Side 15 av 15 Først ... 5131415
Viser søkeresultater 141 til 147 av 147
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei alle sammen. Det er en stund siden jeg har skrevet. Det går ganske bra med meg. Jeg er fortsatt helt uten stoffskiftehormoner, og jeg tror faktisk at dette kommer til å gå bra. Riktignok var ikke de forrige stoffskifteprøvene helt perfekte. Litt høyere TSH enn ønsket og noe lavere stoffskifte enn jeg håpet på, men formen min er tross alt mye bedre enn den ville ha vært tidligere, dvs før jeg begynte behandling, med de samme verdier. Jeg har vært hos legen nå i høst. Han var fornøyd med stoffskiftet, og nå skulle jeg ikke gjøre så mye annet enn å dyrke gode bakterier, fortsette å spise kokosmelkkefir, sauerkraut, og få i meg litt mer jod, f.eks via tørket tang. Vekta har også begynt å gå litt nedover igjen. Da jeg sluttet med medisiner gikk jeg vel opp ca 5 kg, men nå ser det ut til at jeg har gått ned et par kg siden jeg var på det tyngste. Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd med vekta, men vi får se hva som skjer videre med den. Blodprøvene viser fortsatt lite kalsium, så jeg tar en del tilskudd av Cal Mag. Legen mener at det kan ta litt tid å mette skjelettet. Ellers har nå kvikksølvet gått pent ned, og antiTPO går også langsomt og pent nedover. Legen viser meg kurvene under konsultasjonen, så man ser hvordan de aktuelle parametre beveger seg i riktig retning. AntiTPO og kvikksølv hadde en topp rett etter at jeg begynte med jod, men det er visst nødvendig, for å komme videre nedover.Ting tar nok litt tid, men jeg føler at det går i riktig retning i allefall da. Ønsker dere en fortsatt god helg

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Hei, jeg skriver ikke så ofte lenger. Føler kanskje ikke behov lenger? Uansett nå har jeg vært uten stoffskiftemedisiner i godt over et år. Stoffskifteprøvene mine er i grunn ganske så fine, så i følge legen min, så kan jeg ikke lenger skryte av at jeg har lavt stoffskifte og stoffskiftesykdom. Vel, så min historie viser at det er mulig å stoppe et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen ved å ta fatt i de underliggende årsaker til sykdom og rette på disse, og at det da for noen vil være mulig å få i gang egenproduksjonen igjen. Jeg hadde påvist innskrumpet kjertel på ultralyd for et par år siden og hadde høy antiTPO. Jeg gikk på erfa thyroid i ca 3 år, tror jeg.

Alt er vel fortsatt ikke helt perfekt. Undersøker litt rundt annen hormonbalanse, og om det er noen årsaker til at jeg har litt lavt kalsium, men totalt sett så går det ganske bra. Jeg vil ønske dere alle en riktig god påske.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Unhappy Hashimotos er autoimmun sykdom; den kan ikke kureres

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    .. Stoffskifteprøvene mine er i grunn ganske så fine, så i følge legen min, så kan jeg ikke lenger skryte av at jeg har lavt stoffskifte og stoffskiftesykdom. Vel, så min historie viser at det er mulig å stoppe et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen ved å ta fatt i de underliggende årsaker til sykdom og rette på disse, og at det da for noen vil være mulig å få i gang egenproduksjonen igjen.
    Jeg blir bekymret for deg - og også for de som tror på din påstand

Med tanke på hvor mange som har bidratt og lest denne tråden -
    Svar: 142
    Visninger: 38,004
    - så vil jeg gjerne ha med en (eller to) liten innsigelse(r).

Anti-TPO er forkortelse for en ennzymforstyrrelse, altså ikke et angrep på skjoldbruskkjertelen. Denne anti-TPO unøyaktigheten har også jeg klart og skrive i innlegg tidligere - og det er heller ikke min største protest (ref annen Titteloverskrift) på det du skriver

I innlegg #116 skrev jeg at min egen anti-TPO falt til 18,
    men jeg har aldri tenkt eller ment at min Hashimotos er, eller noen gang vil bli, kurert. Les f.eks her:
    https://www.hashimotoshealing.com/ha...toimmune-part/

"Autoimmune Disease Has No Cure
    One thing that is important to understand about autoimmune disease is that it is incurable.
    The condition can go into remission, but it never goes away.
    Unfortunately, some healthcare practitioners and patients believe this remission is a cure.

Let me put it to you simply:
    Anyone who tells you that they can cure your autoimmune disease is either a liar, a con artist
    or they don’t understand what is going on.

To date, there is no “off switch” to the autoimmune process.
    Once you have crossed over into autoimmunity you can not turn back.
    You can learn to manage it effectively, you can calm the attack,
    but you can never reverse the loss of self-tolerance.

The immune system doesn’t work that way.
    Once something has been labeled as a bad guy by the immune system,
    you can’t miraculously change that."

Ønsker deg selvfølgelig alt godt - det er ikke ment hardt og slemt; dette var noe jeg bare ikke kunne lese og så la stå alene og uimotsagt.
    Sist endret av Kevlin; 22-03-16 kl 16:59
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,354

Exclamation Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Vi vil lige gøre opmærksom på, at som vi læser Karatekids indlæg, skriver hun ikke noget om at blive "helbredt", men om at "å stoppe et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen ved å ta fatt i de underliggende årsaker til sykdom og rette på disse". Det er ikke det samme som at blive "helbredt".

At blive helbredt ville kun ske, og være betinget af, hvis de selvsamme "underliggende årsaker" ikke (længere) kunne trigge en autoimmun reaktion.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    I innlegg #116 skrev jeg at min egen anti-TPO falt til 18, men jeg har aldri tenkt eller ment at min Hashimotos er, eller noen gang vil bli, kurert. Les f.eks her: https://www.hashimotoshealing.com/ha...toimmune-part/

"Autoimmune Disease Has No Cure

One thing that is important to understand about autoimmune disease is that it is incurable. The condition can go into remission, but it never goes away. Unfortunately, some healthcare practitioners and patients believe this remission is a cure.

Let me put it to you simply: Anyone who tells you that they can cure your autoimmune disease is either a liar, a con artist or they don’t understand what is going on.

To date, there is no “off switch” to the autoimmune process. Once you have crossed over into autoimmunity you can not turn back. You can learn to manage it effectively, you can calm the attack, but you can never reverse the loss of self-tolerance.

The immune system doesn’t work that way. Once something has been labeled as a bad guy by the immune system, you can’t miraculously change that."

Kære Kevlin

Samtidigt med at vi tager dit budskab til efterretning, må vi dog desværre anfægte værdien af kildehenvisningen til https://www.hashimotoshealing.com/ha...toimmune-part/ idet det ikke er uden (vældig god) grund, at Marc Ryan, L.Ac. (L.Ac. = Licensed acupuncturist) har længe været bandlyst her.

Særlig hans holdning til jod er så absolut uønsket at sprede gennem dette forum, og siden han selv skriver at "Treating Hashimoto’s Is All I Do" og Hashimoto's er hans primære indtægtskilde, er det så absolut ikke i hans interesse at hans patienter skulle forvente sig - af ham - en "helbredelse" af deres Hashimoto's sygdom. At bruge Marc Ryan som et "sandhedsvidne" vil automatisk nedlægge enhver fag-medicinsk argumentattion.

Når det gælder den videnskabelig-medicinske viden om de autoimmune sygdomme, deres oprindelse og "helbredelse", er de videnskabelige facts endnu vældig beskedne, og deres årsagssammenhæng er ikke kortlagt, i hvert fald ikke endnu. Ifølge -

Kilde: Merckmanuals.com: "Why something triggers an autoimmune reaction or disorder in one person (and not another) is usually unknown. However, heredity is sometimes involved. Some people have genes that make them slightly more likely to develop an autoimmune disorder. This slightly increased susceptibility to an autoimmune disorder, rather than the disorder itself, is inherited. In susceptible people, a trigger, such as a viral infection or tissue damage, may cause the disorder to develop. Many autoimmune disorders are more common among women." (...)

"Some autoimmune disorders resolve as inexplicably as they began. However, most autoimmune disorders are chronic. Drugs are often required throughout life to control symptoms. The prognosis varies depending on the disorder."

Ellers kan vi anbefale søgning efter følgende indhold: Spontaneous remission of hypothyroidism due to Hashimoto's thyroiditis, eller Spontaneous remission of hypothyroidism in Hashimoto's (autoimmune) thyroiditis, men vær opmærksom på at "spontaneous" betyder "uden behandling", hvorimod Karatekid netop er i behandling på Funksjonellmedisinsk senter i Oslo, hvor det er lykkedes at lægge låg på Karatekids sygdom. Lige netop dette, hersker der ikke tvivl om.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Standard Jod, planteparadox og fasting

Hei, nå er det lenge siden sist. Stort sett så har jeg klart meg bra. Jeg har ikke brukt stoffskiftemedisiner siden februar 2015, og stoffskifteparametrene mine er i hovedsak normale. For at jeg skal holde meg frisk, så forutsetter det selvfølgelig at jeg opprettholder mitt kosthold, mine tilskudd etc. Forøvrig har det vært noen tøffe år pga sykdom i familien, så det har nok påvirket min helse. Man leter alltid etter de aller siste puslespillbrikkene, som skal kunne gi det overskuddet man trenger. Jeg tok en Organix test som viste funksjonell B vitamin mangel, samt at jeg hadde noen feil i energiproduksjonen, så jeg har tatt tilskudd for å kompensere for dette, støtte mitokondriene. Jeg har hatt litt problemer med å holde kontroll på tarmfloraen. Noen uønskede bakterier har liggi litt på lur, og begynt å røre på seg innimellom, og da har antiTPO også begynt å bevege seg i feil retning. Nå siden oktober var det vel, begynte jeg med 3 nye ting på en gang. Jeg har testet ut intermittent fasting, dvs et spisevindu fra ca lunsj og til kl 18, og resten av døgnet faster man. Videre har jeg fulgt et kosthold fra en bok som heter The Plant paradox (redusere inntak av lektiner), samt at jeg kastet meg på Jodprotokollen til Dr. Brownstein. Alt på en gang selvfølgelig, slik at det er vanskelig å si hva slags effekt man har av de ulike tingene. Jeg har benyttet Jod tidligere også, kanskje opp mot det Japanske kvinner får i seg daglig, men ikke veldig store doser. Så jeg prøvde meg på iodoral og økte opp til 50 mg. Våknet da ei natt med høy puls/hjertebank, og kuttet ut jod en periode. Jeg kjenner ingen leger som kan Jod protokollen og kan veilede meg på dette, så jeg ble usikker. Jeg fikk tatt nye blodprøver. Disse viste et ok stoffskifte, altså ikke noe høyt stoffskifte, som min lege advarte meg mot. Imidlertid hadde det skjedd noen merkelige forandringer. Min CRP, som alltid har vært rundt 1, eller under 1, var nå steget til 13. Det heter seg at noen opplever et fall i ferritin nivå, dersom man bruker jodprotokollen, men jeg opplevde ikke det. Imidlertid falt S jern dramatisk, fra 15,8 til 4,8 (9-34) og jernmetning falt fra 27 til 9 (15-50). Hb ligger fortsatt innenfor referanseområdet på 12,8. Homocystein har også økt en del siden forrige gang. Så her er det ett eller annet som skjer, som jeg ikke forstår. Generelt i denne perioden har jeg følt meg bedre, mindre trøtt, mer energi, magen har vært bedre, håret har blitt bedre, gått litt ned i vekt etc. Dersom noen har noen tips om hva som skjer, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. Ønsker dere alle en riktig god helg

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    66
    Meldinger
    852

Talking Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei
    Jeg måtte slutte med vitaminer da jeg fikk problemer med tarm. Så hva gjorde jeg da.
    Se på matvaretabellen. Rå lever gir mye av det jeg trenger. Hva kunne jeg eventuelt erstatte lever med i ferie. Nype pulver som jeg kapsler selv.For å vei opp A vitamin bruker jeg skatelever olje fremmentert. Så jeg så på rå eggeplomme hva inneholder de. Jo mye av det jeg trenger. Så for meg har rå lever, eggeplommer, mye kjøtt, og upasteurisert ost og lite grønt hjulpet mye på vitamin statusen. Jeg tar kun flytende zink, magnesium olje, skatelever olje som tilskudd til mat.

Så bare et tips fra meg. Mine lever og nyre verdier har også bedret seg. Skal nu til våren ta nye prøver og tror at det vil vise fremgang.
    Lykke til og godt å lese alt som er bra.Du jobber godt med din helse.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei
    Jeg måtte slutte med vitaminer da jeg fikk problemer med tarm. Så hva gjorde jeg da.
    Se på matvaretabellen. Rå lever gir mye av det jeg trenger. Hva kunne jeg eventuelt erstatte lever med i ferie. Nype pulver som jeg kapsler selv.For å vei opp A vitamin bruker jeg skatelever olje fremmentert. Så jeg så på rå eggeplomme hva inneholder de. Jo mye av det jeg trenger. Så for meg har rå lever, eggeplommer, mye kjøtt, og upasteurisert ost og lite grønt hjulpet mye på vitamin statusen. Jeg tar kun flytende zink, magnesium olje, skatelever olje som tilskudd til mat.

Så bare et tips fra meg. Mine lever og nyre verdier har også bedret seg. Skal nu til våren ta nye prøver og tror at det vil vise fremgang.
    Lykke til og godt å lese alt som er bra.Du jobber godt med din helse.
    Du skal ikke se bort ifra at matvarer inneholder mer biotilgjengelige varianter av vitaminer og generelt også tas bedre opp.

I mitt eget pusslespill ser jeg på neglene at jeg skal passe på spesielt magnesium, d-vitamin og jern. Og av jern er det heme-jern og leverpostei som gjelder. (Neglene blir flate og krummer ikke normalt over fingertuppen med for lite jern. D-vitamin ser ut til å gi dem styrke - og d + magnesium ser ut til å bidra til å lure lunula fram fra neglebåndet.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 15 av 15 Først ... 5131415

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 11:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 19:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 13:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker