Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 71
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Standard Sv: Dosering av erfa thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Så: hva er forskjellen på å ha diabetes og bruke syntetiske eller naturlige hormoner?
    At det syntetiske hormon kun virker begrænset? Eller på sigt virker slet ikke?

Forleden har jeg læst en gammel artikel fra 1980 Elevated Serum Concentrations of Triiodothyronine in Hypothyroid Patients. Values for Patients Receiving USP Thyroid Arch Pediatr Adolesc Med. 1980;134(1):16-18.

Citat af Abstract: "Serumkoncentrationer af thyroxin (T4), triiodothyronin (T3) og Thyroid Stimulerende Hormon (TSH) blev målt hos 14 hypothyroid patienter, som i forvejen var i behandling med Thyroid USP og efter seks ugers behandling med sammenlignelige doser af syntetisk levothyroxinnatrium (Na-L-thyroxin). Behandlingen med Thyroid USP resulterede i stigning af koncentrationen af ​​T3 i 13 patienter. Derimod resulterede behandlingen med syntetisk levothyroxin i serumkoncentrationen af ​​T3, der lå inden normalområdet. Vi mener derfor, at den bedste behandling af hypothyreose er syntetisk levothyroxin."

Artiklens formål er at føre bevis på, at syntetisk levothyroxin skulle angiveligt være Thyroid USP overlegen, fordi syntetisk levothyroxin er mere T3-neutral end Thyroid-lægemidler.

Så er det at man kan spørge sig selv om, hvad i alverden er formålet med medicinsk behandling af hypothyreose?

Jeg læser resultatet af denne undersøgelse direkte modsat: syntetisk levothyroxin virker kun begrænset og indenfor et begrænset tidsrum, hvorimod Thyroid USP virker ubetinget og uden tidsbegrænsning.

Efter at have reflekteret i mange år over de tusinder af studier og cases jeg har et bredt kendskab til, er jeg nået til den holdning, at behandlingen med syntetisk levothyroxin tilsvarer en form for hormonel-lobotomi, der altid medfører udviklingen af fysisk forfald og falsk demens, udviklet gradvis i forhold til levothyroxin-patientens forskellige, individuelle forudsætninger. Det betyder at disse nedbrydnings-processer forløber hurtigere for nogen, mens de forløber langsommere hos andre, men alle ender de med forskellige grader af nedbrudt mentalt og fysisk helbred. Derimod fremtidsperspektiverne for hypothyroide patienter i behandling med Thyroid USP lægemidler ligger meget tættere på "normal" end hos patienter behandlet med levothyroxin.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Standard Overdose

Jeg fikk diagnosen hypothyreose i 2005, og ikke vært symptomfir på verken Levaxin eller kombibehandling med Liotyronin. Jeg følte meg ganske langt nede.
    I 2007 begynte jeg på Thyroid Erfa, og opplevde "å få meg selv" tilbake. Jeg har over tid økt dosene og i vår/sommer gikk jeg på 4½ grain og fra august 5 grain. Det er etter dette jeg NÅ har opplevd å ha gått på overdose .

Jeg har følt meg hyper(aktiv) i sommer, og fordi jeg skulle til Oslo i høst, planla jeg samtidig å få tatt en hårmineralanalyse hos dr. Rolf Luneng ved Norsk Borreliose senter.
    Svaret fra denne kom for noen dager siden, og samsvarer med blodprøvesvarene når de begge viser at jeg nå har hyperthyreose.

Legen ba meg trappe rolig ned, men hva er rolig? ½ grain i uken?

Skal nedrapping gjøres på samme måte med ½ grain som når man starter behandlingen? (Da økte jeg forsiktig - dvs hver 14.dag med ½ grain ?)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Smile Sv: Overdose

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Legen ba meg trappe rolig ned, men hva er rolig? ½ grain i uken?

Skal nedrapping gjøres på samme måte med ½ grain som når man starter behandlingen? (Da økte jeg i starten forsiktig med ½ grain hver 14 dag?)
    Hej Elbeth

At trappe ned er ikke så svært. Vi har snakket om det samme før med bl.a. FruStration og senere i tråden til Yvette her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13982

Trods høje tal hvoraf FT3 lå helt op på over 17 (tror jeg) følte Yvette sig ikke overdoseret, men trappede ned alligevel og har det fint nu, selv om hun trappede ned hurtigere end omtalt i tråden. Du behøver ikke være utryg. Du vil sagtens kunne mærke (og justere) hvis du trapper for hurtigt ned...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Overdose

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Elbeth

At trappe ned er ikke så svært. Vi har snakket om det samme før med bl.a. FruStration og senere i tråden til Yvette her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13982

Trods høje tal hvoraf FT3 lå helt op på over 17 (tror jeg) følte Yvette sig ikke overdoseret, men trappede ned alligevel og har det fint nu, selv om hun trappede ned hurtigere end omtalt i tråden. Du behøver ikke være utryg. Du vil sagtens kunne mærke (og justere) hvis du trapper for hurtigt ned...
    Hei Anisa

Tusen takk for gode tips. Nå har jeg skjønt hvordan jeg må gjøre dette på en trygg måte. Sidene du refererte til var jo også kjempebra på dette. Jeg forsøkte å lete på forskjellige nettsider om Thyroid og overdose, men fant ikke mye om HVORDAN å gå fram for å gå ned i dose

Blodprøvene (FÜRST) tatt samtidig som hårmineralanalyseprøver, viste:
    FT3 13,1 pmol/L (ref.: 3,5 - 6,5)
    FT4 29,2 pmol/L (ref.: 11,0 - 23,0)
    antio TPO 220 kU/L (ref.: <100)
    TSH 0.01 (ref.: 0,20 - 4,0)

Høy binyreaktivtet ble påvist i hårmineralanalysen

Så i tillegg til å få hyperthyreose, har jeg stresset opp binyrene

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Trods høje tal hvoraf FT3 lå helt op på over 17 (tror jeg) følte Yvette sig ikke overdoseret, men trappede ned alligevel og har det fint nu, selv om hun trappede ned hurtigere end omtalt i tråden.
    Det er riktig det Anisa. Jeg har det helt fint og nedtrappingen gikk uten problemer. Jeg håper det beste for deg også Elbeth.

A propos høy binyreaktivitet i hårmineralanalyse: Det resultatet fikk jeg også i sin tid da jeg tok slik analyse. Jeg fikk masse kosttilskudd for å rette opp dette og andre ubalanser, og etter noen mndr med alle disse kosttilskuddene, tok jeg ny analyse. Den viste også høy binyreaktivitet bl.a og jeg fikk enda mer kosttilskudd. Det ble faktisk så mye at jeg maktet ikke å svelge unna så jeg droppet det. Jeg vet ikke hvilke symptomer jeg skulle ha kjent på som følge av denne binyreaktiviteten. Det jeg vil si er at jeg aldri gjorde noe med det og har ikke hatt problemer med dette så langt jeg har forstått det selv. Jeg burde kanskje ha tatt det opp med lege, men det gjorde jeg ikke. Håper du finner ut av det.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Det er riktig det Anisa. Jeg har det helt fint og nedtrappingen gikk uten problemer. Jeg håper det beste for deg også Elbeth.

A propos høy binyreaktivitet i hårmineralanalyse: Det resultatet fikk jeg også i sin tid da jeg tok slik analyse. Jeg fikk masse kosttilskudd for å rette opp dette og andre ubalanser, og etter noen mndr med alle disse kosttilskuddene, tok jeg ny analyse. Den viste også høy binyreaktivitet bl.a og jeg fikk enda mer kosttilskudd. Det ble faktisk så mye at jeg maktet ikke å svelge unna så jeg droppet det. Jeg vet ikke hvilke symptomer jeg skulle ha kjent på som følge av denne binyreaktiviteten. Det jeg vil si er at jeg aldri gjorde noe med det og har ikke hatt problemer med dette så langt jeg har forstått det selv. Jeg burde kanskje ha tatt det opp med lege, men det gjorde jeg ikke. Håper du finner ut av det.
    Takk for innspillet med dine erfaringer Yvette

Jeg har også fått en liste over kosttilskudd som jeg bør ta (de er bestilt), og i tillegg få tatt ny hårmineralanalyse om 4½ måned. Jeg fikk jo en screening over ubalanse i mineralene i meg, som natrium (salt) som jeg har alt for mye av og ikke klart og omsette.

Derav følger en liste over matvarer jeg bør spise mer av (storfe, sau, melkeprodukt som ost, Crème Fraîche, fløte) ,
    og hvilke jeg bør unngå som pinnekjøtt og ellers grisekjøtt; (ribbe, bacon, skinke) som jeg er glad i. Også nå som julebordene serverer nettopp pinnekjøtt og ribbe

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Standard Lavt stoffskifte og forhøyet kortisol

Jeg lurer på hva høyt kortisol kommer av, og hvordan det behandles. Svar på hårmineralanalyse viser bl.a at jeg har høy binyreaktivitet, mineralubalanse og påvist lavt vitamin E. Bør jeg få målt døgnurin? Jeg har time hos fastlegen i morgen (det er ikke han som har ordinert hårmineralanalysen).

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,363

Standard Sv: Lavt stoffskifte og forhøyet kortisol

Hej Elbeth
    Det lyder vel som stress? Det er jo ikke bare en psykisk ting ... jeg mener at vide, at også lavt vitamin E er en af de sikre effekter at stress.

Der er mange gode urter, man kan bruge til at nedsætte kortisol, fx relora Og så må man selvfølgelig forsøge at pøse nok på af de andre ting. E-vitamin kan man bl.a. få ved at ta Kæmpenatlysolie (tror, I nordmænd kalder den plante noget andet? Det er Oenothera Biennis / Common Eveningprimrose http://www.luontoportti.com/suomi/da...t/kaempenatlys ) Så får man også gavn af andre indholdsstoffer. Jeg bruger denne http://www.naturoghelse.dk/shop/kaem...1000-465p.html

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Hei Nielsigne

Tusen takk for informasjonene om Kjempenattlysolje

Jeg har tidligere brukt Nattlysolje mot PMS, men det er leeenge siden. Så da finnes ihvertfall Nattlysolje i Norge også (importert fra Sverige)
    Eventuelt, når jeg reiser gjennom Sverige og Danmark kan jeg forsøke å få tak i Kjempenatlysolje.

Fås de i vanlige dagligvareforretninger, eller må jeg til en helsekostforretning?

Elbeth

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,363

Så vidt jeg husker har jeg kun set den i helsekostforretninger. Men du kan da købe den på naturoghelse.dk, hvis du vil

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. søknadskjema som legen må fylle inn for bruk av Thyroid fra Erfa
    Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 02-06-10, 18:15
  2. Søke NAV om støtte til ERFA?
    Av BeritM i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 06-05-10, 23:51
  3. Noen av dere som har fått Erfa Thyroid?
    Av ella i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 12-12-09, 22:03
  4. Erfa Thyroid snart tilgjengelig på registreringsfritak
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 18-10-08, 16:48
  5. Erfa Thyroid snart tilgjengelig på registreringsfritak
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 0
    Siste melding: 18-10-08, 16:48

Søkeord for denne tråden