Side 2 av 15 Først 123412 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 147
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Cool Prøver i etterkant av besøket på Heggeli

Hei, tenkte jeg ville fortelle litt om det som skjedde etter besøket på Heggeli. Jeg ble lettere forvirret over en gjeng med rekvisisjoner og en pappeske med prøvekit. Siden Heggelis laboratorium stengte tidlig den dagen pga sykdom, måtte jeg også ta matvareintoleransetesten etter at jeg kom hjem. Så hvor tar man alle prøvene?
    Jeg fikk Furst til å ta blodprøver på Rekvisijonen som det sto Furst på og de kunne også ta matvareintoleransetesten for meg (BM lab i Sandvika måtte sende meg et prøvekit). Matvareintoleransetesten måtte jeg riktignok selv gå på posthuset og sende, for det ville ikke laboratoriet ha ansvaret for.
    Videre måtte jeg ta avføringsprøver i et prøvekit som skulle sendes til København. Det var bare å ringe til en budbil, som kom på døra for å hente pakken. Ganske enkelt. Døgnurinprøven og hormonblodprøver skulle tas dag 21 i syklus. Jeg tror nok at også Furst kunne ta dette, men siden sykehusets sentrallaboratorium hadde beholder for døgnurin, ble det til at jeg gikk dit. (Sykehuset kan også trolig ta alle prøvene, slik at man slipper å gå 2 steder.) Men obs, jeg fikk en 2 liters beholder. Den var egentlig litt liten. Jeg var på jobb da jeg tok prøven, utstyrte meg med kjølebag for å holde prøven kald. Litt styr, men det gikk greit likevel.

Phuuu, da er alle prøvene tatt. Jeg fikk svar på matvareintoleransetesten. Jeg slo ut på cashewnøtter (utslag 5). I tillegg hadde jeg utslag 2 på havre, hvete, mandler, rug og spelt. Jeg var vel klar over at jeg reagerte på mel, men ikke på nøtter. Så da er det vel på tide å kutte ut litt matvarer igjen..... Dere får alle ha en god morgen.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Høres ganske styrete ut! ;-) Blir vel spennende å se hvordan formen blir når du kutter ut det du reagerer på! Jeg hadde egentlig time hos Dag Schiøth om en uke, men avbestilte timen. Planlegger å kutte ut gluten i noen måneder for å se om formen blir bedre. Hvor mye måtte du betale?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Post Betaling

Skal se om jeg husker det. Tror det var 1390 kr for en times konsultasjon. I tillegg kostet matvareintoleransetesten ca 1750 og avføringsprøvene kostet trolig noe tilsvarende tror jeg. Det blir jo noen kroner ut av det, men jeg tror det er verdt det.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Hei, jeg har nå fått tilbake en del resultater etter konsultasjonen på Heggeli, og det er forholdsvis lenge til ny konsultasjon. Jeg er derfor litt nysgjerrig på om noen kan si noe om binyrer og jod i forhold til døgnurinprøva. Her er resultatene fra døgnurinprøven:

Aldosteron (5-77) : 80
    Fritt kortisol (45-272) : 207
    Jod/døgn (>0,8) : 1,9

Betyr dette at binyrene mine er ok?

Håper dere har en fantastisk helg

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Cool Heggeli behandling

Hei, jeg kan fortelle litt om de siste uker i behandling hos Heggeli, i tilfelle det skulle være av interesse.

Jeg synes det er interessant hvordan Dag S tolker prøveresultater. Selv om verdier ligger innenfor grenseverdiene så leser han likevel mye ut av dem, fordi de er i ytterkantene. Han mente at jeg hadde en betennelsestilstand i kroppen, ubalanse i tarmen (lekk tarm)og så vidt jeg forsto insulinresistens eller nesten insulinresistens. Han mente at jeg ville ha vært veldig syk, dersom jeg hadde fulgt et "normalt norsk kosthold." Det er mange år siden jeg kuttet ut brød, ris, pasta etc. Brus kan jeg ikke huske sist jeg drakk.

Når det gjelder kosthold, så ble jeg satt på en veldig streng diett. Glutenfri, fritt for gjær, sukker og i hovedsak ikke melkeprodukter og kostholdet skulle være lavkarbo. Kun en frukt om dagen. Ubalansen i tarmen skulle behandles i 3 faser. Jeg fikk med meg noen resepter, og tok det med til mitt lokale apotek. De skjønte lite av alle midlene. Det var melkesyrebakterier (probiotika), leverstøtte, grapefruktkjerneekstrakt kapsler og mat til melkesyrebakterier (prebiotika FOS).

Etter noen dager klarte likevel det lokale apoteket å skaffe midlene, og selv om noen av de var på registreringsfritak, og jeg ikke hadde fått et utfylt skjema fra legen på det, gikk det greit å få de utlevert. De ordnet det i etterkant sa de. Serviceminded var de . Jeg ble også henvist til en klinikk i Oslo for tarmskylling. Dette skal gjøres samtidig med at medikamentene tas. Har vært der et par ganger, men må fortsatt innrømme at jeg er skeptisk til denne biten. Er dette virkelig nødvendig? Finnes det ikke andre metoder for å rydde opp og få balanse i tarmsystemet? Jeg fikk også beskjed på denne klinikken at jeg skulle kutte frukt helt, og da stoppet magen helt opp. Heldigvis fikk jeg lov å gjeninnføre litt frukt, så jeg er litt mer optimistisk nå. Når denne fasen er over så kommer en fase med midler som skal drepe uhumskheter i tarmen. Hele tiden skal man tilføre de gode bakteriene og mat til disse.

Jeg synes vel at det har vært litt strevsomt og litt deprimerende i det siste. Hva kan jeg lage på kake/dessert fronten til selskaper? Kommer ikke på noe. Har riktignok fått en sjokoladeoppskrift og får prøve den da. Når det gjelder stoffskiftemedisin, så er det mulig jeg kommer til å få det, men ikke før det er opprettet balanse i tarmen......

Ønsker dere alle en riktig god helg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Håper at du blir bedre nå, karatekid! Jeg har jo vært gjennom mye av det du beskriver. Det kan være lurt å bruke ett av de apotekene Heggeli anbefaler, som Boots på Oslo S, der har de mye av det du skal ha, vil jeg tro. Så blir det enklere å skaffe medisiner. Men mitt lokale apotek kan skaffe medisiner som DHEA, jeg er bare en litt uvanlig pasient...
    Hvis du skal ha mye grapefruktkjerner, tror jeg det er billigere på iherb.com.

Jeg er også skeptisk til tarmskylling, har skrevet om det ett eller annet sted her inne. Vi får forholde oss til behandlingen på vår måte. Noen tar hele pakka, andre gjør det ikke. Jeg kan verken anbefale eller fraråde, men gjør ting på min egen måte. Av natur er jeg skeptiker, og liker å sette meg skikkelig inn i ting før jeg putter noe i munnen eller starter på behandling, enten det blir gitt meg av konvensjonell lege eller holistisk lege.

Det er flere her inne, Rufus og Rosin, blant annet, og en eldre signatur som ikke er aktiv nå, Carro, som har skrevet om å lage godsaker med lavkarbo. Kanskje finner du også noe på lavkarbosider på nettet? Jeg tror også det er utgitt bøker om dette med desserter etc med lavkarbo, sjekk biblioteket. Jeg tror iherb.com har mange av ingrediensene du kan trenge, som xylitol, stevia og kokosmel med mere, til lavere pris. Selv har jeg ikke eksperimentert med dette. Min erfaring er at jeg vente meg fort til et annet kosthold, uten melkeprodukter, og med minimalt med frukt. Nå spiser jeg mer frukt, og tillater meg en eller to teskjeer med honning om dagen. Skal bli spennend eå høre hvordan det går med deg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    76

Interessant lesning!! Jeg har selv time på Heggeli i midten av november, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta den eller ikke. Er litt skeptisk... Synes liksom jeg hører at alle som kommer derfra har lekk tarm. Kan det virkelig stemme?!? Vet jo at tarmen spiller en viktig rolle i immunsystemet, men likevel... Hvordan stiller DS seg hvis man sier man vil ta tak i det aller viktigste i første omgang, og heller ta "full pakke" senere om man ikke føler seg bedre? Kan dere si noe om hva dere har betalt for testene, kosttilskudd osv. Vet faktisk ikke om jeg har råd til full pakke heller...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg tror nok du kan ta et utvalg av behandlingen selv om det ike er optimalt. Men samtidig tror jeg nok at det virker best om du starter med tarmen. For egen del kan jeg jo si at min thyroiddose er mye lavere enn før jeg tok antibiotika mot parasitter, soppkur osv. Så jeg tror nok at det kan være en sammenheng der mellom opptak og god virkning. Du kan altså risikere å bruke kjempehøye beløp på å ha skyhøye doser på flere hormoner, fordi opptaket er dårlig. Jeg ville jo dratt og snakket med ham, og sett hva slags forslag han har, fremfor å kutte ut timen. Du er ikke den eneste som kommer med slunken lommebok
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Heggeli behandling

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Jeg ble også henvist til en klinikk i Oslo for tarmskylling. Dette skal gjøres samtidig med at medikamentene tas. Har vært der et par ganger, men må fortsatt innrømme at jeg er skeptisk til denne biten. Er dette virkelig nødvendig? Finnes det ikke andre metoder for å rydde opp og få balanse i tarmsystemet?
    Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg har vært gjennom "mageprosjekt" tidligere som innbefattet soppdrepende, probiotika og diett. Det hjalp litt, men veldig mye bedre ble jeg ikke. Jeg begynte på nytt med lignede regime i år, det eneste nye var at jeg tok tarmskylling i tillegg. DET hjalp, framgangen har vært stor. Så for meg har det vært gull verdt. Nå skal det sies at min allmenntilstand var litt bedre ved oppstart denne gangen enn forrige gang, men jeg er ikke i tvil om at det har vært ganske avgjørende for min framgang. Jeg var litt tvilende selv, men er glad jeg fulgte rådet. Vi er jo alle forskjellige, men det er ingen tvil om at jeg har lekk tarm og at tarmskylling har hjulpet for meg.

Så jeg ville gitt det en sjanse. Det tok litt tid før jeg merket framgang.

God helg til deg

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Smile Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei,ja jeg skal gi behandlingen en sjanse, og det er godt å høre at noen har merket bedring i etterkant av disse. Jeg har stor tro på DS, og når jeg først har påbegynt behandlingen, så må jeg på en måte fortsette. Blir bare så sliten av alle Oslo turene, og lurer på hvor mange ganger man egentlig må ta slike skyllinger. Behandlingen er forholdsvis dyr. Skyllingen koster 950 kr per gang. Det blir ivhertfall 4 ganger. Kanskje flere? Jeg kjøpte alle medikamentene på en gang for disse fasene, og det ble ca 3600-3700 kr. Noen medikamenter må man nok ha flere av etter hvert. Har laget hjemmelaget sjokolade i dag. Ikke så verst egentlig. Blir spennende å se hvordan det går etterhvert da. Ha det riktig godt

Side 2 av 15 Først 123412 ... Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 18:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker