Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 44
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Håper du kjenner deg bra nå, og at du vil fortsette å forsøke med kveldsdosering? Det er ikke fordelaktig å vingle så mye, men i en overgang er det mye som skjer og i tillegg stor usikkerhet - og det kan dermed være nødvendig. Du har gått på levaxin en stund og dessverre ser man oftere overgangsplager jo lengre en person har gått på levaxin.
    Selv var jeg heldig - hadde vel et drøyt halvår på levaxin før jeg gikk privat for å få naturlig. Også jeg merket den kroppslige forandringen, men ikke verre enn at lakris og saltsug var de verste symptomene for min del (jeg har aldri likt lakris, verken før eller siden... ).
    Så, jeg håper du vil ha litt is i magen. Det kan bli turbulent og det er slett ikke sikkert at full dose er det du bør starte med (beklager at jeg ikke sa det i starten, det er ikke alt man tenker på når man burde), men jeg håper at du fortsetter til du kommer igjennom startproblemene.
    Tusen takk for svar smgj! I (går) natt tok jeg bare 1/2 grain og da gikk det mye bedre. Hadde fremdeles en del hjertebank, og våkna brått et par ganger + at jeg våkna helt etter 4-5 timer, men alt i alt gikk det bedre. Jeg tok 1/2 grain til i 14-tida, og da ble jeg ikke værre! Etter klokka 17 i dag har jeg begynt å føle meg litt mer som vanlig og hatt litt mer energi, så det virker lovende Jeg prøver igjen i natt med 1/2 grain og tar resten av dosen i morgen. Så får jeg heller ta 1 grain om kvelden om noen dager når jeg har vent meg litt mer til det. Høres lurt ut å ikke vingle ja, jeg skal definitivt gi det noen uker og se om det går. Har jo ønsket å gå over til naturlig skjoldbruskhormon så lenge, så jeg skal holde ut!

Jeg har drukket lakrisrot-te om morgenen, og Tulsi-te (hellig basilikum) om kvelden, føler det hjelper.
    Tusen takk igjen for støtten, setter stor pris på det!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Red face Lakris & hjerte

Våger meg på en liten en - selv om jeg ikke har lest hele tråden din:
    lakris er kjent for å gi hjertbank (dvs hvis man tar litt i overkant).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Hej Mitena

Først og fremmest - RESPEKT! Du tænker så rigtigt som man kan i din situation, og du har lagt et kæmpestort arbejde i at spore dig ind på, hvad kan hjælpe dig og din søn (FruStration her på forummet, er selv født uden skjoldbruskkirtel - hendes tråd findes her). Din søn er SÅ HELDIG at han har dig!

Det lyder som at du fortsat leder (?) efter "missing link", før din bedring - efter omstændigheder - kan blive tæt på "perfekt". Jeg har læst hele tråden og der findes her enkelte detaljer, der er værd for dig at lede efter fællsnævnere for...

1. Du er født af en mor med Hashimoto's.
    2. Du har selv lavt stofskifte, men uden TPO-antistoffer.
    3. Din søn er født uden skjoldbruskkirtel.
    4. Du kunne ikke før tåle mad-fra-havet.
    5. Du har fået det meget bedre af Weston A. Price kosthold.
    6. Du oplever fortsat brain fog ("tåge-hjerne").
    7. Du har en KOL-diagnose.
    8. Du har reagerer "unormalt" på nat-medicinering.

Selv den dag i dag findes ingen læger, der kan svare på spørgsmål om, hvad er årsagen til udvikling af Hashimoto's. Alligevel er det en kendsgerning iflg. flere "udenfor-boksen-tænkende" læger, bl.a. dr. Brownstein at op til 97% af deres "autoimmune" patienter (Hashimoto's og Graves') lider af jodmangel.

Selv om du ikke selv har Hashimoto's kan det ikke udelukkes at præferencer for dit lavt stofskifte er grundlagt under din mors graviditet. Det kunne også have ført til genmutationer du evt. har nedarvet eller selv udviklet, specielt hvis også din søns far havde tilsvarende mutationer i sin egen slægt.... hvilket kunne have ført til thyroid dysgenesis dvs. manglende skjoldbruskkirtel hos din søn.

Dette, tillige med at du beretter om at du har før reageret mod mad-fra-havet, at du har en KOL-diagnose, at du har fået det så meget bedre af omlægningen til Weston A. Price kosthold, og at du fortsat oplever "tågehjerne" - får mig til at spørge om du nogensinde har fået målt jod i døgnurin?

Rigtigt godt råd at følge. Der er så meget at vinde, hvis overgangen lykkes, at det er absolut værd at fortsætte med en uges tid, eller to for at se hvordan det går....

Hvis det viser sig at det turbulente fortsætter og reaktionen er den samme alle nætter, da kan svaret være at man i virkeligheden har "sekundært" lavt stofskifte. Det kan være ganske nyttigt at vide for fremtiden. Sekundært lavt stofskifte stammer fra forstyrrelser i hypofyse-andelen af stofskifte-styring. I sekundært lavt stofskifte (central hypothyroidism) "det indre ur" = "døgnrytme" er udjævnet, og nat-medicinen vil derfor ikke virke på samme måde, som det ellers gør hos alle med intakt døgnrytme.

Thyreoideahormoners rette og sunde døgnrytme hos friske mennesker topper midt om natten. Det kan derfor være med til at regulere stofskiftet hen imod den oprindelige døgnrytme (færre symptomer), hvis man flytter indtag af medicin til sengetid, medmindre man lider af sekundær hypothyreose.

Krydser fingre.
    Tusen takk, Anisa for ditt svar, tips og lenker! Setter enormt stor pris på det!

Ja, jeg leter etter en missing link for å bli helt bra. Det som mangler er som sagt det med å slippe 'Brain fog', glemme ord eller si feil ord, + at jeg periodevis fremdeles har hypo-symptomer som å miste hår, fryse, være sliten. I tillegg har jeg noen kilo for mye, det plager meg ikke stort, men om naturlig skjoldbruskhormon får kiloene bort, ville det jo bare være et pluss.

Spesielt det med å glemme ord, eller ikke å klare å formulere meg, plager meg virkelig. Jeg har alltid hatt et godt ordforråd og vært flink til å uttrykke meg, men det er bare blitt vanskeligere og vanskeligere. Jeg må bruke enormt mye tid på å lese igjennom det jeg skriver mange ganger for å rette feil, og denne teksten har jeg brukt flere timer på å skrive. Det er akkurat som om hjernen "har håndbrekket på" Samtidig føler jeg på en måte at det kanskje er "dumt" av meg å klage, jeg har vært så dårlig så dårlig at den formen jeg er i nå er jo helt fantastisk sammenlignet med hvor dårlig jeg var, men jeg er altså ikke på nivå med en normal frisk person. Men jeg har også bekkenleddsyndrom (jeg er født med en feilstilling i bekkenet, noe som skapte problemer for meg i forbindelse med svangerskapene, jeg hadde ikke hatt problemer før første svangerskap) noe som gjør at jeg ikke klarer å gå så langt jeg vil, eller være i like mye aktivitet som en frisk person, så det er jo vanskelig å bedømme hvilke plager som spesifikt skyldes stoffskiftet, hva som er noe annet, jeg ser uansett på det hele som næringsmangler over lang tid som har ødelagt helsa (også eventuelle næringsmangler i min mor under svangerskapet med meg). Problemet er bare at med så mange år med dårlig helse, tror jeg det vil ta lang tid selv med optimalt kosthold å bli frisk, og jeg tror ikke Levaxin gjør helsa mi noe bedre.

Tusen takk for din flotte oversikt! Det er til stor nytte å se det satt opp sånn. Først kan jeg jo ta for meg det med mamma, hun har ikke bare Hashimoto's, men en rekke autoimmune sykdommer, flere og flere som har kommet. Hun tror selv hun kan ha hatt lavt stoffskifte siden hun fikk meg, men hun fikk først diagnosen i år 2000 da min sønn ble født uten skjoldbruskkjertel, fordi jeg hadde lest så mye om lavt stoffskifte da og tipset henne om at jeg mente hennes symptomer lignet og at hun måtte be legen om å sjekke det. Hun tok prøvene og hadde høye antistoffer (over 800 tror jeg), som fremdeles er like høye. Hun har nå gått på Levaxin i 15 år. De andre autoimmune sykdommene har kommet "i tur og orden" i disse årene...Hun har også pollenallergi, og det har pappa også. Heldigvis har mamma også fått time hos legen sønnen min har vært hos, så nå håper jeg også hun skal få hjelp. Jeg har prøvd å hjelpe henne, men hun har dessverre ikke krefter til å legge om kostholdet og sånn, så hun må gjøre det på sin måte og i sitt tempo, men jeg hjelper så godt jeg kan.

Det med at jeg ikke kunne tåle mat fra havet var bare den siste tingen i en lang rekke av matvarer jeg ikke tålte. Det startet med pollen- og dyre-allergi da jeg var 7 år, og fortsatte med matvare-kryssallergi (kiwi og eple) da jeg var 20 år og så kom bare flere og flere matvarer jeg ikke tålte. Jeg spiste masse fisk før, men jeg spiste ikke fisk mellom 2006/2007-2013 da jeg ikke tålte det. Jeg passet på å spise salt med jod, men uansett var det nok helt i begynnelsen bare dårlig bordsalt...de siste årene har jeg brukt uraffinert havsalt. Ingen lege har noensinne tenkt på å måle jod i døgnurin, og for å være ærlig har jeg egentlig ikke møtt en eneste lege som har vært interessert i å finne ut noen ting om min totale helse, fordi de ser alle problemene isolert og ikke i sammenheng med hverandre. Jeg har måttet kjempe for alle mulige prøver og blitt stemplet som hypokonder på tross av at jeg har vært så syk at jeg i perioder har sittet i rullestol fordi jeg ikke klarte å gå, uten at de kunne gi en annen årsak enn bekkenleddsyndrom, som egentlig bare betyr "alvorlig bekkenløsning som aldri gikk over etter svangerskapet, uten at vi vet hvorfor"....Jeg fikk invalidiserende bekkenløsning bare 8 uker inn i mitt første svangerskap, selvfølgelig var dette hormonelt og/eller næringsmangler, men selv spesialist i fys.med. på Ullevål sykehus sa at han ikke ante hvorfor jeg var så dårlig og at ingen var interessert i å forske på det heller fordi det ikke var status å forske på sånne kvinnesykdommer (han hadde prøvd å få i gang forskning). Andre leger har sagt rett ut til meg at de ikke orker lese journalen min fordi den er for lang Da jeg var ekstremt trøtt og sliten fikk jeg bare til svar at det var bare fordi jeg hadde så sterke smerter på grunn av bekkenleddsyndrom...selv om jeg hadde alle mulige symptomer på lavt stoffskifte, og slik fortsatte det. Det har tatt tid for meg å innhente meg kunnskap selv til å selv kunne gjøre de riktige valgene for å bli bedre.

Jeg har vært hos utallige leger både for meg selv og sønnen min. Dessverre har jeg ikke hatt råd til å reise til private leger - inntil nå, og det er først nå sønnen min er kommet til en (privat) lege som er veldig interessert i å se kroppen og alle plager under ett! Han er i tillegg tilhenger av Weston A Price-kostholdet og har masse kunnskap om det, så det er fantastisk! Jeg har tenkt å bestille time hos ham selv også (og få måle jod i døgnurin), men sånn økonomisk sett måtte jeg prioritere sønnen min først, og dessuten var jeg så heldig at denne legen med glede gav meg resept på Armour uten at jeg hadde egen legetime (var der med sønnen min), så da hadde jeg et håp om at det å bytte til Armour ville være det som skulle til for at jeg skulle slippe de siste hypo-symptomene. Men, når det er sagt så tok jeg den der testen med å smøre jod på huden om kvelden for 2-3 måneder siden og flekken var borte om morgenen, så jeg har tatt jod etter dette. Men, jeg har ikke merket stor endring - i alle fall ikke enda, bortsett fra at stoffskiftet har vært mer ustabilt, kanskje nettopp fordi jeg har tatt jod? Jeg har ikke tatt så stor dose fordi jeg var redd for selen-balansen, uansett spiser jeg jo også fisk nå nesten hver dag (og har gjort det i nesten ett år), og vil i utgangspunktet prøve å få mest mulig via kosten sånn at mineralene balanserer hverandre.

Jeg tenkte jo ellers mye på D-vitaminmangel i perioden jeg ikke spiste fisk. Jeg tok derfor D3-vitaminkapsler (hadde sikkert kjempedårlig opptak i tarmen på den tiden), men siden 2013 har jeg bare tatt gjæret fiskeleverolje (og spiser mye upasteurisert smør fra gress-spisende kuer for ekstra vitamin D + vitamin K2) fordi jeg er opptatt av å ikke ta syntetiske vitaminer. Det er bare min personlige erfaring nå at kroppen reagerer dårlig på syntetiske ting og kjemikalier og det at jeg har holdt meg mest mulig unna det har sammen med kostholdet gitt meg et helt annet liv. Jeg har f.eks blitt så bra av allergien at jeg ikke reagerte noe på pollen i fjor (og ikke hittil i år heller - før kunne jeg ikke være ute i det hele tatt i pollensesongen) og jeg klarer å være inne i et fjøs eller inne hos noen som har dyr uten å bli dårlig, det har ikke vært mulig før i det hele tatt, da jeg alltid fikk astma-anfall i sånne situasjoner. Så jeg håper på å komme meg i mål til slutt, men jeg er jo nå ekstra spent på om Armour kan hjelpe meg litt ekstra i alle fall inntil kroppen min har fått alt den mangler for å begynne å fungere som normalt, dersom det skulle vise seg at det er mulig å få liv i skjoldbruskkjertelen min igjen.

Et mål for meg med å begynne med naturlig skjoldbruskhormon er dette med at jeg er opptatt av å bare spise rene, naturlige ting og holde meg unna kjemikalier. Så det har plaget meg å måtte ta syntetisk medisin så lenge. Da jeg var på mitt verste i 2011/2012 kunne jeg ikke tåle den minste lukt eller noe som helst kjemikalier og jeg reagerte allergisk på nesten alt av både mat og lukter! Hadde konstant hoven tunge pga. allergi. Jeg kunne ikke gå utenfor huset fordi jeg fikk alvorlig astmaanfall dersom noen gikk forbi meg og hadde på parfyme, eller hadde hund/katt e.l. Alle som kom på besøk til meg måtte ikke bruke noe produkt med lukt den dagen de skulle til meg. Etter at jeg startet med kefir, har som sagt disse problemene forsvunnet helt.

Huff...jeg snakker meg bort! Poenget mitt var egentlig at det kan godt hende jeg har eller i alle fall hadde jodmangel, jeg har tenkt på det selv. Jeg er sikker på at jeg har hatt mangel på det meste, faktisk. Jeg tror jeg har hatt store tarmproblemer på grunn av mange antibiotikakurer som barn, som har ført til feil tarmflora, skadet tarm, næringsmangler grunnet "dårlig kosthold" (normalt, norsk kosthold med mye brød og lite fett) og dårlig opptak i tarm + for lite magesyre, og at grunnen til at WAP-kostholdet har gjort meg så frisk er at kostholdet baserer seg på å holde seg helt unna all mat med antinæringstoffer, eller uskadeliggjøre antinæringsstoffene, slik at man hele tiden får optimalt næringsopptak fra maten. Man spiser mat med mineraler og vitaminer som jobber sammen, og prøver å ikke få for mye av noe og for lite av noe annet. Det baserer seg dessuten på mat som reparerer skadet tarm og som gir god tarmflora. Jeg vet om noen som har hatt lavt stoffskifte som klarte etter å ha spist tradisjonskost lenge å trappe ned dosen og få skjoldbruskkjertelen til å virke igjen så de kunne slutte helt med medisin. Så de hadde sikkert jodmangel som du sier. Det blir spennende å se om natt-medisineringen med Armour kommer til å virke eller fortsette å være plagsom hos meg, da! Jeg skal holde dere oppdatert!

Men da betyr det også at min sønn bør ta hele sin medisindose om kvelden når han legger seg? Jeg var litt usikker, og tenkte først at siden han ikke har skjoldbruskkjertel er det viktig å fordele dosen over 2 ganger i løpet av dagen siden han ikke produserer noe selv?

Er det best for oss begge å fortsette med både Levaxin (25 mikrogram) og Armour i tillegg, eller å bare bruke Armour?

Jeg startet å skrive dette i går kveld og fortsatte i dag...det tar som sagt tid! I natt hadde jeg for første gang ikke reaksjon på nattmedisineringen! Jeg fikk ikke hjertebank og sov veldig godt! I dag har jeg også følt meg mindre trøtt, og har nesten ikke press i halsen, så nå er jeg optimistisk! Jeg skal absolutt fortsette med dette, og si ifra hvordan det går. Det var nok sikkert binyrene som kranglet og fikk sjokk over å endelig få T3!

Beklager langt innlegg! Jeg har prøvd å dele det opp å gjøre det mer leselig, men det er virkelig som en vegg av tekst....jeg tenkte bare at kanskje noen andre kan ha nytte av å lese om min erfaring, derfor legger jeg det ut likevel

Tusen, tusen takk igjen for hjelpen, Anisa!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard Sv: Lakris & hjerte

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Våger meg på en liten en - selv om jeg ikke har lest hele tråden din:
    lakris er kjent for å gi hjertbank (dvs hvis man tar litt i overkant).

Tusen takk for ditt råd, Kevlin! Jeg tok lakrisrot-te om morgenen fordi jeg følte jeg hadde lav kortisol og ville få i gang kroppen, og tok Hellig basilikum om kvelden for å prøve å dempe kortisolproduksjonen før sengetid. Har ikke pleid å ta dette fast, men hadde problemer nå i oppstarten med Armour. I dag har mesteparten av symptomene blitt borte, så nå er jeg veldig optimistisk!

Takk igjen for at du tok deg tid til å gi meg råd, det er godt å bli minnet på at det ikke er lurt å overdrive lakrisrotbruken!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Så bra at det går bedre.

Min lege sier selv at levaxin-tillegget "er mer for fastlegen" enn for pasienten. DVS, det gjør blodprøvene mer spiselige.
    Jeg har valgt å beholde en del fordi jeg sannsynligvis omdanner ganske brukbart og tenker som så at en "treg buffer" kan være grei å ha i så måte. Ft3 regnes å ha ca 24 timers tid i kroppen, mens fT4 har to uker (mener jeg å huske). Dette er røffe overslag, og ikke nødvendigvis riktig mhp proteinbundet hormon.
    Andre opplever plager av selv små doser levaxin etter en stund. Så jeg tror ikke det finnes noen fasit.
    I ditt tilfelle tenker jeg som så at dersom legen er konservativ og "redd" for de blodprøvene som thyroksin gir (vanligvis subpromert TSH, høyt-normalt fT3 og lavtnormalt fT4) så kan det være greit å beholde en levaxinandel fram til man har
    - stabillisert seg på thyroxin og vet at binyrene tåler biffen
    - blitt så godt kjent på "egen kropp på naturlige hormoner" at man kan begynne å finne ut om levaxin er uproblematisk eller plagsomt
    I en overgangsfase (jeg regner det som iallfall 3-4 måneder) så kan så mye skje, at det ikke er nødvendig å legge seg ut med en thyroidvennlig lege før man er rimelig sikker på at det er riktig vei å gå.

Men igjen... ingen fasit her heller. Det er ulike meninger og ulike opplevelser av dette.

PS - når det gjelder brainfog/å kjøre hjerne med håndbrekket på (for en fantastisk "riktig" beskrivelse) så er thyroid virkelig en medisin som hjelper - og hjelper ganske så raskt. Jeg vil tro at du kommer til å merke bedring spesielt på dette i løpet av dager/uker.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Så bra at det går bedre.

Min lege sier selv at levaxin-tillegget "er mer for fastlegen" enn for pasienten. DVS, det gjør blodprøvene mer spiselige.
    Jeg har valgt å beholde en del fordi jeg sannsynligvis omdanner ganske brukbart og tenker som så at en "treg buffer" kan være grei å ha i så måte. Ft3 regnes å ha ca 24 timers tid i kroppen, mens fT4 har to uker (mener jeg å huske). Dette er røffe overslag, og ikke nødvendigvis riktig mhp proteinbundet hormon.
    Andre opplever plager av selv små doser levaxin etter en stund. Så jeg tror ikke det finnes noen fasit.
    I ditt tilfelle tenker jeg som så at dersom legen er konservativ og "redd" for de blodprøvene som thyroksin gir (vanligvis subpromert TSH, høyt-normalt fT3 og lavtnormalt fT4) så kan det være greit å beholde en levaxinandel fram til man har
    - stabillisert seg på thyroxin og vet at binyrene tåler biffen
    - blitt så godt kjent på "egen kropp på naturlige hormoner" at man kan begynne å finne ut om levaxin er uproblematisk eller plagsomt
    I en overgangsfase (jeg regner det som iallfall 3-4 måneder) så kan så mye skje, at det ikke er nødvendig å legge seg ut med en thyroidvennlig lege før man er rimelig sikker på at det er riktig vei å gå.

Men igjen... ingen fasit her heller. Det er ulike meninger og ulike opplevelser av dette.

PS - når det gjelder brainfog/å kjøre hjerne med håndbrekket på (for en fantastisk "riktig" beskrivelse) så er thyroid virkelig en medisin som hjelper - og hjelper ganske så raskt. Jeg vil tro at du kommer til å merke bedring spesielt på dette i løpet av dager/uker.
    Tusen takk for forklaring på Levaxin/Armour-medisineringen! Da fortsetter jeg og vi sånn enn så lenge, til vi vet hvordan det går. Enig i at det ikke er vits i å legge seg ut med en thyroidvennlig lege. Enn så lenge medisinerer jeg jo meg selv, men sønnen min vil jo nå bli fulgt opp med blodprøver, og denne legen tar fritt T4 fritt T3 og alle de andre prøvene som jeg har sett blitt nevnt her, så det er veldig betryggende

Jeg skal legge ut beskjed her om hvordan det går med sønnen min etter hvert også, i tilfelle andre kan dra nytte av informasjonen. Så langt har han ingen plager med omleggingen. Han prøver seg på en liten kveldsdose nå i kveld, så får vi se hvordan det går.

Det rare som har skjedd meg er at jeg nå har blitt mye trøttere på kvelden og skal faktisk legge meg nå, det er ikke ofte det har skjedd at jeg er kommet i seng før midnatt, så noe positivt skjer definitivt i kroppen! Kanskje jeg endelig kan få en riktig døgnrytme

Tusen takk for alle gode råd disse dagene, Smgj

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Red face Sv: Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år

Jeg ga min lege kopi av erfa's egen info om sitt produkt og også en kopi av Louises mail (om bl.a NDT og TSH)
    - og hun skrev ut resept på erfa.

Om Louise:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.

Ikke så lenge etter ga jeg beskjed om at hun kunne føre opp i journalen at jeg selv tok ansvar for doseringen med NDT

Siden jeg hadde selvmedisinert med hydrokortison havnet vi i diskusjon om dette og det endte med at jeg fikk henvisning til medisinsk avdelig på sykehuset.
    Etter å ha snakket med legen på medisinsk - så ble vi enige om at jeg skulle trappe ned på HC;
    men også at han skulle søke om NDT på blå resept for meg. Quid pro qou - lissom
    Grunnlaget det ble søkt på var at syntetiske stoffskiftemedisiner ga meg svært plagsomme bivirkninger (hodepine) -
    så etter litt om-og-men fikk jeg det ^.^

Jeg har det bedre nå enn på svært mange år -
    og svært mye av framgangen min kan jeg takke Forumet og flere av medlemmene her; så fra hjertebunnen min
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg ga min lege kopi av erfa's egen info om sitt produkt og også en kopi av Louises mail (om bl.a NDT og TSH)
    - og hun skrev ut resept på erfa.

Om Louise:

Ikke så lenge etter ga jeg beskjed om at hun kunne føre opp i journalen at jeg selv tok ansvar for doseringen med NDT

Siden jeg hadde selvmedisinert med hydrokortison havnet vi i diskusjon om dette og det endte med at jeg fikk henvisning til medisinsk avdelig på sykehuset.
    Etter å ha snakket med legen på medisinsk - så ble vi enige om at jeg skulle trappe ned på HC;
    men også at han skulle søke om NDT på blå resept for meg. Quid pro qou - lissom
    Grunnlaget det ble søkt på var at syntetiske stoffskiftemedisiner ga meg svært plagsomme bivirkninger (hodepine) -
    så etter litt om-og-men fikk jeg det ^.^

Jeg har det bedre nå enn på svært mange år -
    og svært mye av framgangen min kan jeg takke Forumet og flere av medlemmene her; så fra hjertebunnen min
    Åh, tusen takk for nyttig informasjon! Quid pro qou - hahahaha! Da er det håp om at jeg kanskje kan bruke samme opplegg med selvmedisinering, jeg har akkurat blitt tildelt ny fastlege, får se hvordan vedkommende er. Ellers er jeg egentlig veldig åpen for å i størst mulig grad medisinere meg selv utifra symptomene, dersom det viser seg at det går. Hvis det fungerer bra for oss med Armour, må jeg i alle fall prøve å finne en spesialist som kan søke om at vi kan få det på blå resept. Jeg leste her på forumet at det nok ikke er lett, men jeg må jo prøve - i alle fall for sønnen min. Får legge ved masse forskningsresultater. Og hvis dette ender med at sønnen min virkelig blir i bedre form, kommer garantert lærerne på skolen til å merke det, så da kan jeg sikkert få en uttalelse fra dem

I forhold til sønnen min blir poliklinikken bare nødt til å godta at han begynner med naturlig skjoldbruskhormon, hvis de ikke godtar det, får han bare slutte å komme til kontroll dit! Vi er kanskje pliktet til å ta ham med dit fram til han er 16 år, men så er det også slutt! Da han var på sitt mest dårlige (på grunn av at de hadde latt han få en TSH på 26!!! noe han ikke har hatt siden han ble født og hadde en TSH på over 300) så ba vi om ikke han kunne få henvisning til endokrinolog, da fikk vi bare beskjed om at det hadde han ikke krav på før han ble 16, og nå var han underlagt behandling på barnepoliklinikken Vi er ikke akkurat så imponert over behandlingen han har fått der....Tenk at behandlingen kan være så ulik ved forskjellige sykehus! Stakkars, stakkars de barna med medfødt hypothyreose som blir underlagt dette sykehuset fra de blir født, og så opererer sykehuset med at det er ok med en TSH opp til grenseverdien, som for friske personer. De har ikke hørt om at TSH bør være under 1 for barn i behandling, slik de gjorde på de to andre sykehusene han tilhørte fram til han var 11-12 år. Får jammen håpe at brevet fra Rikshospitalet får dem til å endre praksisen sin...

Takk igjen for svar! Kjempeglad for at du har det bedre Og jeg er utrolig takknemlig for å få hjelp og støtte her inne

Forresten, sønnen min prøvde seg på å ta 1/2 grain Armour da han la seg i går kveld, og da fikk han en veldig reaksjon med hjertebank + at han ikke fikk sove. Betyr det da at han ikke bør ta kveldsdose? Det går jo ikke at han ikke får sove før han skal på skolen...

Eller burde han prøve noen kvelder til, så kanskje det går over som hos meg?

Kan det tyde på dårlige binyrer? Og i så fall burde han smøre seg med kortisonsalve (på eksemet) om morgenen eller om kvelden?

Blir glad om noen har tips

Glemte å si, er det tegn på noe spesielt i og med at han ikke har skjoldbruskkjertel?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Hei!

Ville bare fortelle at både sønnen min og jeg har prøvd å ta medisinen 3 timer før vi skal stå opp om morgenen i stedet for når vi legger oss, og da har vi sluppet hjertebank. Har bare hatt på alarm, tar medisinen, og sover videre. Sønnen min begynner å føle at han har mer energi, og læreren hans kommenterte til og med i dag at han virket i så bra form! Jeg er så utrolig takknemlig og glad!

Med meg går det dessverre ikke så bra enda :( Har masse symptomer. Kan noen hjelpe og si om de har opplevd samme symptomer som meg, og om det gikk over? Vil selvfølgelig fortsette, og holde ut, men klarer ikke holde på sånn som dette hvis det kommer til å ta mange uker, for jeg klarer ikke å fungere.

Er så trøtt som jeg ikke har vært siden før jeg startet på Levaxin, det rare er at kroppen er ikke trøtt, men hjernen og øynene. Har ubehag i øynene og nesa og munnen - veldig tørre slimhinner, føler meg sår. Har sterk hodepine (tar både magnesiumdåper hver dag + smører meg inn med magnesiumolje + tar annenhver dag bad med Epson salt) og er ellers aldri plaget med hodepine, så det har helt klart med omleggingen til Armour å gjøre, prøver bare å forstå hvorfor.

Om natten våkner jeg av at jeg har "mistet" alt blod i fingrene og er helt nummen, hvis jeg ligger på siden og holder den ene hånden litt opp, det har aldri skjedd meg før. Har plutselig symptomer på for lite magesyre (halsbrann). Kan det være cellulosen i tablettene?

Det kjennes ut som om en rullgardin henger ned foran halvparten av øynene, øyelokkene er så tunge. Og hjernen fungerer ikke, jeg surrer noe helt forferdelig! Kan det være at jeg bare må raskt opp i dose? Tar 1 grain hver dag nå, er jo litt redd for å øke også hvis det er binyrene...

Kan noen hjelpe meg med å si hva dette kan være? Kan det være binyrene og at jeg ikke burde starte med Armour før jeg har tatt spyttprøver? Eller jodmangel som du sa, Anisa? Eller kan det være jernmangel (kan ikke skjønne hvordan jeg kan ha det i så fall, spiser mye lever). Eller handler det bare om å holde ut i en overgangsfase? Har bare så lyst til å prøve å forstå hva som skjer med meg, og hvorfor enkelte symptomer oppstår sånn at jeg kanskje kan spise noe spesifikt for å oppveie og gjøre det lettere. Hvilke stoffer f.eks blir brukt i kroppen når den får T3? Kanskje jeg har ekstra høyt forbruk av enkelte stoffer nå som kroppen plutselig har tilgang på T3 igjen?

Håper noen har mulighet til å svare meg, jeg er så sliten nå og veldig usikker på hva jeg bør gjøre
    Sist endret av Mitena; 08-04-15 kl 22:50

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Hej Klokken er mange og jeg skal sove... For mig at se lyder det som et tilbagefald af... lavt stofskifte. Som du beskriver det, lyder det som T3-mangel i nervesystemet inkl. hjernen. Prøv lige at læse her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13081 hvad for lav medicindose gør ved stofskiftet.

Jeg ville ikke engang kunne holde mig oprejst med kun en grain (60 mg) naturthyroid i kroppen. Denne dose skal i hvert fald dobbelt op til at begynde med, før det kan begynde at nytte noget. Og dette vel at mærke uden at blande det syntetiske med i, fordi den ødelægger naturthyroids "slow release" effekt.

På den korte bane er der ingen grund til at frygte binyrer i forhold til doseøgning. Binyrene crasher ikke af et par dages forsøg med en så moderat medicindose som 2 grain delt over to gange i døgnet. Så ville de allerede have crashet af Levaxin før. Jeg kender flere med binyreproblemer, der alligevel trives udmærket med naturthyroid taget både til natten og om morgen. En grain aften/nat og en grain om morgenen i 3-4 dage, sørg omhyggeligt for ro i sindet og is i maven, og se hvordan det går.

Natti natt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
    Av Herdis i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 265
    Siste melding: 23-11-10, 13:35
  2. Jeg ble operert for tre uker siden.
    Av ANNEM i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 26-03-10, 17:14
  3. Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
    Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 67
    Siste melding: 03-02-10, 18:28
  4. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden