Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mere

Jeg er ikke helt enig i din konklusjon om at levaksinen ikke taes opp og omdannes som den skal. Det som skjer når man starter opp med levaksin er at man har en viss grad av egenproduksjon. Når man tilsetter levaksin vil egenproduksjonen synke, TSH stiger når egenproduksjonen synker. Men etter en tid på levaksin vil kjertelen respondere dålig pga at den en periode ikke har vært nødt til å produsere stoffskiftehormon. Den vil da være ute av stand til å respondere på den stigende TSH. Du vil da se akkurat det blodprøveresultatet du ser her. Nemlig at TSH stiger, mens FT4 og FT3 synker paralellt.

Dere gjorde defor helt korrekt i å ikke gjøre som Balder legen ville, nemlig å senke dosen. Han ble vel litt nervøs grunnet FT4 litt over ref området. Merkelig fenomen dette du, da er plutselig ikke TSH viktig...

Hvis jeg skulle gi deg et råd vil det være å finne en lege som ser pasienten (ja jeg tror fortsatt på julenissen). I tillegg ville jeg legge om kostholdet hennes til glutenfritt. Har selv hatt kjempeeffekt av glutenfritt kosthold og kjenner andre med hypothyreose som også har det. Jeg tenker forøvrig at dosen hennes må justeres opp.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Takk for kommentar Blondie! Det høres logisk ut. Det er ikke alltid jeg selv har nok kunnskap til å tolke det som skjer og da er det så bra å ha noen her på forumet som jeg kan rådføre meg med Jeg tror også at dosen skal opp, ettersom hun fortsatt har rikelig med hypo-symptomer.

Hvor lenge måtte du gå på glutenfritt kosthold før du begynte å merke positiv effekt? Jeg prøvde det i noen måneder uten å merke noen forskjell, til jeg fikk en nedtur og det ble for mye for meg å opprettholde et særlig kosthold.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Ønsker deg og din datter lykke til! Ikke lett dette når de blir syke i så ung alder. Hadde lignende opplevelse med min datter, i tillegg la hun mye på seg. Men jeg har PCOS, så jeg kjente igjen mye av de samme symptomene. Da vi til slutt gikk til lege (privat, samme som jeg), fikk hun samme diagnose. PCOS innebærer å være insulinresistens, så kroppen tar ikke til seg energi. Man blir ekstremt trøtt og slapp, kan sove hele tiden, mister hukommelse og den kognitive funksjonen blir svekket. Tok tid å få henne til å ønske å gå til lege, til å erkjenne at hun faktisk var syk. Så gjorde hun en kjempejobb med kostholdsomlegging til lavkarbo. Migrene og kilo forsvant, hun ble klar i toppen og er nå student som mestrer. Men det tok noen år av hennes unge liv å komme seg opp igjen, og å forstå at hun faktisk ikke var lat.
    Nå har hun det slik at om hun spiser høykarbo, kommer migrene sterkt tilbake igjen, mens spiser hun lavkarbo er hun fin.
    Jeg hadde forøvrig også migrene da jeg var ung. Forsvant da jeg var 32 (uten at jeg klarer å finne ut hvorfor. Kanskje fordi jeg ble skilt = mye mindre stress?).
    Skriver dette for å gi deg støtte og forståelse for at dette er vanskelig med de unge,
    men også for å informere evntuelt andre lesere at det kan være andre årsaker til lignende symptomer
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Effekten av kostholdsomleggingen tar tid. Virker som det henger sammen med stoffskifte da prossesene synes å være like langsom og snikende. Jeg spiste lavkarbo i 6 måneder før jeg fjernet gluten fra det daglige kostholdet. Brukte da kli som eneste daglige kilde til gluten. Det jeg merket når jeg fjernet den siste rest av gluten var en reduksjon i vekt og magen ble mindre. Men det jeg merket best er at energinivået steg. Som jeg sier var det veldig langsomt og gradvis. Nesten umerkelig hvis man ikke ser endel tilbake i tid. Vil si at man må prøve det i minst tre måneder.

Men et kornfritt LCHF kosthold stresser kroppen mye mindre, da korn inneholder anti beitestoffer, samt at det er en kilde til omega 6 som bidrar til betennelses reaksjon i kroppen. LCHF hjelper særlig binyrer fordi man får et helt stabilt blodsukker og kortisol er en viktig komponent i regulering av blodsukkeret. Du kan lese mer om det på bloggen til Pål Jåbekk. Klarer man ikke LCHF er glutenfritt et alternativ, selvom det ikke er like godt pga effekten på blodsukkeret og dermed binyrene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Etter at vi avsluttet hos Balder, har jeg tatt henne med til den private legen som jeg bruker selv. Etter litt fram og tilbake har hun fått prøve med Armour, og har blitt et annet menneske. Nå er hun som en normal ungdom! Det har nok også hjulpet å få gjort ferdig videregående, med alt stress som det medførte når formen var dårlig. Fra å være usosial, og stort sett sitte på rommet og være hjemme med oss, har hun nå overskudd til å være ute med venner og være som ungdommer flest. Den skrekkelige migrenen har ikke vist seg på lenge.

Jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg fant forumet her etter at jeg ble syk selv, slik at jeg ble klar over at det finnes alternativer til levaxin! Det har gjort en enorm forskjell, både for meg og jenta mi

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mere

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg fant forumet her etter at jeg ble syk selv, slik at jeg ble klar over at det finnes alternativer til levaxin! Det har gjort en enorm forskjell, både for meg og jenta mi
    Og jeg kan ikke få sagt, hvor taknemmelig jeg er, på vegne af alle andre nybegyndere, eller i lignende situation som din og din datters, at du havde tillid til at spørge, og mod til at tage chancen med den nye viden, og senere, brugte tiden til at skrive om din og datterens erfaringer, så andre kan blive inspireret og få håbet tilbage. Du er my hero, Bettie. Fortsat god bedring til Verdens Bedste Mor og Verdens Heldigste Datter.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,354

Smile Sv: Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mere

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Nå kjenner jeg at jeg blir nesten overtroisk - hvis jeg skriver dette ned, kommer det sikkert ikke til å vare - men jeg tar sjansen. Det er viktig at folk får vite om at det finnes andre alternativer enn Levaxin (ref. diskusjonen om Internett og Facebook). Levaxin var bare til begrenset hjelp for meg. Først etter at jeg har gått helt over til Armour, har det snudd seg til det bedre. Til god hjelp i prosessen har vært all nyttig informasjon på dette forumet

Datteren min går det også bra med! Hun har blitt kvitt de forferdelige, 3-dagers migreneanfallene, psykiske symptomer med angst og depresjon, og har fått energien tilbake! Fastlegen hennes har gått med på å skrive ut Armour på registringsfritak. Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken på at mange av de ungdommene som det har vært snakk om i media som får så voldsomt med psykofarmaka, egentlig kan gå med ubehandlet stoffskiftesykdom. Tragisk! De begynte å snakke om å skrive ut antidepressiva til henne, det er en lykke at det ikke kom så langt. Jeg tror det er flere som feilbehandles enn vi aner.
    Hej Bettie

Der er en mor, der godt kunne bruge dine erfaringer med NDT, til datteren sin... Villa (gæst) har skrevet i denne tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10252
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Datteren min på 21 år har brukt Levaxin i ett år nå
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 33
    Siste melding: 10-02-10, 23:34
  2. Svar: 1
    Siste melding: 07-04-09, 15:53
  3. fjernet halve skjolbruskkjertel
    Av cyrene i forumet Operasjonssalen
    Svar: 7
    Siste melding: 26-10-07, 22:25
  4. Erfaringer med ulik dosering ut over måneden/året?
    Av Stina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 22-08-06, 21:52

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn