Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Troms
    Alder
    36
    Meldinger
    23

Standard Hvor lang tid før jeg blir bedre etter radiojodbehandling?

Hei

Har høyt stoffskifte og var helt utslitt etter uker på uker med høy hvilepuls og fikk beskjed av sykehuset om at de kom til å ta med inn innen 6 uker!! Ringte sykehuset en mandag etter 2 uker på sofaen og etter at jeg raste ned i vekt og fikk da snakket med en lege og forklart(grått) frem min situasjon. Har liten baby hjemme og sønn på 7 år samt en mann som da var midt oppe i den verste eksamenstiden! Det var uuuuholdbart!! Så de fikk skyndet meg frem og fikk time til radioaktiv undersøkelse av kjertelen 2 dager etterpå. Der fant de en kul som skulle fjernes med radioaktiv jod. Ventet ennå 1 uke på behandling og deretter 2 uker i isolat pga radioaktiviteten.

Det har vært TUNGE uker for å si det mildt, og jeg er nå på uke 7 etter behandling og stoffskiftet er fortsatt høyt (FT4 = 28). Legen sa det ville ta opp mot 3 mnd før jeg var "normal" igjen.

Selv om jeg er glad for at jeg fant ut hva som feilet meg (trodde bare jeg var nervøs og urolig og brygget på noe) så er det en utrolig tung sykdom å slite med selv om jeg forhåpentligvis blir helt frisk snart. Og det er sykt at det ikke er noe å gjøre med det heller. Kroppen må bare fikse det gradvis selv etter radiojodbehandling eller medisinering. Går også på betablokkere fortsatt, gått på det i 8 uker nå, og det hjelper jo noe på, men man blir jo fortsatt helt fullstendig utslitt av å gå slik uke etter uke. Kroppen er jo helt frynsete.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Troms
    Alder
    36
    Meldinger
    23

Standard Hvor lang tid før jeg blir bedre etter radiojodbehandling?

Jeg holder på å bli GAAAAAL! Er nå 8 uker etter radiojodbehandling og stoffskifte er fortsatt høyt og viser ingen tegn på å synke! Jeg blir sprø snart. Har vært senge/sofa liggende i 10 uker nå. Noen som har vært gjennom dette og kan gi noen indikasjoner på hvor lang tid det egentlig tar før det begynner å synke??? Jeg vil bare så gjerne føle meg litt bedre så jeg kan ta meg av barna mine.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Hvor lang tid før jeg blir bedre etter radiojodbehandling?

Jeg vet mye om lavt stoffskifte, men lite om høyt. Vil likevel si at jeg føler med deg. Stoffskiftet er en svært langsom prossess, så tre måneder er på mange måter en heldig situasjon dersom det faktisk stemmer. Vi med lavt stoffskifte får mange ulike forespeilinger i forhold til hvor lang tid det skal ta før behandlingen virker.

Når jeg startet på levaxin i 94 fikk jeg beskjed om at det kunne ta opptil et år før behandlingen virket opptimalt. Jeg tror at dette er et realistisk tidsperspektiv for de som oppnår god effekt av levaxinbehandling. Høyt stoffskifte er noe anderledes, men ikke i forhold til tidsperspektivet.

Det er flott at du deler dette med behandlingstiden med andre hyper aske ter herinne som sitter å venter på behandling og ikke vet hva de kan forvente i forhold til hvor lang tid det tar å bli bedre. Kanskje noe tror at når pillen du nevner er tatt, så er problemet ute av verden. Jeg håper også at informasjonen du har fått fra behandle de lege også innebar det faktum at behandlingen kan gjøre at du sliter med lavt stoffskifte istede.

Jeg sier ikke dette for å ta fra deg opptimismen i forhold til behandlingen, men fordi jeg mener dette er informasjon du har rett på som pasient. Mange hyperpasienter opplever at de får beskjed om at de kan bli hypo, men at dette er helt ukomplisert å behandle i ettertid. Dessverre finnes det nok av eksempler på det herinne at dette ikke stemmer. Likevel når det er sagt, så har man som hyperpasient ikke så mange valg. Det må dessverre behandles og behandlingen er ikke bedre enn at den kan få konsekvenser.

Ønsker deg alt hell og lykke med behandlingen og krysser fingre og tær for at behandlingen skal gi deg det perfekte resultat, verken hyper eller hypo.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg har forsøkt å tenke tilbake og tenke tid, men jeg husker ikke. Det er nok heller ikke av viktighet, da et forløp etter radioaktivt jod nok er svært varierende/ulikt fra person til person. Sofa/seng ble jeg altfor godt kjent med i den tiden. Jeg ønsker deg god bedring og føler med deg. Det blir bedre (jeg kan dessverre ikke si deg når)

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Kongsvinger
    Meldinger
    55

Standard Sv: Høyt stoffskifte. Radioaktiv jod.

Sitat Opprinnelig skrevet av chr83 Vis post
    Hei

Har høyt stoffskifte og var helt utslitt etter uker på uker med høy hvilepuls og fikk beskjed av sykehuset om at de kom til å ta med inn innen 6 uker!! Ringte sykehuset en mandag etter 2 uker på sofaen og etter at jeg raste ned i vekt og fikk da snakket med en lege og forklart(grått) frem min situasjon. Har liten baby hjemme og sønn på 7 år samt en mann som da var midt oppe i den verste eksamenstiden! Det var uuuuholdbart!! Så de fikk skyndet meg frem og fikk time til radioaktiv undersøkelse av kjertelen 2 dager etterpå. Der fant de en kul som skulle fjernes med radioaktiv jod. Ventet ennå 1 uke på behandling og deretter 2 uker i isolat pga radioaktiviteten.

Det har vært TUNGE uker for å si det mildt, og jeg er nå på uke 7 etter behandling og stoffskiftet er fortsatt høyt (FT4 = 28). Legen sa det ville ta opp mot 3 mnd før jeg var "normal" igjen.

Selv om jeg er glad for at jeg fant ut hva som feilet meg (trodde bare jeg var nervøs og urolig og brygget på noe) så er det en utrolig tung sykdom å slite med selv om jeg forhåpentligvis blir helt frisk snart. Og det er sykt at det ikke er noe å gjøre med det heller. Kroppen må bare fikse det gradvis selv etter radiojodbehandling eller medisinering. Går også på betablokkere fortsatt, gått på det i 8 uker nå, og det hjelper jo noe på, men man blir jo fortsatt helt fullstendig utslitt av å gå slik uke etter uke. Kroppen er jo helt frynsete.
    Hei chr83!

Hvordan går det med deg? Nå har det gått ytterligere 4 uker siden denne melding og lurer på om du nå har fått bedring? Jeg er nå på tredje uka med Neo og er bittelitt bedre, men nye ting har erstattet gamle plager kan du si. Er så slitsomt :( Den 20/7 hadde jeg fremdeles Ft4 på 36 så det(hadde 45 på det høyeste), så ting tar tid ja. Håper at ting har bedret seg for deg, så du kan fungere litt bedre i hverdagen. Klem Lise

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Troms
    Alder
    36
    Meldinger
    23

Standard Noen med erfaring som har råd??

Hei
    Jeg er en 28 gammel jente som fikk diagnostisert høyt stoffskifte (toksisk adenom) i februar og som lenge har slitt nå. Jeg fikk radioaktiv jodbehandling i mai og 4 måneder etterpå er jeg fortsatt ikke helt bra. Snakket med legen på sykehuset i dag og han sier at blodprøvene mine nå stabiliserer seg og at jeg burde føle meg i fin form for kroppen produserer nok tyroksin til at jeg skal klare meg gjennom dagen. Problemet er bare at jeg føler meg helt elendig!!! Slapp, utmattet, føler at jeg skal besvime, følelsen av lavt blodsukker selv om jeg spiser ofte.

Blodprøvene mine har vært ekstreme fra 50 FT4 på det høyeste, men de siste 5 ukene har blodprøvene vært;

FT4: 10, TSH, 12
    FT4: 13, TSH, 8
    FT4: 13, TSH, 6 (dette er siste måling nå på mandag)
    Selv om TSH ikke er helt i normalområdet ennå mente legen at jeg kom til å klare meg fint uten Tyroksin og at kjertelen så ut til å fikse dette selv. Han mente at grunnen til at jeg følte meg i dårlig form måtte komme av noe annet???

Er det noen der ute med lignende erfaringer?? Jeg trodde kanskje at det var normalt å føle seg litt uggen i etterkant selv om prøvene er nesten gode. At kroppen trengte litt tid på å stabilisere seg etter lang tid med sykdom. Det skal sies at jeg har vært i ekstremt dårlig form og var på det værste sengeliggende i 6 uker i strekk. Nå driver vi samtidig å flytter og selger hus så har jo vurdert om det er dette som sliter meg ut. Men i forrige uke følte jeg meg ganske frisk og fin bare litt sliten fysisk fordi jeg hadde gjort mye i løpet av dagen. Men nå har jeg den siste uken følt meg helt utmattet fra morgen til kveld og vært svimmel og "rar".

Noen som har tips/råd, hva som helst???? Nå er jeg jo ferdig på sykehuset så nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gripe dette ann eller hvem jeg kan få hjelp av.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Noen med erfaring som har råd??

Hei!
    Jeg sliter med lavt stoffskifte, så jeg er ikke helt inne i det. Rekner med at noen av de kjempeflinke menneskene på dette forumet kan svare deg bedre enn jeg kan.
    Vet du referanseverdiene på prøvene? Eventuelt hvor de er testet? Det er forskjellige referanseområder ved de forskjellige labratoriene. Om dine referanseverdier er de somme som ved laben som tester mitt blod (TSH 0,3-4,2 og FT4 11-22) så ville jeg følt meg skikkelig uggen om jeg hadde TSH på 6 og FT4 helt nede i 13. Dette er jo prøver som viser at stoffskiftet er blitt for lavt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Noen med erfaring som har råd??

Jeg er en 28 gammel jente som fikk diagnostisert høyt stoffskifte (toksisk adenom) i februar og som lenge har slitt nå. Jeg fikk radioaktiv jodbehandling i mai og 4 måneder etterpå er jeg fortsatt ikke helt bra. Snakket med legen på sykehuset i dag og han sier at blodprøvene mine nå stabiliserer seg og at jeg burde føle meg i fin form for kroppen produserer nok tyroksin til at jeg skal klare meg gjennom dagen. Problemet er bare at jeg føler meg helt elendig!!! Slapp, utmattet, føler at jeg skal besvime, følelsen av lavt blodsukker selv om jeg spiser ofte.
    Du føler dig elendig fordi du har nu lavt stofskifte, hvilket presser dine binyrer der ikke har ressourcer til, helt at kompensere for mangel på thyroxin, og "følelsen" af lavt blodsukker kunne netop tyde på, at binyrene ikke magter at danne cortisol nok til begge dele: bredt at kompensere for thyroxinmangel, og udføre et af sine oprindelige "jobs", bl.a. at "bestyre" sin role i "insulin/glukose-funktionen".
    Blodprøvene mine har vært ekstreme fra 50 FT4 på det høyeste, men de siste 5 ukene har blodprøvene vært;

FT4: 10, TSH, 12
    FT4: 13, TSH, 8
    FT4: 13, TSH, 6 (dette er siste måling nå på mandag)
    Selv om TSH ikke er helt i normalområdet ennå mente legen at jeg kom til å klare meg fint uten Tyroksin og at kjertelen så ut til å fikse dette selv. Han mente at grunnen til at jeg følte meg i dårlig form måtte komme av noe annet???
    Jeg tror at din læge håber, at det stigende FT4 og faldende TSH tyder på, at din kirtel forsøger selv at arbejde på at normalisere sin funktion, og det er derfor at lægen tøver med at give dig recepten på Levaxin. Problemet er bare fortolkningen af ordet "normalisere", fordi ingen ved, heller ikke din læge - hvor i alverden skal dine personlige" værdier ligge, for at du skal trives. Som det lige nu ser ud, har du dundrende lavt stofskifte og det er derfor at du føler dig så elendigt og lægen afslører her sin uvidenhed, hvis han ikke kan se sammenhængen mellem dine tal og dine symptomer. Lige nu har du de "bedste" gode grunde til at føle dig elendigt, så lad ingen bilde dig ind at du er hypokonder, eller at du "må have" psykiske problemer, der skal behandles med antidepressiva. Det er dit stofskifte og stofskifte alene som er årsagen til din mistrivsel.

Jeg tror selv, at du bør lade tiden arbejde for dig endnu i 8-10 uger, for at se om din kirtel klarer at komme op på en ydelse, hvor den kan danne hormoner nok til dit eget individuelle behov. Selv om det sikkert at plagsomt at vente på at kirtlen kommer sig (om den gør), er det alligevel bedst at tage den chance, fordi selv den bedst tilpasset behandling med hormontilskud, kan aldrig nogensinde blive lige så fintfølende som når det er egen kirtel der gør jobbet. Det kan godt betale sig at give sig selv den chance og se om kirtlen kan klare det selv.

Jeg trodde kanskje at det var normalt å føle seg litt uggen i etterkant selv om prøvene er nesten gode.
    Du må gøre dig selv den vigtigste tjeneste og en gang for alle stoppe med at have (over)fokus på dine prøver. Det er ikke blodprøvetal, men dine symptomer eller din trivsel, som fortæller dig klart og tydeligt OM din kirtel er ved at komme sig til selv at forsyne dig med for dig, den rette mængde af T-hormoner - eller - såfremt du kommer senere i behandling med Levaxin, om doseringen af medicin er korrekt eller for lav (eller for høj). Derimod hvis du senere i forløbet vælger at prioritere opmærksomhed på dit TSH og "normalområder" - da vil du højst sandsynligt aldrig opnå en stabil bedring.

Hvorfor denne skræmmende forudsigelse? Det kan du læse om i "Normalområdet" findes ikke og Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.

Som sagt - giv endnu lidt tid og hvis bedringen ikke klart og tydeligt viser sig stigende og i fremgang indenfor 8 til 10 uger - vil tiden være inde til at kæmpe bravt for at komme i behandling uanset pæne tal. Krydser fingre for dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Troms
    Alder
    36
    Meldinger
    23

Tusen takk for gode svar :-)
    Det hjelper alltid litt på å høre med andre som har lignende erfaringer. Føler meg litt "forlatt" siden legen på sykehuset nå var ferdig å behandle og følge meg opp. Ble bare litt skremt av at han ikke mente stoffskiftet burde være årsaken til at jeg føler meg elendig. Selv om jeg nå skjønner at det absolutt er tilfelle. Jeg er jo fortsatt ikke i normalsonen ennå så skjønner at dette kan ta tid ja. Det som er rart for meg er at formen tidligere i forrige uke var fin men nå plutselig ble dårlig. Jeg fikk beskjed om å trene meg opp igjen men hvor i all verden skal man starte? Tror kanskje jeg gikk for hardt ut og at kroppen min ikke klarte å hente se inn igjen.

Hører mange sier det samme at en må føle på kroppen når en føler seg frisk og det stemmer nok det. Er bare fort gjort å bli opphengt i blodprøvesvarene og derfor bli frustrert når de tilsier at man burde føle seg ok. Har selvfølgelig mest lyst til å slippe å bruke Levaxin så vil prøve å vente å se om
    Det bedrer seg. Så var det all denne ventingen da....føler jeg sliter veldig med å finne motivasjon på de dårlige dagene. Etter så lang tid i dårlig form og uten å fungere i hverdagslivet er det vanskelig å se en ende på dette. Men man må vell bare "hang in there" og håpe at alt er glemt når formen er på plass igjen.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Troms
    Alder
    36
    Meldinger
    23

Standard Er det fortsatt håp?

Hei
    Tok nye blodprøver i går, var 4 uker siden sist og hadde håpet at alle verdier skulle ligge i normalområdet, men denne gangen hadde TSH steget. Jeg har hatt jodbehandling for 5 måneder siden og venter fortsatt på/om kjertelen skal klare å hente seg inn slik at jeg slipper medisiner. Hadde først høyt stoffskifte men det sank til lavt etter jodbehandling. Jeg ble litt skuffet når TSH var gått opp igjen, men legen mente det fortsatt var håp for at kjertelen skal fikse seg selv. Formen er dårlig, for det meste sofaliggende selv om jeg føler en liten grad forbedring om jeg sammenligner med de siste 3 ukene. Tror kanskje mye av formen skyldes en periode med mye stress og det virket som kroppen min bare sa stopp. Så nå har jeg tatt det helt rolig de siste 3 ukene og ikke gjort så mye annet enn å ta det rolig. Legen sa at stoffskiftet nå egentlig var normalt og ikke kunne karakteriseres som lavt stoffskifte. Men er ikke så hyggelig å høre den nyheten når formen er dårlig for da føler en jo nesten at en ikke har grunn lenger til å føle seg slapp og elendig.

Prøvene mine har vært:
    Beg av August: FT4 = 10, TSH = 12
    Slutten av Aug: FT4 = 13, TSH = 8
    Midten av September: FT4 = 13, TSH = 6
    I går (Oktober) FT4 = 16, T3 = 5,9, TSH = 8.

Det er så godt å få svar fra dere der ute med erfaringer. Noen som kan tolke dette? Skal jeg fortsatt bare ta det hele med ro og håpe at det tar seg opp? Nye prøver om 4 uker.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvor mange har fått mer enn en radiojodbehandling?
    Av Abiela i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 9
    Siste melding: 25-01-11, 23:38
  2. Sykemelding etter radiojodbehandling (kreft)
    Av Vilma i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 5
    Siste melding: 19-08-10, 09:54
  3. hvor lang tid tok det.....?
    Av DALIA i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-08, 20:34
  4. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05
  5. Hvor raskt blir man bedre hvis Liothyroninen hjelper?
    Av Dolphin i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 04-01-07, 13:23

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn