Side 1 av 9 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 82
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Standard Binyretretthet og stoffskiftesymptomer

Hei.

Jeg er ny på dette forumet og må si jeg er imponert over hva dere kan om hormonbalansen i kroppen Jeg har allerede lært veldig mye av å lese hva dere skriver og se de forskjellige linker dere legger ut.

Jeg strever også med hormonbalansen og har i flere år gått rundt å lurt på hva det er som feiler meg. Jeg har tenkt på alle mulige diagnoser fra PCOS til manisk depressiv osv

Det hele begynte for ca 13 år siden i ungdomstiden da jeg utviklet alvorlig anorexia. Det tok flere år og komme meg igjen etter dette og selv om vekten normaliserte seg vile ikke kroppen komme i balanse. Jeg måtte bruke hormon terapi( HTR) for å få igang mensturasjon igjen. Håret ble heller aldri som før og jeg følte at noe manglet. Men livet gikk videre. Jeg gjennomførte to tette svangerskap og følte en enorm opptur i hvert svangerskap med påfølgende neturer i etterkant hvor symptomene ble mye verre: ekstremt håravfall, kviser, humørsvigninger, lett for å legge på meg osv.

De siste årene har jeg drevet mye med hard fysisk trening og flere perioder har jeg mistet energien helt. Har måttet ta en lang pause for å komme meg. Har aldri skjønt hva det var og trodde det var psyken. Fikk stablet meg på bena og "kjørte på" mye på vilje. I 2009 sa det helt stopp. Kroppen ville ikke mer. Følte meg som en 70 åring og var helt tom. Greide knapt og hangle meg gjennom dagen, ble sykemeldt. Var til fastlegen mange ganger og fikk beskjed om at alle prøver var normale. Det var nok på de mentale plan. Og visst var jeg deprimert..men det kom av alle de fysiske plagene jeg hadde. Energien var borte, jeg var nesten blitt skallet, masse kviser, vektøkning osv. Mensen forsvant og gynokologen jeg gikk til mente jeg var i overgangsalder, 28 år gammel! Jeg fikk p piller som skulle tilføre kroppen østrogen. Jeg fikk store humørsvigninger av dem.

Jeg bestemte meg for å oppsøke Balder klinikken. Der ble det tatt masse prøver, både allergi testinger, døgnurin, spyttprøver m.m.

Konklusjonen var binyretretthet. Jeg hadde lav cotisol og lav DHEA, lav C-peptid. Jeg fikk en liste over alle tenkelige vitaminer og mineraler jeg skulle bruke og i tillegg skulle jeg ta binyreekstraktet ORA ADREN. Jeg gjorde dette i flere mndr og ingen bedring.

Flere dyre konsultasjoner med legen fra Balder og flere prøver. Ingen endring. Imellomtiden kjøpte jeg boken til Wilson og leste mye om binyretretthet. Jeg sluttet med p piller og ble utrolig nok gravid. Jeg valgte å gjennomføre svangerskapet. Fra uke 20 fikk jeg en enorm opptur. Energien var på topp, depresjonen forsvant og håret kom tilbake, huden ble fin. Jeg kunne gå til frisøren for første gang på flere år. Jeg trodde at nå var jeg frisk. Desverre en mnd etter fødsel kommer nedturen, mye verre en noen gang. Jeg tok på ny kontakt med legen fra Balder og samme prøver ble tatt. Tror det var 20-30 glass med blodprøver første gang+ døgnurin.

Svaret var som sist lav cortisol og lav DHEA i tillegg manglet jeg jod! Stoffskiftet var bra i følge legen.

DHEA: 3,2
    Cortisol kl 08: 260
    Anti TPO: 10
    Fritt T3: 5,5
    Fritt T4: 13
    Reverse T3: 0,31
    S-TBG : 17,7
    TSH: 1,31
    TRAS: 1.0
    Har også tatt spyttprøver cortisol som viser lave verdier gjennom hele døgnet.

Jeg skulle begynne med ORA-ADREN igjen og øke dosen til 6 kapsler daglig. Jeg ble helt rar av dem. Vektøkning, rødmusset, svettet, skjelven, tåkete i hodet. En følelse av å ha lyst og legge meg, men fikk ikke sove( indre uro.) Jeg prøvde mindre dose men måtte tilslutt slutte å ta de. Og for og være ærlig så merker jeg ikke store forskjellen etter at jeg sluttet med dem.

Snakket igjen med legen fra Balder i går. Nå ville han at jeg skulle begynne med 500 mcg jod og samtidig begynne med DHEA 20 mg. Jeg spurte om jeg ikke kunne få hydrocortison og evt prøve noe stoffskiftemedisin. Men han var ikke villig til det.

Siden jeg har så mange androgene symptom er jeg ganske skeptisk til å ta DHEA men det er kanskje verdt ett forsøk. Jeg føler jeg ikke har så mye å tape...

Jeg har skjønt at det er en viktig sammenheng mellom binyrer-skjoldbrukskjærtel og eggstokker(hos kvinner.) Og jeg tror alle disse hormonproduserende organene er i ubalanse i min kropp. Spørsmålet er bare hvordan jeg skal komme i balanse igjen?

Jeg skjønner at dette kanskje ble litt rotete men jeg håper virkelig noen av dere kan komme med noen gode råd evt tips om en god lege som virkelig har peiling på dette. Jeg mistenker kanskje at det er stoffskiftet som er hovedproblemet mitt og at kanskje tilførsel av stoffskiftehormon vil løse mye?
    Jeg har forsøkt progesteron krem 1,7 % fra dag 12-26 og det hjalp ikke, symptomene ble heller verre.

Jeg begynner å bli rimelig desperat etter å finne noe som kan hjelpe. Jeg sliter meg gjennom hverdagen og har en liten baby på 4 mndr å ta meg av. Jeg er også redd for at min helse før og under svangerskapet skal ha gått utover barnets helse og bekymrer meg mye for det.

Mine symptomer :

Energiløshet, fatigue.
    Hårtap/ nesten skallet
    Uren hud i ansiktet. Kviser i hodebunnen.
    Vektøkning, vanskelig for å ta av vekt.
    Mye kvalm,men også hypoglukemi.
    Iskalde føtter
    Obstipasjonstendens.
    Kraftige blødninger,anovulatoriske sykluser. Føler meg verre under mens.
    Depresjon, nedstemthet.
    Muskelsmerter.
    Nedsatt kjønnsdrift.
    Søtsug, salthunger.
    Perioder med hodepine somavtar utover dagen.
    Føler meg hoven i ansiktet,spesielt rundt øynene.
    Har fått brune pigmentflekker på nesen, over munnen og innsiden av låret.
    Rød/orange farge på innsiden av håndflatene.
    Ser gammel ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer

Siden du allerede bruker penger hos privat lege, ring til Heggeli helhetssenter og bestill time hos en lege med initialer DS. Han kan hormoner, bedre enn de kan det på Balder.
    jeg gikk som deg først på Balder, og ble halvbra, og startet hos DS i januar i år. Nå opplever jeg meg som frisk. Ring raskt, lange ventetider!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    66

Enig med Vigdis! Vær rask, han er veldig travel.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Takk for tipset Jeg tror jeg skal gjøre det. Og jeg skal begynne med DHEA og kelp i neste uke. Håper det gir virkning.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Har du fått sjekket B-12? Lav B-12 kan gi liknende plager som lavt stoffskifte. De laveste ref områdene for B-12 er mye lavere i Norge enn i andre land. Vær obs på dette. Legen kan si at en lav B-12 er ok, mens du i et annet land ville fått tilbud om sprøyter og utredning.

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Ja den var på 589 og det var bra mente legen. Tar B vitaminer så det holder

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Standard Hva burde jeg gjøre?

Hei

Jeg har endelig fått bestilt time på Heggeli til Dr. DS. Fikk ikke time før i slutten av august og det føles uendelig lenge til...I mellomtiden har jeg jo legen på Balder. Jeg føler virkelig opplegget der er som å klippe plenen med negelsaks...Så langt har ingenting hjulpet. DHEA har jeg nå prøvd og det gjorde bare kviser og håravfall enda verre. Jeg gir snart opp. På Dr. Lam sine sider står det at dersom man har kraftig binyreproblematikk vil ofte progesteron, DHEA, pregnenolon etc gjøre vondt verre. Også tilførsel av stoffskiftehormon. Og slik som jeg forstår det avdarer han også mot bruk av HC. Men hva i alle dager skal jeg gjøre da? Føles helt håpløst. Har som sagt forsøkt binyreekstrakt, progesteronkrem og DHEA...Følger slavisk et program med riktige vitaminer og mineraler, spiser sundt osv.
    Skal ha en ny tlf time med Balder legen på onsdag. Skal jeg da be om HC? Håper det er noen som kan komme med noen råd. Dette er fortvilt.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    Hei igjen jenter(og gutter)
    Nå har jeg lest gjennom alle innleggene under denne tråden. Og jeg kjenner meg igjen i så mange plager...Jeg var instruktør på et helsestudio før og var i kanon form helt til det sa pang...Nå sliter jeg med å gå en tur med barnevogna. Og håper jeg ikke møter på folk mens jeg er ute, allerminst kjentfolk. Jeg føler meg så stygg og utilpass at det er ubehagelig å møte gamle kjente. Det er som om kroppen skriker etter noe men jeg vet ikke hva. Mest sannsynlig både Hc og andre hormoner. Som skrevet i innlegg tidligere har jeg kontakt med en lege MT på Balder klinikken og vi skulle ha tlf time i dag. Men den ble avlyst fordi det var så travelt der...Dette er andre gangen på kort tid. Jeg føler ikke han tar meg alvorlig. Nå bruker jeg ingenting annet enn kostilskudd. Og timen på Heggeli er ikke før om tre mndr.Hvis formkurven fortsetter å dale vet jeg ikke hva jeg skal gjøre....
    Det er i allefall til stor hjelp å lese det dere skriver. Og vite at det fins andre der ute med mange av de samme plagene...Og at dere får hjelp
    Hei Nora:-) Jeg synes du bør få prøve hc, du har jo lave kortisolverdier. Jeg prøvde alt annet først men bare hc hjalp. Jeg gikk også til MT. Si at du er desperat og MÅ få prøve hc. Overdriv heller enn å være nøktern mht symptomer. Si at du heller får trappe ned igjen etter noen mnd dersom det ikke virker, men at du er nødt til å få prøve det. Veien er lang å gå, med mye prøving og feiling, men man kommer i mål etter hvert, det er jeg sikker på. Lykke til.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Hei Nora:-) Si at du er desperat og MÅ få prøve hc. Overdriv heller enn å være nøktern mht symptomer.
    En venninnne av meg har leddgikt og satt på venterommet for å fylle ut et standerskjema som beskriver symptomer, som alle revmatiske pasienter fyller ut når de skal på kontroll. Hun er ganske ung og satt ved siden av en eldre mann (og erfaren pasient)som lente seg over til henne å forklarte at hun måtte overdrive endel når hun skulle fylle ut dette skjema. Det er den eneste måten å bli tatt alvorlig på sa den eldre mannen til min venninne.

Det er for jævlig, men sånn er det faktisk... (ta i til du skjemmes og gang det med to)

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Takk for oppmuntring og råd Ja jeg får ta i skikkelig i morgen å se hvor det bærer hen...

Side 1 av 9 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. Binyretretthet???
    Av Aud. i forumet Dagboker
    Svar: 12
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  3. Frisk fra binyretretthet?
    Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 04-05-10, 13:27
  4. Har jeg binyretretthet?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 25-03-10, 10:20
  5. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg