Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile "Thyroid-akne" og andre hudsygdomme ved lavt stoffskifte

Synes, at flere på det sidste spurgte om deres hudproblemer kan have relation til lavt stofskifte.... Det har jeg læst om før.

I bogen "Solved: The Riddle of Illness" beskæftiger forfattere sig med bl.a. hudproblemer der følger underfunktionen i skjoldbruskkirtlen (hormonmangel).

Lægen Stephen Langer beretter om forbløffende bedring af uren hud hos hans patienter, han behandler for hypothyreose med Thyroid USP. Han beretter om, at selv plagsomme og ellers anset for kroniske tilstande i huden som eksem, psoriasis, cellulitis, erysipelas, impetigo, lupus erythematosus, acne og fiskehud enten bedredes betydeligt eller var hel forsvundet efter medicinskifte fra Synthroid til Armour Thyroid. Han skriver direkte, at "sjældent mistænkes akne-patienter for hormonmangel, men det ser ud til at hypothyreose er roden til mange akne-tilfælde".

Han pointerer, at efterhånden som behandling af hypothyreose (hormonmangel) skrider frem, bedres mange akne-tilfælde, til de er helt væk og kommer ikke tilbage. Han er fortaler for at behandle hypothyreose-relaterede hudproblemer med Armour Thyroid, hvorimod behandling med syntetisk T4 enten slet ikke påvirker hypothyreose-relaterede hudproblemer, eller afhælper dem midlertidigt, for at vende tilbage hos de patienter, der har udviklet hudproblemer som følge af hypothyreose.

Han advarer dog mod at bruge Armour Thyroid udelukkende som behandling af hudproblemer, idet kun de hudproblemer som er opstået som følge af hypothyreose (hormonmangel), reagerer på behandlingen. Armour Thyroid bør kun anvendes af dem, der har lavt stofskifte pga. underfunktion i af skjoldbruskkirtlen eller er resistente over for thyreoideahormoner.

Lægen forklarer, at den dårlige hud skyldes vores træg metabolisme pga. hormonmangel, hvor hudcellerne skal klare sig med helt ned til 20% af det ilt de skal bruge som følge af at blodforsyningen til huden er reduceret ligeledes ned til 20%, afhængig af graden af hormonmangel.

Uden tilstrækkelig blodforsyning bliver både energiomsætningen nedsat, men også metabolitterne fra forbrændingen bliver udskilt kun delvis. Huden bliver underforsynet, uden næring, blodforsyning og ilt. Affaldsprodukter af hudcellernes metabolisme bliver ikke fjernet og huden bliver "forstoppet". I denne tilstand er også hudens eget immunforsvar nedsat og mikroorganismerne - bakterier, virus og svampesporer har en nem adgang til huden på overfladen og i hudens dybere lag. Bylder, bumser, pustler (blemmer), hudorme forårsages af virus og bakterier, der tager et permanent ophold i talgkirtlerne og hårsækkene.

Det værste dog for patienterne med hudproblemer relateret til lavt stofskifte er, at behandlingen med antibiotika virker kun kortvarigt eller slet ikke. Ligeledes virker hverken god hygiejne, hudpleje, hudbehandlinger eller midler mod akne, fordi alle de behandler symptomer, mens den egentlige årsag - lavt stofskifte / hypothyrerose forbliver ubehandlet eller underbehandlet.

Problemet er jo opstået som følge af, at den "hypothyreose-ramt" hud netop ikke selv kan forsvare sig fordi alle hudens funktioner kan være reduceret helt ned til 20% af den oprindelige kapacitet. Ligeledes vil enhver "udvortes" eller "oral" behandling også kun være lige så effektiv, som hudens evne er til at nyttigøre behandlingen. Er denne evne forringet, bliver effekten af behandlingen det også. Derfor er den bedste metode til behandling af hypothyreose-relaterede hudproblemer - optimal behandling af patientens hormonmangel.

Så er der nogen som påpeger, at mange teenagere lider af akne og spørger om, hvordan det kan hænge sammen med hypothyreose, da disse teenagere kan ikke alle være syge. Lægen svarer, at mange tilfælde af både hypo-og hyperthyreose starter i teenageårene, men ellers kan ganske almindelige udsving i hormonbalancen, så som pubertet, graviditet og overgangsalder netop udløse enten midlertidige eller permanente hudreaktioner.

De fleste mennesker tænker på hormoner som østrogen, progesteron og testosteron, men det er langt fra sikkert, at forstyrrelser i disse hormoner er direkte anledning til udvikling af hudproblemer. Er skjoldbruskkirtel ud af balance, vil det have en effekt på andre hormoner, herunder kønshormoner. En syg skjoldbruskkirtel betyder syge binyrer samt problemer med andre endokrine kirtler. Det medfører også problemer med mange andre organer, herunder i fordøjelsessystemet, nervesystemet, hjerte-kar-systemet, reproduktive system og så videre.

Dr. Langer behandler alle grader af lavt stofskifte, fra "subklinisk" til fuldt udviklet hypothyreose med Thyroid, vitamin B kompleks, C-vitamin 1000 mg+, Omega3 fiskeolie fra pålidelige kilder og en god kost samt yderligere kosttilskud ved behov. Det mener han er en simpel og effektiv behandling, der har bevist sit værd lige siden år 1890, da en engelsk læge behandlede verdens første patient med hakket skjoldbruskkirtel fra husdyr.

Selv Psoriasis kan opstå som respons på kroppens mangel på thyreoideahormon. Selv om Psoriasis er en autoimmun hudsygdom, er det absolut et forsøg værd at kontrollere psoriasis-patienternes thyreoideastatus og befinder den sig på grænsen til hormonmangel, er der gode chancer for at psoriasis kan hæmmes af behandling med Armour Thyroid.

Dr. Langer hævder, at næsten enhver uønsket hudtilstand kan have rod i thyreoidea-hormonmangel, og selv om det er en ganske interessant for patienter med hormonmangel, er det ikke velset at udbrede kendskab til. Den farmaceutiske og kosmetikindustri samt hele den servicesektor der beskæftiger sig med hudpleje og tjener millioner på at sælge os produkter, de er ikke interesserede i at disse oplysninger når ud til den almene befolkning.

Mange hudinfektioner såsom cellulitis, impetigo og erysipelas kan blive alvorlige og forårsage sepsis, som igen kan forårsage nyrebetændelse, lungebetændelse, gigtfeber og belastning af leveren. Toksiner cirkulerer med blodstrømmen i hele kroppen, da hormonmanglen hæmmer kroppens evne til effektivt at skille sig af med dem. Hypothyreose bør altid være under mistanke, hvor hudproblemer lader sig ikke behandle med de gængse midler og lægemidler. Hormonmangel er ikke statisk og hvis der sker en bedring i perioder hvor skjoldbruskkirtlen producerer lidt mere hormon, men denne bedring afløses igen af forværring og disse skift er tilbagevendende, da bør enhver patient nøje testes for hypothyreose. Befinder testresultaterne sig indenfor normalområder, men hudproblemer fortsætter eller forværres, da bør behandlingen intensiveres indtil huden er normal igen, og fortsættes på det niveau der hindrer tilbagefald af hudproblemer. Han nævner dog, at det har vist sig i flere tilfælde, at effekten blev permanent, uanset at medicinering med Armour Thyroid blev reduceret i takt med patientens bedring.

Langer har set patienter komme sig fuldstændig under behandling med Armour Thyroid, selv om det kan tage tid at opnå de ønskede resultater, men han bekymrer sig om alle de patienter, der ikke har adgang til Armour Thyroid fordi deres læger lader sig ikke overtale til medicinskifte. "Patienternes problem er at overbevise deres læge. Det kan blive svært pga. de "normale" resultater af blodprøver lægerne henviser til når de afslår patienternes bøn om anden medicin end Synthroid (amerikansk "Levaxin"). Det sker fordi lægerne bruger test af TSH (Thyreoidea Stimulerende Hormon) til at vurdere behandlings-effekt med. De tænker ikke på, at TSH er faktisk et hypofysehormon, der svinger meget i løbet af dagen og er derfor IKKE en god indikator for vurdering af hormonstatus, modsat hvad de fleste læger tror. De har været uddannet i medicinsk skole til at tro på det, til trods for masser af beviser, der tyder på andet."

Langer skriver, at den sikreste måde at vurdere om patienten har hormonmangel eller ikke - er måling af T4+T3 i døgnurin, selv om de fleste mainstream-læger sværger hellere til blodprøver af T4 og TSH og ignorerer den kendsgerning, at disse to prøver bekræfter alene de svære tilfælde af hypothyreose, hvor alle andre bliver overset: Thyroid hormones (T3 and T4) in 24H Urine.

Det var sådan omtrent en resumè af, hvad jeg kunne læse mig til i bogen "Solved: The Riddle of Illness". Links i indlægget har jeg selv tilføjet. Jeg ved ikke om målinger af T4+T3 i døgnurin udføres i vores "hovmodige" skandinaviske lande, hvis lægestande ofte "ved alting meget bedre end resten af verden", men jeg ved at denne test koster £85.00 hos Genova Diagnostics, som både det svenske Scandlab og det norske BM-lab samarbejder med (links til dem på forummets forside i boksen "Thyroid kunnskap").

God bedring alle sammen
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Post Sv: "Thyroid-akne" og andre hudsygdomme ved lavt stoffskifte

Hei
    Et gammelt innlegg, men like vikitg i dag. Min lege måler døgn urin. Det er krysset for Fritt kortisol, Aldosteron, jod, dette sier jo bare noe om det døgnet som prøven er tatt. Men i tilegg til blodprøver, begynte jeg min cortef behandling.

Det virker betryggende å ha både urin og blodprøver, spesielt nu i begynnelsen av behandlingen. Jeg venter nu på at mine cellulitter skal forsvinne.

Det viktigste er at jeg føler meg friskere på thyroid enn levaxin.

Fin kveld fra frue må

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile "Cellulitterne"

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Det virker betryggende å ha både urin og blodprøver, spesielt nu i begynnelsen av behandlingen. Jeg venter nu på at mine cellulitter skal forsvinne.
    Hej Fruemå Jeg er bange for, at Thyroid kan ikke jage "cellulitter" på flugt. Det kan kun en forøget væksthormon, fordi "cellulitter" er resultat af faldende væksthormon, som for kvinders vedkommende starter før væksthormonet begynder at falde hos mænd i samme alder, tillige med at mændenes totale hormonprofil forhindrer cellulitte hos selv ret overvægtige mænd. Først hvis mændenes østrogen stiger for meget (svært overvægtiges fedtlag danner østrogen) kan "cellulitterne" også ses hos mænd, omend alligevel i meget mindre omfang.

På vore breddegrader anerkendes ikke det "naturlige" fald i væksthormonet alderen igennem, som en tilstand der berettiger til erstatnings-behandling. De (samfundet) forlanger af os (i DK) at vi skal arbejde til vi er 67 år, uanset kroppe slidte af væksthormonmangel. Når nogen forsøger alligevel at bede og tigge om replacement-behandling, bliver man leet ud af konsultationen med opfordring til "ikke at jagte den evige ungdom"... sagt af læger, der sidder bekvemt i dere lænestole og hygger sig med ikke at skulle levere et dagsværk af et krævende arbejde. Så der er ingen vej via lægeklinikkerne, desværre.

Man kan så i stedet forsøge sig med væksthormon-releasende aminosyrer, og det virker fint med gevinst for næsten alt andet end... "cellulitterne" fordi for at opnå den fulde væksthormon-releasende effekt skal aminosyre-blandingen indtages i... GRAM, endda mange af dem. Det er nærmest umuligt at gennemføre, medmindre ens hovedbeskæftigelse er bodybuilding og streng, daglig selvdisciplin. Jeg nøjes selv med meget mindre, men selv det "mindre" har så god effekt på helsen, at jeg bekymrer mig ikke længere om "cellulitterne".

Du kan læse om væksthormon-understøttende aminosyrer her, eller søg med søgefrase human growth hormone and amino acids.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Post Sv: "Thyroid-akne" og andre hudsygdomme ved lavt stoffskifte

Hei. Ja jeg bare måtte skrive det ut fra teksten. Vel cellulitter er bare småting i forhold til dårlige dager.

Jeg har funnet noen papirer fra min håranalyse og jeg manglet bla selen, og jeg måtte senke /normalisere calium, som jeg nu mangler og spiser tilskudd av. Lav kobber og magan. Lavt jern og Fosfor. Kalsium var f.eks høyt. Nu har jeg kun blodprøver å forholde meg til. Det var dyrt med håranalyse og vitaminer. Så nu er penger satset på thyroid og cortef. Etter cortefen hvem vet..........

Vel jeg leser og leser, er dårlig til å lese "fag vitamin " på engelsk. Nu holder jeg på med tilskudd B kopleks , D-vitaminer-omega3-calium, glukasimin, Pluss en god multipille V2000. Vet ikke om jeg har husket alt.

Vet ikke om du kan svare men. Hvordan jobber aminosyrer og vitaminer sammen.? Det blir tilslutt masse tilskudd og jeg vil prøve å få dekket de viktigste først. Jeg har prøvd å sette sammen en coktail for binyrer og stoffskifte relatert vitaminer. Syns jeg tar mange allerede og merker noe av det på magen.
    må nok venne meg til det. Og så er det å ta de sammen med mat og to timer etter medisin.

Ja hva er en ikke villig til å prøve ut. Jeg har lest mye av det som er skrevet, men jeg husker bare mens jeg leser. Så derav spørsmål. Noen tips?
    Kvelds hilsen fra frumå

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: "Thyroid-akne" og andre hudsygdomme ved lavt stoffskifte

Jeg har prøvet Grapenol - ekstrakt af citrus og vindruekerne - som jeg læste skulle virke mod cellulitis. Og på mig virkede det faktisk i en vis grad; jeg kunne se forskel på mine ben før og efter perioden med Grapenol. Jeg ved bare ikke, hvordan det virker sammen med thyroid og de forskellige tilskud, jeg bruger nu, men det kunne være godt at prøve igen. Ville straks købe noget og gå i gang, hvis det ikke var så dyrt! Her 30 kapsler à 100 mg (man bruger én om dagen): 175 DKK
    http://www.naturoghelse.dk/shop/grap...drue-416p.html

Akkeja. De dumme penge. Men jeg ville lige nævne det.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Lightbulb Sv: "Thyroid-akne" og andre hudsygdomme ved lavt stoffskifte

Hej alle venner Jeg har opdateret emnet med en tråd om "fiskehud", der kan læses her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=16570

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. Stoffskifte og andre sykdommer
    Av Persa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 03-02-09, 21:43
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg