Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Naturlige kilder til jern

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Det er spesifikt 2 ting jeg reagerer på, det ene er den lave Ferritinen. Kan denne halveres pga menstruasjon, jeg hadde 47 på forrige måling for 3 mnd siden. Eller bør jeg nå begynne å ta jerntilskudd? Har noen av dere i tilfelle noen gode jernkilder/tilskudd å anbefale? eg har forsøkt et jerntilskudd tidligere og gikk konstant kvalm og med magesmerter. Dette vil jeg helst unngå
    Problemet med at finde fødevarer med et naturligt højt indhold af jern - for stofskiftesyge - er, at de fleste jernholdige grøntsager kan ikke anbefales, da de er goitrogene, dvs. undertrykker thyreoidea-funktionen. Hele kål-familien hører til goitrogene fødevarer og selv om det hjælper at koge dem først - skal man så spise mere end dobbelt så meget af de kogte, før man kan regne med at få det jerntilskud, man behøver hver dag.

Jeg ved at ferskner er skadelige (goitrogene) for thyreoidea, men derimod abrikoser kunne jeg ikke finde frarådet nogen steder. Der er også masser af kalium i abrikoserne og jeg spiser dem selv af den grund. Tørrede abrikoser indeholder noget i omegnen af 7 mg af jern pr 100 gr. Det er ikke så lidt.

Så er der risklid - indeholder 19-20 mg pr 100 gr (men hvem kan spise risklid i disse mængder), medmindre man sætter det i system og blander risklid i alle daglige måltider. Risklid er meget smagsneutralt og passer derfor med alt.

Så er det alle slags bønner (undtagen soyabønner). Tørre Mungbønner indeholder ca. 8 mg pr 100 gr; kikærter ca. 6 mg/100 gr; alle andre tørrede bønner = ca. 5 mg/100 gr.

Men hvis det ikke kan lade sig at gøre spise kogte grøntsager, risklid eller bønner hver dag, har jeg hørt om AminoJern, som her i Danmark anbefales alle med mave/tarm-problemer, som værende meget skånsom mod maven?

Der findes også et jerntilskud i form af depottabletter, også aminolekeret jernforbindelse, der skulle være letoptageligt og tillige frigives langsomt over 12 timer, så man undgår et jern-boost på en gang. Dvs. man undgår at tarmene bliver påvirket af hele dosis på en gang? Det hedder Jern, FemiCare, men jeg ved ikke om den eller noget tilsvarende findes i Norge.

Håber du finder noget uden bivirkninger...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Standard Sv: Naturlige kilder til jern

Takk Anisa

Her var det ikke mange kilder til jern jeg liker, sett bort fra kål og blomkål. Og det er visst ikke bra for meg i store mengder. Men hvordan er det når ens kjertel er "død"? Bønner og kikærter klarer jeg ikke å få ned. Jeg vet at havregrøt skal være bra, men jeg får ikke det ned heller. Så synd at ikke noe av det jeg liker kan være svært jernrikt da Jeg spiser brød med havre, men det er tydelig for lite i forhold til hva jeg trenger i løpet av en dag. Tørkede aprikoser kan jeg klare, selv om det heller ikke er den store favoritten. Men jeg får tåle å lide litt for og få opp mitt jern.

Jeg skal prøve ut aminojern, det så ut til at kunne være en god løsning for meg for å fylle opp mine lagre litt og også den enkleste når man er litt kresen.

Helsekosten får besøk av meg til uken

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Les om mat og vitaminer på http://orthomolecular.org/index.shtml

Der kan du lese mye spennende om mat, hva som inneholder hva og lære mye!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Floradix ved jernmangel?

Fakta om Floradix jernekstrakt

Dato: 12.04.2009
    Hva er det:
    Floradix Formula inneholder organisk bundet jern og B-vitaminer viktig for dannelsen av røde blodlegemer. Er fremstilt av blant annet fruktjuice og nøye utvalgte urteekstrakter som motvirker forstoppelse, som mange jerntilskudd fører til.Inneholder B-vitaminer som spiller en viktig rolle i kroppens nyttiggjørelse av næringsstoffer, og har stor betydning for energi-produksjonen i cellene. Er tilsatt vitamin C for å bedre kroppens opptak av jern.

Hvem trenger det:
    Anbefales spesielt barn fra 3 år og oppover i voksealder, gravide, fertile kvinner (menstruerende kvinner), hardt utøvende idrettsfolk.

Ingredienser: Planteuttrekk (54%) av gulrot, brennesle, spinat, kvekerot, kvannrot, fennikel, taren Macrocystis pyrifera, Jamaica-hibiskus, pomeransskall, juice (29%) av: pære, blå druer, solbær, appelsin, bjørnebær, kirsebær, rødbeter, honning, nypeekstrakt, jernglukonat, hvetekimekstrakt, gjærekstrakt, askorbinsyre, naturlig aroma, tiaminhydroklorid, riboflavinnatriumfosfat, pyridoksinhydroklorid, cyanokobalamin.

Dosering
    Voksne: ½ målebeger 2 x daglig sammen med mat eller ca. 30 minutter før måltidet.
    Barn fra 3 år og oppover: som for voksne.
    Døgndose på 20 ml gir et jerntilskudd på 15 mg.
    Unngå inntak av kaffe og te eller kli samtidig med jerntilskudd siden disse matvarer hemmer kroppens opptak av jern.

Hvor får man tak i Floradix:
    Alle helskostforretninger, de fleste apotek og daglivarebutikker

Jeg har brukt den et par ganger i året i mange år.

Den er snill mot magen.

Hvordan er innholdet i deni forhold til det vi ikke bør få i oss?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    58
    Meldinger
    911

Det var det mye å lese ja Ruth. Jeg har lagt din link til som bokmerke, skal lese når hodet er litt mer villig til å ta til seg ting, takk

Floradix har jeg en litt spesiell erfaring med. Jeg husker godt hvordan jeg sto og holdt meg for nesen og svelget det etterfulgt av et glass juice, når jeg var lav på jern etter min fødsel, grøss Til slutt eksploderte flasken i kjøleskapet og alt var sprutet ned med dette greiene i tillegg til glasskår overalt. Håper de har gått over til plastflasker. Vi avsluttet vårt forhold der og da, jeg og Floradixen

Det får bli aminojern, det ser ut til å være tingen for meg som er litt sær på smaker, snilt mot magen ser det ut til å være også. Men takk for nyttig info og hjelp fra deg.

Lignende tråder

1. Antistoffer mot medisiner med naturlige thyroideahormoner fra gris??
    Av Jeanette Ws. i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 22-09-10, 19:07
  2. Har jeg jern og B12 mangel?
    Av Tornerose i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 15
    Siste melding: 26-08-10, 10:51
  3. Naturlige kilder til jern
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 14-04-09, 08:15
  4. Jern...., kvalme?
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-09-07, 20:39

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn