Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Exclamation Endokrinolog Ingrid Norheim

Hvis du har hypotyreose og trenger en endokrinolog - les denne tråden.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Thumbs down Sv: Endokrinolog Ingrid Norheim

Ingrid Norheim er plassert i første rekke når Bente Bakke takker på slutten av sin bok "Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv"
    Der befinner seg også Nycomed Pharma AS ("produsenten av Levaxin og Liothyronin, har vært NTFs samarbeidspartner gjennom mange år")
    Nycomed takkes først som legemiddelfirma og så noen sider lenger ut via Nycomeds medarbeider Andreas Hermansen.

Så da vet vi det.
    Spira har skrevet mer om boka i en annen tråd -
    jeg har lånt den på biblioteket og for å si det pent;
    Spira har vært veldig, veldig snill i sin vurdering av boka!!

For meg som ble dårlig av Levaxin og siden Liothyronin,
    men som er for oppadgående med kombinasjon av erfa Thyroid og hydrokortison,
    så er flg det viktigste i Spiras gjennomgang av boka:

Sitat Opprinnelig skrevet av Spira Vis post
    ..

Forfatteren skriver også om thyroid.
    Hun har en beskrivelse av hvorfor thyroid ble erstattet med syntetisk T4 som jeg mener må være riv ruskende gal.
    Sitat side 70
    » Årsaken til at man gikk over til syntetisk tyroksin var at ekstraktene fra dyr ga relativt mye bivirkninger på grunn av høyt T3-nivå i disse.»
    I all litteratur jeg har funnet, ser det ut til at både lege og pasient var fornøyd med denne behandlingen.
    Jeg lurer på hvor denne beskrivelsen kommer fra. Det er første gang jeg hører denne forklaringsmodellen.
    Sist endret av Kevlin; 30-07-11 kl 00:15
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Endokrinolog Ingrid Norheim

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ... og så noen sider lenger ut via Nycomeds medarbeider Andreas Hermansen.
    Vil du gerne uddybe , gerne her?

Ellers er min kommentar (til denne tråd), at ret beset forstår jeg ikke, hvorfor i alverden skulle endokrinologerne beskæftige sig med sygdomme i skjoldbruskkirtlen og dette gælder også (i min verden) Ingrid Norheim.

Som sagerne står i dag, i Danmark, og i Sverige, og i Norge - findes der kun et lægemiddel til behandling af hypothyreose (andre lægemidler afvises jo og ikke benyttes, med hjerteskærende få undtagelser blandt læger) - syntetisk levothyroxin under forskellige produktnavne.

Ligeledes som sagerne står i dag, i Danmark, og i Sverige, og i Norge - findes der kun en metode til diagnosticere hypothyreose (andre metoder deriblandt vurdering af patienternes symptomer benyttes ikke) - TSH-testen, og som om det ikke var sølle nok...

.... skal TSH-testen påvise tal der er højere end 4-5 (i visse egne af Danmark og Norge skal disse tal op over 10, før behandlingen overhovedet overvejes) - før patienten kan begynde at håbe på at blive behandlet.

Alt dette betyder, at diagnose og vurdering af behandlingen, samt selve behandling er funderet på så primitiv og forenklet grundlag, at en bilmekaniker, eller en gartner, eller en piccoline på et kontor, kan behandle hypothyreose med samme effekt som en fastlæge eller endokrinolog. Det eneste der kræves er at kunne sende folk til en blodprøve og bagefter at slå op i skema med tal: er tallet højt nok - får du behandling (med kun det eneste lægemiddel som findes til rådighed pga. lægernes fravalg af andre lægemidler). Er tallet ikke højt nok, bliver du afvist og får lov til at sejle din egen sø.

Hvorfor så i alverden overhovedet at opsøge en endokrinolog med håbet om hjælp (ironi kan forekomme), når det i virkeligheden ikke nytter mere eller bedre end at opsøge en bilmekaniker? Selv en "klog kone" kan gøre det lige så godt som en endokrinolog*), at dømme efter tråden til Maja.

*) Som et eksempel (af mange tusinder her på forummet) læs bare indlæg nr. 35 i denne tråd til Jolene.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    201

Standard Sv: Endokrinolog Ingrid Norheim

Jeg skjønner ikke noe her :/ jeg har time hos endo 2/9, men dere mener det ikke er hjelp å få :(
    Leste i går den boka: du skal ikke stille spørsmål.
    Hjelpe meg. Lite håp om at jeg skal bli bedre :(
    Tussemaja

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    201

Ah!! Nå så jeg at det sto under forum post " advarsel"
    Da forstår jeg mere av det som står her....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Ingrid Norheim er plassert i første rekke når Bente Bakke takker på slutten av sin bok "Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv"
    ..
    ..og som jeg ser nå; hun befinner seg også med egne ord i bokas forord -
    etter Per Egil Hegges fine penn (og det er nå i alle fall riktig nok ).
    Så er det jo litt rart: at PEH av bokas forfatter, kun blir beskrevet som journalist - ja han er jo det;
    men han er vel mest kjent som tidligere redaktør av Aftenposten og siden A-magasinet, forfatter av flere bøker og korrespondent i flere land:
    http://no.wikipedia.org/wiki/Per_Egil_Hegge

Anisa: ser at du har fått svar på ditt spørsmål i Spiras tråd
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.
    Av Maja i forumet Stoffskifteproblematikken i landsdekkende medier
    Svar: 13
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. Time hos endokrinolog
    Av millasin i forumet Endokrinologer
    Svar: 4
    Siste melding: 04-10-08, 12:06
  3. Endokrinolog på Ahus
    Av Rafael i forumet Endokrinologer
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-07, 18:38
  4. Kan en endokrinolog