Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Oppsann - en smule overdosert

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Nå har jeg funnet den undersøkelsen, på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...t=AbstractPlus
    Nora har postet interessant om det i tråden Thyroxindosen om kvelden. FT3 har døgnvariasjon som følger etter TSH
    Og om TSH-døgnvariation her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Standard Sv: Oppsann - en smule overdosert

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Dersom man har kjertelbetennelse - målt anti-tpo - er dette en fordel fordi det har vist seg å bremse betennelsen (og kanskje - om man vinner i lotto) kan man beholde noe egenproduksjon.

Hvordan det er når man har kjertelsvikt av andre årsaker kan jeg ikke gjette.
    Jeg har ingen symptomer som tyder på noe annet enn vanlig lavt stoffskifte, dvs. ingen andre hormonproblemer, så det kan godt være jeg likevel har Hashimotos. I følge denne artikkelen

http://emedicine.medscape.com/article/120937-overview

er det så mange som 10-15% som ikke har positive prøver på noen av antistoffene (anti-TPO, anti-TG og TRAS).

Jeg får vel fortsette med å ta dosen på kvelden, for jeg trenger ikke rote til dette mer enn nødvendig. - Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en tube tålmodighet? Jeg er blitt anbefalt å smøre meg med det. <- dumt flir

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

"------betyr ikke dette at det lille som er igjen av produksjonen i kjertelen blir skrudd ned mot null fordi det kommer mer T4 fra medisinen inn i systemet? -----"
    jojo - det er sånn det virker - de aktuelle forholdne avgjør jo om det kommer noe positivt eller uheldig ut av det.
    Det er det totale antall stoffskiftehoprmonlignende stoffer i blodet som avgjør hva TSH blir - forutsatt at denne har et friskt produksjoneapparat da.

Hvis en frisk kjertel arbeider under forhold som ggjør at den ikke produserer nok - og man tilfører stoffskiftehormoner, vil jo TSH senke sin verdi. Men så lenge tillegsdosen ikke blir så høy at TSH kommer vesentlig under 1, vil dette bare være positivt for hele organismen.
    I denne situasjonen vil det være uheldig å innta for høy dose over lang tid.
    Og lang tid er lang tid det, når det gjelder stoffskiftesaker går alt så saaakte.......

Hvis nå kjertlen er syk, feks med anti-TPO, er den allikevel "dødsdømt" så her vil tillskuddet også være positivt.
    Forhåpentlig starter man med hormoner mens kjertlen enda har en ganske høy produksjon. Noen får jo redusert sin livskvalitet ganske tidlig i forløpet - kjertelreduksjonen er kanskje bare 10-15%.
    Startes man da litt for høyt, mener jeg det må være positivt. TSH stimulerer flere uheldige prosesser og det er bare fint at denne faller til null i en slik sammenheng. Derfor mener jeg det sjelden er behov for å starte opp på lavere dose enn 50µg. Om man forsøker 25µg bør man dobble den dosen hvis man ikke får noen bedring etter en ukes tid.
    En boks med 25µg styrke kan være god å ha til dosejusteringer senere, så det kan være en ok tablettstyrke i førsten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Jeg har fått en masse gamle prøveresultater fra legen. Skjønner mindre og mindre jo mer jeg leser - skal poste i egen tråd nå straks.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Sovner ikke om kvelden, doseendringer
    Av TheaK i forumet Søvn
    Svar: 3
    Siste melding: 19-03-11, 16:55
  2. Feber om kvelden
    Av essa i forumet Presentasjoner
    Svar: 15
    Siste melding: 16-03-11, 20:17
  3. Oppsann - en smule overdosert (Levaxin om kvelden)
    Av Jerene i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 30-11-10, 18:20
  4. Fra kvelden til morran. Er det derfor jeg er blitt så elendig?
    Av heisann i forumet Virker medisinen ikke?
    Svar: 4
    Siste melding: 07-06-06, 19:57
  5. Armour kvelden før nye prøver skal tas?
    Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 25-05-06, 20:26

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn