Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

Standard Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv

I Aftenposten står det om ei ny bok skrevet av Bente Bakke, tidligere leder i Norsk Thyroideaforbund. Det er også en artikkel i vg om stoffskiftet og Bente Bakke. I den samme artikkelen har de intervjuet Gisle Roksund, leder i Norsk forening for allmennmedisin:

Han er ikke enig i at det er for lite oppmerksomhet blant legene eller på medisinstudiet om stoffskiftesykdom.

Høyt eller lavt stoffskifte er vanligvis ganske kurant å behandle, påpeker han.

- Utfordringen er at noen pasienter har uklare plager som de setter i forbindelse med stoffskiftet selv om stoffskiftet biokjemisk er normalisert. Der kommer den medisinske vitenskapen litt til kort. I slike tilfeller tror jeg at det kan være sammensatte årsaker til plagene, sier Roksund.

Eller for å si det han sa litt kortere: Hvis du fortsatt tror du er sjuk etter å ha fått levaxin er det du som er problemet, ikke stoffskiftet ditt.

Mens Bente Bakke hvert fall sier: Problem med lavt stoffskifte er mest utbredt. Mange har gått i årevis uten å få skikkelig behandling. Det er rett og slett et samfunnsproblem. Disse pasientene ville følt seg som friske hvis de fikk en tidlig diagnose og optimal behandling. I stedet faller flere ut av arbeidslivet etter år med stadig dårligere helse og gjentatte sykmeldinger.

Kanskje er boka hennes verdt å ta en titt på?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv

Sitat Opprinnelig skrevet av TheaK Vis post
    - Utfordringen er at noen pasienter har uklare plager som de setter i forbindelse med stoffskiftet selv om stoffskiftet biokjemisk er normalisert. Der kommer den medisinske vitenskapen litt til kort. I slike tilfeller tror jeg at det kan være sammensatte årsaker til plagene, sier Roksund.[/I]

Eller for å si det han sa litt kortere: Hvis du fortsatt tror du er sjuk etter å ha fått levaxin er det du som er problemet, ikke stoffskiftet ditt.
    Samme idiotiske sang som afsunget så ofte før: 'Er blodprøven (eller dvs. tsh'en) pæn, er symptomerne inde i dit hoved.' ... I så fald bare ret mærkværdigt, som jeg har erfaret, at en hel række symptomer, jeg slet ikke havde sat i forbindelse med stofskiftet, forsvandt med mere medicin. Og senere, da jeg fik anden - og meget dårligere medicin - fik jeg symptomerne tilbage - hvorefter de igen forsvandt, da jeg fik thyroid. Heeelt tilfældigt, altså

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    47
    Meldinger
    418

I den samme artikkelen har de intervjuet Gisle Roksund, leder i Norsk forening for allmennmedisin:

Han er ikke enig i at det er for lite oppmerksomhet blant legene eller på medisinstudiet om stoffskiftesykdom.

Høyt eller lavt stoffskifte er vanligvis ganske kurant å behandle, påpeker han
    Jeg blir så uendelig trist av å lese sånt! Vil det noen gang endre seg?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av TheaK Vis post
    Mens Bente Bakke hvert fall sier: Problem med lavt stoffskifte er mest utbredt. Mange har gått i årevis uten å få skikkelig behandling. Det er rett og slett et samfunnsproblem. Disse pasientene ville følt seg som friske hvis de fikk en tidlig diagnose og optimal behandling. I stedet faller flere ut av arbeidslivet etter år med stadig dårligere helse og gjentatte sykmeldinger.

Kanskje er boka hennes verdt å ta en titt på?
    Det lyder meget fint - i teorien når det kommer fra denne forfatter. Der er dog en stor afstand mellem at erkende problemerne og - den måde man (her Bente Bakke) mener, de bør løses. Problemet er blot dette, at Bente Bakkes løsnings-model (Sygdoms-mestring, gåture med hunden, Levaxin, Levaxin og mere Levaxin) i realiteten gør ingen forskel og patienterne fortsat plages. Det er hvad jeg husker fra flere "Bente-Bakke-diskussioner" her på forummet for nogle år siden. Bl.a.:

Alle tråde ligger i forummet Norsk Thyreoideaforbund (NTF)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Katjakaj & BenteBent

BenteB er på medlemslista - men etter trekvart år som medlem så kastet hun inn håndkleet her i 2008 (se Anisas linker).
    "Artig" at hun etter omleggingen kommer under beskrivelsen "Ny i gjengen" -
    ha-ha-ha -- jeg har en bitteliten følelse av at hun ikke føler seg som en i Sonjas gjeng
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

Takk for oppklaring om Bente Bakke! Da kanskje jeg lar være å kjøpe boka hennes, hvis det ikke er noe annerledes enn Rosenthal-bøkene... Men hvis noen kjøper den eller har sett den, kan de jo kanskje skrive litt i denne tråden om hva den handler om

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Hvis du er nysgjerrig på den BB-boka - så kan du sjekke Biblioteket;
    om de ikke har den - så kan det godt hende at de bestiller den for deg.

Hos noen bibliotek kan du gjøre dette via hjemmesiden deres - -
    men jeg tror du må ha bibliotekkort da..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    13

Question Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv. Bente Bakke

Bente Bakke, tidligere leder av NTF, har utgitt boken «Stoffskiftsykdom? Veien til et friskere liv»

Boken er på 287 sider, med litt stor skrift og litt store mellomrom mellom linjene. Det er fint for dem som ser litt dårlig eller har problemer med konsentrasjonen. Halvparten av inntektene av boken går til forskning står det på baksiden.

Mitt inntrykk er at hun i første rekke henvender seg til den mer uskolerte leser av litteratur om skjoldbruskkjertelen.

Boken tar for seg mange emner, men det er for mange kapitler og underkapitler til at jeg kan gå gjennom alle. Jeg kan nevne noen hovedtemaer: høyt stoffskifte, lavt stoffskifte, fortsatte symptomer på lavt stoffskifte, struma, knuter og kreft, hypoparathyreoidisme, thyreoideahormonresistens, barn med stoffskiftesykdommer, ungdom med stoffskiftesykdommer, kvinner med stoffskiftesykdommer, menn med stoffskiftesykdommer, eldre med stoffskiftesykdommer, pårørende, mestring av kronisk sykdom, forskning, Norsk Thyreoideaforbund NTF.

Som helhet synes jeg boken er grei som en startbok i dette emnet. Bortsett fra «Thyreoideasykdommer» av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro, Per Egil Hegge « Så må du ikke stille spørsmål» og «Hypotyreosen og meg» av Audhild Løhre, finnes det ikke noen bøker på norsk om emnet for legfolk. Så det er på høy tid at det kommer en bok i en språkdrakt som er forståelig.

Som leser blir jeg lei av alt som gjentas. Igjen og igjen får vi høre hvilke blodprøver som skal tas. Kunne ikke disse generelle tingene blitt samlet på ett sted? Så kunne heller unntakene legges til. I stedet blir dette og flere andre ting gjentatt i alle kapitler som omhandler eldre, kvinner, menn, barn og ungdom osv. Som leser blir jeg trettet ut av å gjentatte ganger lese at hun anbefaler dosett. At hun anbefaler anti-TPO tester. At hun sier at blodprøven skal tas medisinfastende. I tillegg har hun huskelister etter hvert hovedkapittel. Hvor disse tingene gjentas nok en gang på nærmere to sider for enkelte kapitlers vedkommende. Det er bra hvis du har brainfog. Men irriterende om du ikke har det. Jeg antar at jeg ikke er den eneste som opplever irritasjon når det blir for mye gjentagelser.

Side 36 «Hva kommer det da av at så mange pasienter sier de har gått i årevis med symptomer på lavt stoffskifte, og noen ganger også høyt, uten at thyreoideafunksjonen deres har blitt sjekket? Hvorfor er noen leger fortsatt så tilbakeholdne med å sette igang behandling hvis du har plagsomme symptomer, som kan indikere at stoffskiftet ditt er for lavt, samytidig som dine funksjonsverdier for thyeoidea er i grenseland?» Tenk om dette spørsmålet hadde blitt stilt til en spesialist, og forfatteren hadde fått et svar! Da ville pasienten kunne tatt med dette til legen og bedt vedkommende lese dette. Når forfatteren stiller spørsmålet, uten å få svar, blir det noe maktesløst over dette.

Boken er holdt i et saklig språk. Det er enkelt å forstå. Her er ikke mange vanskelige fremmedord. Unntaket er kanskje på side 44 hvor hun bruker begrepet latent hypotyreose uten å beskrive hva det betyr. Ikke alle vet hva latent er. Boka kan virke litt tørr og knapp. Jeg savner litt mer informasjon flere steder. Hun beskriver at slik og slik er det, men ikke hvorfor. Eksempel, eldre skal ha en TSH som ikke går under 2. Hvorfor? Det hadde vært interessant å vite!

På side 50 snakker hun om at ikke alle har det bra på samme del av FT4 skalaen. Det er bra at det tas opp. Ikke alle leger vet dette. Dermed vet heller ikke pasientene det. Kanskje hadde dette virket sterkere om hun hadde hatt dette som et sitat av en spesialist, slik at pasienter kunne tatt dette med til legen sin?

Det er flott at det er to pasientskildringer under fullt navn. De er med å gi boken liv, som leser kommer jeg nær disse to skjebnene. Kanskje kunne også en mann og et barn fått fortelle? De trenger slett ikke være med navn. Jeg tror på dem som leser. Kontrasten til fortellerene blir desto større til det litt tørre språket i resten av boken. Samtidig kan det være vanskelig å skrive en slik fagbok i et levende og rikt språk, jeg har forståelse for dette. Men jeg savner i enkelte kapitler at hun kunne skrevet litt mer om enkelte emner. Knappheten og gjentagelsene blir for dominerende. Jeg lurer på om knappheten kan ha sin årsak i at hun under enkelte emner kanskje har for liten kunnskap om emnet og har for få kilder?

Som eksempel kan jeg ta kapitlet om binyrer, det har fått knappe to sider. Hun henviser her mye til Lars Omdal. Noen steder er jeg usikker på om det er Lars Omdal eller forfatteren som snakker. Lars Omdal sitter i NTFs faglige råd. Det kan virke som om hun mener at det holder å bruke ham som kilde til dette kapitlet. Jeg savner at dette kapitlet hadde båret preg av flere leste bøker, og flere legekilder. Det finnes masse litteratur på engelsk om emnet. Og mange engelskspråklige leger som behandler binyrer. Hun har tydeligvis lest Wilsons bok Adrenal fatigue. Det er fint. Men som hun også ser er det vanskelig å få god informasjon fra Wilson om sammenhengen mellom binyrer og skjoldbruskkjertelen. Jeg opplever gjennom det hun skriver at hennes kunnskap om ubalanse i binyrene ikke kommer fra nær kontakt med problemet. Hadde det gjort det, ville hun forstått at for mange av oss er det ikke nok med «forskjellige tiltak for å dempe og mestre stress» for å bli frisk. Når du er sengeliggende uke etter uke sier det seg selv at det ikke er nok med yogakurs eller meditasjon. Akkurat dette kapitlet er provoserende. Jeg savner også i binyrekapitlet at hun kanskje hadde kunnskap om at det kan være en sammenheng mellom det å få ME-diagnose og å ha en underproduskjon i binyrene.

Hun nevner heller ikke andre hormoner som kan bli berørt. Det kan jo tyde på at kilden hennes, Lars Omdal, heller ikke har nok kunnskap om at tilførsel med flere andre hormoner enn kortisol kan være et helt essensielt bidrag for å få pasienten frisk, dersom nivåene er lave. La meg si det slik: det er fint at hun er oppmerksom på binyrer, det er et fremskritt her i Norge. Men hun burde hatt flere kilder, da ville hun kanskje forstått mer av kompleksiteten i dette problemet og ikke avfeid det med stressmestring. Jeg er usikker på om dette kapitlet overhodet vil hjelpe dem som lurer på om de har en omfattende binyrereduksjon som kan gi seg utslag i flere hormoner på sparebluss. Sammenliknet med den rådende mangel på behandling, samt avvisning av problemet hos norske endokrionologer, er dette et lite skritt i riktig retning.

Forfatteren skriver mye om behandling med T3 og kombinasjonsbehandling. Det er bra at mye informasjon om mulige behandlingsmetoder kommer ut. Igjen savner jeg linker og helt konkrete sitater fra navngitte spesialister som kan gjøre det lettere for pasienter å ta med sitatet fra en kjent spesialist for å få mulighet til å prøve dette.

Forfatteren skriver også om thyroid. Hun har en beskrivelse av hvorfor thyroid ble erstattet med syntetisk T4 som jeg mener må være riv ruskende gal. Sitat side 70 » Årsaken til at man gikk over til syntetisk tyroksin var at ekstraktene fra dyr ga relativt mye bivirkninger på grunn av høyt T3-nivå i disse.» I all litteratur jeg har funnet, ser det ut til at både lege og pasient var fornøyd med denne behandlingen. Jeg lurer på hvor denne beskrivelsen kommer fra. Det er første gang jeg hører denne forklaringsmodellen.

Side 47 sier hun at «du skal føle deg frisk». Hun nevner også at det ikke er tilfelle med de fleste pasienter. Her mangler kanskje en eller flere modeller for hvorfor mange ikke føler seg friske. Hun nevner underbehandling for folk som er i normalområdet og kanskje trenger å gå høyere, det er bra at mange får vite dette. Dette er nok også ukjent stoff for mange leger. Men det kan være flere grunner enn underbehnadling til at pasienter ikke blir bra. Kjenner hun ikke til dem?

Jeg savner et register i boken, slik at jeg kunne slå opp ord som anti-TPO og lese om det der det forekommer.

Hun har litteraturhenvisning bak i boken. Det er flott. Den er litt kort. Hun nevner undersøkelser, uten å navngi undersøkelsen, slik at jeg som leser kjenner at om det var mulig å få lest den undersøkelsen, ville jeg gjerne gjort dette. Fordi hun verken navngir den eller gir link blir det umulig å vite hvilken undersøkelse hun henviser til. Det er uprofft, selv om dette er en pasientrettet bok og ikke en legehåndbok, så er det en fagbok. En fagbok som mange pasienter vil ta med til legen og bruke i håp om å få hjelp. Leger hører på andre leger, ikke pasienter. Selv ikke om de har en fortid som leder av NTF.
    Levaxin med dårlig effekt i for mange år. Thyroid 2008. Behandling av større hormonbrist 2009

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv. Bente Bakke

Sitat Opprinnelig skrevet av Spira Vis post
    Forfatteren skriver også om thyroid. Hun har en beskrivelse av hvorfor thyroid ble erstattet med syntetisk T4 som jeg mener må være riv ruskende gal. Sitat side 70 »Årsaken til at man gikk over til syntetisk tyroksin var at ekstraktene fra dyr ga relativt mye bivirkninger på grunn av høyt T3-nivå i disse.» I all litteratur jeg har funnet, ser det ut til at både lege og pasient var fornøyd med denne behandlingen. Jeg lurer på hvor denne beskrivelsen kommer fra. Det er første gang jeg hører denne forklaringsmodellen.
    Fra slutningen af ​​1890 og indtil for relativt nyligt, har læger på verdensplan behandlet hypothyroide patienter med tabletter, der indeholder tørret (tørret og pulveriseret) animalsk skjoldbruskkirtel i USP-kvalitet (standardiseret og stabil). Disse tabletter indeholder både thyroxin (T4) og triiodothyronin (T3), foruden T1,T2 samt Calcitonin. I 1958 blev de første syntetiske levothyroxintabletter markedsført i USA. Fordi Thyroid USP var på markedet længe før at den amerikanske Food and Drug Administration (FDA) var etableret, var producenter af disse hormoner ikke forpligtet til at opfylde de omfattende testkrav af sikkerhed og effektivitet, der kræves af alle nye lægemidler indført efter 1938. Dette, juridisk gyldige begreb hedder "grandfathering" og er baseret på henvisning til at syntetisk levothyroxin er "det samme" og "lige så godt" som Thyroid USP, og som sådan blev syntetisk thyroxin lanceret og markedsført.

Dr. Jane Axelrad, Associate Director for Center for Drug Evaluation and Research at the F.D.A. sagde, at fortegnelser over, hvordan agenturet havde besluttet at lade Synthroid forblive på markedet i 46 år uden godkendelse var svære at finde og måske ikke engang eksisterer. Men hun sagde, at når Synthroid kom frem, har FDA's embedsmænd anset det for så sammenlignelig med de ældre Thyroid USP -produkter, at de lod derfor Synthroid tildele samme status som Thyroid USP, og derved blev syntetisk levothyroxin fri for at skulle bevise sin egen virkning og stabilitet. Fordi Thyroid USP var så pålidelig og så effektiv - måtte også det syntetiske være det, ræsonnerede de...

Med andre ord blev syntetisk levothyroxin "grandfathered" på markedet, hvorfor der ikke krævedes FDA-godkendte procedurer eller standarder for test af disse præparater andet end at angive, at hver pille indeholder mellem 90% til 110% af anførte kemiske indhold. Det betyder, at mens Thyroid USP var lovlig, gyldig og anerkendt fra slutningen af ​​1890 og frem til vor tid - blev de syntetiske levothyroxin-lægemidler først godkendt af FDA i løbet af de sidste få år....

.... og selv det ikke uden forbehold, da af en eller anden mystisk årsag - kæmper de syntetiske levothyroxinproducenter fortsat med problemer med at stabilisere indholdet af det aktive stof i tabletterne, så styrken vedbliver med at være det samme, uanset produktionsdato, opbevaring og uanset hvilken formel (bindestoffer) anvendes. Det betyder, at trods påstande om det modsatte - er det Thyroid USP der er stabil og pålidelig fra batch til batch, mens syntetisk levothyroxin er ikke.

Hvor bunken med klager fra læger og patienter over manglende stabilitet af indholdstoffet (T4) i syntetisk levothyroxin fortsat vokser - er der ingen tilsvarende klager, og har heller ikke været, over Thyroid USP lægemidler, med en enkelt undtagelse i 2005, hvor et parti af nyreformuleret Armour Thyroid blev kaldt tilbage fra markedet pga. en produktionsfejl. En enkelt undtagelse i forhold de talrige problemer, der hele tiden opstår i forbindelse med fremstilling af syntetiske T4-præparater.

Når forfatterinden skriver: »Årsaken til at man gikk over til syntetisk tyroksin var at ekstraktene fra dyr ga relativt mye bivirkninger på grunn av høyt T3-nivå i disse.» lyder det mere som et rygte forfatterinden formidler videre. Hun har, i hvert fald ikke foretaget egen ressearch, eller måske gjorde hun netop og kunne ikke lide hvad hun fandt?

Alene denne bemærkning er (i min verden) nok til, at jeg vil ikke anbefale denne bog, da den i et pennestrøg, i realiteten skræmmer og tager afstand fra Thyroid-mediciner, som er for så mange en håbefuld "sidste udvej". At så tvivl om Thyroid ved at plante den mellem linjerne i teksten, gør det hele kun værre. Både for dem, der allerede er i denne behandling og risikerer at miste håbet, og dem, der kan blive skræmt fra at forsøge denne sidste udvej, hvor en årelang behandling med syntetisk levothyroxin har fejlet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv. Bente Bakke

Kjempeflott og saklig bokanalyse I likehet med Anisa vil jeg ikke lese boken. Kanskje er jeg forutintatt, men analysen du har skrevet bekrefter at for meg blir det feil å lese denne boken fordi å lese boken blir å gi støtte til forfatteren. Særlig biten du skrivere om kildehenvisninger er den delen av boken jeg misliker sterkt. Det er farlig å sitte i en posisjon som tidligere leder av NTF å slenge ut av seg udokumenterte påstander i en bok. Men takk for bokanalysen. Den setter jeg stor pris på

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvor går veien videre?
    Av jolene i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 01-12-10, 09:40
  2. Moxa's dagbok - veien til forståelse..
    Av Moxa i forumet Dagboker
    Svar: 11
    Siste melding: 31-05-10, 08:22
  3. Hvordan var veien deres til diagnose?
    Av Evita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-10-08, 22:34
  4. små barn og stoffskiftesykdom
    Av rikke i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 23-05-07, 05:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder