Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Hashimoto's og "progesteron-graviditet"

Autoimmune sygdomme, herunder Hashimoto's og "progesteron-graviditet"

Her er en bruger (blandt mange andre), svært plaget af Hashimoto's. Efter længere tids fravær kom hun forbi og postet en gladmelding i denne tråd:
    Nå har jeg vært i full jobb i en måned. Er 4 mnd gravid, og frisk som en fisk!!! Er det mulig??? Fantastisk. Kjenner ikke et eneste stoffskiftesymptom, og har heller ikke svangerskapsplagene som holdt på å ta livet av meg i forrige svangerskap. Når jeg leser hvordan jeg hadde det i vinter, er jeg bare utrolig glad for at jeg har kommet meg opp av gropen! Trodde ikke jeg kom til å bli frisk noensinne da det sto på som verst.
    Til hende og alle andre gravide, der har oplevet en "uforklarlig" bedring, endda "helbredelse" fra sidst i første og ellers fra anden trimester i graviditeten, vil jeg sige følgende:

I (dere) oplever nu, at aldrig har I haft det så godt, som I har det under denne graviditet. Og I håber at det holder. Jeg er ked af at sige, at det gør det ikke. Når I har født - kommer Hashimoto's tilbage, når I allermest har brug for kræfter og overskud til den lille ny. Det kan endda (derfor) føles som om det bliver værre end det har været før.

Det er netop derfor - nu - mens I har det "fantastisk" og har overskud, at I bør bruge lidt af den "uforklarlige" energi til at læse, lære og lægge et slagplan for, hvad I vil gøre når Hashimoto's er tilbage efter fødslen.

Spild ikke tiden på at være bange for at sygdommen kommer tilbage. Det ville alligevel ikke nytte noget. Sygdommen bestemmer. I stedet brug tiden til at tænke jer grundigt om, hvad I vil gøre efter fødslen. Om I vil nøjes med den hidtidige lægeassistance, eller om I - uden at vente på forværring - vil søge videre til en læge eller lægeklinik, der har en mere helheds-hormonal tilgang til behandling af autoimmune sygdomme, herunder Hashimoto's.

Der er ingen garantier, men der er en mere end sandsynlig chance for, at netop i den tid efter fødslen, hvor I har brug for at være mødre for de nyfødte - i stedet for, forfra igen at kommer I ind i den skolemedicinske "karusel", som jo heller ikke før har hjulpet jer nævneværdigt, vel?

Tiden er derfor moden til at tænke i nye baner, så I kommer på forkant med sagerne, velforberedt og gennemtænkt. At tænke på tunge, frygtindgydende emner, kolliderer ikke med forventningsglæden, eller med at leve i nuet, som er det bedste for en happy gravid kvinde og en nybagt mor - såfremt målet er optimistisk og håbefuld. Det kan derfor godt betale sig, alligevel og på forskud at tage de store spørgsmål op til overvejelse, for netop at forhindre at skulle i livtag med sygdommen forfra igen, når graviditeten er overstået, og hvor særligt det mentale overskud bliver ulideligt svær at undvære (igen). Det er til enhver tid nemmere at løse et kommende problem mens man endnu ikke har født, end efter fødslen.

En vidunderlig graviditet, man beskriver - uanset syg eller rask - som "den bedste tid i mit liv med bedst helse" - er såkaldt "progesteron-graviditet". Den kendetegnes ved at de gravide - syge som raske - alle samstemmende siger, at de har aldrig haft det så godt som under (denne) graviditet.

Udtrykket "progesteron-graviditet" dækker altså flere hormonale "gevinster" ved denne type graviditet, end kun progesteron. Der er flere hormoner involveret og det meste af dem - kommer faktisk fra fosterets egne hormonkirtler... hvilket også betragtes som et sikkert tegn på et ekstremt sundt og raskt barn i vente. Det er rigtig god nyhed for enhver vordende mor. Børn født efter en "progesteron-graviditet" har man i lidt ældre dage kaldt for "progesteron-børn" - dvs. kernesunde børn i trivsel.

Er den vordende mor samtidigt ramt af en autoimmun sygdom - det kan være så alvorlige sygdomme som Multipel Sklerose, Graves, Lupus og andre autoimmune sygdomme inkl. Hashimoto's - vil mange (og jeg mener m-a-n-g-e) af de gravide opleve en næsten eller hel remission af sygdommen i en grad der ligner en spontan helbredelse - såfremt de og deres fostre producerer nok af progesteron og østriol under graviditeten.

Hvorfor sker det mon, og kunne det tænkes, at man efter en endt graviditet kunne forhindre et tilbagefald af sin autoimmun sygdom, eller det meste af den - ved at komme i forebyggende støttebehandling med bioidentiske hormoner, som erstatning for de hormoner, hvis mængder falder og bliver til hormonmangler (igen) efter afsluttet graviditet?

Hvad angår effekten på autoimmune sygdomme - reducerer estriol (østriol) risikoen for at udvikle autoimmune sygdomme under og efter graviditeten. Er man allerede syg, vil estriol mildne symptomer på den autoimmune sygdom. Det er velkendt, at autoimmune sygdomme som leddegigt og sklerose (MS) går ofte i remission under graviditeten når moderens krop producerer "ekstra" progesteron og ca. 10% af estriol. De resterende 90% af estriol produceres af fosterets binyrer. Derfor vender den autoimmune sygdom tilbage efter fødslen, når barnets egne binyrer ikke længere bidrager til moderens "estriol-beholdning" og egenproduktionen af progesteron falder til niveauerne fra før graviditeten.

At korrigere den autoimmunitet-stimulerende "østrogen-dominans" med at blokere østradiol med estriol i tillæg med afbalancerende tilskud af progesteron - vil tvinge de fleste autoimmune sygdomme gradvis i remission.

Hvorfor ikke forsøge at fastholde den undertrykkende virkning på den del af kroppens autoimmunitet der er årsagen til den autoimmune sygdom, der var tvunget i remission af disse hormoner, moderens krop (og fosterets) har produceret i rigelige mængder under graviditeten.

Hvorfor ikke? Man bruger bioidentiske hormoner til substitutionsbehandling af snart hvad som helst (hormonbetinget) inkl. anti-aging-medicine, så hvorfor ikke undersøge om der findes muligheder for at holde sin autoimmun sygdom i skak ved "Bioidentical Hormone Replacement Therapy" (BHRT), og derved at opnå et tålelig eller bedre liv med sygdommen?

Det bliver dog ikke hos almentpraktiserende læger og ej heller hos skolemedicinske endokrinologer, at man finder gehør for sine spørgsmål og bøn. Dertil er alle vores skandinaviske læger og endokrinologer alt for meget uddannede "i boksen", som holder dem fagligt fanget og som de ikke har styrke (og selvtillid) nok til at bryde ud af. Der findes enkelte undtagelser, men de er sjældne og derfor gør jer selv en tjeneste og vent med at fatte tilliden til en læges faglighed, til han/hun har bevist i handling og indstilling, at han/hun er tilliden værd. Ellers spar penge hvor det kan lade sig at gøre og opsøg private helhedsmedicinske læger, men spørg først her da også blandt dem findes enkelte brodne TSH-kar som lader TSH være eneafgørende om man er syg eller rask.

Om "progesteron-graviditet" vil jeg poste en tråd snart. Jeg har masser af samstemmende kilder, der i overvældende grad bekræfter at det er hormoner som progesteron og estriol som afgør om graviditeten, moderens helse og barnets trivsel i og udenfor livmoderen - bliver mere eller mindre vellykket, om graviditeten overhovedet består eller ender med abort, om man i det hele taget kan blive gravid.

Estriol
    Estriol: Its Weakness is Its Strength
    Estriol, Autoimmunity, and Pregnancy
    Estriol therapy for multiple sclerosis and other autoimmune diseases
    Estriol Therapy for Autoimmune and Neurodegenerative Diseases and Disorders
    Estriol ameliorates autoimmune demyelinating disease. Implications for multiple sclerosis
    Estriol and Progesterone. The physiological states pregnancy and parturition are undoubtedly associated with clinical changes of most of the autoimmune diseases.
    Pregnancy Hormone Combination For Treatment Of Autoimmune Diseases
    Signs & Symptoms of Low Progesterone in Early Pregnancy
    Progesterone Support in Pregnancy
    Sist endret av Anisa; 01-05-11 kl 10:53 Begrunnelse: Links til div. referencer tilføjet
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Sv: Hashimoto's og "progesteron-graviditet"

