Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Standard Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mere

Nå er det vår tur ... Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mer, er uopplagt, nedstemt, og resultatene på skolen har det blitt dårligere med. Hun har alltid hatt lett for det tidligere. Sist uke klarte hun rett og slett ikke å komme seg opp for å gå på skolen, så det har blitt mye fravær også. Alt har blitt et ork for henne, har lite overskudd til å være med venner, og ting som hun før pleide å like er nå bare slitsomt.

Jeg bestilte time til henne hos lege, og sendte med et brev om at det måtte tas prøver av stoffskifte fordi hun er arvelig belastet med det, i flere generasjoner - som hos dere. Prøvene viste at hun har antistoffer

- Anti-TPO 70 (0-9)
    - TSH 2,2 (0,5 - 3,9)
    - FT4 12 (7-16)

men de andre prøvene er innenfor "normalområdet". Jeg fikk lov til å bli med henne til neste legebesøk, hvor det ble tatt nye prøver, som så omtrent likedan ut (har ikke utskriften og husker ikke de siste tallene nøyaktig) bortsett fra at anti-TPO hadde sunket til 44. Legen, som er en vikar, ville ta enda et sett blodprøver av henne, for å se hvordan det utviklet seg.

Jeg har snakket med rådgiver på skolen, og vi har fått levert legeerklæring slik at 10 dager med fravær ikke føres på vitnemålet.

En av min datters store bekymringer for tiden, er at hun ikke skal ha gode nok karakterer til å komme inn på 2. år på videregående. Nå er det slik at elevene må søke på nytt hvert år, og det stresser henne. Rådgiveren sier at det går an å søke inntak på særskilte vilkår, dersom det er medisinske grunner til at en elev ikke klarer å henge med. De er opptatt av at elever ikke skal falle ut av videregående. Jeg har da snakket med fastlegevikaren igjen, som skulle skrive en legeerklæring - som jeg må få sendt inn så snart som mulig, og før skoleåret slutter. Rådgiveren skulle skrive en søknad til inntakskontoret, og sende sammen med legeerklæringen.

Hva bør jeg gjøre videre i forhold til medisinering? Foreløpig er det jo bare anti-TPO som avviker, men hun har jo en familiehistorie, og symptomer, som tyder på hypothyreose. Man skal vel ikke vente for lenge, heller? Jeg føler at vi ikke har tid til å gå og vente og se så lenge, for det vil jo gå ut over utdannelsen hennes, forholdet til venner og familie og alt sammen.

Er det noen som har gode argumenter, som jeg kan ta med til legen, om at vi bør starte medisinering allerede nå? Han er opptatt av dette med TSH (sukk) og at den helst skal være forhøyet før man medisinerer.

Hjelp?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mere

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Er det noen som har gode argumenter, som jeg kan ta med til legen, om at vi bør starte medisinering allerede nå? Han er opptatt av dette med TSH (sukk) og at den helst skal være forhøyet før man medisinerer.

Hjelp?
    Husk at prøvene MÅ taes klokken 08, Bettie B. Det er da TSH er på sitt høyeste=er lettere å få hjelp...

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Hei Bettie,

Vi har ventet og ventet! I dag var vi omsider hos spesialisten. Positiv opplevelse Grundig undersøkelse og masse nye prøver, etter dette var konklusjonen hennes at hvis det ikke viste seg å være noe galt med binyrene så skulle vi starte prøvemedisinering i neste uke!! Tenk at en lege sjekker binyrene før medisinering??!! Utrolig bra. Hun sa videre at selv om prøvene var på grensen så mente hun at det var verd å prøve medisinering på bakgrunn av symptomer og familiehistorie!! Trodde ikke mine egne ører

Så da er det bare å vente en ukes tid så får vi nærmere beskjed!

Lykke til! Vil gjerne høre hvordan det går med dere.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Så deilig å høre at det faktisk går an! Jeg er glad på deres vegne.

Her går det i ring. Fastlegevikaren har ikke lyst til å starte med prøvemedisinering, fordi blodprøvene ikke er avvikende nok. Siste blodprøver klarte vi selvfølgelig ikke å få tatt før 12.45 om dagen. (Jeg vet, Blondie ....) Jeg ba om å få tatt selen og sink-prøver, som de ikke hadde glass til å få tatt på legesenteret, så vi måtte til sykehuset - og da ble det langt på dag før vi var i mål.

Da så det slik ut:
    FT4 11
    TSH 2,8
    Anti-TPO 40
    Sink 10 (10-18)
    Selen 0,5 (0,5 - 1,6)

Så jeg ringte til endokrinologen på Aker, som jeg hadde vært hos selv, og forklarte situasjonen. Han mente at vi kunne få fastlegen til å henvise dit, for at de kunne gjøre en vurdering - han var tydelig på at man skulle se på familiehistorie og symptomer også, ikke bare blodprøvene. Det kunne fastlegevikaren gå med på (sikkert fordi han da slapp å ta stilling til det selv), så henvisning ble sendt. Etter et par uker kom det brev fra Aker - med avslag på utredning fra spesialisthelsetjenesten. Hun vil bli best ivaretatt av fastlegen, sier de..... En skal stange hodet i mange vegger! Jeg må sette meg og skrive klage. Mange års erfaring med saksbehandling i jobbsammenheng kommer til nytte!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Sommeren har ikke vært så verst, men med form som har gått opp og ned. Nå har hun sovnet tidlig, på grunn av hodepine. Dette er en type hodepine som kommer med noen ukers mellomrom, og den slår henne helt ut. Varer i to-tre dager før det gir seg, og så er det noen uker til neste gang. Det ser ikke ut til at det henger sammen med menssyklus, og vi klarer egentlig ikke å se at det henger sammen med noe annet, heller.

Noen som har vært borti noe lignende?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Migrene høres det ut som for meg...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sommeren har ikke vært så verst, men med form som har gått opp og ned. Nå har hun sovnet tidlig, på grunn av hodepine. Dette er en type hodepine som kommer med noen ukers mellomrom, og den slår henne helt ut. Varer i to-tre dager før det gir seg, og så er det noen uker til neste gang. Det ser ikke ut til at det henger sammen med menssyklus, og vi klarer egentlig ikke å se at det henger sammen med noe annet, heller. Noen som har vært borti noe lignende?
    Bettie Prøv at nærstudere denne Referenceprogram til Diagnostik og behandling af Hovedpinesygdomme og ansigtssmerter fra Dansk Hovedpine Selskab - og se om du ikke evt. kan finde nogen ligheder med din datters hovedpinetype, i gennemgangen af de mange former for hovedpine i pdf-en.

Derudover kan du dovnloade denne Diagnostisk Hovedpinedagbog, der skal udskrives og udfyldes hver aften på dage, hvor der har været hovedpine. Der er plads til 7 registreringer pr ark. Jeg tror fuldt og fast på, at udstyret med det udfyldte dagbog-skema om din datter hovedpine over f.eks. 2-3 måneder, vil de fleste læger tage det alvorligt og sætte en udredning i værk.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Migrene høres det ut som for meg...
    Det synes jeg også lyder som om, og det kan med rimelig sikkerhed testes ved en sumatriptan-tablet ved anfaldets begyndelse. Der findes efterhånden mange sumatriptan-produkter, men jeg selv mener at det er bedst at teste med en tablet af Imigran Sprint, fordi andre typer med samme virkestof, kan alligevel være forskellige i virkning, mens Imigran Sprint virker bare hver gang. Bliver din datters hovedpineanfald afbrudt af tabletten - er det migræne.

Men vær obs på, at der kan muligvis mærkes andre "underlige" småsymptomer efter indtagelsen af tabletten, fordi stoffet virker på alle blodkar i kroppen, ikke kun i hovedet. Men som erfaren (gudskelov forhenværende efter overgangen til Thyroid) migræniker kan jeg hilse og sige, at lindringen af migrænen er så overvældende, at man tager gerne med de småsymptomer som er bivirkninger af tabletten. Hellere end gerne.

Ellers kan medicinen også fås som tryk-injektion (uden nål) og som næsespray. Men det er dyre lægemidler og for at teste din datters hovedpine kunne lægen måske skrive recept på kun en tablet Imigran?

God bedring med din datter.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Takk for flott materiale om hodepine! Dette er virkelig plagsomt for henne. Jeg leste raskt om migrene i linken her, og det ser dessverre ut til at symptomene hennes stemmer veldig bra overens med det. Skal ta utskrift av både det skriftlige materialet og anfallsskjemaet i morgen, og se mer på det.

Men så lurer jeg på: Hun har jo fått påvist antistoffer (anti-TPO) over referanseområdet, og har sannsynligvis en autoimmun thyreoiditt under utvikling. Kan det være en sammenheng med migrenen her? Du skriver jo Anisa, at din migrene forsvant etter at du startet med Thyroid. Hadde du den like sterkt med syntetisk stoffskiftemedisin?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Men som erfaren (gudskelov forhenværende efter overgangen til Thyroid) migræniker kan jeg hilse og sige, at lindringen af migrænen er så overvældende, at man tager gerne med de småsymptomer som er bivirkninger af tabletten. Hellere end gerne.
    Flere steder finner jeg også at hodepine kan være ett (av mange) symptomer på lavt stoffskifte? Ifølge fastlegen hennes er det ikke indikasjon for å starte opp medisinering når prøvene er så "fine" som de var i juni, men jeg tror jeg må få bestilt nye blodprøver av henne, og få dem tatt om morgenen, denne gangen.

Jeg har nå selv fått resept på Armour, og venter på beskjed fra apoteket om at den har kommet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Men så lurer jeg på: Hun har jo fått påvist antistoffer (anti-TPO) over referanseområdet, og har sannsynligvis en autoimmun thyreoiditt under utvikling. Kan det være en sammenheng med migrenen her? Du skriver jo Anisa, at din migrene forsvant etter at du startet med Thyroid. Hadde du den like sterkt med syntetisk stoffskiftemedisin?
    Bettie Jeg har haft migræne første gang da jeg var 25 år. Inden da vidste jeg ikke hvad hovedpine var. Det var bare noget andre havde, mens jeg var helt fri, uanset ydre/indre forhold. Lavt stofskifte fik jeg først som 28-årig, som følge af en fejldiagnose og en unødvendig operation, hvor jeg straks fik 100 mcg Eltroxin pr dag indtil 2006. Jeg havde aldrig selv det mindste antistof.

Jeg havde altså migræne før og det var den slemme, med 2-3 anfald om måneden af en varighed på op til 3 døgn + 2-3 "dumme" dage efter anfaldene. Disse anfald havde jeg i alle årene på Eltroxin. Først andet år efter skiftet til Westhroid blev anfaldene sjældnere og svagere, kortere og kortere indtil de forsvandt helt efter tredje år på Thyroid.

Hvis det viser sig at din datter lider af migræne, da er der hjælp at få selv om det koster en del, men med blårecept-ordningen burde det være til at betale. I Danmark kan kun bestemte mediciner oppebære tilskud fra staten. F.eks. den migræne-medicin jeg selv brugte, måtte jeg betale 100% for (1200 dkr. for 6 tabletter ). Ellers har jeg en del "tips" til at gøre det hele lidt lettere.

Flere steder finner jeg også at hodepine kan være ett (av mange) symptomer på lavt stoffskifte?
    Naeh, det er sørme svært at blive klog på det med hovedpine som symptom på lavt stofskifte. Hvis du læser denne tråd vil du forstå hvad jeg mener...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Oj .... det er vel ikke noe nytt at medisinsk forskning kan gi motstridende resultater, men samme forsker, og med så kort mellomrom, det er sterkt!
    Uansett, jeg har fått noe nytt jeg skal lese meg opp på, og må bestille legetime til datteren i morgen.

Jeg kjenner at jeg begynner å bli sliten og lei av at alle i familien, meg selv inkludert, er enten syke og/eller gamle, og at jeg må involvere meg i alt sammen. Og i tillegg har jobb i helsevesenet; Noen ganger må jeg bare ta med hunden og reise alene på hytta, for å få et pusterom.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Datteren min på 21 år har brukt Levaxin i ett år nå
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 33
    Siste melding: 10-02-10, 23:34
  2. Svar: 1
    Siste melding: 07-04-09, 15:53
  3. fjernet halve skjolbruskkjertel
    Av cyrene i forumet Operasjonssalen
    Svar: 7
    Siste melding: 26-10-07, 22:25
  4. Erfaringer med ulik dosering ut over måneden/året?
    Av Stina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 22-08-06, 21:52

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn