Side 4 av 4 Først ... 234
Viser søkeresultater 31 til 36 av 36
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hvor bliver din on topic, Anisa
    Sorry, Kevlin Indtil videre er det forblevet ved gode hensigter. Sådan går det, når man har flere interesser, end man har tid.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Tror du de som har forhøyet IGF-1 også trenger veksthormon. Har selv unngått å ta aminosyren arginin pga av dette. Får man forhøyet IGF-1 av for høy dose stoffskiftemedisin?
    Hej Blondie Det tror jeg ikke... ville så ikke alle med hyperthyreose have forhøjet IGF-1?

Blondie? Er du målt for IGF-1 OG væksthormon? Ved du hvordan er dit niveau af væksthormon "her og nu" eller er kun IGF-1 målt?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?

Min IGF-1 er målt i forbindelse med en standard prøvepakke som taes i forbindelse med synachten test. Selvsagt måles ikke veksthormon i seg selv, fordi den eneste årsaken til at man har høy IGF-1 i legenes øyne er forhøyet mengde veksthormon. Jeg spør meg selv om det er tilfelle? Og i tillegg er den ikke høy nok til at den skal være sykdomsfremkallende. Hadde noe høy SHBG som var tatt samtidig, men det hang nok sammen med for høy dose thyroid. Er på en dose som jeg føler passer meg bedre nå.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,053

Question Hormonsprayer er mest sannsynlig BS?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    Det er denne: http://www.nowfoods.com/Products/Pro...lty%20Formulas

Den beskrives slik:
    All Natural Growth Factor Deer Antler Velvet Extract
    A Dietary Supplement
    IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) is as polypeptide compound produced from HGH (Human Growth Hormone).
    ..
    Har vi blitt lurt..

I dag leste jg i VOF #6 fra ifjor og der skriver de om veksthormon.
    Bl.a da at det injiseres - står ingenting om at man kan innta det oralt -
    anyway (som vi sier på godt norsk nå ) dette fikk meg til å søke litt - og:
    http://www.thehghblog.com/now-igf1-g...lement-review/
    (now-igf1-growth-factor-liposomal-spray-a-human-growth-hormone-health-supplement-review)
    "..
    the product in question is Now IGF-1+ Liposomal Spray.
    Now Foods used to be a high integrity, well respected vitamin manufacturer.

Ingredients:
    Deer Antler Extract (Cervi parvum cornu) 11 mg
    IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) 27.5 ng
    Stevia Extract (Stevia rebaudiana) 1.6 mg

A silly label simply because there actually are only two ingredients.
    Deer Antler Velvet Extract and Stevia Extract. Really only one ingredient, Stevia Extract is a sweetener.

The IGf-1 is not an actually ingredient but one of the components of the Deer Antler Velvet Extract.
    Deer Antler Velvet Extract is not some exotic herb. It is the velvet that has been scrapped off the antlers of a deer.
    Definitely not a vegetarian product and probably not kosher.

This antler scrapping is supposed to have a tiny amount of IGF-1 in it so it creates a chance for supplement manufacturers to do some hype.
    Notice that the product is named IGF-1+ Liposomal Spray rather than the more accurate title of Deer Antler+ Liposomal Spray.

To Now Foods credit they are one of the only nanoscammers on the web to actually tell people that ng stands for billionth of a gram.
    If you are new to the concept of nanograms you should read our post, “Have You Been Nano Scammed?”

This infinitesimal amount of IGF-1 is supposed to somehow make a difference? BS.

This is the level of integrity that you get from Vitamin Retailer Magazine’s Vitamin Retailer of the Year.
    A real sad statement about the pathetic state of the supplement industry.

Not a product worth wasting anymore words on."

Uthevingene og fjes er lagt til av meg
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?

Min IGF-1 er målt i forbindelse med en standard prøvepakke som taes i forbindelse med synachten test. Selvsagt måles ikke veksthormon i seg selv, fordi den eneste årsaken til at man har høy IGF-1 i legenes øyne er forhøyet mengde veksthormon. Jeg spør meg selv om det er tilfelle? Og i tillegg er den ikke høy nok til at den skal være sykdomsfremkallende. Hadde noe høy SHBG som var tatt samtidig, men det hang nok sammen med for høy dose thyroid. Er på en dose som jeg føler passer meg bedre nå.
    Hej Blondie Hvis dit IGF fortsat spræller... kan du måske bruge den artikel jeg tilfældigvis fandt i dag, mens jeg ledte efter noget lidt andet. En "friskbagt" fra januar i år:

Context: Measurement of IGFBP-3 can aid the diagnosis of growth hormone related diseases. Furthermore, epidemiological studies suggest that IGFBP-3 and the molar IGF-I/IGFBP-3 ratio are associated with clinical endpoints like cancer or cardiovascular disease. However, their clinical use is limited by the lack of validated reference intervals.

Objectives: Establishment of age- and sex-specific reference intervals for IGFBP-3 and the molar IGF-I/IGFBP-3 ratio by newly developed automated immunoassays.

Setting: Multicentre study with samples from 11 cohorts from the USA, Canada and Europe Participants: 14,970 subjects healthy subjects covering all ages from birth to senescence. Main outcome measures: Concentrations of IGFBP-3 and the IGF-I/IGFBP-3 ratio as determined by the IDS iSYS IGF-I and IGFBP-3 assays.

Results: Both the concentration of IGFBP-3 and the IGF-I/IGFBP-3 ratio are mainly determined by age. IGFBP-3 concentrations increase until the age of 22 years, with a plateau being visible between 15 and 25 years. Determined by the high peripubertal peak in IGF-I, the peak in the IGF-I/IGFBP-3 ratio occurs already around the age of 15, with a slightly earlier and higher peak in females. Beyond the age of 60, IGFBP-3 concentrations remain higher in females, whereas IGF-I as well as the IGF-I/IGFBP-3 ratio remain significantly higher in males.

Conclusions: We present an extensive set of assay specific, age and sex-adjusted normative data for concentrations of IGFBP-3 and the molar IGF-I/IGFBP-3 ratio and demonstrate distinct sex specific differences across lifespan.

Kilde: Age and sex specific reference intervals across life-span for insulin-like growth factor binding protein 3 (IGFBP-3) and the IGF-I/IGFBP-3 ratio measured by new automated chemiluminescence assays.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?

Hei Anisa
    Har ikke målt mitt IGF1 på flere år. Dette grunnet vanskelig prøvetakingsmetode som gjør at
    prøven må taes på sykehus. Siden jeg bor langt fra nærmeste sykehus så får jeg ikke fulgt opp dette. Har forøvrig sett et interessant BBC program. Det tok for seg at forhøyet IGF1 assosieres med mange sykdommer som er livsstilsrelatert som enkelte typer kreft, diabetes, hjertesykdom mm. Forhøyet IGF1 kan henge sammen med et dårlig kosthold og overvekt. Dette har jeg ikke lengre nå, fordi jeg lever lavkarbo og dermed har vekten også normalisert seg. Men en forhøyet IGF1 henger altså mer sammen med et forhøyet blodsukker enn et forhøyet veksthormon slik jeg fortår det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question T3 kan øge IGF-1-syntese

Nogen af de bedste "endokrinologiske" informationer har jeg fundet i veterinær-medicinske forskningsartikler og lærebøger. Hos pattedyr inkl. os mennesker er hormonerne IKKE artspecifikke, dvs. hormonerne er fuldstændig ENS hos alle pattedyr - med identisk (bio)kemisk struktur, identisk formål og identisk funktion.

De eneste hormonale forskelle mellem de forskellige pattedyr består i mængder af producerede hormonerne i forhold til kropsvægt, arts-bestemt adfærd (nat eller dag), om arten er kød- eller planteæder osv. Afhængig af hvordan en bestemt art lever, overlever og hvor længe den lever - er der forskellige art-bestemte indbyrdes samspil af hormoner hos de forskellige arter af pattedyr, men selve hormoner og deres actions er nøjagtig den samme hos alle pattedyr inkl. mennesket (gentager mig selv her).

Det betyder at hormonernes indbydes actions, herunder hormonernes påvirkning af andre kroppens biokemiske systemer, såsom f.eks. enzymer eller... IGF-1 - med stor fordel kan studeres i veterinær-medicinsk forskning, og resultaterne sagtens kan bidrage til generel viden om hormonernes samspil i mennesker. Ikke mindst fordi dyreforsøg er ikke omfattet af menneskerettighed-lovgivningen og dyrenes levetid er normalt så meget kortere, at observations-studier kan gennemføres over meget kortere tidsrum, end hvis man havde observeret mennesker som studieobjekter.

På en ungarsk hjemmeside fandt jeg bogen PHYSIOLOGICAL and REPRODUCTIONAL ASPECTS OF ANIMAL PRODUCTION. I kapitlet Thyroid as the endocrine gland for control of animal production and adaptation for cold environmental conditions fandt jeg en kort passage, der måske kan opklare forbindelsen mellem væksthormon, IGF-1 og thyreoideahormoner for dem, der har fået konstateret forhøjet IGF-1, som Blondie ....

Leste her på forumet at en av brukerne hadde fått beskjed av sin lege at forhøyet IGF-1 er assosiert med lav forbrenning.

Jeg har ikke fått forklart min forhøyede IGF-1 av min lege...
    Med henvisning til artiklen Somatotrophin increases thyroxine-5′-monodeidonase activity in lactating mammary tissue of the cow af Capuco, A. V., J. E. Keys, and J. J. Smith, J. Endocrinol. 1989 121:205–211 - skriver bogens forfatter bl.a.:

There is a close relationship between thyroid hormones, thyroid hormone metabolism, and GH and IGF-I synthesis. Mechanistically, T3 can alter hepatic GH receptor binding and thus enhance GH stimulation of IGF-I synthesis. Alternatively T3 can also increase IGF-I synthesis in the absence of GH.

It is worth noting that in those situations when GH does not stimulate IGF synthesis (e.g. during food restriction, fetal development, sex-linked dwarfism, and hypothyroidism) there is evidence for T3 deficiency. In addition, T3 serves as a regulator of GH synthesis by the pituitary. Conversely, GH can alter synthesis of 5’-D and therefore peripheral production of T3 (Capuco et al., 1989).

Et beskedent forsøg på at oversætte det vigtigste:

Der er en tæt sammenhæng mellem thyreoideahormoner, metabolismen af thyreoideahormon samt syntese af GH (væksthormon) og IGF-I. T3 kan ændre leverens væksthormon-receptorbinding og derved øge væksthormonets stimulering af IGF-1-syntese. Alternativt kan T3 også øge IGF-I-syntesen i fravær af væksthormon.

Det er værd at bemærke, at i de situationer, hvor væksthormonet ikke stimulerer IGF-syntese (fx under sult/slankekure, fosterudvikling, kønsbundet dværgvækst og hypothyreose) - påvises T3-mangel. Desuden fungerer T3 også som en regulator af væksthormon-syntese i hypofysen (der er den kirtel der producerer væksthormon/red.). Omvendt kan væksthormonet påvirke syntese af 5'-Deiodinase (mere væksthormon = bedre omdannelse?) og derfor også påvirker T4-omdannelse til T3 i kroppens andre væv end skjoldbruskkirtlens.

Tror du de som har forhøyet IGF-1 også trenger veksthormon. Har selv unngått å ta aminosyren arginin pga av dette. Får man forhøyet IGF-1 av for høy dose stoffskiftemedisin?
    Alt dette kan betyde, at forhøjet IGF-1 ikke nødvendigvis automatisk indikerer forhøjet væksthortmon (der er nok en rimelig god grund til at genoverveje arginin-restriktion, tror jeg).

Det lyder også som om IGF-1 sagtens kan stige stimuleret alene af overgangen til behandling med det T3-indeholdende Thyroid-mediciner, uanset at selve væksthormon er normalt, eller "naturligt" faldende f.eks. pga. af alder.

Og så lidt på siden af emnet:

Her tænker jeg mest på, at når det fremgår at effekten af behandling med syntetisk T4-alone er afhængig af netop velfungerende deiodinase-enzymer, hvis opgave er netop at omdanne det syntetiske T4 til det virksomme T3 - vil denne omdannelse være svækket, jo mere væksthormon man mangler - "aldersmæssigt", eller pga. af (anden) sygdom.

Hvorimod behandlingen med Thyroid-mediciner netop tilfører kroppen det allerede velfungerende, proteinbundet T3 og ligeledes proteinbundet T4, der er meget lettere for kroppen at "bearbejde" til T3... må dette kunne bidrage til forklaringen på, hvorfor Thyroid-mediciner overhovedet virker så meget bedre end det syntetiske T4, i særdeleshed hos ældre, der jo alle lider af - individuelt varieret - et alders-bestemt fald i væksthormon.

Da jeg husker at flest klager over dårlig omdannelse af T4 til T3 kommer fra folk der er i behandling med syntetisk T4, og faktisk ikke husker nogen Thyroid-behandlede klage over samme - er det nok på tide at (an)erkende, at deiodinase-problemer opstår fortrinsvis hos folk i syntetisk behandling, simpelthen fordi det syntetiske T4-molekyle er ikke helt det samme, som et "naturligt" T4-molekyle. Når så et deiodinase-enzym ikke kan "genkende" det syntetiske T4-molekyle - bliver den squ ikke omdannet.

Off topic slut

Side 4 av 4 Først ... 234

Lignende tråder

1. Flere spørsmål fra meg :(
    Av MorStine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 09-03-11, 20:55
  2. Anbefalt av Hertoghe
    Av Kevlin i forumet Nyttige linker
    Svar: 9
    Siste melding: 30-07-10, 06:27
  3. Svar: 11
    Siste melding: 11-05-07, 17:36