Veldig interessant, Anisa! Jeg har to barn, og jeg merket at noe "kluzz" skjedde med helsen min etter det første, men jeg holdt likevel hodet rimelig greit over vannet. Tror stoffskiftet hadde begynte å falle etter første fødsel. Da jeg ble gravid igjen, ble jeg plutselig mitt "gamle jeg igjen", hadde det fantastisk- inntil babyen kom ut og jeg ble ordentlig hypo for første gang.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Hashimoto's og "progesteron-graviditet"

Det er veldig interessant dette. Jeg fikk lavt stoffskifte flere år før jeg ble gravid for første gang. Jeg ble betydelig dårligere under begge svangerskap og i lang tid etter. Har etter å ha lært mer tenkt at det var manglende doseøkning på stoffskiftemedisin som gjorde meg syk under svangerskapene. Men skjønner ikke helt hvorfor ikke alle får denne progesteron effekten. Kan du forklare det, Anisa?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hashimoto's og "progesteron-graviditet"

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Men skjønner ikke helt hvorfor ikke alle får denne progesteron effekten. Kan du forklare det, Anisa?
    Nej. Det kan jeg ikke, Blondie. Men jeg går ud fra, at det er svært individuelt og afhængigt af det øjeblikkelige hormonstatus hos både den vordende mor og fosteret, der bidrager stort til den "hormon-cocktail" de begge har brug for. Det sidste link i første indlæg er en skattekiste af pålidelige oplysninger om netop progesteron i graviditeten, om progesteron-støttebehandling i graviditeten og om hvorfor det kan være nødvendigt (hvorfor ikke alle gravide danner nok af progesteron): Progesterone Support in Pregnancy

Jeg har planer om at poste en ny tråd om "progesteron-graviditet" snarest.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hashimoto's og "progesteron-graviditet"

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Veldig interessant, Anisa! Jeg har to barn, og jeg merket at noe "kluzz" skjedde med helsen min etter det første, men jeg holdt likevel hodet rimelig greit over vannet. Tror stoffskiftet hadde begynte å falle etter første fødsel. Da jeg ble gravid igjen, ble jeg plutselig mitt "gamle jeg igjen", hadde det fantastisk- inntil babyen kom ut og jeg ble ordentlig hypo for første gang.
    Hej BeritM Ja, det er meget interessant og da jeg læste Marinas sidste indlæg - gik det op for mig, at min graviditet (før jeg blev syg) var også en "progesteron-graviditet". Det var faktisk en gammel jordemor, der sagde det til mig, efter at hun så mig til kontrolbesøgene og mente at jeg "blomstrede" mere og mere for hver gang hun så mig. Da jeg fortalte, at jeg "aldrig har haft det bedre" - begyndte hun skraldgrine og sagde, at netop denne sætning (udtalt af en gravid) var lige så sikker (om ikke sikrere) som en blodprøve. Det var progesteron-graviditet og det har hun så fortalt en masse om, samtidigt med at hun turde også forsikre mig om, at barnet bliver kernesundt og velbegavet. Det blev så bekræftet de efterfølgende år.

Når du nu har haft lignende oplevelse med din anden graviditet - ja, er det så ikke en slags indikation, at det kunne være nyttigt at (lige som Ruth) supplere med transdermalt tilskud af østriol, testosteron og pregnenolone? Du har i hvert fald oplevet en hormonalt betinget bedring, du selv har kaldt for "fantastisk". Det er et stort ord og det må betyde, at du måske lever med flere hormonmangler, end du selv ved af? Det mener jeg er et forsøg værd at udrede for (altså udover at nøjes med blot "indenfor ref.området"), da gevinsten er enorm, hvis det skulle vise sig at det er tilfældet.

Det er sådan, at transdermalt optager kroppen kun det der er brug for, og udenom mave/tarm. Det er slet ikke utænkeligt, at denne "buket" kunne - ikke alene få sat skik på selve sygdommen, men også effektivt understøtte recovery fra binyrebelastningen?

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn