Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jun 2011
    Alder
    33
    Meldinger
    2

Standard Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger

Hei!

Jente på 25 år og har vært i kontakt med legen før ang rask vektnedgang (gikk ned 15 kilo på 1 år uten å gjøre noe som helst). Nå går det oppover igjen til tross for at jeg er veldig aktiv, har lagt på meg 8 kilo på 6 måneder enda jeg spiser sunnere, har kuttet ut raske karbohydrater i hverdagen, spiser lite frukt men mye grønnsaker. En normal dag for meg ser som regel slik ut:

Jobb der jeg står og går konstant 4-8 timer
    Hjem, utslitt og tar en "powernap".
    Trening (spinning, 55 minutter høy intensitet eller 1 time styrke)
    Diverse aktiviteter (gå tur med venner, stillesittende hobby, se på tv)
    Vanskeligheter for å sovne, står opp opptil 5 ganger om natta. Sover enten veldig lite eller veldig mye.

Har testet min basalforbrenning og den ligger på 1300 kcal i døgnet. I tillegg kommer 500 ekstra ved jobbing og 500 ekstra ved trening, grovt utregnet i gjennomsnitt. Dette vil si at jeg forbrenner ca 2300 kcal i døgnet. Matinntaket ligger på 900-1400 i døgnet, enda går jeg opp.

Siden dere har mye mer erfaring enn meg, hadde dere kunnet si meg om dette er reell grunn til å ta kontakt med lege eller om jeg bare må kutte enda mer ned på mat og trene mer?

Setter veldig pris på svar, jeg vil ikke virke som en hypokonder...

Svimmel, generell svakhet i muskler
    Hoven i hals og ansikt
    Vektøkning på 8 kilo på et år
    Mye trening, lite kalorier inn (absolutt maks 1500 på en normal dag med 6 timer stå/gå på jobb, samt intensiv trening absolutt minimum 3 dager i uka)
    Tørr hud spesielt i ansikt (rett under øynene samt på øyelokk, flasser), kløe
    Mye skjelven, ustø
    Hyppig vannlating, opptil 20 ganger i døgnet
    Urolig søvn
    Enten lite søvn (4-5 timer) eller mye søvn (10-12 timer), fremdeles like trøtt
    fryser mye
    konsentrasjonsvansker
    "aseksuell"
    Dårligere syn (mulig normal svekkelse mht synsutvikling)
    "tunnelsyn" (men har slitt med dette i mange år, mulig psykisk?)
    Klarer sjelden å fullføre mål, motivasjonsproblemer, kommer aldri ordentlig i gang (mulig psykisk, vane, selvtillit?)
    Lett for å "space ut" (også hatt så lenge jeg kan huske)
    Snubling i ord "krøll på tunga", følelsen av tykk tunge
    Mer hårvekst (mulig av p-piller)
    forbigående piping/susing i ørene (men mulig det er helt normalt?)

Skal sies jeg kan skeie ut med is eller sjokolade en gang i blant.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger

Hej Mille85

Sitat Opprinnelig skrevet av Mille85 Vis post
    Nå går det oppover igjen til tross for at jeg er veldig aktiv, har lagt på meg 8 kilo på 6 måneder enda jeg spiser sunnere, har kuttet ut raske karbohydrater i hverdagen, spiser lite frukt men mye grønnsaker.
    Matinntaket ligger på 900-1400 i døgnet
    I 900-1400 kcal/døgn er der ikke plads nok til kost med tilstrækkelig mængde af (varierede) proteiner og den nødvendige mængde af fedtstoffer, uden hvilke din forbrænding aldrig kommer op, hvor den kan være effektiv. Det er kun spørgsmål om tid, før din krop begynder at fortære sig selv, hvis den ikke gør det allerede, at dømme efter de mange symptomer du beskriver.

Har testet min basalforbrenning og den ligger på 1300 kcal i døgnet. I tillegg kommer 500 ekstra ved jobbing og 500 ekstra ved trening, grovt utregnet i gjennomsnitt. Dette vil si at jeg forbrenner ca 2300 kcal i døgnet. Matinntaket ligger på 900-1400 i døgnet, enda går jeg opp.
    Du skriver ikke hvad du vejer nu, men sædvanligvis plejer et basalstofskifte på 1300, svare til en kropsvægt på ca. 55 kg plus/minus et par kg. I dit tilfælde inkl. de 8 kg nylig "overvægt".

Når dit basalstofskifte ligger på 1300 kcal og man ganger den med 2,20 som er omregningsfaktor for intensiv fysisk aktivitet - da vil din krops behov for kcal ligge oppe på 2860 i døgnet. Du tilfører kun 900-1400 kcal. Den er gruelig gal og du er i fuld fart ned ad skråplanen - mod en sygdom, der vil få dine aktuelle symptomer til at ligne det rene paradis.

Siden dere har mye mer erfaring enn meg, hadde dere kunnet si meg om dette er reell grunn til å ta kontakt med lege eller om jeg bare må kutte enda mer ned på mat og trene mer?
    Kære Mille. Jeg tror, at jeg kan tillade mig at tale ikke kun på egne, men også på andres vegne, når jeg siger at vi har ikke erfaringer med spiseforstyrrelser og at vi ikke kan vejlede dig i, hvordan du kan speede din forbrænding op, fordi det kommer ikke til at ske.

Derimod har vi masser af erfaringer med at skelne mellem lavt stofskifte pga. sygdomme i skjoldbruskkirtlen, og lavt stofskifte forårsaget af at du har tvunget din krop til at danne masser af anti-thyroid hormoner, slet og ret for at redde livet ved at spare på energien. Hvad det er, hvorfor og hvordan det udvikler sig, kan du læse i denne beskrivelse.

Held og lykke med dig. You're gonna need it!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Alder
    33
    Meldinger
    2

Hei og takk for svar!

Jeg leste igjennom grundig, og vil ikke at noen skal tro jeg har spiseforstyrrelser for det er langt fra sant selv om det kan høres slik ut.

Jeg er veldig lav, under 160 høy og har gått fra 52 kilo til 60 kilo. Jeg har målt fettprosenten min og den er høyere nå enn før jeg begynte å trene intensivt. Jeg har vært i snakk med mange kostholdseksperter og personlig trenere som alle sier "man må forbrenne mer enn man tar inn" og fnyser av meg når jeg sier jeg enten ligger på mindre eller akkurat på grensa for det jeg forbrenner.

Selvfølgelig, jeg kan spise en grandiosa til middag en dag, jeg kan dra på Burger King en gang i måneden eller spise kake. Men normalt sett spiser jeg havregrøt til frokost, evt knekkebrød med peanøttsmør. Lunsj er som regel det mest kaloririke måltidet og middagen består for det meste av wok med kjøtt, fullkornspasta med karbonadedeig, laks i folie...

Livsstilen jeg har tilsier at jeg ikke burde ha over 30% fett i kroppen, men det har jeg.

Jeg var til lege sist gang for rask vektnedgang og hun testet stoffskiftet som ga inkonklusive svar, men at det kunne se ut som det var "noe", men andre veien (altså mot lavt).

Jeg skrev inn hit fordi jeg er redd for å få spiseforstyrrelser, jeg begynner å bli redd for å spise og det vil jeg ikke for jeg ser på meg selv som en veldig sunn person ellers. Men når vekta kryper oppover med en halv kilo i uka når jeg trener og spiser normalt går det utover psyken og selvtilliten.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Hej Mille

Jeg er glad for at du tager det så pænt, og alene dette beviser, sådan set, at du er endnu ikke gået i den fælde, der hedder "spiseforstyrrelse", der netop kendetegnes ved udpræget mangel på (selv)erkendelse og af en tilstand af "benægtelse".
    Jeg har vært i snakk med mange kostholdseksperter og personlig trenere som alle sier "man må forbrenne mer enn man tar inn" og fnyser av meg når jeg sier jeg enten ligger på mindre eller akkurat på grensa for det jeg forbrenner.
    Disse eksperter bliver du nødt til at jage på porten, hvis du kan finde styrke til det. De er meget overbevisende, med deres forenklede budskaber, der hvert især sender skylden for kiloerne tilbage til den nødlidende. De indkasserer deres penge og de afviser ansvaret for deres vejledning. Det er altid klientens/patientens skyld, når eksperternes anvisninger ikke virker, eller virker modsat. Det er en 100% "vin-vin" til dem, og 100% "tab-tab" til dig. Det skal du ikke finde dig i. Du fortjener bedre end det.

Jeg er i tidsnød i dag, så det bliver kun kort respons fordi du virkelig fortjener respons for dit mod til erkendelse og for din realistiske sans, selv om du endnu ikke er tæt på nok til at lade tvivlen komme dig selv til gode. Ikke eksperterne.

Endnu en gang, for at hjælpe dig med at forstå, hvad du er op imod, vil jeg opfordre dig til at nærlæse denne tråd:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ...tvunget din krop til at danne masser af anti-thyroid hormoner, slet og ret for at redde livet ved at spare på energien. Hvad det er, hvorfor og hvordan det udvikler sig, kan du læse i denne beskrivelse.
    Og ellers kan du sikkert få en hel del ud af at nærlæse tråden til Belle her, hvor der findes kommentarer til kostholdet, du kan have megen nytte af at læse.

Du skal nok lykkes, hvis du kan acceptere "omveje" udenom de nemme, forenklede opfattelser ude i "ekspert-verden". Og hvis du lader tiden arbejde for dig. Ikke at tvinge den til at arbejde mod dig - ved at presse, hvad ikke kan presses.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Trenger tips til videre utredning
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 04-08-07, 10:17
  2. Ny utredning
    Av Tynn Tråd i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 10-05-07, 19:39
  3. Skal endelig på utredning
    Av grynet i forumet Hos legen
    Svar: 24