei av dette... Har vært to ganger hos den nye fastlegen. Første gang ble det tatt masse blodprøver - 4 glass! Hun sa hun skulle sjekke stoffskiftet, B12, D-vitamin og masse annet. Da jeg kom til henne sist var det kun svar på D-vitamin. De andre prøvesvarene må ha kommet bort. Tok da nye blodprøver, men tror ikke hun fikk med seg B12... Føler jeg ikke blir tatt seriøst, og hun insisterer på at det psykiske spiller en stor rolle. Jeg føler meg ikke deprimert, og tror det er andre årsaker til at hodet er tåkete og jeg er supertrøtt. Sist B12 ble sjekket var den på 228. Er det ok?

Vigdis: Jeg tar Omega 3, B-komplex, D-vitamin og C-vitamin. Jeg er ikke over 50 år (snart 30)... Har ikke prøvd å øke Levaxinen. Merker overhodet ingen forandring i forhold til før jeg startet, og det er kanskje heller ikke noe poeng når TSH nå er såpass lav? Hvor klarte du å få resept på T3?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

T3 får du av fastlegen, eller du bytter fastlege i håp om å få en bedre lege, eller du får rekvisisjon enten til endokrinolog, eller kanskje bedre Thyreoideaklinikken på Aker, eller går til en privatlege. Problemet er at praksisen med å gi T3 er varierende fra lege til lege. og det gjelder også endokrinologer, ut fra det jeg leser her. Så det kan lønne seg å få en lege anbefalt. Jeg vil anta at Thyreoideaklinikken er trygg. men det tar sikkert to-tre måneder fra de får rekvisisjonen til du får time.

Er du sikker på at det er B-12 i B-kompleks fra Nycomed (har den selv)? det er jeg usikker på. B-12 heter kobalamin med noen språklige variasjoner, les på nettet. Du kan ha det slik at B-12 ikke når frem dit det skal, nemlig inn i cellene. Men prøvene kan se pene ut. 228 er ikke ok. Hadde du bodd i Japan, hadde sagt at de måtte gå viiere og undersøke dersom den var under 400, og det er jo din. De er mer oppmerksomme på viktigheten av B-12 enn norske leger er. Jeg ville tatt meg en handletur på iherb.com og kjøpt noen gode og sterke B-12, fra 500 mcg til 1000 mcg. Og jeg ville bedt legen utrede hvorfor B-12 er så lav. les om hva symptomene på lav B-12 er. Mange symptomer likner på lavt stoffskifte.

En god nyhet: du kan ikke overdosere B-12, den er vannløselig og går ut av kroppen. Les deg opp, og krev litt av legen din. Spør ut om du kan få sprøyter, kanskje har du problemer med opptak av vitaminer i tarm, produksjon av nødvendige stoffer i magesekk. Legen bør ta dette alvorlig! Det kan ende med pernisiøs anemi (søk på dette) og du kan få varige nevrologiske skader. Du sier jo selv at du jobber i helsevesenet, så da er du sikkert god på å hente ut stoff på nettet!

Legen din høres rotete ut, eller er det labben?

Det kan altså være flere ting du sloss med. Men B-12 er for lav. Og referanseområdet for B-12 er mye lavere i Norge enn i nadre land. Vi er et uland på det området.

Du vet sikekrt at B-12 har en bedre efffekt dersom du tar flere B-vitaminer samtidig. Men om du kjøper sterke B-12 (flytende, sublingual eller vanlige tabletter, de lærde strides om hva som er best), vær obs på at du kanskje ikke skal ha uendelige mengder av de andre B' ene. Mitt forslag er fortsett med B-kompleks og kombiner det med en ren og sterk B-12. Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Tusen takk for svar! Jeg skrev feil. Jeg har byttet til noe som heter Balansert Mega-B-Stress fra Solaray. Tar 1 kapsel per dag som inneholder B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, vitamin C, magnesium og 9 mcg B12.

Spurte både forrige og nåværende fastlege ang. den siste B12-verdien, og begge mente at den var bra. Merkelig... Det eneste jeg ønsker er å finne ut hvorfor jeg er så trøtt og slapp, og jeg kjøper ikke begrunnelsen med "midtlivskrise", depresjon e.l...

Skal nok høre på deg og kjøpe et tilskudd med mer B12.

Jeg vet ikke om det er legen eller labben som er rotete. Kanskje labben første gang, for man tar vel ikke 4 glass med blod bare for å måle D-vitamin. Sist gang var det nok legen som glemte å bestille B12... Tror jeg må finne en ny fastlege igjen, men må undersøke litt grundig først - man kan jo bare bytte to ganger i året, og jeg har allerede byttet én gang...

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

I dag har jeg vært i Sverige og kjøpt B12-tilskudd 1000 mcg. Men er det lurt å ta dette uten å ha utredet B12 skikkelig? Hadde 228 (referanseområde 170-650) i desember, men det er ikke målt etter det...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Aktuelt med kombinasjonsbehandling?

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    I dag har jeg vært i Sverige og kjøpt B12-tilskudd 1000 mcg. Men er det lurt å ta dette uten å ha utredet B12 skikkelig? Hadde 228 (referanseområde 170-650) i desember, men det er ikke målt etter det...
    Sagtens. Os med hypothyreose har det bedst med B12 øverst eller helst et godt stykke over referenceområdet. Det er meget svært at overdosere B12. Man skal op på ca. 2,5-3 kg stegt lever hver dag, før det begynder at være "for meget".

Med udgangspunkt i B12 på 228 er der lang vej at gå før den kommer blot i nærheden af øvre ref. Hvis det er tabletter man skal sluge - er det bedst at starte med 3000-5000 mcg pr dag i en måned, og derefter 1000-2000 indtil B12 bliver højt nok. Er det smeltetabletter man lægger i munden til de smelter væk - start med 3000 mg i en måned så 1000 efterfølgende indtil B12 bliver højt nok (600-800).

Skulle det vise sig at uanset "hvor meget og hvor længe", og alligevel vil B12 ikke op nok, da er en ugentlig injektion i 6-6 uger en god løsning.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Takk for tips! Har du link til noe litteratur/artikler ang. dette?

Trenger en ny fastlege som kan være villig til å prøve noe annet enn Levaxin, som kan ta de blodprøvene som er relevante (det kan visst ikke hun jeg har nå) og som ikke avfeier symptomene med at jeg er psykisk syk eller i en midlivskrise. Noen som kan anbefales i Oslo?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Cathy Vis post
    Jeg har gått på Levaxin (bruker nå 900 mcg pr uke) siden desember, og merker ingen bedring i formen. Fastlegen synes det er veldig rart at formen ikke er bedre, siden verdiene har begynt å normalisere seg. TSH var i februar på 2,7. Økte da dosen med 200 mcg/uke. Tok nye prøver for litt over en uke siden, men har ikke fått svar enda. Siden jeg nærmer meg 30 år, ikke er gift og ikke har barn, nevnte hun at jeg kanskje er kommet i en slags "midtlivskrise", og at symptomene kan skyldes depresjon. Dette er jeg overhodet ikke enig i. Jeg jobber selv i helsevesenet og har lest en del psykiatri, og jeg er helt sikker på at jeg ikke er deprimert. Tullprat! Våkner hver morgen og føler meg stuptrøtt, er tung i hodet og har rødsprengte øyne - uavhengig av om jeg har sovet mye eller lite. Selvfølgelig er jeg ikke i knallhumør når jeg føler meg helt utslått, men jeg er IKKE deprimert.

Det jeg lurer på, er om det kunne være aktuelt å prøve T3 i tillegg? Hvordan klarer man i såfall å overtale fastlegen til det? Har hørt mange fastleger er vanskelige å "få med på laget", og tror dessverre ikke min er noe unntak... En annen ting: Er det noen som vet om en fastlege i Oslo som har litt greie på/ interesse for stoffskiftesykdommer?
    En kvinnelig lege på Fedonklinikken ga meg Liothyronin!
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. fT4 v/ kombinasjonsbehandling
    Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 17-05-10, 13:55
  2. Kombinasjonsbehandling, Norsk ministudie
    Av Hansen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 12:26
  3. Kombinasjonsbehandling
    Av Maia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 22
    Siste melding: 26-02-07, 14:52
  4. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 21:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn