Side 1 av 8 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 78
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    38
    Meldinger
    80

Standard Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Hej allesammen

Efter at ha været gæst her og læst med på sidelinjen i snart 3 år, synes jeg det er på tide at melde mig ind

Jeg er en pige, eller qvinde hedder det vel på 33 år, som fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år. Jeg mærkede ikke den store fremgang og fik derfor 1/2 år efter tjekket binyrerne som viste binyretræthed.
    Jeg fulgte Wilsons råd slavisk, men havde stadig ikke den store fremgang.

For 3 mdr siden valgte jeg at begynde på hydrokortison fra Nycomed. Jeg tager 20 mg om dagen. Jeg mærker en lille fremgang, men stadig ikke noget at skrive hjem om. Er dog taknemmelig for den lille fremgang der er. Hvis det ikke var for dette forum, ville jeg aldrig ha lært noget om binyrer, cortisol tilskud osv.

Jeg lever helt uden gluten og alt andet korn. Spiser ikke sukker eller drikker kaffe. Frugtindtag er også meget begrænset.

Har dog stadig en del symptomer. det symptom der plager mig fremdeles er TRÆTHED. Al fysisk aktivitet står helt på standby. Jeg kan simpelthen ikke dyrke nogen former for motion, hvilket er noget jeg savner utrolig meget Jeg har før været meget aktiv, så det er svært at undvære.

Jeg overvejer nu om jeg har brug for andre tilskud som f.eks DHEA, pregnenolone, progesteron eller andet. Jeg er træt af kun at leve "halvt" og vil også meget gerne have børn inden for den nærmeste fremtid, men lige nu blir jeg træt og slap bare ved tanken om børn, og sådan skulle det jo ikke så gerne være...

Mange danske hilsner herfra
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Hej allesammen

Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
    Jeg overvejer nu om jeg har brug for andre tilskud som f.eks DHEA, pregnenolone, progesteron eller andet.
    Hej Prinsessen

Før du kommer for godt i gang med at eksperimentere, vil jeg anbefale at du tester din "udvidet" hormonstatus. Det nemmeste ville være at rekvirere saliva-testkit for Comprehensive Female Panel til 192 dollars + returporto (express). Denne test vil afsløre status af Estradiol, Estrone, Estriol, Progesteron, testosteron, Melatonin, Cortisol og DHEA.

Prisen er godt og vel 1000 dkr + returporto, hvilket er langt fra, hvad en privat lægetime + alt det løse (prøverne m.m.) koster i det virkelige liv. Gevinsten er til gengæld at du ikke (som os andre før og fortsat) famler i blinde, når man skal finde frem til det sidste, der kan optimere behandlingen...

De har en imponerende "udvalg" af, fortrinsvis spytprøver for de fleste hormoner vi har brug for at måle, os med hypothyreose. Nogle af disse tests kræver at testpersonens læge bekræfter ordren, men det gælder nok kun indenfor USA (aht. kollegiale aftaler, formoder jeg) men de fleste kan man bestille som man selv ønsker. Priserne er virkelig til at betale, mener jeg.

Håber du gider overveje. Senere vil jeg "reklamere" for denne mulighed på åbent forum, da de fleste her har faktisk brug for den slags målinger, vores skandinaviske læger ofte er umulige at overtale til.... Vi snakkes
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    38
    Meldinger
    80

Standard Sv: Hej allesammen

Tusind tak Anisa! Det vil jeg helt klart overveje

Det er som om at der mangler et eller andet før resten af brikkerne falder på plads om man så må sige... I disse dage oplever jeg også en let svimmelhed, udover trætheden og jeg aner ikke hvorfor. Synes det kommer efter jeg har taget Erfa dosis?

Har set at du Anisa flere steder nævner det med at tage medicinen til natten. Det kunne være jeg skulle prøve det? Umiddelbart er jeg lidt skeptisk, da jeg tænker at min mave jo ikke er lige så tom som om morgenen, og om optaget så vil være lige så godt.. Yderligere tænker jeg at det må være hårdt for binyrerne at jeg tager hele dosen ad en gang.. Men det kan jo komme an på en prøve. Ferien er jo perfekt til at eksperimentere, for så skal man ikke tænke på arbejde næste dag

Hej hej
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Thumbs up Sv: Hej allesammen

Hei på deg & Velkommen

Jeg har selv gått over til å ta erfa om kvelden og opplever nå at jeg kan sove flere timer sammenhengende enn tidligere.
    I mange år har jeg våknet etter fire timers søvn;
    før jeg så har vært i "semi"søvn etterpå (overfladisk søvn og våken omhverandre i timesvis ).

Jeg tar også hydrokortison - i trekvart år nå.
    Problemet vårt er jo at kortisol har feil kurve og siden kurven ligger høyt om kvelden,
    så er binyrebarken bedre i stand til å takle stoffskiftemedisinen om kvelden.

Gi det en sjanse - Go for it Girl

pssst - sjekk denne tråden:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ... Du må indøve TTT (Ting Tager Tid) og du vil blive belønnet for det, mere end du nogensinde havde turdet at drømme om, mens du var fanget i hypothyreosens håbløshed før. TTT

Det kan ikke sammenlignes mellem to personer, fordi vores individuelle marginaler kan være meget forskellige fra person til person. Indholdet af T4 og T3 i syntetisk og Thyroid kan heller ikke sammenlignes, og de som gør det alligevel (og justerer doseringen derefter) begår en fejl. Mens T4 og T3 (og de øvrige T'er) i Thyroid er proteinbundet dvs. "grydeklar", er syntetisk T4 og T3 i "ren" form, der først skal finde sig transportproteiner for at komme videre i systemet. Administration af transportproteiner er også svært individuel og dermed er forsøg på at overføre erfaringer fra en person til en anden, nytteløse (forklaringens korte version ).

Forhøjet cortisol eftermiddag og aften er Stage 1 of Progression of Adrenal Exhaustion.

Det er først når der fuldt udvikles diverse grader af cortisol-mangel, jævnt over hele døgnet, at man kan tale om en ægte binyretræthed (Stage III og Failure). For at ikke at have symptomer der er relateret til forkert døgnrythme af cortisol skal udsondringen af cortisol fra binyrene se sådan ud over døgnet:

Det gør din cortisol-udsondring ikke. Den er omvendt - høj hvor den bør være lav, og lav hvor den bør være høj.

Ved forhøjet cortisol om eftermiddagen og aftenen - vil evt. overbelastning af binyrene ved Thyroid-indtagelse kunne forebygges ved at tage Thyroid (hele dosen 3 grain) til sengetid, fordi hormonerne i Thyroid vil sætte det overflødige (på denne tid på døgnet) cortisol i arbejde, og dermed bliver det forbrugt, i stedet for at flyde frit og "genere". Lur mig om ikke dine andre symptomer: meget let stresbar, urolig søvn og svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg vågner om natten, meget sulten om morgenen, urolig mave, kvalme samt hvilepuls morgen - vil enten mildnes eller forsvinde ved at indtage Thyroid til sengetid. Det kan endda være, at du kan reducere til f.eks. 2½ grain og alligevel få det meget bedre end på 3 grain. En testperiode på mindst 1 måned (uanset hvordan man føler sig de første dage efter skifte til aften) er nødvendig for at kunne vurdere effekten. Jeg kender til flere, der for intet i verden vil tilbage til morgen-medicinering igen.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    38
    Meldinger
    80

Standard Sv: Hej allesammen

Hej igen

Takker begge for jeres svar! Kevlin, du inspirerede mig også lige til at forsøge med Erfa til natten

Så er der allerede bud efter jeres ekspertise igen! I går aftes tog jeg min Erfa dosis (180mg) inden sengetid. Havde det ok da jeg vågnede i morges, dog alimindelig træthed(kon sent i seng, da jeg havde gæster). Havde en ro indeni da jeg gik ned af trappen fra soveværelset... Da jeg kommer til køkkenet tager jeg min hydrokortison(10 mg), allerede et par minutter efter fik jeg kraftig hjertebanken, let rysten på hænder og uro indeni Nu tænker jeg: Enten er hydrokortison dose for høj(tror jeg ikke) Eller også er det min Erfa dose der er for høj og pludselig "virker" når hydrkortison indtages???
    Bonusinfo: Jeg har, på eget initiativ, inspireret af forummet her, fået 3 tarmskylninger. Jeg har i mange år haft problemer med maven grundet svamp og cøliaki, så jeg tænkte at det kunne hjælpe på optagelsen? Jeg har ikke sat Erfa dosis ned siden tarmskylningerne, så måske det er for høj dosis der forårsager hjertebanken og uro. Har det også meget varmt det meste af tiden(og har ellers altid været en frossenpind)

Det var måske en lidt forvirrende smøre... Håber i kan finde rundt i det

Hej fra mig

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Hej allesammen

Så er der allerede bud efter jeres ekspertise igen! I går aftes tog jeg min Erfa dosis (180mg) inden sengetid. Havde det ok da jeg vågnede i morges, dog alimindelig træthed(kon sent i seng, da jeg havde gæster). Havde en ro indeni da jeg gik ned af trappen fra soveværelset... Da jeg kommer til køkkenet tager jeg min hydrokortison(10 mg), allerede et par minutter efter fik jeg kraftig hjertebanken, let rysten på hænder og uro indeni Nu tænker jeg: Enten er hydrokortison dose for høj(tror jeg ikke) Eller også er det min Erfa dose der er for høj og pludselig "virker" når hydrkortison indtages???
    Mange af dem, der er gået over til at tage deres medicin til sengetid - både dem der er i behandling med syntetisk T4 og dem der behandles med Thyroid USP - beretter om, at det føles som om lægemidlerne virker bedre end før. Det kan betyde meget for dem, der har været undermedicineret før (TSH-regime), mens andre har rapporteret, at der var "lige pludselig" space til at reducere den daglige medicindosis, fordi den begyndte at virke "for godt" og de fik symptomer på lettere overdosering. Du vil ikke være i tvivl hvis det sker for dig, men efter kun en dag er det for tidligt at tænke i de baner, mener jeg. Lad først gå en uges tid eller to, og se om det også holder, da man må jo påregne visse gevinster af at medicinen får lov til at arbejde i fred, med bedre effekt på alt det den skal gøre godt for. Disse "gevinster" kan være f.eks. sanser det begynder at fungere skarpere end før, hvor man har glemt hvordan det føles (at "mærke normalt") og så kan det virke foruroligende. Derfor er det vigtigt, ikke straks at lade sig overmande af frygten for at "noget må være galt".

Hvad angår hydrocortison - hvad med at flytte tidspunktet for dagens første pille en times tid eller halvanden? Enten det, eller spis morgenmaden først. Det ikke et krav, at hydrocortison skal tages på tom mave. Spis morgenmad først og tag din HC-pille bagefter. Det virker lige så godt og er mere skånsomt. Der findes faktisk folk, der kun tåler hydrocortison indtaget med måltider, så det er der ikke noget odiøst i.

Der er så meget at vinde, at det er værd at give tid og lade det komme an på en prøve af en fornuftig varighed.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    38
    Meldinger
    80

Standard Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Puha.... Sikke en dag i går. Efter mit lille eksperiment med thyroid til natten, lå jeg hel brak hele dagen igår. Havde hjertebanken og sov i 3 timer midt på dagen, som havde jeg fået en hammer i hovedet Kunne ikke andet end at spise spise spise og ligge på sofaen hele dagen

Idag har jeg taget Erfa som jeg plejer, da jeg har et vigtigt møde i banken senere og er nødt til at være i stand til at bevæge mig uden for huset... Tror liiiige jeg venter lidt med thyroid til natten igen... Jeg har jo heller aldrig haft søvnproblemer, så måske jeg bare skal holde mig til at ta den om dagen.

Har jo fulgt en del med på sidelinjen de sidste 3 år, især Ruth, BeritM, Rufus og Blondie har jeg læst meget om, og kan alle se hvordan de stille og roligt får det bedre. Jeg synes ikke rigtig jeg får det mærkbart bedre, selvom jeg egentlig føler jeg gør "alt" Føler at det især er binyrerne der volder store problemer hos mig.
    Det er lidt frustrerende ikke at komme nogen vegne... Tænker lidt om jeg skulle overveje en tur til Bruxelles eller Dag Schiødt i Norge, for at se om der er noget hjælp at hente der...
    Der må vel være bedre tider i vente for mig også tænker jeg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Det vigtigste redskab (og mantra) er en erkendelse og anerkendelse af at Ting Tager Tid (TTT).

Du kan ikke forcere noget som helst, med denne sygdom. Det er kroppen, og kroppen alene som bestemmer. At forsøge at betvinge den med viljestyrke og temperament vil altid ende med nederlag. Så vidt jeg ved (herfra) er de, som lykkedes at komme videre og opnå en varig bedring, er også dem (og kun dem), der magtede at implementere TTT i deres hverdag omkring sygdommen.

Desuden bør man udrydde begrebet "prøve" og fjerne ordet væk fra sit sprogbrug omkring sygdommen. Man er nødt til at gå op i ethvert forsøg på noget nyt, som det var De Vises Sten hver gang, uanset at det måske viser sig senere, at det ikke er. At "prøve" er at springe fra det ene til det andet, uden at give tid nok til at processerne kan få "et ben til jorden" og få lov til, overhovedet at etablere sig. At prøve sig frem, fra gang til gang, eller i en (for) kort periode er langt værre end slet ikke at gøre noget.

Man er nødt til at udvikle en ydmyg respekt over for denne sygdom, og de muligheder man har for at komme videre. Uden denne ydmyge respekt, bliver det sygdommen der - for tid og evighed - kommer til at dele kortene ud.

Føler at det især er binyrerne der volder store problemer hos mig.
    Det er faktisk ikke nok at føle. Den effekt af "Erfa-om-aftenen" du har beskrevet tyder på, at det ikke er dine binyrer, der hæmmer din bedring. Du har kun været syg i 3 år og det er for kort tid til at svække binyrer, medmindre du har en autoimmun sygdom, men det skrev du ikke noget om. Hvordan det står til med dine hormoner, kan kun en test afsløre.

Det er lidt frustrerende ikke at komme nogen vegne... Tænker lidt om jeg skulle overveje en tur til Bruxelles eller Dag Schiødt i Norge, for at se om der er noget hjælp at hente der... Der må vel være bedre tider i vente for mig også tænker jeg
    Først, mener jeg, bør du finde ud af, hvad er din hormonstatus aktuelt. Med denne viden "i hånden" står du meget stærkere over for en læge - uanset dansk eller udenlandsk. Desuden kan det give dig både overblik og udgangspunkt for egne overvejelser af de næste skridt mod bedring.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Prinsessen

Før du kommer for godt i gang med at eksperimentere, vil jeg anbefale at du tester din "udvidet" hormonstatus. Det nemmeste ville være at rekvirere saliva-testkit for Comprehensive Female Panel til 192 dollars + returporto (express). Denne test vil afsløre status af Estradiol, Estrone, Estriol, Progesteron, testosteron, Melatonin, Cortisol og DHEA.

Prisen er godt og vel 1000 dkr + returporto, hvilket er langt fra, hvad en privat lægetime + alt det løse (prøverne m.m.) koster i det virkelige liv. Gevinsten er til gengæld at du ikke (som os andre før og fortsat) famler i blinde, når man skal finde frem til det sidste, der kan optimere behandlingen...

De har en imponerende "udvalg" af, fortrinsvis spytprøver for de fleste hormoner vi har brug for at måle, os med hypothyreose. Nogle af disse tests kræver at testpersonens læge bekræfter ordren, men det gælder nok kun indenfor USA (aht. kollegiale aftaler, formoder jeg) men de fleste kan man bestille som man selv ønsker. Priserne er virkelig til at betale, mener jeg.

Håber du gider overveje.
    Ja, jeg brugte ordet "overveje" for ikke at virke alt for pågående, men i virkeligheden mener jeg (efter at have læst dine efterfølgende indlæg), at det kan kun gå for langsomt med at få den test.

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    38
    Meldinger
    80

Standard Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Tak for tilbagemelding Anisa! Først, hvordan laver man citater, når det kun er brudstykker af teksten man skal bruge?

Jeg skrev at jeg fik konstateret for lavt stofskifte for 3 år siden, men tror selv jeg har haft det i en 5 års tid... Jo, jeg har cøliaki, som jo også er en autoimmun sygdom. Den har jeg haft siden jeg var helt ung, omkring 17-18 år vil jeg tro... Jeg måler en gang imellem mit blodtryk fra liggende til stående og det stiger altid. Så man kan altså godt ha binyretræthed alligevel, er jeg vist et levende bevis på

I de sidste 3 år, har jeg netop accepteret at TTT. Taget det stille og roligt og forsøgt mig frem med lidt af hvert, inspireret af forummet her. MEN en gang imellem bliver jeg altså frustreret, hvilket jeg egentlig tror er meget menneskeligt og normalt, og det vil jeg også gøre plads til.

Jeg har jo fået taget en spyttest, som viste lavt kortisol og lavt DHEA. Efter at ha fulgt Wilsons råd i et par år uden nogen nævneværdig bedring, besluttede jeg mig for at gå igang m HC, og det har også hjulpet på nogle ting, meeeeen alligevel synes jeg min bedring trækker for langt ud i forhold til mange andre herinde... Derfor besluttede jeg mig for at melde mig ind, fordi jeg trænger til lidt sparring

Idag har jeg taget Erfa som "jeg plejer" og jeg har haft det ok. Har tilmed rengjort hele huset

Den hormontest du refererer til, er den som spytprøve? Kender du nogen(flere?) som har taget den? Tænker mere i forhold til pålidelighed osv..

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Smile Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Først, hvordan laver man citater, når det kun er brudstykker af teksten man skal bruge?
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=6135
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 1 av 8 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 23:27
  2. Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
    Av mammantileir i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 93
    Siste melding: 20-03-10, 10:03
  3. Lavt stoffskifte siden 2003
    Av Anee i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 02-11-09, 10:01
  4. Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
    Av Karen M i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 17-01-09, 22:08
  5. snart lavt stoffskifte
    Av tone i forumet Graves sykdom