Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Standard Aktuelt med kombinasjonsbehandling?

Jeg har gått på Levaxin (bruker nå 900 mcg pr uke) siden desember, og merker ingen bedring i formen. Fastlegen synes det er veldig rart at formen ikke er bedre, siden verdiene har begynt å normalisere seg. TSH var i februar på 2,7. Økte da dosen med 200 mcg/uke. Tok nye prøver for litt over en uke siden, men har ikke fått svar enda. Siden jeg nærmer meg 30 år, ikke er gift og ikke har barn, nevnte hun at jeg kanskje er kommet i en slags "midtlivskrise", og at symptomene kan skyldes depresjon. Dette er jeg overhodet ikke enig i. Jeg jobber selv i helsevesenet og har lest en del psykiatri, og jeg er helt sikker på at jeg ikke er deprimert. Tullprat! Våkner hver morgen og føler meg stuptrøtt, er tung i hodet og har rødsprengte øyne - uavhengig av om jeg har sovet mye eller lite. Selvfølgelig er jeg ikke i knallhumør når jeg føler meg helt utslått, men jeg er IKKE deprimert.

Det jeg lurer på, er om det kunne være aktuelt å prøve T3 i tillegg? Hvordan klarer man i såfall å overtale fastlegen til det? Har hørt mange fastleger er vanskelige å "få med på laget", og tror dessverre ikke min er noe unntak... En annen ting: Er det noen som vet om en fastlege i Oslo som har litt greie på/ interesse for stoffskiftesykdommer?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Aktuelt med kombinasjonsbehandling?

"Midtlivskrise" ... og depression. Klassiske bemærkninger fra læger, der ikke ved, hvad de ellers skal sige til lavt stofskifte og/eller problemer med medicinen.

Når du får resultaterne af din blodprøve, kan det være, det giver sig selv, om du skal /kan få t3-tilskud; måske er du simpelthen dårlig til at omdanne t4 til t3, tænker jeg. Så kan man lede efter årsagen til dét, og det er nok ingen dårlig idé. Men for at få kræfter til det - og alt mulig andet - er det min erfaring, at det kan være fint at få tilført t3. Det kan jo så være enten syntetisk eller thyroid. Det første muligvis nemmere at få end det sidste.

Her en tråd om kombinationsbehandling:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10515

Endelig kan det jo også være, du stadig ikke får nok medicin. Nogle skal have mere end andre. Jeg selv fik - da jeg gik på den gamle Eltroxin, som jeg i modsætning til den nye kunne tåle - 200 µ fire dage om ugen og 150 µ de tre andre. Alle læger, jeg snakkede med, mente, det var en kæmpe portion ... men når de så mine blodprøver, fik jeg lov.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 07-04-11 kl 22:19 Begrunnelse: omformulering

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Takk for svar! Hvordan kan man finne ut om man er dårlig til å omdanne T4 til T3?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Takk for svar! Hvordan kan man finne ut om man er dårlig til å omdanne T4 til T3?
    Så vidt jeg vet, kun ut fra symtomer. Og de fleste leger kan ikke nok til å vite dette, tror jeg. Og dine symptomer kan jo tyde på at at kun T4 ikke er nok. Blir utrolig lei av at det de ikke forstår blir forklart som psykiatri....

Kanskje du kan lese noe på legeforeningen, tidsskriftet. no? Denne og denne bør du vise legen og få vedkommende til å lese. Kanskje det kan gi et visst håp om å få prøve T3?

Husk at hvis du starter med T3, enten det er thyroid eller liothyronin, må T3 sjekkes ofte. Leger pleier vanligvis bare å se på FT4 og TSH. Når du starter med T3, må FT3 også sees på og følges med på. Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Ja! Vældig gode links til emnet, Vigdis

Mht. omdannelsen af t4 til t3, så var jeg selv så heldig at blive vurderet på mine symptomer. Men man kunne faktisk også se det på blodprøven: Den ret pæne beholdning af t4, som jeg fik ud af Både Ny Eltroxin og især Euthyrox passede ikke så godt sammen med den ret så lille mængde t3, jeg fik ud af det.

Så det mener jeg godt, man kan bruge blodprøven til også. Men uanset, så kræver det hele jo en læge, der kan og vil lytte!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Cath82, jeg har lige lyst til at tilføje, at havde du været 15-20 år ældre, havde lægen så, i stedet for midtlivskrise, kaldt dine problemer for overgangsalder. Også en meget brugt 'diagnose'

Jeg har selv prøvet den ... Men da kom heldigvis blodprøver mig til hjælp.

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Det blev lidt noget vrøvl /tull, det her. Skal forsøge at forklare ...

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Mht. omdannelsen af t4 til t3, så var jeg selv så heldig at blive vurderet på mine symptomer.
    ... dette gælder den læge, jeg kom til for at bede om thyroid.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Men man kunne faktisk også se det på blodprøven: Den ret pæne beholdning af t4, som jeg fik ud af Både Ny Eltroxin og især Euthyrox passede ikke så godt sammen med den ret så lille mængde t3, jeg fik ud af det.
    ... dette gælder de blodprøver, jeg fik taget med enten Ny Eltroxin eller Eutyrox i blodet. Her hjalp imidlertid ingen kære mor.

Hjælp fik jeg først, da jeg kom ud til den læge, der vurderede mig på mine symptomer. Hans vurdering passede sammen med blodprøverne (som han dog aldrig så). Han lod mig vælge mellem syntetisk t3-tilskud og thyroid.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Måten du kan se om kroppen er dårlig på omdanning fra T4 til T3 er på blodprøvene. Dersom T4 ligger midt i referanseområdet, skal T3 også gjøre det. Så hos en som er dårlig på omdanning kan men feks se at FT4 ligger øverst i ref området, mens FT3 ligger midt i refområdet.

Likevel er det jo slik at det i januar kom ut en forskningsrapport (seriøs, fra Sverige) som viser at T3 som er ommdannet fra levaxin ikke passerer blod-hjerne barriæren hos alle pasienter. Siden hjernen ikke omdanner fra T4 til T3 selv, er jo dette dramatisk for de det gjelder, siden det er T3 som er det aktive hormonet.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Tusen takk for gode svar!

Blondie: Har du link til den svenske artikkelen? Trenger noe seriøst å vise fastlegen i morgen...;)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Blondie: Har du link til den svenske artikkelen? Trenger noe seriøst å vise fastlegen i morgen...;)
    Du finder omtalen af artiklen inkl. links her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. fT4 v/ kombinasjonsbehandling
    Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 17-05-10, 13:55
  2. Kombinasjonsbehandling, Norsk ministudie
    Av Hansen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 12:26
  3. Kombinasjonsbehandling
    Av Maia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 22
    Siste melding: 26-02-07, 14:52
  4. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 21:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn