Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jul 2011
    Meldinger
    6

Standard Lav DHEA - hva gjør jeg?

Hei
    fikk nettopp vite at jeg har lav DHEA-verdier:
    S-DHEA-Sulfat 1,0 (referanseverdi: 1,7-15,0)
    S-DHEA 4,7 (referanseverdi: 5,3-31,7)

Legen på rikshospitalet sa at jeg kunne vurdere om jeg ville begynne på tilskudd av hormonet DHEA, jeg kunne lese litt på nettet om dette og ta kontakt igjen. Jeg ser at mange anbefaler å begynne på det, men at noen studier viser at det gir ingen effekt. - Er det andre som har erfaring fra dette og har gode råd til meg? Jeg blir veldig takknemlig for råd...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Lav DHEA - hva gjør jeg?

Heisann og velkommen hit.
    Det hadde vært litt lettere å gi råd hvis du kunne si litt mer om din sykehistorie, symptomer, behandlig osv. Mange her inne har prøvd DHEA tilskudd. Dessverre er forumet litt inaktivt på sommeren i forhold til resten av året. Du kan bruke søkemotoren og lese litt.

Medlem siden
    Jul 2011
    Meldinger
    6

Takk for det, og jeg håper det er noen som er online selv om det er sommer

Tja, sykehistorie:
    har Sjøgren syndrom, fikk diagnosen for noen år siden. Har det siste året/halvåret vært utrolig sliten og slitt mer enn vanlig. men har også hatt et meget hektisk år på jobb og privaten i tillegg. var på kontroll og da fortalte legen meg at DHEA var så lav (blodprøvene er datert tilbake til midten av september 2010, og jeg har ikke fått vite noe før nå). har tatt nye prøver denne uka, og vil tro jeg har svar i neste uke en gang. han snakket noe om å måle d-vitamin i tillegg denne gangen. går ikke på noen form for medikamenter, men vurderer nå DHEA-tilskudd.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

For meg har det hjulpet mye å bruke DHEA 25 mg, altså en fysiologisk dose. det har gitt god effekt på energinivåene mine. Jeg har brukt DHEA i mer enn ett år nå. jeg hadde lave nivåer på flere hormoner, så jeg begynte også for noen måneder siden med lav fysiologisk dose med testosteron.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2011
    Meldinger
    6

Takk for svar, jeg tror jeg heller mot at jeg også vil prøve tilskudd.

Kan jeg få spørre om: du har opplevd bivirkninger, hvilket preparat bruker du og hvor lavt var din dhea-måling da du startet opp med tilskudd?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

DHEA har ligget på 1.4, ref 0.8-10. I starten reagerte jeg på at jeg ble litt gira. Måtte dosere meg ned på andre hormoner. det er et samspill. da valgte jeg å gå ned på DHEA, men jeg burde nok holdt meg på den dosen legen egentlig ville ha meg på, 25 mg, for jeg gikk ikke opp. De siste månedene har jeg brukt 25 mg, Douglas labs. Og jeg merker at noe har skjedd som ikke skjedde tidligere. Jeg sover som en stein om natta. I mer enn tyve år har jeg vært plaget med søvnproblemer...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av TinaPina Vis post
    Takk for svar, jeg tror jeg heller mot at jeg også vil prøve tilskudd.

Kan jeg få spørre om: du har opplevd bivirkninger, hvilket preparat bruker du og hvor lavt var din dhea-måling da du startet opp med tilskudd?
    Jeg brukte DHEA, men la på meg kraftig. Fikk samme reaksjon som jeg får av p-piller med østrogen. DHEA omdannes i kroppen til kjønnshormoner og jeg antar at det er bakgrunnen for min vektoppgang aav DHEA. Så om du er av typen som ikke tåler østrogentilskudd kan du risikere bivirkninger En del kvinner reagerer negativt på DHEA med kviser bla. Du kan eventuelt vurdere 7-keto. Det dumme med 7-keto at det ikke er i salg i Norge og en må kjøpe det i utlandet. 7-keto er en metabolitt av DHEA og omdannes ikke til kjønnshormoner, og passer oftest best til kvinner.

Når det er sagt, merket jeg fort at jeg fikk mye mer energi så snart jeg begynte med DHEA, så det er ingen tvil om at det hjalp.

Du kan evt søke litt om 7-keto her inne på forumet?

Medlem siden
    Jul 2011
    Meldinger
    6

takk for svar!

når det gjelder det med vektoppgang, så aner jeg ikke om jeg tåler/ikke tåler østrogentilskudd mtp vekt. jeg kan høre med legen om det er ulike preperater som anbefales osv.

Medlem siden
    Jul 2011
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    DHEA har ligget på 1.4, ref 0.8-10. I starten reagerte jeg på at jeg ble litt gira. Måtte dosere meg ned på andre hormoner. det er et samspill. da valgte jeg å gå ned på DHEA, men jeg burde nok holdt meg på den dosen legen egentlig ville ha meg på, 25 mg, for jeg gikk ikke opp. De siste månedene har jeg brukt 25 mg, Douglas labs. Og jeg merker at noe har skjedd som ikke skjedde tidligere. Jeg sover som en stein om natta. I mer enn tyve år har jeg vært plaget med søvnproblemer...
    høres spennende ut å prøve dette for min del, jeg merker også dette med søvnen, og dersom dette er en bi-effekt, så hadde det vært kjempebra for meg!

hvor lenge har du gått på tilskuddet? og hvilke andre hormoner går du på?

Lignende tråder

1. DHEA
    Av ella i forumet DHEA
    Svar: 70
    Siste melding: 17-02-12, 07:05
  2. Cortef og DHEA fra i dag....
    Av BeritM i forumet Hydrocortison
    Svar: 16
    Siste melding: 05-08-10, 10:46
  3. DHEA og binyretretthet.
    Av Jeanette Ws. i forumet DHEA
    Svar: 4