Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Standard Tannhelse hos barn, sammenheng med stoffskiftet???

Hei, jeg har fått utrolig mye nyttig informasjon her på forumet, også om litteratur og hvor det skal bestilles. Jeg er derfor godt i gang med å lese Hypothyroidsm type 2 av Mark Starr. Det som står der skremmer meg, overrasker meg, og jeg lurer på kan dette stemme da? Da må det jo være svært mange rundt oss som har hypothyrose.

Tannhelse hos barn var et punkt som fanget min interesse. I boka står det at dårlig tannhelse, mange hull hos barn, kan være et viktig tegn i forhold til at barnet er i ferd med å utvikle hypothyrose.

Jeg har 4 barn. Alle får samme oppfølging i forhold til sunt kosthold (begrensing av sukker, grovt speltbrød etc) og børsting av tenner. 2 av mine barn har hatt veldig mye hull i tennene. Jeg har vært med de til tannlegen og har følt meg som en ganske dårlig mor. Mens de 2 andre ikke har hatt et eneste hull i tennene. Jeg har ikke forstått hvorfor. Et av disse barna er myndig og bor ikke hjemme mer, så han har jeg ikke kontroll over lenger, men han yngste, får da stadig flere fluorprodukter. Fluortannkrem, fluorskyll, og nå ønsket de at han skulle begynne med fluortabletter også. Dersom det stemmer at han har problemer med stoffskiftet, så vil jo dette trolig gjøre vondt verre, etter hva jeg har forstått.

Begge disse barna har vært tynne i oppveksten, plaget med magetrøbbel og angstproblematikk. Den eldste av disse barna mine sliter nå med overvekt, søvnapne, synsforstyrrelser, svimmelhelt, trøtthet, panikkangst etc. Eldstemann har selvfølgelig vært hos legen og tatt stoffskifteprøver, men disse var helt ok. Tatt kl 13 på dagen tror jeg, og det var ikke tatt anti TPO eller D-vitamin så jeg, da jeg fikk lurt han til å få utskrift av prøvene.

Jeg tenkte nå å ta med 3 av mine barn til legen for å sjekke dette nærmere. Jeg håper på noen tips om hvilke prøver jeg skal be om for å få avklart dette på best mulig måte.

Jeg er utrolig glad for dette forumet, men nå er det på tide å gå på jobb.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Tannhelse hos barn, sammenheng med stoffskiftet???

Jeg leser samme bok nå

Den er fin, fordi han viser med eksempler fra litteratur og forskning utviklingen i behandlingen av stoffskiftepasienter. Tidligere behandlet legene ut fra symptomerog sykehistorie, de brukte mye tid på å lytte til det pasienten fortalte. De hadde kanskje noen enkle prøver og tester de kunne ta i tillegg. Så testet de om behandling med lav dose ga en effekt. I dag virker det som om symptomene er litt uinteressante. Det kan se ut som om legene er ukjent med at for eksempel utseendet endrer seg ved hypotyreose. Nå synes jeg at jeg ser mange rundt omkring som har elementer ved utseendet sitt som får meg til å tenke: går du rundt med et ubehandlet eller underbehandlet stoffskifte? Poser under øynene, pistrete tynt hår, legger som ser ut som tømmerstokker, overvekt, treghet osv.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Tannhelse hos barn, sammenheng med stoffskiftet???

Altså... helt uden omsvøb kan jeg sige, at alle disse tandlæger... Nej, jeg vil ikke skrive hvad jeg tænker, fordi det egner sig ikke til at udtrykke offentligt på skrift. Først var det kviksølv, og nu er det fluor.... Disse giftmagere!

Hvordan ser dine børns tænder ud? Er de jævnt hvide eller er der små hvide eller lysbrune flækker/pletter på?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    ... men han yngste, får da stadig flere fluorprodukter. Fluortannkrem, fluorskyll, og nå ønsket de at han skulle begynne med fluortabletter også. Dersom det stemmer at han har problemer med stoffskiftet, så vil jo dette trolig gjøre vondt verre, etter hva jeg har forstått.
    Ved du hvad, Karatekid? Hvis han ikke har problemer med stofskiftet allerede, er det sikkert som amen i kirken, at det får han, tillige med alle andre børn, der tilføres fluor hver eneste dag.... Jeg har skrevet på et tidspunkt et brev til en dansk endokrinolog, der er blevet bedt af Tandlægeforeningen om at skrive en information om stofskiftesygdomme, til nytte for de tandlæger, hvis patienter har sygdommen. Jeg har spurgt ham direkte, hvorfor i alverden informereres ikke tandlægerne om at det de stopper i munden på sagesløse patienter - vil ødelægge deres stofskifte. Og nu vil jeg skrive råt og direkte: Denne platte og samvittighedsløse endokrinolog har end ikke svaret på henvendelsen. Han hedder Steen J. Bonnema, ph.d., overlæge, klinisk lektor; Endokrinologisk afdeling, Odense Universitetshospital og du finder mit brev til ham i tråden OVERSIGTSARTIKEL "Stofskiftesygdomme" Tandlægebladet nr. 13/2009. Der vil du få besvaret de spørgsmål du måtte have om problemet.

Sagen er, at jo mere fluor fylder tandlægerne i munden på dine/alle børn, jo mere jod i kroppen bliver "deaktiveret", dvs. blokeret for og således bliver en stor andel af thyreoideahormoner dannet uvirksomme, fordi jodatomet erstattes af fluoratomet i hormonmolekylet. Men blodprøverne kan ikke skelne mellem f.eks. et "dødt" T3-molekyle og et aktivt T3-molekyle og vil derfor vise blodprøveresultater som værende "normale". Kort og forenklet opsummeret - når kroppen "opdager" at der cirkulerer "dårlige" dvs. uvirksomme hormoner i systemet, begynder kroppen opfatte skjoldbruskkirtlen som defekt, og da alt defekt skal "væk", går immunsystemet i gang med at rydde op ved at udsende antistofferne - for at fjerne det defekte organ. At tilføre kroppen fluor svarer til at hælde vand, i stedet for bensin på bilens motor, med den forskel at mens bilmotor går straks i stå og bliver ødelagt - (på)virker fluor kroppen og hormonerne mere snigende, fordi kroppen forsøger at redde sig selv, ved at optimere hormone-feedback fra andre kirtler for at opretholde sig selv i funktion. Men det er stækket frist og der kommer et tidspunkt, hvor de andre hormonkirtler også giver op.

Begge disse barna har vært tynne i oppveksten, plaget med magetrøbbel og angstproblematikk. Den eldste av disse barna mine sliter nå med overvekt, søvnapne, synsforstyrrelser, svimmelhelt, trøtthet, panikkangst etc. Eldstemann har selvfølgelig vært hos legen og tatt stoffskifteprøver, men disse var helt ok. Tatt kl 13 på dagen tror jeg, og det var ikke tatt anti TPO eller D-vitamin så jeg, da jeg fikk lurt han til å få utskrift av prøvene.

Jeg tenkte nå å ta med 3 av mine barn til legen for å sjekke dette nærmere. Jeg håper på noen tips om hvilke prøver jeg skal be om for å få avklart dette på best mulig måte.
    Det bedste jeg kan råde dig til er, at du kommer af sted til lægen med dine børn to gange. Første gang til konsultation/undersøgelse, og anden gang - dagen efter, tidligt om morgenen kun for at få taget blodprøverne og du må på en eller anden måde sørge for, at børnene er fastende (selv om lægerne siger at det ikke er nødvendigt) og har kun fået vand at drikke den morgen. Det lyder lidt strengt, men det er jo kun en enkelt morgen og der står MEGET på spil, så det er værd at ofre noget for denne ene gang?

Af stofskifterelateret bør det testes for TSH, FT4, FT3, anti-TPO (for at være på den sikre side) samt ferritin og noget af det vigtigste pga. dine børns store eksponering for "tandlæge/tandpleje-fluor" bør deres jod i døgnurin måles. Det sidste vil nærmest kræve at du holder fri fra dit job den dag, da børn kan altså ikke selv indsamle deres døgnurin. At fastslå dine børns jod er meget vigtigt fordi alene fluor-induceret jodmangel kan være årsag til de fleste af deres symptomer samt tilstrækkeligt med jod er det eneste værn kroppen kan benytte til at rense fluor ud af kroppen. Du bliver nok nødt til at stålsætte dig og stå fast, da lægen vil nok ikke tilbyde dine børn denne prøve frivilligt...

Alt dette lyder (for dig og andre der læser med) sikkert tungt, trist, håbløst og uoverkommeligt, særlig da du selv har dit at slås med... Men det er altså IKKE håbløst og der kan gøres MEGET for at forbedre dit og dine børns helbred. Du må bare ikke spilde tiden med for store forventninger til lægestanden.

For at komme videre og langt nok frem mod målet bliver du nødt til selv at overtage ansvaret, lære og læse alt du kan opdrive samt ikke være bleg for at tage egne initiativer. Du kan kun finde støtte hos lægestanden såfremt du stoler på og acceptere alt du får at vide af dem. Det er prisen for lægestandens "hjælp", men denne pris kan sagtens betyde yderligere tab af helbred. Det er disse problemstillinger du bliver nødt til, først at afklare med dig selv og med det begynder sådan set, din opgave i denne sag. Du er nok den allervigtigste "brik" i jobbet der skal skaffe dig og dine bedre helse. Det kan desværre ikke siges "mildere" og jeg håber at du kan tilgive min direkthed.

Lykke til, lykke til med alting!

Mere relateret findes at læse i forummet Skjoldbruskkjertel og fluor
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Cool Sv: Tannhelse hos barn, sammenheng med stoffskiftet???

Hei Anisa. Jeg setter pris på din store kunnskap og din direkte tilnærming til problematikken. Foreløpig har jeg ikke sett misfarging av tennene, men jeg skal holde øye med det, og jeg skal i allefall ikke gi barna fluortabletter. Jeg tviler ikke på at fluor er et problem for skjoldbruskkjertelen, men jeg føler at det vi er så opplært til å tro at man må bruke fluor for å unngå hull, og det på en måte er vanskelig å snu. Jeg er vel redd for at det skal medføre mange hull og tannråte. Finnes det fluorfri tannkrem på markedet som forhindrer hull? Hvilken type skal man i såfall velge? Jeg har kjøpt en solidox tannkrem uten fluor, men er fortsatt i tvil.

Kjenner du forøvrig til om det er mange barn som har tannproblemer (sunt kosthold etc) og som kan ha underliggende stoffskiftesykdom som årsak til tannproblematikken?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Tannhelse hos barn, sammenheng med stoffskiftet???

Fluor forøger godt nok tand-massen (og knogle-), men det forøger ikke knogletætheden. Tværtimod bliver både tænder og knogler skøre og porøse af fluor, svækkede i styrke og gennemtrængelige for infektion, syre samt giver et fint underlag plaque bare elsker at holde til. Det er en forbandet skrøne, at fluor styrker tænderne. Det forholder sig stikmodsat! Læs gerne artiklenForbundet Tenner og Helse' hjemmeside. Hvad fluor gør ved børn, kan du læse om her.

Kjenner du forøvrig til om det er mange barn som har tannproblemer (sunt kosthold etc) og som kan ha underliggende stoffskiftesykdom som årsak til tannproblematikken ?
    Hej "Kid"

Jeg er nu på vej hjemmefra, men kan anbefale, i mellemtiden, at kaste et blik på dette billede, der hører til artiklen Management of patients with thyroid disease. Oral health considerations.

Ellers prøv at google tooth health in hypothyroidism og se hvad der dukker op, også om fluor-connection. Det er ikke så lidt...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Tannlegen fnyser av D3 for bedre tannhelse
    Av Kevlin i forumet D-vitamin
    Svar: 7
    Siste melding: 22-06-10, 15:52
  2. Bilkjøring og stoffskifte - noe sammenheng?
    Av Bille i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 04-04-10, 21:11
  3. Medisiner og tannhelse
    Av enja i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-03-10, 23:31
  4. Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
    Av FemIce i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 8
    Siste melding: 25-12-09, 11:33
  5. er det sammenheng mellom stoffskiftet og mens?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 04-02-07, 13:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn