Side 3 av 18 Først 1234513 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 179
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjælp til blodprøveresultater

Så godt å høre Berit !

"Hvorfor varer bedringen ikke så længe efter at dosen er øget - er det fordi man ikke er på det precise niveau endnu eller skal man blive ved med at justere livet igennem?"

Vel, nå har jeg ikke levd hele livet enda, men siden 1987 har jeg ikke hatt samme dose lenger enn noen måneder (har ikke sjekket) av gangen.
    Og jeg skulle sansynligvis justert mye oftere, om jeg bare hadde hatt noe å gå etter, lært meg alle kjennetegnene med en gang og visst hvordan.

Stoffskiftet varierer !
    En kan ikke forvente å ha en like stor dose gjennom alle livets faser.
    (antar jeg)
    Og bygger antagelsen på at kjertlen jo er utstyrt med et komplekst reguleringssystem som nettopp har til hensikt å justere dosen etter behov.
    Og det blir jo borte når kjertlen ikke virker lenger......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,751

Jeg leste for ikke så lenge siden at man hadde funnet ut at hjernen faktisk forbrenner mer energi når man tenker og konsentrerer seg hardt. Det vil si at om man til vanlig har en stillesittende, rutinemessig "no-brainer"-jobb og så i en periode må tenke/planlegge mye så skal stoffomsetningen opp for å følge hjernens økte behov...
    Et flatt stoffskifte takler ikke dette.

Under infeksjonssykdom sparker kroppen igang stoffskiftet for å skape en feber slik at uhumskhetene kan kanstes ut av kroppen. Ved flatt stoffskifte har man ikke drivstoff til dette.

Og hva om man endrer treningsrutiner?

Jeg er veldig glad for å høre at du justerer så ofte n'Finn. Ikke at jeg har noen ambisjoner om å følge deg (ennå iallfall) så tilsier det iallfall at en halvårlig/årlig kontroll er altfor lite.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Blondie - Det er D-3 vitamin jeg tager - bør jeg øge dosis?
    Jo lægerne mente at det var kosttilskuddene der var sansynlig årsag
    til det lave kaliumtal Jeg blev også bedt om at stoppe med
    at spise den daglige teskefuld lakridsrodspulver - de mente at det
    kunne være årsag til det høje blodtryk.

Berit 1974 - Tak for opmuntringen - jeg vil på tirsadg spørge om at få
    Erfa Thyroid fremover. Mht til kosttilskuddene sagde jeg netop
    at jeg pga mit lave stofskifte mente at det var godt for mig med
    de ekstra tilskud - men det var der bestemt ikke forståelse for

n´Finn - mht til dosis så lyder din forklaring helt rigtig - lidt besværlig -men
    spændende fordi man med tiden lærer at mærke efter og stole på
    egne erfaringer - det gør stærk.

Endnu engang tusinde tak for jeres inspirerende svar

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg leste for ikke så lenge siden at man hadde funnet ut at hjernen faktisk forbrenner mer energi når man tenker og konsentrerer seg hardt. Det vil si at om man til vanlig har en stillesittende, rutinemessig "no-brainer"-jobb og så i en periode må tenke/planlegge mye så skal stoffomsetningen opp for å følge hjernens økte behov...
    Hjernen er det organ i kroppen, der forbruger mest energi. Hjernens totale behov for energi udgør 1/5 del eller 20% af kroppens samlede energibeholdning, og dette kun ved almindelig brug af hjernen. Arbejder man intenst med opgaver der kræver øget koncentration og særlig under deadlines (eller andre "frister" man helst må nå "det" inden) - forbruger hjernen (til formålet) over 40% af kroppens samlede energi. Er kroppens energiniveau nedsat, beskyttes hjernen mod underskud af energi gennem at kroppens andre organer sættes på sparemodus. Hjernen giver således op først til sidst.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Blondie - Det er D-3 vitamin jeg tager - bør jeg øge dosis?
    Jo lægerne mente at det var kosttilskuddene der var sansynlig årsag
    til det lave kaliumtal Jeg blev også bedt om at stoppe med
    at spise den daglige teskefuld lakridsrodspulver - de mente at det
    kunne være årsag til det høje blodtryk.
    Det er helt riktig at lakrisrotpulveret påvirker blodtrykket ditt og kaliumnivået. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg forstod det slik at inntak av salt og lakris skal påvirke BT og Kaliumnivået mer i retning av normal, derfor skal man ikke innta dette før prøvetakning. Skal sjekke dette litt, men du kan klikke på tråden min (link i signaturen), for jeg har skrevet litt om dette der også. Jeg håper du ser på muligheten for å få sjekket binyrene med spytt/urinprøver.

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...isme-1129.html

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Her fant jeg info. Man kan få lavt kalium ved:
    Overdrevent inntak av lakris (lar glukokortikoider binde seg til mineralokortikoidreseptorer)
    Kilde
    http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...emi-25435.html

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=511466

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

http://www.nowfoods.com/Products/ProductsbyCategory/Category/M002839.htm?cat=Herbs "DGL lakrisrot an kan også få en anden type lakridsrod-præparat (sugetabletter), hvor man har fjernet glycyrrhizinsyren og glycyrrhetinsyren fra lakridsrods-udtrækket (som ellers bevirker, at almindelig lakridsrod i større mængder kan medføre f.eks. blodtryksforhøjelse), hvor alle andre lægende egenskaber (på bl.a. binyrerne) er bevaret. Det hedder bare DGL og kan bruges 1x2 dagligt uden begrænsninger, som langtidsstøtte til f.eks. binyrerne eller (som pulver) til nedtrapning af hydrocortison." Tror det var Anisa som skrev om dette ett sted. Lakrisrot er jo et adaptogen, og fint for binyrene. Det finnes flere adaptogener, les om det på Wikipedia
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Her fant jeg info. Man kan få lavt kalium ved:
    Overdrevent inntak av lakris (lar glukokortikoider binde seg til mineralokortikoidreseptorer)
    Kilde
    http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...emi-25435.html

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=511466
    Tak Blondie
    Interessant læsning - var ikke klar over at lakridstyggegummie, og lakridsthe også kan påvirke.... og sammen med ca 1 tsk lakridspulver dagligt i et par uger så er det da sansynligt at det er det der har været årsagen til blodtrykket og det lav kaliumindhold - er spændt på at se blodprøverne og få målt blodtrykket på mandag og 14 dage efter.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    http://www.nowfoods.com/Products/ProductsbyCategory/Category/M002839.htm?cat=Herbs "DGL lakrisrot an kan også få en anden type lakridsrod-præparat (sugetabletter), hvor man har fjernet glycyrrhizinsyren og glycyrrhetinsyren fra lakridsrods-udtrækket (som ellers bevirker, at almindelig lakridsrod i større mængder kan medføre f.eks. blodtryksforhøjelse), hvor alle andre lægende egenskaber (på bl.a. binyrerne) er bevaret. Det hedder bare DGL og kan bruges 1x2 dagligt uden begrænsninger, som langtidsstøtte til f.eks. binyrerne eller (som pulver) til nedtrapning af hydrocortison." Tror det var Anisa som skrev om dette ett sted. Lakrisrot er jo et adaptogen, og fint for binyrene. Det finnes flere adaptogener, les om det på Wikipedia
    Tak Vigdis
    Det er fantastisk - så behøver jeg ikke at undvære lakrids fremover - TAK

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Smile Jeg er så glad

Jeg er så glad. Jeg har lige modtaget brev fra endokrinologen med en recept på Thyroid og i var de første jeg tænkte på at dele min glæde med
    Jeg håber at det bliver min vej tilbage til et godt liv.
    Han har sat dosis til 60 mg Thyroid om dagen - i øjeblikket tager jeg 150 mg Euthyrox om dagen så jeg syntes umiddelbart at det lyder af lidt men hellere starte roligt ud og gøre som han siger (til at starte med )
    Jeg har både prøvet Eltroxin, ny Eltroxin og indtil nu Euthyrox siden devember 2009 men har ikke efter egen mening haft tilfredsstillende resultat. Den sidste blodprøve jeg fik taget så således ud:
    TSH 0,16 (0,4-3,77)
    T4 Frit 17 (12,8-20,4)
    T3 1,22 (1,27-2,79)
    Bør jeg stoppe med at tage Euthyrox med det samme eller hvordan er jeres erfaring med overgangen til en ny type medicin?
    Jeg producere ikke noget østrogen hvilket han ikke kan forklare, men jeg skal have taget en ny blodprøve ca 1 md efter jeg er startet på Thyroid. Er der nogle af jer der har haft samme problem?
    Jeg er så glad for at jeg kan søge støtte hos alle jer der forstår hvordan det er at leve med et stofskifte der ikke fungerer.

STORT kram fra
    Cirkeline

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Jeg er så glad

Gratulerer med thyroid, koselig at du deler din glede med oss.
    60mg er en veldig liten dose da (kun 35mcg T4 og 9mcg T3) Jeg er ikke så god på de danske medisinene, men du vet kanskje selv hvor mye T4 det er i dine nåværende medisiner. Enig i et det er greit å starte rolig, men kjenner du at dosen er for lav (og det tror jeg du merker raskt), så ikke vent lenge med å øke. Det er lettere å få tilgivelse enn å få tilatelse

Side 3 av 18 Først 1234513 ... Siste

Lignende tråder

1. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
    Av Prinsessen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 77
    Siste melding: 11-02-14, 16:13
  2. 24.02.2009: Påbegynt dagbok
    Av Vigdis i forumet Dagboker
    Svar: 3
    Siste melding: 18-07-10, 12:02
  3. Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
    Av Karen M i forumet Lavt stoffskifte