Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 44
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år

100-125µg levaxin - da må du sannsynligvis ha 120-150mg armour. Eller mer om du sliter med å ta den opp.
    Jeg vil anbefale deg å dosen på kvelden. Naturlig hormon er proteinbundet så om du får nok/passe bør det holde hele dagen og gi deg en normal trøtthet på kvelden. Men det kan ta tid.
    Du må uansett forberede deg på kamp med legen din dersom han styrer etter TSH. De fleste av oss på naturlige hormoner må ha TSH ned mot, eller inn i, ikke målbart område. Det som er viktig er at fT3 måles og holdes i høyt-normalt område. fT4 er ikke så viktig når man har en medisin som inneholder fT3, men det er greit om den holdes i bunn-normalt område.

Selv hadde jeg 125µg levaxin og bruker nå 125mg Erfa + 25µg levaxin 2 av 3 dager, men har hatt høyere dose i vinter. Jeg tar min medisin etter tannpussen.

PS - det kan lønne seg å tygge armour. Den er bundet med noe sivelse/stearat/cellulose og for å løse opp dette hjelper tygging og spyttensymer.

PPS - godt å lese at kostholdet har hjulpet deg så mye. Jeg har gjort noe liknende, men ikke så radikalt og er nå sånn litt tilbakefallen. Men 100% glutenfri og bruker kun laktosefri melk når jeg skal ha større mengder. Økologisk, upasturisert hjalp ikke meg, dessverre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år

Tusen takk for svar smgj!

Oi, da må jeg mer opp i dose enn det legen sa. Jeg fikk med meg 3 ark med informasjon, blant annet en veiledning til overgang fra Levaxin til Armour og Levaxin. Vet ikke hvor han har tallene sine fra, men jeg fikk denne oversikten:

Tilsvarende T4 (Levaxin) 100 mcg:
    25 mcg Levaxin + 60 mg Armour (delt opp i 30 + 30 mg)

Tilsvarende T4 (Levaxin) 125 mcg:
    50 mcg Levaxin + 60 mg Armour (delt opp i 30 + 30 mg)
    eller:
    25 mcg Levaxin + 90 mg Armour (delt opp i 60 + 30 mg)

Tilsvarende T4 (Levaxin) 150 mcg:
    50 mcg Levaxin + 90 mg Armour (delt opp i 60 + 30 mg)

.............................

I informasjonen han gav ut (det er ikke han som har skrevet det) sto det at TSH skulle være mellom 0,5 - 1, men det er ikke sikkert han følger dette, han virker ganske 'open minded'

Jeg har ikke gått til lege på 2 år pga. at jeg er så lei. Jeg gikk til legesenteret i flere måneder i 2012 og var alvorlig syk, ingen hørte på meg. De sa bare at jeg ikke hadde lyd på lungene, så alt var bra...Til slutt etter 9 måneder kom jeg endelig til lungelege, da hadde jeg permanent lungeskade og fikk beskjed om at jeg hadde fått KOLS hvis jeg ikke hadde kommet, grunnen til at det ikke var lyd på lungene var at jeg hadde grad 4 astma hvor lungene var fullpakket av slim. Han sa jeg aldri kom til å bli bra igjen, noe jeg etter hvert har motbevist, heldigvis, men alt i alt har jeg ikke så stor tiltro til de fleste legene. Før dette gikk jeg jo med lavt stoffskifte i 12 år før jeg ble hørt. Så jeg har de siste 2 årene dosert meg selv rett og slett...håper det blir enda lettere med Armour enn Levaxin.

Jeg må si det er leit at så mange leger ikke vil se på symptomer eller høre hva pasienten selv sier, men er mest opptatt av prøver. Jeg har kommet dit at jeg heller lytter til kroppen min og de signalene jeg får. Det var jo det de måtte gjøre før blodprøvene kom. Jeg er jo uansett utenfor det normale referanseområdet i og med at jeg var veldig syk med masse symptomer med en TSH på 2.5. Så da kan det jo hende at jeg må lavere ned i TSH enn andre for å føle meg bra.

Tusen takk for tipset om å tygge Armour, det skal jeg gjøre.

Synd det ikke hjalp for deg med den omleggingen du gjorde med økologisk osv. Tror det er veldig forskjellig hva som kan hjelpe fra person til person, og at man bare må prøve å finne det som er til hjelp for en selv. Men en viktig ting for meg tror jeg var å slutte å spise kylling og gris og oljer, som annen mat full av omega 6. Starte å spise bare smør og kokosolje. Jeg var veldig plaget med betennelser og verking, og det er helt borte. I tillegg det med melkesyrebakterier til hjelp mot matintoleransene og astmaen jeg hadde.

Jeg hadde selv tilbakefall i jula, da jeg skeiet litt ut med matvarer med sukker i tillegg til at jeg ikke fikk fulgt kostholdet 100%. Jeg må følge kostholdet helt og spise spesifikke ting hver dag for å få i meg alle mineraler og vitaminer og holde plagene mine i sjakk, så det er selvfølgelig litt slitsomt. Og det føles litt urettferdig at andre kan spise hva de vil og være friske! Men, jeg er likevel glad for at jeg kan følge kostholdet og være såpass mye bedre, for så dårlig som jeg var så fungerte jeg ikke i det hele tatt i hverdagen. Ville bare tipse i tilfelle noen andre som leser dette kan ha hjelp av det en gang

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Jeg fikk absolutt stor hjelp av å endre kostholdet, men for meg virket ikke upasturisert ... derimot er det å kutte ut gluten et råd som har hjulpet veldig mye. Det er som med deg, man må endre på ting, gi det tid og lytte til hva kroppen sier. For min del hjalp det også veldig når magen begynte å bli bedre og kunne bryte ned og ta opp næring skikkelig igjen.

Tilbake til medisin, ikke mat som medisin.
    Når det gjelder overgangstabeller så er de i stor grad basert på TSHrespons... Før TSHmålingene gjorde sitt inntog og man symptomdoserte så var 2-3grain (1grain = 60mg) normaldosen. Kroppene våre har ikke endret seg så mye siden dengang da... Uansett - du har et par uker å dosere opp på mens levaxinrestene i kroppen din synker. Av den tabellen du referer så ville jeg anbefale deg å sikte på 25µg + 90 nå og se hvor det tar deg, men vær obs på at det kan bli lite ... For min egen del er det unødvendig å dele dose siden jeg ikke blir "hyper" av Erfa - bare sover godt. Proteinbindingen bufrer på en helt annen måte en liothyronin (syntetisk fT3). Jeg anbefaler for enkelhets skyld at du prøver udelt, på kvelden. Om det fungerer for deg, så er det den enkleste måten å ta medisinen på. Langt unna mat, og kun en gang å huske.

Videre er det forskjell på de ulike merkene thyroid. Armour har cellulose i sine tabletter, det har ikke Erfa - det gjør at mange opplever Armour som mindre virksom. (Men det kan altså hjelpe å tygge dem grundig, jeg tygger min Erfa også... mange stoffskiftesyke har mage-tarmproblemer og det påvirker også opptaket.)
    Husk også at alle omregningstabeller er basert på at kroppene våre tar opp syntetisk fT4 og proteinbundet, naturlig fT3+fT4 på samme måte. Det er ikke tilfelle, så det vil alltid - i en kropp - måtte være aksept for at vi ikke følger "normen".

Lykke til.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Tusen takk for nyttig informasjon! Skal prøve å ta dosen om kvelden og håper jeg ikke blir hyper. Jeg har jo hittil bare blitt supertrøtt etter å ta dosen, så får prøve i kveld og satser på at det går bra. Kan du huske om du blei trøtt i begynnelsen eller fikk spesielle symptomer? I dag var jeg trøtt helt fram til kl 20, var kald og følte meg skikkelig hypo. Får håpe det bare er en overgangsfase, kroppen kommer sikkert med alle mulige rare reaksjoner etter å plutselig få T3! Tror jeg prøver med 60 mg noen dager til før jeg øker til 90, siden jeg er blitt så sliten.

Hm. kanskje det var dumt at jeg fikk Armour istedet for Erfa, når Armour er vanskeligere å ta opp pga. cellulosen. Har jo egentlig lest negative ting om begge deler og at de endret oppskriften osv. Ja, ja nå har jeg jo kjøpt et par måneders forbruk av Armour, så da får jeg prøve det.

Vet noen om det bare er Erfa eller Armour som er tilgjengelige i Norge? Leste akkurat om noe som heter WP thyroid her:
    http://www.goodhormonehealth.com/index.html
    I dette dokumentet:
    http://www.goodhormonehealth.com/art...dMedicines.pdf

"WP Thyroid, a new pure hypothyroid medication, and Nature-Throid, a hypothyroid medication
    around for more than 75 years, are two preparations of desiccated thyroid that can be used
    instead of Armour thyroid. WP Thyroid contains only two all-natural inactive ingredients, inulin
    (from chicory root) and medium chain triglycerides (from coconut) and is available in 8 strengths
    starting at ¼ grain and up to 2 grains (130 mg)."

Synes det hørtes interessant ut med en medisin som bare inneholder to helt naturlige ingredienser i tillegg til den tørka grisekjertelen.

Takk igjen for svar, smgj! Setter stor pris på at du tok deg tid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Vet ikke hva som er tilgjengelig i Norge. Men det er store prisforskjeller ute og går. For tiden ser det ut som det er billigst med Erfa i størst mulig styrke kjøpt hos Apotek1. Jeg har 125mg + 30mg for justeringen sin del. Armour kommer vel også i 15mg, men vet ikke om den tas inn i Norge og uansett så blir den veldig dyr. Jeg kjenner ikke tabletten til Armour, men Erfa 30mg deler jeg iallfall sånn høvelig greit med tennene...

Det å ta medisinen på kvelden har den fordelen - tror jeg, dette er altså mine spekulasjoner! - at mye brukes til vedlikehold og gjenoppretting og det overskytende brukes til aktivitet. Ved å ta den om morgenen og styre etter TSH så risikerer man å få "nok" til aktivitet, men ikke nok til å bli friskere... Jeg tror din trøtthet kanskje er et signal om at kroppen vil "fikse"? I så fall virker det som at kroppen din gjenkjenner nytten av Armour? Iallfall om du kjenner "god hvile" og ikke bare "koma". Det er mange av oss som opplevde at vi fikk sove godt og ... effektivt i betydningen at man våkner og kjenner seg utsovet, ikke bare har vært "borte" ... på naturlig hormon.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Takk for svar smgj! Det ville være flott hvis det brukes sånn i alle fall, at kroppen bruker det til vedlikehold og gjenoppretting dersom man tar den om kvelden. Kanskje det kan bli sånn på sikt for meg.

Men, jeg ble kjempedårlig av å ta medisinen i går kveld :( Fikk skikkelig hjertebank, blei kvalm og skvetten. Det var helt forferdelig. Jeg sov urolig (pleier å sove kjempegodt til vanlig) og i dag har jeg vært helt vrak helt fram til nå klokka 15. Skikkelig trøtt, til det punkt at jeg nesten ikke har klart å holde meg våken, måtte legge meg og sove en time. Og har hatt veldig press i halsen på skjoldbruskkjertelen og bare generelt følt meg dårlig, nå merket jeg akkurat at jeg har fått "løs mage" også, så det virker jo som jeg får for høyt stoffskifte? Jeg er veldig i tvil om jeg skal fortsette eller vente til jeg har mulighet til å ta alle bivirkningene, for sånn det er nå er jeg avhengig av å kunne ta meg av ungene og hus og hjem.

Det føles som om det lettner litt nå, ikke fullt så trøtt, men presset i halsen er der enda og jeg føler en stivhet i tunga. Veldig ubehagelig og slitsomt. Blir veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Kanskje prøve bare halv dose Armour noen dager og heller mer Levaxin, bare for å gjøre overgangen mykere. Det er i alle fall helt klart at tabletten virker, jeg glemte å tygge den i går kveld, men har likevel en enorm virkning. Kanskje dosen bare er for høy for meg? Har altså tatt 1 grain hver dag i 3 dager, i tillegg til 25 mcg Levaxin. Jeg skjønner at man egentlig skal ha høyere dose, men er det noen her som klarer seg med lavere dose?

Eller er det noen som har opplevd samme virkning som meg i begynnelsen, men at det gikk over? Tenkte på om det kunne være binyrene også, men det verste symptomet er presset i halsen, og det er vel ikke binyrene?

Heldigvis merker ikke sønnen min noen bivirkninger, så jeg er veldig glad for det og spent på utfallet

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Huffda, det var kjedelig. Overgangsplager er dessverre ikke så uvanlig. Det kan nok hende at du reagerer på økt fT3, ja. Det er ikke dermed sagt at det er for stor dose, men antakelig heller at kroppen din ikke er vant med å ha så mye til rådighet og dermed ikke klarer å håndtere det helt ennå. Dermed reagerer den med klassiske binyresymptomer.

Om det er plagsomt så er det ingen fare å gå ned til 1grain til du kjenner det blir for lite - 1-2 uker om binyresymptomene gir seg ganske radig.

Skal forsøke å skrive litt mer seinere, har litt dårlig tid nå.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Tusen takk for svar, smgj! Da senker jeg dosen i kveld, og håper det går bedre. Eventuelt hvis jeg fremdeles føler meg dårlig i kveld, venter jeg med neste dose til i morgen. Kjenner at T3-nivået synker i alle fall, for presset i halsen og tunga minker litt.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Håper du kjenner deg bra nå, og at du vil fortsette å forsøke med kveldsdosering? Det er ikke fordelaktig å vingle så mye, men i en overgang er det mye som skjer og i tillegg stor usikkerhet - og det kan dermed være nødvendig. Du har gått på levaxin en stund og dessverre ser man oftere overgangsplager jo lengre en person har gått på levaxin.
    Selv var jeg heldig - hadde vel et drøyt halvår på levaxin før jeg gikk privat for å få naturlig. Også jeg merket den kroppslige forandringen, men ikke verre enn at lakris og saltsug var de verste symptomene for min del (jeg har aldri likt lakris, verken før eller siden... ).
    Så, jeg håper du vil ha litt is i magen. Det kan bli turbulent og det er slett ikke sikkert at full dose er det du bør starte med (beklager at jeg ikke sa det i starten, det er ikke alt man tenker på når man burde), men jeg håper at du fortsetter til du kommer igjennom startproblemene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Hej Mitena

Først og fremmest - RESPEKT! Du tænker så rigtigt som man kan i din situation, og du har lagt et kæmpestort arbejde i at spore dig ind på, hvad kan hjælpe dig og din søn (FruStration her på forummet, er selv født uden skjoldbruskkirtel - hendes tråd findes her). Din søn er SÅ HELDIG at han har dig!

Det lyder som at du fortsat leder (?) efter "missing link", før din bedring - efter omstændigheder - kan blive tæt på "perfekt". Jeg har læst hele tråden og der findes her enkelte detaljer, der er værd for dig at lede efter fællsnævnere for...

1. Du er født af en mor med Hashimoto's.
    2. Du har selv lavt stofskifte, men uden TPO-antistoffer.
    3. Din søn er født uden skjoldbruskkirtel.
    4. Du kunne ikke før tåle mad-fra-havet.
    5. Du har fået det meget bedre af Weston A. Price kosthold.
    6. Du oplever fortsat brain fog ("tåge-hjerne").
    7. Du har en KOL-diagnose.
    8. Du har reagerer "unormalt" på nat-medicinering.

Selv den dag i dag findes ingen læger, der kan svare på spørgsmål om, hvad er årsagen til udvikling af Hashimoto's. Alligevel er det en kendsgerning iflg. flere "udenfor-boksen-tænkende" læger, bl.a. dr. Brownstein at op til 97% af deres "autoimmune" patienter (Hashimoto's og Graves') lider af jodmangel.

Selv om du ikke selv har Hashimoto's kan det ikke udelukkes at præferencer for dit lavt stofskifte er grundlagt under din mors graviditet. Det kunne også have ført til genmutationer du evt. har nedarvet eller selv udviklet, specielt hvis også din søns far havde tilsvarende mutationer i sin egen slægt.... hvilket kunne have ført til thyroid dysgenesis dvs. manglende skjoldbruskkirtel hos din søn.

Dette, tillige med at du beretter om at du har før reageret mod mad-fra-havet, at du har en KOL-diagnose, at du har fået det så meget bedre af omlægningen til Weston A. Price kosthold, og at du fortsat oplever "tågehjerne" - får mig til at spørge om du nogensinde har fået målt jod i døgnurin?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Håper du kjenner deg bra nå, og at du vil fortsette å forsøke med kveldsdosering? Det er ikke fordelaktig å vingle så mye, men i en overgang er det mye som skjer og i tillegg stor usikkerhet - og det kan dermed være nødvendig. Du har gått på levaxin en stund og dessverre ser man oftere overgangsplager jo lengre en person har gått på levaxin.

Så, jeg håper du vil ha litt is i magen. Det kan bli turbulent og det er slett ikke sikkert at full dose er det du bør starte med (beklager at jeg ikke sa det i starten, det er ikke alt man tenker på når man burde), men jeg håper at du fortsetter til du kommer igjennom startproblemene.
    Rigtigt godt råd at følge. Der er så meget at vinde, hvis overgangen lykkes, at det er absolut værd at fortsætte med en uges tid, eller to for at se hvordan det går....

Hvis det viser sig at det turbulente fortsætter og reaktionen er den samme alle nætter, da kan svaret være at man i virkeligheden har "sekundært" lavt stofskifte. Det kan være ganske nyttigt at vide for fremtiden. Sekundært lavt stofskifte stammer fra forstyrrelser i hypofyse-andelen af stofskifte-styring. I sekundært lavt stofskifte (central hypothyroidism) "det indre ur" = "døgnrytme" er udjævnet, og nat-medicinen vil derfor ikke virke på samme måde, som det ellers gør hos alle med intakt døgnrytme.

Thyreoideahormoners rette og sunde døgnrytme hos friske mennesker topper midt om natten. Det kan derfor være med til at regulere stofskiftet hen imod den oprindelige døgnrytme (færre symptomer), hvis man flytter indtag af medicin til sengetid, medmindre man lider af sekundær hypothyreose.

Krydser fingre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
    Av Herdis i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 265
    Siste melding: 23-11-10, 13:35
  2. Jeg ble operert for tre uker siden.
    Av ANNEM i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 26-03-10, 17:14
  3. Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
    Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 67
    Siste melding: 03-02-10, 18:28
  4. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden