Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Standard Døtrene til Tussemaja

Hei
    Jeg sendte min datter på 19 år til legen for å sjekke stoffskifte.. Hun har ligner på meg ang trøtthet, er mye sliten og mangler tiltak og konsentrasjon.
    På halsen så ser det ut som hun har et adamseple :O
    I går fikk hun svar, prøvene er dog tatt kl 14!!!!
    Tsh 1,6 (0,5-3,6)
    S-frit4 14,9 (11-23)
    Det er ikke tatt anti -TPO
    jeg sa til henne at hun må ta nye prøver, kl 8 om mulig, og be om anti- tpo i tillegg.
    Hva tenker dere?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Standard Sv: "hoven hals" og fine blodprøver...... Datter 19 år

Det er jo en begynnelse
    Dessverre så er det ikke enhver som har "gremlins" i stoffskiftet sitt som kan avsløres via (enkle) blodprøver.

Hvis din datters stoffskifte er ute å kjøre -
    så er "blodprøvebevis" det som har lettere for å gå hjem hos dagens leger enn "bare" symptomer...

Når hun nå alikevel skal stikkes i - hvorfor ikke be om at noen flere verdier sjekkes

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    .. forsøke å foreslå hvaa slags prøver som kanskje bør sjekkes.

Vitaminer, som B-12, folat og D3, og mineraler, som magnesium, sink, jern, er lurt å få sjekket
    Disse kan være med å indikere at stoffskiftet ikke er helt som det skal - Lykke til dere begge
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Hei
    Da har jeg fått flere svar her.
    Min datter tok disse prøvene mellom 8 og halv 9 på morran.

T4 15,3(11-23)
    Fri t3 5,7 (3,5-6,5)
    Tsh 4,3* (0,5-3,6)
    s-thyr- tpo negativ
    Ferr 10* (15-200)
    S-b12 197 (150-650)
    Hva tenker dere om dette?
    Tussemaja

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Hun har jo både lav B-12 og lav ferritin. Det bør hun gjøre noe med. Du kan bli temmelig slått i bakken av det også. Har hun testet D3? Hvis hun ikke soler seg uten solkrem av og til, kan den også være lav. Den er nok allerbest å sjekke sent på høsten, når sommerlagrene er brukt opp. nesten alle i Nord-Eurpoa har for lav D3 vinterstid. Legene i Norge reagerer altfor sent på lav B-12 sammenliknet med andre land. Les om B-12 på nettet, der vil du se at de i USA, Japan og andre land vil gi tilskudd ved så lav B-12 som datteren din har. Hun bør vel få sjekket kjertelen siden hun opplever hoven hals? Bli sendt videre til undersøkelser? En mulighet om legen ikke vil forsøke å gi henne prøvebehandling med Levaxin, kan jo være å bytte lege.... Legen har fortsatt ikke sjekket anti-TPO?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Legen har fortsatt ikke sjekket anti-TPO?
    Jo, det er tjekket: s-thyr- tpo negativ gudskelov.

T4 15,3(11-23)
    Fri t3 5,7 (3,5-6,5)
    Tsh 4,3* (0,5-3,6)
    s-thyr- tpo negativ
    Ferr 10* (15-200)
    S-b12 197 (150-650)
    Tussemaja

Som Vigdis siger - er din datters ferritin alt for lav. Det kan (i sig selv) være medvirkende til, at din datters hormoner findes i blodet men ikke i kroppens celler. Dette jerntilskud er letoptageligt og ikke stoppende (tarm), men først bør du sætte din datter på en "rødbede-prøve" for at se om hun har mavesyre nok: du koger to mellemstore rødbeder med skræl. Når de er kogte og afkølede, skal de skrælles og din datter skal spise dem uden salt eller andet smagsgivende (intet surt til). Så skal I holde øje med wc-kummen og se om urinen bliver rød, og senere om afføring bliver brun/rød eller næsten sort. Hvis urinen bliver rød, da betyder det at din datter ikke danner mavesyre nok, og uden mavesyre rigtig dårlig optag af alle nutrienter. Er der derimod mavesyre nok - vil urinen blive som den plejer (ikke rød eller lyserød)."

Er hendes mavesyre for lidt af, til at fjerne rødbede-farve fra urinen - er dette tilskud en god hjælp til både at optage jern fra maden og fra tilskud, og en hel del andre nutrienter inkl. dannelse af B12 i egne tarme. Et pulver-tilskud af C-vitamin taget samtidigt, burde få jerntilskuddet til at virke endnu mere effektivt. Derudover B-12 sub-linqual burde kunne løfte din datters B12-værdi betydeligt inden boksen er tømt.

Det var så, hvad man selv kan gøre i første omgang, men allerede nu bør din datters jod i døgnurin måles, da i givet fald vil jodmangel gøre jerntilskud mindre effektivt, uanset alle andre "støtte-tilskud". Også "hoven hals" (uden TPO-antistoffer) kommer sandsynligvis af jodmangel. Et stort problem kan være, at lægerne (og os andre) stoler for meget på at køkkensalt sælges jodberiget eller at vi bor i fiskeri-lande dvs. vores kost burde være nok til at forsyne os med jod. Det er desværre langt fra korrekt, viser det sig og det begynder også at at skinne igennem i forskningen.

Når der er gået et par måneder eller tre - er tiden inde til nye prøver og er TSH fortsat for højt tillige med et pænt FT3, men din datter har ikke fået det bedre "nok" - er tiden inde til at måle hendes total T3 og rT3 for at finde ud af om hun danner anti-T3 der blokerer for T3. Men lige nu (synes jeg) er det bedst at forsøge at hæve din datters ferritin og B-12, samt at konstatere om hun har jodmangel eller ikke. Det er vigtigt at opklare før man går videre.

Håber I vil overveje at udnytte denne "selvhjælp-forslag" indtil videre, mens datterens aktuelle FT3 står i vejen for lægens interesse. Man kan nå meget langt med forbedrede ferritin- og B12 værdier, tillige med behandling af en evt. jodmangel, såfremt den bliver konstateret. Det sidste er meget vigtigt at få målt lige nu.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Tusen tusen takk for svar.
    Hun har tatt menge flere prøver.
    Jod er det blodprøve, og heter den så enkelt som noe med jod?
    Hvis det heter noe annet så kan det hende at den er tatt eller? ( aner ikke hva alle tingene på arket er....)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: "hoven hals" og fine blodprøver...... Datter 19 år

Selv tak
    Sitat Opprinnelig skrevet av tussemaja Vis post
    Jod er det blodprøve, og heter den så enkelt som noe med jod?
    Hvis det heter noe annet så kan det hende at den er tatt eller? ( aner ikke hva alle tingene på arket er....)
    Nej, det er ikke en blodprøve. Jod måles i døgnurin og du kan læse om det her og her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Standard Min annen datters blodprøver, er de ok?

Hei
    Da har datter nr 2 tatt blodprøver, håper noen vil kommentere de..
    S-TSH 2(0,5-4,3)
    s-FRIT4. 13,5(11-23)
    S-Folat14,9
    S-FERR 14*(15-200)
    s-B12156 (150-650)
    Anti - tpo. Negativ
    S-tibc 80(49-83)
    Blodprøvene er tatt kl 8:20.

Jeg mener at hun har symptomer på lavt stoffskifte, men det spørs vel med disse svarene om legen vil gjøre noe..
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

Standard Sv: Min datters blodprøver, er de ok?

jeg er ikke så flink som mange her men ved første øyekast ser det helt greie ut.... men ville ha sjekket binyrene siden de har mange lignende symptomer, evt tatt kontakt med en privatpraktiserende endokrinolog, siden hun har symptomer så burde du foreslå en såkalt prøveperiode med stoffskifte med.
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Min datters blodprøver, er de ok?

Ferritin og B-12 er lave. Du kan føle deg temmelig dårlig av dette. Hør med legen om det er mulig å få B-12 injeksjoner. Les masse på nett om B-12, Norge er et U-land på dette området, sjekk ev amerikanske sider. Amerikanerne reagerer raskere enn norske myndigheter på lav B-12. Les også om symptomer på lav B-12. Ta med saklig info fra legehold/myndigheter til legen for å forsøke å få sprøyter. Om det ikke går, vurder å kjøpe sublingual B-12, løser seg opp i munnen, på iherb.com eller andre nettsteder.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Presentasjon Tussemaja :)
    Av tussemaja i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 25-07-11, 17:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder