Side 1 av 15 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 147
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Question På grensen av Hashimoto's ?

Hei, jeg er en kvinne på 43 år, som lever et hektisk liv med 100% jobb, mann og 4 barn. Jeg har hatt en følelse av at jeg siden jeg var rundt 20 år har levd på grensen av autoimmun sykdom. På mange måter har jeg holdt meg ganske frisk disse årene. Jeg har gått til en dyktig homeopat, tatt vitamin- og mineralterapi, og har tilpasset kostholdet i forhold til hva jeg tror jeg tåler. På den måten har jeg holdt kontroll med mage, candida og hodepine. Men så har det kommet flere symptomer snikende med årene. Etter svangerskap nr. 2 i 1996, så ble jeg rund. Imidlertid var dette forbigående. Slanket meg ikke, men ble slank igjen innen det hadde gått 1 og 1/2 år. Etter svangerskap nr. 3 i 1999, ble jeg imidlertid ikke slank igjen, og har hatt problemer med vekta siden. Etter svangerskap nr. 4 i 2003, fikk jeg også problemer med tørre øyne. i 2007 klarte jeg å gå ned i vekt vha steinalderdiett, men opplevde en dramatisk hendelse, og har ikke klart å gå ned i vekt etter det, selv om jeg har trent mye og spist aldri så sunt.

Jeg har vel for tiden en del symptomer på lavt stoffskifte, men sikkert ikke så veldig sterke, men de varierer litt da. Trøtthet, fryser, lav kroppstemperatur, litt verking i fingre, krampe/ubehag under føtter, trøbbel med øynene, noe brystsmerter, noe problemer med hukommelse. Det er dager jeg sliter veldig med konsentrasjonen på jobben, og egentlig ikke får gjort så mye, etc, etc.

Har lenge hatt mistanke til at det har vært noe med stoffskiftet, og har derfor tatt prøver hos legen ved flere anledninger. Nå siste gang, i mars forberedte jeg meg bedre, og leste litt i forkant, og insisterte derfor på å ta anti TPO. Denne viste >1300 (referanse <100). TSH var på 3,3 (referanseområde 0,2-4). Ut fra tidligere utskrifter ser jeg at TSH var på 1,57 i 2005, 2,4 i 2007 og 2,8 i 2008). Det er tydelig at denne verdien har steget i løpet av denne tidsperioden, og hvem vet hva som er normalt for meg? Jeg er fortsatt innenfor referanseområdet, men legen har forsåvidt tilbudt meg behandling.

Når det gjelder fritt T4 (ref. område 11-23) var denne på 14,6 i mars. Altså innenfor referanseområdet. Når jeg ser på tidligere prøvesvar, så oppdager jeg noe pussig. I 2005 var denne på 10,6 (såvidt utenfor ref.område, men jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine var normale), i 2007 var den på 12,4, i 2008 var den på 11,8. Jeg trodde at denne verdien burde synke i takt med at TSH stiger? Noen forklaring på dette?

fritt T3 (ref. område 3,5-6,5) lå nå i mars på 4,4. (3,6 i 2007 og 4,1 i 2008).

Jeg har lest mye den siste tiden for å forstå dette, og for å forstå hva som er lurest å gjøre. Jeg går ut fra at den høye antiTPO verdien betyr at kroppen er i gang med å destruere skjoldbruskkjertelen. Ganske dumt av den, synes nå jeg. Ser noen steder at det kanskje tar et par år til den er helt ødelagt. Imidlertid har jeg over flere år hatt et økende TSH, og da må vel det bety at jeg har hatt en slik betennelse over mange år?? Samtidig ser det ut til at det går bare en vei, dvs høyere TSH verdier, og den vil vel snart gå utenfor referanseområdet og jeg må vel benytte medisin?

Tenkte først, at det må da gå an å stoppe betennelsen. Forstår at det er vanskelig, men fant noe om ldn. Noen som har forsøkt dette? Noen risiko ved dette?

Det andre må jo være å tilføre tyroxin. Etter hva jeg har lest, virker det som de fleste blir bedre på naturlig tyroxin (fra gris) enn syntetisk (levaxin). Jeg må si at jeg har mest lyst til å prøve den naturlige. Er det noen som har klart å få dette fra legen først, uten å ha vært innom levaxin?

Jeg er ellers åpen for gode råd og diskusjoner, siden dette er ganske nytt for meg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Gråsonetilfelle, ny på forumet

Beklager at skulle byde dig velkommen på forummet.

Jeg kan se, at du allerede har fundet ud af at lære dig op i masser af gode oplysninger og din tankerække er 100% rette. Det lover godt (trods alt) for den fremtid, du har så meget af at se frem til.

Det er da noget af et "gråsonetilfelle" med anti-TPO >1300, hva`? I min bog hedder det Hashimoto's Thyreoidit. Denne sygdom begynder ofte først med hyperthyreose (forhøjet stofskifte), for at gå over i hypothyreose. Derfor kan det ikke udelukkes at du måske også har andre antistoffer end anti-TPO...
    Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Når det gjelder fritt T4 (ref. område 11-23) var denne på 14,6 i mars. Altså innenfor referanseområdet. Når jeg ser på tidligere prøvesvar, så oppdager jeg noe pussig. I 2005 var denne på 10,6 (såvidt utenfor ref.område, men jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine var normale), i 2007 var den på 12,4, i 2008 var den på 11,8. Jeg trodde at denne verdien burde synke i takt med at TSH stiger? Noen forklaring på dette?
    ... og her bør du igen stålsætte dig og insistere at få målt dit blod for TRAS-antistoffer, selv om du nu "kun" har hypothyreose (TRAS måles gerne ved mistanke om hyperthyreose). Det er MEGET vigtigt for dig og dit videre forløb at få enten be- eller afkræftet om du har TRAS-antistoffer fordi hele din fremtidige behandling kan (desværre) afhænge af TSH-tal og såfremt dit evt. TRAS er af den blokerende type, vil dette medføre faldende FT4 som du får besked på, er helt i orden eftersom dit TSH ikke er "så højt".

Nu er det sådan, at man har ikke en målemetode, der skelner mellem den stimulerende TRAS (for meget T4) eller den blokerende TRAS (for lidt T4), men det vigtigste er at få fastslået OM du har TRAS-antistoffer da dette vil formidle til lægen, at hvor der er TRAS - kan man ikke stole på TSH-målinger, men bør udelukkende gå efter værdier for FT4 (og gerne FT3). Dette kan have en afgørende indflydelse på, om du vil modtage effektiv behandling, eller behandling der kun fjerner toppen af isbjerget.

I min bog er TSH højere end 1 altid et problem og jeg har endnu ikke mødt nogen, hverken på nettet eller In Real Life, som (efter sin diagnose) har fået det nogenlunde eller varigt bedre før vedkommendes TSH var faldet under 1 eller helst under 0,5.

I det hele taget bør du revidere din tillid til ref.områder ("normalområder"), der ellers var kun ment som vejledende, men som af en eller anden mystisk årsag er blevet til et behandlingsværktøj - noget vi patienter har så absolut ikke godt af. Måske kan denne lille artikel hjælpe til at forstå dette problem, vi patienter konstant møder som en mur, der hindrer mange i at modtage en effektiv behandling, endsige blive bedre eller næsten raske.
    Jeg er ellers åpen for gode råd og diskusjoner, siden dette er ganske nytt for meg.
    Ellers håber jeg at du er tålmodig, fordi denne tid er "agurketid" på forummet, hvor det først bliver efter august, at flere brugere igen begynder at frekventere forummet. Det er det samme hvert år: sent forår og sommer får så mange det så meget bedre, at de indhenter det (ude)liv, der ikke var ork for i de mørke måneder.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Post Sv: Gråsonetilfelle, ny på forumet

Hei, takk for superraskt svar, og jeg har allerede lest mye på forumet, og har stor nytte av pasienterfaringene. Jeg har ikke helt forstått dette med TRAS, og vet ikke hva det betyr, men jeg hadde notert meg noen ting jeg ønsket å ta prøver av før jeg gikk til legen, og legen tok både anti TPO og TRAS, selv om hun mente det var bortkastet og unødvendig. S-TRAS <0,8 (ref område <1,0). Det ble også tatt en god del andre prøver, men jeg er usikker på hva som er relevant. Den eneste (utenom anti TPO) som var utenom referanseområdet var s-LH 20 (ref. område<17) , men jeg vet ikke hva slags prøve det er eller hva den betyr. Jeg har bestilt ny time hos legen, så det hadde vært fint med noen tips om hva jeg bør ta av prøver nå.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Gråsonetilfelle, ny på forumet

Jeg ville nu foretrække, at TRAS var 0. Vær opmærksom på det såfremt du en dag skulle opleve "uforklarligt" både lavt TSH OG lavt FT4.
    Jeg har ikke helt forstått dette med TRAS, og vet ikke hva det betyr...
    Som jeg skrev til en anden på forummet - forekommer TRAS ved HYPERthyreose, men så er det den stimulerende type. Derimod blokkerende TRAS giver hypothyreose. Blokkerende TRAS holder TSH "kunstigt" lavt og derfor bliver T4 ikke højere, da skjoldbruskkirtlen opfatter så lavt et TSH som om der er T4 nok i kroppen.

Unilabs: serum - TRAS TSH-reseptor-antistoff , thyroid stimulating autoantibody, TRAb

Bakgrunn: Autoantistoffer mot TSH-reseptorene i glandula thyreoidea (TRAS) kan være av to typer, stimulerende og blokkerende. Stimulerende TRAS er vanligst og sees ved klassisk Graves’ tyreotoksikose. Blokkerende TSH-reseptor-antistoffer kan en sjelden gang finnes hos pasienter med atrofi av glandula thyreoidea og hypotyreose. Undersøkelsen påviser TSH-reseptor-antistoffer i serum, men sier ikke om antistoffene er stimulerende eller blokkerende. De kliniske symptomer vil her måtte tas i betraktning, eventuelt kan spesialundersøkelser gjøres. (Forhøyet TRAS hos hypotyreot pasient kan tyde på blokkerende antistoff./red.) Dette må i så fall avtales spesielt med det aktuelle spesiallaboratorium. TRAS kan passere placenta. Dersom den gravide har høye nivåer i løpet av graviditeten, kan fosteret påvirkes og dets tyreoideafunksjon forstyrres, både in utero og en til tre måneder etter fødselen, inntil TRAS forsvinner fra barnets kretsløp.

Fordi blokkerende TRAS anses for "svært sjeldent" betyder ikke at det er så "svært sjeldent", men at det ikke er en standardprøve og derfor bliver det "svært sjeldent" målt hos folk med hypothyreose...
    Den eneste (utenom anti TPO) som var utenom referanseområdet var s-LH 20 (ref. område<17) , men jeg vet ikke hva slags prøve det er eller hva den betyr.
    s-LH betyder Luteinisernede hormon i serum, læs om her, og lidt mere udførlige kommentarer her. Den er nok rekvireret for at se om du er ved at komme i overgangsalderen eller om der er indikation for, at andre kirtler (køns-, hypofysen, hypothalamus) evt. kunne være medvirkende til dine plager (formoder jeg). Den er lidt forhøjet, så måske er menopause-processen startet, men det kan altså tage massevis af år før man kommer i overgangsalderen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Standard Hvordan er en konsultasjon på Heggeli?

Hei, jeg er litt ny innenfor temaet stoffskifteproblematikk, og jeg er også nysgjerrig på hvordan en konsultasjon på Heggeli er. Jeg har selv bestilt time hos Dag S der i august, og lurer litt på hva jeg kan forvente meg.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    76

Standard Sv: Hvordan er en konsultasjon på Heggeli?

Kan dessverre ikke svare deg, men er spent på svarene du får. Vurderer nemlig det samme selv, for det er tydeligvis lite hjelp å få i det offentlige! Lykke til:-)

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Standard Sv: Er det mulig å få adekvat hjelp til en overkommelig pris?

Det var interessant informasjon om Heggeli, siden jeg har bestilt time der i august. Vet du noe om hvor mange ganger man må regne med å besøke Heggeli det første året?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

ca hver 6-8 uke i begynnelsen for meg. Men jeg var jo delvis behandlet fra Balder. Nå hvert halvår. hadde første time i beg av januar. Hvordan det er når du starter fra bunnen, vet jeg ikke
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Hei, jeg stilte noen spørsmål til Heggeli og fikk følgende svar på e-post:

Du behøver ikke å komme fastende, om du skulle trenge fastende blodprøve henter vi deg inn igjen, men som oftest slipper vi å ta fastende.

Mht til gluten må du spise det i hvert fall 14 dager for å få utslag på evt. blodprøver. Jeg synes du skulle komme med de kostvaner du allerede har.

Urinprøve er ikke nødvendig, om vi trenger en større test vil det være en annen sort enn den enkle leger pleier å ta.

Om du har noen prøveresultater fra tidligere legebesøk som ikke er for gamle kan du gjerne ta dem med deg. Ikke send dem i forkant er du snill.

Du kan fortsette med dine vitaminer og mineraler. Bare ha navnene på dem klare så dr. Schiøth får vite hva du tar.

Din konsultasjon tar ca en klokketime.

Kanskje det er til hjelp?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Smile Besøk hos Dag S på Heggeli Helhetsmedisin

Hei, jeg har vært hos min første konsultasjon på Heggeli Helhetsmedisin i dag. Det som er interessant er jo at Dag S har en annen tilnærming enn det fastlegen har. Hos min fastlege fikk jeg tilbud om levaxin pga høy antiTPO og en TSH innenfor, men i øvre del av referanseområdet. (noe som forsåvidt er et ganske godt tilbud det også, siden mange ikke får tilbud før de har langt høyere TSH verdier). Generelt utgjør et slikt tilbud at man aksepterer at kjertelen ødelegges, uten at man stiller spørsmål om hvorfor, og om det er mulig å stoppe betennelsen. Dag S stiller seg spørsmålet om hvorfor det er betennelse i skjoldbruskjertelen, og vil undersøke underliggende mulige årsaker til betennelsen. Jeg fikk følgelig ikke tilbud om stoffskiftemedisin i denne omgang, men det er planlagt en rekke prøver for å undersøke ulike faktorer, bl.a binyrer, matvareintoleransetest og candida. Jeg forstår det slik at tanken er å finne en behandling som reduserer/fjerner betennelsen og antistoffene. Så da får vi bare se hva som skjer videre......

Side 1 av 15 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 18:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker