Side 1 av 18 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 179
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Question Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife

Hej alle

Jeg er ny bruger af dette fantastisk forum - jeg er lykelig for at have fundet dette sted

Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife - startede på Eltroxin i december 2009 - blodprøverne lå indtil juni 2010 i underkanten af "normalværdierne" men jeg følte absolut ingen bedring, tværtimod!
    I september 2009 var mine prøver således:
    TSH 1,6 (0,4-3,77)
    T4 12 (12,8-20,4)
    T3 3,1 (1,27-2,79)
    Prøven blev taget ca kl 13 - 2 timer efter frokost.
    Startede på Eltroxin december 2009 - slutdosis 50mg hver anden dag og 100 mg hver anden dag.

I juni 2010 var mine prøver således:
    TSH 1,7 (0,4-3,77)
    T4 14 (12,8-20,4)
    T3 0,74 (1,27-2,79)
    Prøven blev taget ca kl 13 - 2 timer efter frokost og 8 timer efter indtagelse af Eltroxin.
    Jeg skiftede til Euthyrox - dosis 50 mg og 100 mg skiftesvis hver anden dag.

Juli 2010 efter 5 uger på Euthyrox:
    TSH 1,2
    T4 14
    T3 0,76
    Prøven blev taget kl 8 - 2 timer efter indtagelse af morgenmad og 2½ time efter indtagelse af Euthyrox.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at gennemskue resultaterne så vil jeg blive meget meget glad Min læge har vist opgivet mig og sendt en henvisning til Næstved sygehus medicinsk afd.

Glæder mig til at høre fra jer
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hjælp til blodprøveresultater

hei Cirkeline!

Det beste er å ta blodprøver tidlig på morgenen, være hos legen når kontoret åpner, og være medikamentfastende. Noen mener også totaltfastende, altså ikke vann og mat heller, derom strides de lærde.

Du har jo veldig lave FT3 verdier, kanskje kroppen din ikke klarer å konvertere T4 (Euthyrox, Eltroxin, Levaxin) til T3 som er teorien. Om du har det slik er du ikke alene, jeg slet med det i mange år, og det er mange av oss her på forumet. Ellers vil jeg anta at du skla ha FT4 adskillig høyere opp for å føle deg bra.

Dessuten vil jeg tro at dosen din altfor lav, de fleste må høyere opp før de får det bedre.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hei Cirkeline.
    Den korte er at din dose er alt for lav.

Så kan det se ut som at T4 prøven er en fritt-T4 mens T3 er en bundet måling.
    Referansegrensene er satt på målinger tatt om morgenen, og det er særlig viktig for TSH, men også for fritt T3.

Så mener jeg jo, at når kjertlen ikke lenger fungerer bør man lære seg hvordan den doserte oss, og prøve å gjøre det likedann.
    Og T4 doseres nokså likt hver dag, med små endringer.

Så er det jo ingen stoffskiftemedisin som fungerer hvis man ikke får nok av den. Ikke engang ens egen gjorde det - så opp med dosen Cirkeline.
    Du har gått for lenge med for lav dose.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Tusinde tak for jeres svar

Det er godt at vide at det er et spørgsmål om at dosis sættes op.
    Det kan være at jeg misforstår men i resultaterne står der Frit T4 og Frit T3.

Og næste gang vil jeg sørge for at blodprøven bliver tagt tidligt om morgenen inden jeg har spist mad og Euthyrox.

Det er en dejlig tryg fornemmelse at jeg kan søge råd og vejledning herinde når nu det danske system halter bagud med information og interesse omkring stofskiftesygdomme I er om nogen ekperterne fordi i har følt konsekenserne på egen krop. Nu skal det ikke lyde som om at jeg er vred men må indrømme at jeg er en anelse frustreret og utryg.

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Så misforstår du nok ikke Cirkeline.
    Jeg anså verdien som så lav at jeg antok at det ikke kunne være snakk om en fri verdi.
    Og den er virkelig lav ! Du må ha det ganske forferdelig !

Verdiene for fT3 og fT4 vil bli høyere ved en høyere dose. TSH blir lavere.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

n´Finn du har ret og jeg tog fejl - jeg har lige set papirene igennem og fandt ud af at de har lavet en "lille" ændring i blodprøverne så fra at være Frit T3 (4,0 - 6,8) er det ændret til Triiodthyronin (1,27 - 2,79) og her er det jeg er målt til 0,76.
    Det må du virkelig undskylde.

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei du

Du må opp i en større dose Eltroxin, dette må jo som n`Finn skriver være forferdelig.. ( mange må ha en ft4 i øverste del av referanserammen, altså over 20) TSH kan da også bli under referanse, og det gjør jo at mange leger mener at du er overdosert selv om du selv ikke føler deg hyper; dette er jo en gjenganger her på forumet, og gjør at hypothyreoserammede forblir i et liv med en forringet livskvalitet. So, watch out! Og, hos mange, er ikke Eltroxin nok, endel må ha tilførsel av t3, eller må starte opp med et thyroid i stedet. Thyroid, som er tørket grisekjertel, inneholder alt en stoffskiftekjertel inneholder; som t4, t3, t2, t1 og t0. Det er absolutt ikke sikkert at du får tilbud om t3 tilskudd hos legen din, og ganske sikkert ikke thyroid.

Så hvis du ikke føler at Eltroxin er godt nok for deg etter at du har nådd optimal dose, så ikke vent for lenge med å be om t3, eller bytte til et thyroid. Jeg ventet selv 3 år fordi jeg ikke fikk noe gehør fra legene (og kanskje ikke stod hardt nok på selv).. Alt for lenge!! Andre har gitt rene t4-medikamenter 6 mnd før de byttet, og det var på dette stadiet jeg også begynte å etterlyse t3..

Ellers syns jeg det er et meget godt tegn for deg, at du tar ansvar og utdanner deg i sykdommen din... Samtidig tar du tak, er kritisk til våre alles forgudede leger og den behandling du får.. Selv om du har det vanskelig og er syk.

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Beklager, jeg ser at du har en annen referanseramme for ft4 enn den jeg er vant med; kanskje noen andre her kan fortelle deg hva "over 20" blir med de referanserammene du har.. Skal du i øverste del, eller over 2/3 av referanserammen, må du over 17.4.. Eller noe i den duren...

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det beste er å ta blodprøver tidlig på morgenen, være hos legen når kontoret åpner, og være medikamentfastende. Noen mener også totaltfastende, altså ikke vann og mat heller, derom strides de lærde.
    Måtte bare kommentere dette...Jeg er i likhet med de fleste andre veldig enig i at prøvene skal være medikamentfastende. Det merkelig er at ikke alle legekontor er oppmerksomme på dette

Opplevde selv at jeg var innelagt på sykehus som kjørte ivei med stoffskifteprøver på morgenrunden uten å informere meg (jeg administrerte mine egne medisiner) hvilket resulterte i helt merkelig, rare prøvesvar som overhode ikke henger på greip i forhold til referanseområdet. Det blir nemmlig enda verre når man spiser T3. Sykehuspersonalet la frem prøvesvarene mine for meg, med store spørrende øyne, og jeg måtte til å forklare hvorfor prøveresultatene så slik ut

For å kommentere det med å være totalfastende, så er det aller viktigst å gjøre det likt hver gang. Altså velger man først å spise frokost, så er det viktig å gjøre det hver gang for lettere å kunne sammenligne neste gang man skal ta prøver...og omvendt.

Og Cirkeline...lykke til da

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ingen unnskydning nødvendig - det er jo så mange detaljer.

Men den er jo allikevel lav og trenger til en økning av dosen.
    T4 omdannes jo først til T3 etter 3 uker, så det vil gå litt tid før det merkes......

Side 1 av 18 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
    Av Prinsessen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 77
    Siste melding: 11-02-14, 16:13
  2. 24.02.2009: Påbegynt dagbok
    Av Vigdis i forumet Dagboker
    Svar: 3
    Siste melding: 18-07-10, 12:02
  3. Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
    Av Karen M i forumet Lavt stoffskifte