Side 18 av 18 Først ... 8161718
Viser søkeresultater 171 til 179 av 179
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Standard Sv: Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife

[QUOTE=Nielsigne;121377]
    "Mangel på eller et lavt indhold af B12-vitamin i kroppen viser sig også at medføre en øget risiko for knogleskørhed og knoglebrud. Måske har det en sammenhæng med, at for lidt B12-vitamin øger dannelsen af homocystein i blodet, hvilket er en risikofaktor for knoglebrud.

Hej Nielsigne

Tusinde tak for dine overvejelser - meget spændende læsning og det er meget spændende med B12 og homocystein. Jeg skal til endokrinolog senere denne måned og vil helt klart bede ham om at måle B12. Hvis det er for lavt vil jeg begynde at tage folinsyre, B12 sammen med B6. Samtidig vil jeg bede om en MR-scanning for at få et billed af hvordan hypofysen har det

Jeg har printet en del af dokumenterne fra de links du vedhæftede - så har jeg læsestof til et stykke tid. TAK
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Lyder fornuftigt - men husk, det ikke er alle målemetoder, der er lige pålidelige til alle ...
    Og husk også lige, at b-vitaminer er vandopløselige, så det er altså svært at få for meget !

Jeg lavede lige en søgning på Google; skrev +homocystein +osteoporose (begge ord og med +erne) og fik en lang liste, der bekræfter forbindelsen mellem homocystein /b12 og knogleskørhed: http://www.google.dk/search?q=%2Bhom...ient=firefox-a

...vildt.

Nielsigne

Redigert -
    Ps. Man kan jo også sige, at selvom du så muligvis har 'nok' b12 i skroget, så er det en god idé at ligge højt, når man har for lavt stofskifte OG har du højt eller bare lidt højt homocystein, er det en god ting at få tilført noget b12 og noget folinsyre /folat http://www.skejby.dk/fagfolk/klinisk...in+%28total%29

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Nielsigne hvor er du god jeg vil straks smutte ind og kigge på linket - TAK

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Jeg har fået taget blodprøver igen og syntes at der er nogle af resultaterne der svinger meget fra sidste gang jeg fik taget blodprøve. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor der er ændring og om det er godt eller dårligt.

------------------------------ 24.8.11 ------ 8.12.11
    Cobalamin P (150-600) ----------- ? ------ 548
    D-vit. D2+D3 total (50-150)----- 109 ------ 131
    Kalium (3,5- 4,6)-------------- 3 ------ 3.8
    Natrium (137-147)------------ 141 ------ 139
    Creatinin (50-90)------------- 51 ------ 43
    LD enzymer (105-205)------ 192 ------ 161
    ALAT (10-45)---------------- 37 ------ 37
    Fosfatase (35-105)---------- 66 ------ 58

TSH (0,3-4,0)--------------- 0,01 ------ 0,01
    T4 frit (10-26)-------------- 13 ------ 15
    T3 total (1,2-2,8)---------- 1,03 ------ 1,21
    anti-TPO (0-60)------------ 29 ------ 40

Cortisol (200-600)------------- ? ------ 421

Derudover er der målt FSH, LH, SHBG, testosteron, testosteron frit, P-dehydroepiandrosteronsulfat, ACTH, men der er ikke angivet referenceområdet.

Håber at der en nogen der har tid og overskud til at kigge på tallene

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Slet ingen der kan gennemskue svarene?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Mja ... jeg har bare hæftet mig ved, at dine kaliumtal er lidt højere nu, end de har været. Men det er slet ikke sikkert, det er noget særligt ... Man skal vist bare holde øje med det. Radiodoktoren Carsten Vagn Hansen skriver noget om den slags her: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...-for-h%C3%B8jt

Det var bare det

Nielsigne

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Tak Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Natrium (137-147)------------ 141 ------ 139
    Den er faldet til næsten minimum... Glemmer du spise salt nok? Hvad med vandansamlinger? Jo lavere s-natrium, jo flere ødemer. Som regel.

Creatinin (50-90)------------- 51 ------ 43
    Dit creatinine er faldet fra lavt til endnu lavere. Det plejer ellers ikke indikere noget særlig negativt, andet end at dine nyrer har det OK, og ellers er din muskelmasse måske blevet mindre, af en eller anden grund. Eller spiser du måske for lidt proteiner i forhold til dit personlige behøv? Du ved... hvad der er nok for en, er for lidt for en anden... Jeg kan kun anbefale en intensiv måned med mere protein i kosten (for at se hvad sker), og min personlige kæphest: tilskud af aminosyrer 2-3-4 tabl./kapsler efter hvert måltid.

LD enzymer (105-205)------ 192 ------ 161
    Det er et enzym, der normalt bliver frigivet ved en eller anden vævsskade, som f.eks. ved inflammation. Forhøjede værdier betyder en hel del "store" sygdomme, men der er ingen grund til at remse det op, når dine tal slet ikke er stigende. Der er en "underenzym" til LD, der stiger ved vævskader i muskler og knogler, men dit LD er i forvejen ikke så højt, og endda er faldet lidt. Lav og normal LD fortolkes ikke som problem, men ellers kan LD falde "uforklarligt" når man indtager lidt ekstra C-vitamin. Det plejer blive tolket som tegn på C-vitaminets helende og bio-beroligende effekt, også hvor der ikke er decideret sygdom.

Fosfatase (35-105)---------- 66 ------ 58
    Normalt tages Fosfatase sammen med flere andre prøver, når en person har symptomer fra leveren eller er under mistanke for forstyrrelser i knoglevævet. Din ALAT er helt OK, og der er heller intet tegn på, at dine knogler "lider" nød, at dømme efter Fosfatase-resultatet. Den faldt lidt, men det er når den stiger markant, at der er problemer i sigte. Også når Fosfatase falder markant og bliver "dernede", er der grund til en skærpet opmærksomhed, men sker ikke hos dig, så måske hellere prøve at se om du får zink nok, fordi Fosfatase er følsom over for selv en lille mangel på zink.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Den er faldet til næsten minimum... Glemmer du spise salt nok? Hvad med vandansamlinger? Jo lavere s-natrium, jo flere ødemer. Som regel.

Dit creatinine er faldet fra lavt til endnu lavere. Det plejer ellers ikke indikere noget særlig negativt, andet end at dine nyrer har det OK, og ellers er din muskelmasse måske blevet mindre, af en eller anden grund. Eller spiser du måske for lidt proteiner i forhold til dit personlige behøv? Du ved... hvad der er nok for en, er for lidt for en anden... Jeg kan kun anbefale en intensiv måned med mere protein i kosten (for at se hvad sker), og min personlige kæphest: tilskud af aminosyrer 2-3-4 tabl./kapsler efter hvert måltid.

Det er et enzym, der normalt bliver frigivet ved en eller anden vævsskade, som f.eks. ved inflammation. Forhøjede værdier betyder en hel del "store" sygdomme, men der er ingen grund til at remse det op, når dine tal slet ikke er stigende. Der er en "underenzym" til LD, der stiger ved vævskader i muskler og knogler, men dit LD er i forvejen ikke så højt, og endda er faldet lidt. Lav og normal LD fortolkes ikke som problem, men ellers kan LD falde "uforklarligt" når man indtager lidt ekstra C-vitamin. Det plejer blive tolket som tegn på C-vitaminets helende og bio-beroligende effekt, også hvor der ikke er decideret sygdom.

Normalt tages Fosfatase sammen med flere andre prøver, når en person har symptomer fra leveren eller er under mistanke for forstyrrelser i knoglevævet. Din ALAT er helt OK, og der er heller intet tegn på, at dine knogler "lider" nød, at dømme efter Fosfatase-resultatet. Den faldt lidt, men det er når den stiger markant, at der er problemer i sigte. Også når Fosfatase falder markant og bliver "dernede", er der grund til en skærpet opmærksomhed, men sker ikke hos dig, så måske hellere prøve at se om du får zink nok, fordi Fosfatase er følsom over for selv en lille mangel på zink.
    TAK for dit svar Anisa - det bliver printet ud til forståelse af de næste blodprøver

"Jo lavere natrium jo flere ødemer" - det vil jeg huske. Jeg drysser salt på min mad morgen middag og aften, men måske skulle jeg veje en lille portion af om morgenen og se hvor meget jeg egentlig får.

"Creatinine" hmmmm jeg har skruet lidt ned på mængden af protein fra ca 125-140g om dagen til 70-90g om dagen. Jeg har prøvet at sænke det daglige indtag fordi jeg tænker på ikke at få for meget syre. Det er lidt af en balancegang på LCHF kost også at prøve at integrere syre/base tankegangen. Jeg ved at jeg burde vælge hvilken retning jeg vil følge, men jeg kan simpelt hen ikke bestemme mig. Jeg har taget en del fedtvæv på via LCHF, men jeg har en teori om, at det er fordi jeg har spist for meget generelt. Så 2. januar starter jeg op med at notere alt hvad jeg spiser og så satser jeg på at det bare er mængden der skal tilpasses

"LD og C-vitamin" - Jeg spiser 3-4g C-vitamin om dagen så det er helt sikkert forklaringen på at LD er faldet lidt.

"Fosfatase og zink" Jeg får 20mg zink om dagen via mine vitaminpiller, men det kan være at jeg skal tænke på et ekstra lille tilskud.

I morgen skal jeg igennem en MR scanning af hypofysen - så er jeg spændt på om der kommer en forklaring på hvorfor jeg har de symptomer jeg har, når nu lægen siger at mine tal er fine

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Side 18 av 18 Først ... 8161718

Lignende tråder

1. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
    Av Prinsessen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 77
    Siste melding: 11-02-14, 16:13
  2. 24.02.2009: Påbegynt dagbok