Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Viktigheten av veksthormon

Det er Hertoghe leger og antiaging-leger som ser viktigheten av veksthormon, endokrinologer har vedtatt at voksne ikke trenger det.....det har vært endokrinologer som har mistet lisensen (en Jackie Springer gjorde det)
    Det er noen få på forumene som bruker små mengder.
    Billigst er det å handle på apoteket rundt hjørnet hos Hertoge, koster en brøkdel av prisene i amerika.
    Karbo og glukose senker veksthormon, trening øker veksthormon. faktisk måler man det slik hos barn, man sender dem en tur opp og ned trappene på sykehuset, og hvis det ikke er gått opp så har de mangel....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg har som jeg skrev et annet sted for en stund siden, svært lave nivåer av veksthormon. Det bekymrer meg virkelig.

http://endokrinologforeningen.se/ind...axthormonbrist
    Vem drabbas?
    Tillväxthormonbrist är ett delfenomen av en bristande hypofysfunktion, s k Hypofysinsufficiens/hypofyssvikt; ett tillstånd där ett flertal eller samtliga hypofyshormoner, inkluderande tillväxthormon ej längre produceras i tillräcklig mängd. Hypofyssvikten orsakas i sin tur vanligen av en knuta i hypofysen (en slags godartad tumör eller s k adenom), som undantränger och förstör normal hypofysvävnad. Hypofyssvikten, och därmed GH-bristen, kan även uppkomma efter operation och strålning i området eller i undantagsfall via vissa s.k. inlagringssjukdomar.

Tillväxthormonbrist kan således drabba både barn och vuxna, men är vanligast bland vuxna. Det finns cirka 2000 personer i Sverige med GH-brist, som debuterat i vuxen ålder.

Vilka symtom får man vid tillväxthormonbrist?
    Brist på tillväxthormon hos barn leder främst till försämrad längdtillväxt. Den typiska symtombilden hos vuxna förklaras av bortfall av tillväxthormonets normala funktioner, såsom ovan beskrivits. Sålunda noteras förändringar i kroppssammansättningen med övervikt beroende på ökad fettmängd i kroppen, sittande särskilt centralt runt midjan. Vidare noteras muskelsvaghet pga tunn muskulatur och brist på vätska i kroppen som ger upphov till torr hud. Dessutom noteras ökad risk för åderförkalkning med höga blodfetter, försämrad hjärt- lungfunktion och tunt skelett med ökad risk för frakturer. Slutligen ses oftast nedsatt psykisk livskvalitet med allmän energilöshet och depressionsliknande bild.

Hur diagnostiseras tillväxthormonbrist?
    Tillväxthormonbristen kan misstänkas via analys av ett enkelt blodprov, men måste fastställas via ett s k stimuleringstest, där man tillför en substans som stimulerar GH. Vidare kan mätningen av tillväxthormoninsöndringen ske med många blodprov under dygnet, s k 24-timmars profil. Den ev. bakomliggande hypofystumören undersökes med magnetkameraundersökning (MRT).
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=395 her klarte jeg ikke lime inn tekst, men den er interessant.

Kroppen behöver tillväxthormon hela livet. Det är viktigt för intellektet, liksom för hjärtat, benmassan, ämnesomsättningen, nivån av blodsocker och balansen mellan muskler och fett.
    http://www.hypofysis.se/default.asp?...rent=diagnoser

Symtomatologin vid hypofysinsufficiens är ofta svårtolkad. Trötthet är vanligt. Här innefattas också hypotyreosens frusenhet och tröghet, kortisolbristens svaghet, illamående, anorexi och hypotoni samt GHbristens sänkta livskvalitet kopplad till kognitiv dysfunktion och minskad muskelmassa/ökad fettmassa.
    http://www.lakemedelsboken.se/kortik...shormoner.html

Veksthormon stimulerer veksten av skjelett, muskulatur og indre organer
    Effektene på metabolismen omfatter økt proteinsyntese og mobilisering av fett, stimulert ketogenese og inhibisjon av opptaket av glukose i muskulatur (diabetogen effekt)
    Sekresjonen av GH er meget variabel (pulsativ)
    Den øker under søvn, faste, stress, fysisk aktivitet og hypoglykemi
    Sekresjonen stimuleres også av kjønns- og thyreoideahormoner
    Sekresjonen hemmes av kortisol og ved inntak av fett og karbohydrater. Benyttes ved glukosebelastning: Lavest mulig p-Somatotropin (GH-verdi) fastsættes (nardir niveau)
    http://nevro.legehandboka.no/prover-...rmon-3028.html
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Videre om veksthormoner
    Øker hvilestoffskiftet ved å øke omdannelsen av T4 til T3
    http://nevro.legehandboka.no/prover-...rmon-3028.html

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Standard Sv: Viktigheten av veksthormon

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    .. endokrinologer har vedtatt at voksne ikke trenger det...
    Endokrinologen som jeg går til nå sa i hvertfall at også voksne skal ha litt av dette, så det står faktisk på rekvisisjonskjemaet for neste prøvetaking..!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Endokrinologen som jeg går til nå sa i hvertfall at også voksne skal ha litt av dette, så det står faktisk på rekvisisjonskjemaet for neste prøvetaking..!
    Nå høres jeg sikkert ut som en nybegynner , men det får stå sin prøve:
    Hva er betegnelsen når det står veksthormon på blodprøvearket?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Angry Sv: Viktigheten av veksthormon

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hva er betegnelsen når det står veksthormon på blodprøvearket?
    S-Veksthormon: Referenseområde: Voksne: <4,3 µg/L eller Referenseområde: Voksne: <11,5 mIE/l = <3,8 µg/L, meeen...

... du får nok ikke ret meget ud af det, Lisbeth, fordi alt under 4,3 µg/L eller 3,8 µg/L er "i orden", også selv om det netop ikke er i orden. Der er nemlig ikke fastsat den mindste acceptable værdi for væksthormon, og derfor kan væksthormon-mangel ikke påvises, uanset at man reelt mangler det, i forhold til det behov man måtte have for væksthormonet.

Som det ser ud, set med de skolemedicinske øjne - findes væksthormon-mangel kun hos børn med dværgvækst... og i Danmark - selv patienter med hypofysetrauma, bliver ikke behandlet med væksthormon, selv om deres egen hypofyse producerer ikke væksthormon mere. I vores skandinaviske skolemedicinske øjne er væksthormon lige med doping, eller "værre": anti-aging. Nicht wieder! I hvert fald, ikke noget man behandler patienter med, undtagen børn med dværgvækst.

Prøv at sammenligne disse "normalområder" med de reelle værdier af væksthormon i forhold til alderen, og se at både 4,3 µg/L og 3,8 µg/L ligger ekstremt lavt i forhold til hvad kroppen ellers selv producerer på de forskellige alderstrin, og man skal nok være over 80 år, før disse "normalområder" kan kaldes for korrekte ...

Kilde til billedet

Søg på human growth hormone decreased age graph i billeder/images, og der dukker mange flere grafer op, som alle viser det samme.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Prøv at sammenligne disse "normalområder" med de reelle værdier af væksthormon i forhold til alderen, og se at både 4,3 µg/L og 3,8 µg/L ligger ekstremt lavt i forhold til hvad kroppen ellers selv producerer på de forskellige alderstrin, og man skal nok være over 80 år, før disse "normalområder" kan kaldes for korrekte ...

Kilde til billedet
    Hei Anisa og tusen takk for (atter en gang) god info.

Jeg ser jo at det er stoooor forskjell på «normalområdene» og de reelle verdiene. Jeg slutter aldri å forundre meg over norsk helsevesen

Det er kanskje ufarlig å prøve veksthormon? Var ikke jeg borti det tidligere her inne, mon tro? Hva er i så fall best å ta? Link?

Når jeg tenker meg om så har jeg jo et par blodprøveark liggende her .....

Ha en fortreffelig fredag ettermiddag og kveld alle sammen

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Jeg har lært noe nytt: veksthormon målt som S-veksthormon endrer seg gjennom hele døgnet. Den bør ikke brukes som måleenhet når du lurer på om veksthormonet er lavt, siden den hele tiden er i endring. Det beste er å se å S-IGF-1, den skal ifølge legen min være mer stabil og er bedre å bruke til å se om veksthormonet synker

Det skal finnes flere måter å øke veksthormon på:
    Dosering av L-arginin:
    En vanlig terapeutisk dos ligger på 2-6g. Intaget bör delas upp så att största dosen (t.ex. 2-4g) tas före sänggåendet, vilket gynnar tillverkning av tillväxthormon under natten. Intaget bör ej överstiga 20g per dag och ligger det över 10g bör man komplettera med tillskott av L-lysin.
    L-arginin upptas bäst på fastande mage. Om din mage blir orolig av detta kan man prova att äta lite kolhydrater till. Protein bör undvikas tillsammans med L-arginintillskott, eftersom upptaget kan bli sämre då.
    http://www.dinmage.se/svensinfo/arginin.htm

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det beste er å se å S-IGF-1, den skal ifølge legen min være mer stabil og er bedre å bruke til å se om veksthormonet synker
    Hei

Det er den som er farget rødt på blodprøvearket og som skal sentrifugeres og sendes frosset. Så står det en tredje under Vekst og metabolisme som heter IGF-bindeprotein 3.

Takk for nyttig lærdom, Vigdis

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Viktigheten av veksthormon

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det skal finnes flere måter å øke veksthormon på: http://www.dinmage.se/svensinfo/arginin.htm
    Giv agt! Argininetilskud bør undgås ved herpesinfektion - se herom mere i afsnittet om lysine. Bør heller ikke gives isoleret og i megadosering til børn i voksealderen eller personer med tendens til skizofreni. Tør, grov hud kan tydes som et tegn på overdosering. Doseringer på over 40 g daglig kan hos patienter med lever- eller nyrelidelser resultere i livstruende tilstande med forhøjet kalium og fosfor i blodet. Meget høje tilskud af arginine kan medføre vandig diarré. Patienter, der lider af pseudomonas-infektion, bør undgå arginine både i kostvalg og som tilskud, da infektionen trives på denne aminosyre. En diæt med lavt arginineindhold kan hjælpe med til at holde pseudomonas-lidelsen under kontrol.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...0205#post90205
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Flere enn Hertoge som lovpriser veksthormon?
    Av Kevlin i forumet Veksthormon
    Svar: 35
    Siste melding: 05-09-14, 15:17
  2. Svar: 11
    Siste melding: 11-05-07, 17:36
  3. VEKSTHORMON
    Av sandra i forumet Veksthormon
    Svar: 3
    Siste melding: 19-09-06, 18:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg