Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    42

Standard Blodprøveverdier, fibromyalgi evt stoffskiftepr?

Hei, jeg er ny her.. 36 år og har omtrent vært overvektig hele mitt liv. Jeg har fått diagnosen fibromyalgi pga at jeg har smerter i muskler og ledd. Og enormt lite energi. Jeg orker å gjøre noe i to timer ca på en dag. Resten tilbringer jeg til hvile. Det må jo være noe som gjør at jeg har såå lite energi..
    Andre ting er:
    *nedsatt libido
    *tørr hud
    *håravfall
    *flisete negler som jeg kan bøye lett.
    * får veldig lett blåmerker på bena
    *mørke ringer rundt øynene
    *må ta remeron tabl for å sove og da sover jeg i over 12 timer og våkner uopplagt.
    *håravfall
    *stramme kuler under armene innimellom
    * blir lett hes

tok blodprøver for en stund tilbake da jeg var på spesialistsenteret. De tok også utvidet blodprøve av kortisolet mitt for å utelukke binyrebarktretthet. Den var normal. Tre ganger har jeg testet uten for referanseomerådet på stoffskiftet mitt. Men legen har sagt at vi får følge med på det bare. Jeg tror kanskje jeg har en liten mulighet for å bli bedre i formen min hvis jeg kan ta medisiner mot stoffskiftet!?! Mormor tar thyroxin.

Alkalisk fostatase svar:120* Benevning: U/L Normalverdi: 35-105

B-MCH svar: 26* Benevning: pg Normalverdi: 27-33

MCV svar: 80* Benevning: fl Normalverdi: 82-98

PTH svar:11,6* Benevning: pmol/L Normalverdi: 1,2-7,1

S-anti-TPO svar: 65* Benevning: IU/ml Normalverdi: 0-60

S-ferritin svar: 8* Benevning: ug/L Normalverdi: 10-165

S-fosfat svar 0,77* Benevning: mmol/L Normalverdi: 0,85-1,50

S-Progesteron svar: <0,7* Benevning: nmol/L Normalverdi: 0,7-89

TSH svar: 4,8* Benevning: mU/L Normalverdi: 0,20-4,0

Kunne noen ha hjulpet meg? jeg kan ikke jobbe og trenger hjemmehjelp pga den lille energien jg har.. føler jeg ikke har noe liv.. sliter med angst og depresjon også.. og søtbehov så det holder..

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Blodprøveverdier, fibromyalgi evt stoffskiftepr?

Hei Bjørnemor

Jeg vet ikke hvor du holder til, men jeg håper du har mulighet til å søke annen hjelp. Du skriver spesialistsenteret, hva er de spesialister på? De har i alle fall oversett å hjelpe deg.

Og legen din sier at dere skal følge med på prøver, hva feiler det ham? Har han også sett de prøvene du refererer, det har han vel? Finn en annen fastlege!

Nå begynner du vel å lure på meg, men jeg har mest lyst til å hyle når du har flere prøver på bærtur og ingen gjør noe for å hjelpe deg. Jeg håper du har energi til å lese deg opp på forskjellige ting slik at du kan være din egen advokat. Det trenger du.

De fleste leger reagerer på forhøyet TSH, men legen din bryr seg ikke om den heller? Han synes nok ikke den er nok utenfor i og med han vil se det an. Jeg vet ikke om du har lavt stoffskifte, men jeg reagerer på PTH som er høy. Dette har med regulering av kalkstoffskiftet å gjøre, og denne er det viktig å sjekke nærmere. Les denne:
    http://www.ahus.no/modules/module_12...C=1238&I=19559

Du har lav ferritin som kan gi stofskiftesymptomer. Lav progesteron viser at hormonene dine ikke er i rute.

Ellers så henger jo mange prøver sammen. Jeg har ikke kunnskap til å si så mye om disse.

Du har mange symptomer som viser at ting ikke stemmer. Og ekstrem liten energi.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du finner noen som kan hjelpe deg.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    42

Hei, takk for svar

Jeg bor i Oslo. Jeg var hos en indremedisiner på Spesialistsenteret.

noen jeg kunne kontaktet i Oslo da som er speialister på dette med stoffskifte?

Jeg er blitt henvist av legen min til ME senteret på Ullevål pga at jeg skal få full utredning og få mer dokumentasjon til Nav i hendold til uføretrygd.

Jeg har nå tatt jerntilskudd ett år så det burde ha tatt seg litt opp. Skal nå på furst og ta nye blodprøver.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Hei igjen Bjørnemor

noen jeg kunne kontaktet i Oslo da som er speialister på dette med stoffskifte?
    Problemet er at det er dårlig kunnskap om dette blant leger. Jeg tror mange er fonøyde med Heggli. Søk litt rundt på dette, det er en spesiell lege der som anbefales.

Jeg er blitt henvist av legen min til ME senteret på Ullevål pga at jeg skal få full utredning og få mer dokumentasjon til Nav i hendold til uføretrygd.
    Det er viktig å få disse tingene i orden så du får det du skal ha. Inntekter er vi avhengige av.
    Når det er sagt har du jo blodprøver som tyder på at andre ting i ubalanse. Eller har du fått en forklaring på høy PTH?

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post

Når det er sagt har du jo blodprøver som tyder på at andre ting i ubalanse. Eller har du fått en forklaring på høy PTH?
    Jeg fikk bare beskjed om å ta ekstra D-vit en periode, fordi afi-D forte er så sterk.. det kan tyde på at jeg har for lite kalsium.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Jeg fikk bare beskjed om å ta ekstra D-vit en periode, fordi afi-D forte er så sterk.. det kan tyde på at jeg har for lite kalsium.
    Nå tar jeg høyde for at jeg tar feil, men høy PTH tyder på høy kalsium og ikke omvendt. Og hvis du har høyt kalsium skal du sannsynligvis ikke ha D-vitamin. Men da har du kanskje målt kalsium? Det er viktig.

Jeg legger ved en link hvis du er interessert i å lese mer om dette:
    http://parathyroid.com/

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte = fibromyalgi??
    Av mojavi i forumet Fibromyalgi og CFS
    Svar: 7
    Siste melding: 24-10-09, 23:56
  2. Fibromyalgi kontra hypothyerose
    Av Ruth i forumet Fibromyalgi og CFS
    Svar: 25
    Siste melding: 31-08-09, 15:27
  3. Vitiligo og fibromyalgi