Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Bedre å behandle med medisin om natta? Ja!

"Ved leddgikt har en studie vist at kortisonbehandling som er tilpasset immunsystemets døgnrytme gir bedre effekt enn vanlig behandling om morgenen. (...)

Flere biologiske systemer har rytmiske variasjoner. Den såkalte cirkadiane rytmen på omkring 24 timer er mest kjent. Ordet circadian kommer fra latin, "circa diem", som betyr "omtrent en dag". Viktige kroppsfunksjoner som søvn, våkenhet, kroppstemperatur, frigjøring av hormoner, blodtrykk og puls utviser døgnvariasjon - altså circadiane rytmer. Disse rytmene fortsetter å svinge selv uten påvirkning utenfra som for eksempel dagslys. Også deler av immunsystemet har døgnvariasjon. (...)

Færre bivirkninger? Læren om biologiske rytmer kalles kronobiologi, og behandlingsformer som tar sikte på å utnytte dem kalles kronoterapi. Ved leddgikt har en studie vist at kortisonbehandling som er tilpasset immunsystemets kronobiologi gir bedre effekt enn vanlig steroidbehandling om morgenen."
    Les mer...
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Bedre å behandle om natta?

Min egen "opskrift" er jeg kommet på ved et tilfælde, for længe siden. Jeg tager 3 mg Time Release melatonin omkring midnat. Thyroid-S tager jeg omkring kl. 02-03 om natten (min sengetid pga. aftenarbejde) og når jeg lægger mig, får jeg tillige en Pregnenolone smeltetablet under tungen.

Hvor godt det fungerer viser sig altid i de tilfælde, hvor arbejdstiden trækker ud og jeg får først min Thyroid-S henne på morgenen. De dage er altid mere forstyrrede og utilfredstillende, hvorimod når jeg tager Thyroid-S og Pregnenolone ved 2-3-tiden om natten, uanset at jeg fortsat er på job - går det meget fint med at fungere næste dag.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Bedre å behandle om natta?

Jeg har jo en stikk motsatt døgnrytme av deg, Anisa

Men jeg driver jo med dette du gjør nå med CT3M (pluss denne tråden), og tar første dose T3 på 20 mcg klokka 3 på natta. Og det virker! Men det som er viktig, er jo både å ta høy nok dose som stimulerer binyrene og til rett tid til å gå inn når binyrene har sin høyeste aktivitet. Dette er et kjempespennende felt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Bedre å behandle om natta?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    "Ved leddgikt har en studie vist at kortisonbehandling som er tilpasset immunsystemets døgnrytme gir bedre effekt enn vanlig behandling om morgenen. (...)

Flere biologiske systemer har rytmiske variasjoner. Den såkalte cirkadiane rytmen på omkring 24 timer er mest kjent. Ordet circadian kommer fra latin, "circa diem", som betyr "omtrent en dag". Viktige kroppsfunksjoner som søvn, våkenhet, kroppstemperatur, frigjøring av hormoner, blodtrykk og puls utviser døgnvariasjon - altså circadiane rytmer. Disse rytmene fortsetter å svinge selv uten påvirkning utenfra som for eksempel dagslys. Også deler av immunsystemet har døgnvariasjon. (...)

Færre bivirkninger? Læren om biologiske rytmer kalles kronobiologi, og behandlingsformer som tar sikte på å utnytte dem kalles kronoterapi. Ved leddgikt har en studie vist at kortisonbehandling som er tilpasset immunsystemets kronobiologi gir bedre effekt enn vanlig steroidbehandling om morgenen."
    Les mer...
    Effects of Evening vs Morning Levothyroxine Intake. A Randomized Double-blind Crossover Trial
    INTEMED. 2010;170(22):1996-2003. doi:10.1001/archinternmed.2010.436

Based on the results of our study, clinicians should inform patients with hypothyroidism that levothyroxine intake at bedtime is a good alternative to levothyroxine intake in the morning, provided that levothyroxine is taken on an empty stomach. For patients who do not attain normal thyrotropin or FT4 levels with morning levothyroxine intake, a switch to bedtime is recommended. Recommendations on timing of levothyroxine intake and on uptake interference by food are found in few guidelines about the management of hypothyroidism. Drug information resources and guidelines require revision in this respect.

In conclusion, bedtime intake of levothyroxine in our study significantly improved thyroid hormone levels. This may be explained by better gastrointestinal bioavailability at night or by less uptake interference by food or medications. As shown in this study, bedtime administration is more convenient for many patients. Clinicians should inform their patients about the possibility of taking levothyroxine at bedtime. A prolonged period of bedtime levothyroxine therapy may be required for a change in QOL (Quality Of Life/red.) to occur.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 23-10-11, 23:47
  2. Skuespillere lærer leger å behandle pasjenter
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 0
    Siste melding: 10-09-11, 07:27
  3. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  4. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  5. Det er lett å… behandle hypotyrose
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 27-06-06, 19:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker