Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Bergen
    Alder
    58
    Meldinger
    8

Standard Hashimoto's, kombinasjonsbehandling, smerter i halsen

Hei!

Jeg er en kvinne på 47 år som har fått diagnosen hashimotos syndrom. Det begynte med høyt stoffskifte og raskt vekttap. Etter noen år ble stoffskiftet for lavt og jeg ble etter hvert veldig syk. Da jeg begynte på levaxin, gikk det fortsatt i feil retning og de første par årene ble jeg faktisk verre og ikke bedre. Jeg fikk etter hvert en kombinasjon av levaxin og liothyronin og langsomt(!) ble jeg bedre. Nå har jeg vært svært bra i 1 1/2 år. Hadde nesten gitt opp å tro på at det gikk an! Blir nok aldri så aktiv som jeg var og sliter fortsatt med at jeg legger på meg og med trøtthet og depresjoner i perioder. Men det er ingenting mot hvordan det var da jeg virkelig var syk! Men fastlegen min fortalte meg for en måned siden at nyere forskning viser at liothyronin har en negativ effekt på hjernen. Er det noen som har hørt noe om dette?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    65
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Hashimotos og liothyronin.

Hei Pamina, og velkommen hit

Jeg ville bedt legen vise meg den eller de rapportene som viser dette. Det er mulig noe har gått meg hus forbi, men dette høres ut som det reneste vrøvl.

Det jeg vet om dette er at enkelte celler i kroppen må ha ferdilaget T3 (= Lio), og hvis jeg husker riktig hører hjerneceller innunder dette. Så det virker som om han gir deg helt feil info.

En frisk kjertel lager både T4 og T3. Ved bruk av Levaxin får man bare T4, og da må et jodatom fjernes for å lage T3. Men, som sagt over, enkelte celler trenger ferdiglaget T3.

Les rundt på forumet, Pamina, her finner du mye nyttig info.
    Jeg håper ikke du kutter Lio eller gjør noen forandring som du blir verre av.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Bergen
    Alder
    58
    Meldinger
    8

Hei og takk for svar, Lisbeth!

Jeg ville aldri våge å endre medisineringen min nå som jeg omsider føler meg frisk. Fastlegen snakket om en ny artikkel som en forsker har skrevet om innvirkningen liothyronin kan ha på hjernen. Det var noe om at signalene i hjernen kan sendes feil eller noe sånt. Jeg ville gjerne vite mer, men han ville ikke si noe. Tror nok han tenkte at han ikke burde ha fortalt meg dette.

Jeg er selvsagt veldig interessert i å finne ut mer om dette og ev. få tak i denne artikkelen. Hvis dette er tilfelle, kunne jeg ev. tenke meg å prøve armour istedet. Men er som sagt livredd for å endre en midisinering som virker. Det er bedre med litt "rot i hjernen" enn å være så syk som jeg var på det verste.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Fastlegen snakket om en ny artikkel som en forsker har skrevet om innvirkningen liothyronin kan ha på hjernen. Det var noe om at signalene i hjernen kan sendes feil eller noe sånt.
    Det eneste jeg jeg om av feil når du bruker T3, eneten det er Liothyronin eller thyroid (Armour og andre merker), er at TSH blir såkalt supprimert, dvs 0.0 ett eller annet. De legene som da ikke kan nok, kan da påstå at du er overdosert, fordi TSH-måling blir ikke mulig.

Aker sier følgende:
    Hei
    Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde. OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
    Vennlig hilsen Louise Koren Dahll overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Ellers, gjør som Lisbeth sier, les og lær!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Bergen
    Alder
    58
    Meldinger
    8

Dette var interessant. Jeg har gått til en dyktig indremedisiner og det er han som omsider har hjulpet meg til å bli frisk. Det tok 3 1/2 år. Det var fantastisk endelig å føle at jeg ble tatt på alvor! Han har hele tiden sagt at han trodde jeg ville bli bra av denne medisineringen, men at det ville ta tid siden stoffskiftet var så lavt da jeg begynte på den. Tror nå at TSH er rett under 1. Mener jeg hadde en TSH på 37.

Jeg var hos fastlegen min av helt andre grunner, men også fordi indremedisineren har blitt langvarig syk og jeg trengte ny resept på levaxin og liothyronin. Skulle gjerne ha lest artikkelen han viste til. Skal spørre om navn på forskeren neste gang jeg skal til ham.

Takk for god hjelp!

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Bergen
    Alder
    58
    Meldinger
    8

Standard Smerter i halsen.

Jeg ble diagnostisert med Hashimotos våren 2006. Jeg var svært dårlig og det tok veldig lang tid før jeg ble noenlunde bra igjen. Nå går jeg på en blanding av levaxin og liothyronin og har vært veldig bra i halvannet år. Men de siste par ukene har jeg fått symptomene jeg hadde, tilbake igjen. Da jeg var syk, var formen varierende og gikk på en måte i bølgedaler. De gode periodene ble lengre etter som jeg ble bedre og bedre. Helt som før har jeg ikke vært, men jeg følte at jeg hadde fått livet tilbake og kunne leve normalt igjen.

Jeg har hatt mye smerter og ømhet på høyre side av halsen og under kragebenet. Det har vært slik at det har vært vondt å ha på sikkerhetsselen i bilen. De siste ukene har jeg fått smerter i venstre side av halsen. Jeg er svært øm under kjeven og har forstørret lymfekjertel. Kan det være at jeg først hadde betennelse i høyre del av skjoldbrukskjertelen og at det nå har spredd seg til venstre del? Er det noen andre som har opplevd smerter i halsen i tilknytning til lavt stoffskifte?

Jeg er så redd for at jeg har begynt på en ny, lang sykdomsperiode. Det var en dyktig spesialist i indremedisin som fikk meg så bra som jeg har vært det siste halvannet året. Dessverre har han blitt langtidssykemeldt selv. Nå må jeg ta kontakt med fastlegen igjen for å få sjekket om stoffskiftet er for lavt igjen. Men han vet så lite om dette. Jeg må søke skriftlig til ham for at han skal henvise meg til en ny indremedisiner. Han virker snurt for at jeg ikke vil gå til ham, men velger å gå til en spesialist. Men dette er legen jeg har gått til i årevis og som ikke mistenkte at noe var galt selv om jeg først raste ned 12 kg på et halvt år og deretter la på meg, ble utmattet og fikk mange andre symptomer på lavt stoffskifte. Da jeg, etter råd fra venner, ba ham om å ta en prøve av stoffskiftet, hadde jeg en tsh på 37. Nå vet jeg at jeg må ha en tsh på under 1 for å føle meg frisk. Men denne legen holder seg til felleskatalogen og bryr seg lite om mine erfaringer.

Er det noen som har tilsvarende erfaringer og som kan gi meg noen råd?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Hashimoto's, kombinasjonsbehandling, smerter i halsen

Hej
    Mit bud - ud fra egne erfaringer - er, at du helt enkelt må have justeret din dosis. Jeg fik efter de første ca. to år med medicin nogle vanvittige smerter, som var meget skræmmende. Efter en justering af dosis - pga forhøjet kolesterol - holdt smerterne op. Den unge læge, som satte min dosis op, havde lige været på kursus i sammenhængen mellem stofskifte og kolesteroltal. Og det var hans begrundelse for at sætte dosis op. Ingen læge, som jeg gik til i løbet af de halvandet år, jeg havde smerter og desuden forstyrrelser i lugtesansen, forstod, at det havde med stofskiftet at gøre. Det gjorde jeg jo heller ikke selv ... Men man skal være forberedt på lidt af hvert med denne sygdom, og der er kun en selv til at have styr på det, er min erfaring. Nu kan jeg selvfølgelig kun tale som patient ... men jeg tipper altså på, det er det, som er grunden til dine problemer.

Jeg tror, der kan være to forskellige grunde til smerter pga for lidt medicin: Enten skyldes de, at musklerne efterhånden får for lidt energi, så man går og falder mere eller mindre sammen. Eller de skyldes, at antistofferne rejser børster. Enten det er det ene eller det andet, er det jo uhyrlig! Mange af mine smerter var diffuse, andre var der, hvor jeg havde et svagt punkt, nemlig nakke-kæbe (som hænger fuldstændigt sammen) samt højre skulder (som jo også hænger sammen m nakken osv ... )

Mens du venter på effekt af evt. ekstra medicin og /eller anden behandling, vil jeg anbefale dig at få noget massage og evt. hjælp af en god kiropraktor eller en læge, der kan sætte led på plads (såkaldt Muskuloskeletal Medicin, ls evt. lidt om det her http://www.dsmm.org/ )

Held og lykke med projektet.

Nielsigne

Lignende tråder

1. fT4 v/ kombinasjonsbehandling
    Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 17-05-10, 13:55
  2. Hypotyreose, struma og kul/smerter i halsen
    Av Stølen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-07, 16:29
  3. Hypotyreose, struma og kul/smerter i halsen
    Av Stølen i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-07, 16:29
  4. Kombinasjonsbehandling
    Av Maia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 22
    Siste melding: 26-02-07, 14:52
  5. smerter i halsen
    Av lailabye i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 2
    Siste melding: 05-12-06, 17:33

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg