Side 1 av 9 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 86
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard Vært hypo i 5 - 6 år. Medisineringen har gått opp og ned

Hei !
    Jeg er ny her, og brainfoggen slår til mens jeg sitter her å prøver å finne rette taster å trykke på for å få til dette. Lykken står ofte den dumme bi, så vi får se om jeg får det til....
    Trenger råd og meninger av dere. Vært hypo i 5 -6 år. Medisineringen har gått opp og ned, men har aldri landet på noe som gir meg et snev av en grei hverdag. I juli gikk jeg opp fra 100 mcg Levaxin til 100 og 150 mcg annenhver dag. Først i oktober økte legen ti 150 mcg hver dag. Nevnte for ham at jeg trodde jeg var overmedisinert...men, men. Fikk prøveresultater for en uke siden; TSH < 0,01, Fritt T4 24,8, Anti-TPO 155. Dette er bare noen av prøveresultatene. Triglyserider, Hematokrit, FSH og LH var over normen.
    Ellers er natt og dag regjert av hjertebank, svettetokter, hodepine, mareritt de få timene jeg sover, vondt i brystet og veldig sliten. Den følelsmessige inkontinensen som preger en hypo glimrer med sitt fravær. Så det er noe positivt. Kan jeg f.eks seponere Levaxin helt en periode ?

Trenger noen ord... Tussa

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Ut fra det du beskriver av symptomer høres det absolutt ut som du er overdosert - og selv om du ikke har tatt med referanseområdene er det ganske tydelig at blodprøvene dine bekrefter det. Hvordan hadde du det på 100 µg? Hvis det var for lavt, kan det jo tyde på at du bør prøve 125 µg pr. dag?

Jeg ville nok ikke seponert Levaxin - kanskje en dag eller to, men ikke mer enn det. Så ville jeg fortsatt på en lavere dose, f.eks. 125 µg. De fleste synes det er bedre å ta en fast dose daglig. Dette med å ta ulike doser henger nok igjen fra tidligere, da det ikke var så lett å dele tablettene. Nå finnes Levaxin helt ned til 25 µg, og dermed er det lettere å dele opp slik at man får en jevn dose hver dag. Kjøp en tablettdeler på apoteket!

Du bør selvfølgelig kontakte legen din når det gjelder doseendring - i det minste for å informere om at du endrer. ;) Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard

Hei Tussa,

utifra TSH og FT4 så er du overdosert ja...synes det er rart at legen din ikke har gitt deg beskjed om å senke dosen igjen.

Jeg ble innlagt på sykehus på torsdag (delvis sengeliggende og helt utmattet i snart 2 mnd) - og symptonene begynte etter at legen oppdoserte meg (selv om jeg før det følte meg helt bra med en TSH på 5,1), så nå er jeg overdosert ifølge prøvene (THS 0,06 og FT4 22, 6) men kan bare minke igjen forsiktig. Så jeg minket med 25 mg pr dag for 3 dager siden.

Har hatt hodepine 6 uker, svimmel, brain fog, skjelvinger og tretthet/utmattelse i 8 uker, men jeg har ikke hatt de hjertebankingene og prikkingen i hender og munn som er vanlig ved overdosering, men du har jo absolutt dette i tillegg.

En må visst være veldig forsiktig med å minke dosene, men det var en endokrinolog som igår sa det var ok å minke med 25 mg om dagen, så det kan du sikkert gjøre, men si ifra til legen din også...ikke godta å bare gå slik.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard

Hei og takk for svar !
    Har en flott lege å snakke med. Hvor kompetent han er innenfor emnet hypo... er ikke godt å si. Kan i alle fall ringe til ham døgnet rundt. Det gjorde jeg, og svaret jeg fikk nå var at jeg kan godt droppe medisinering helt til jeg føler meg litt bedre. ??? Tror jeg reduserer , og snakker med ham på tirsdag da jeg har time hos ham.
    God helg til dere, fra Tussa

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard

Tussa,

ikke dropp medisineringen - jeg har det svart på hvitt fra endokrinolog at man må ha forsiktig nedjustering. Justerer man ned for fort eller dropper medisinen, så kan det gå utover hjertet...

så senk heller maks 25 mg om dagen enn å droppe den helt.

Og ja, tror det er meget få allmennleger som har god nok greie på dette...min har bare klart å få meg værre og værre (i god meninge helt sikkert) og hvis din sier du kan droppe den helt til du føler deg bedre, så høres det ikke ut som han vet hva han snakker om...så vær forsiktig!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Enten senke dosen med 25, eller seponere i et par dager og så ny dose er mitt forslag. Seponere maks 4 dager. Halveringstiden er 4 dager slik at man da fortsatt har noe i kroppen.
    Jeg ville ikke stoppet mer enn ca fire dager, det er noen som blir lei hele greia og stopper i lengre tid.

Det er noen som har skrevet et lengre innlegg på thyroid.about.com forumet noen ganger, hun fortalte at hun i begynnelsen var sløv med å ta sin thyroxin. Hun kunne finne på å ikke ta det med i ferien osv.
    På grunn av blodprøver ble dosen okt.
    Hun fortsatte med å ta det når hun husket.
    Så ble dosen justert opp igjen.
    Alt vel.
    Men så fortalte søsteren hennes at man må ta medisinen hver dag og uten mat osv.
    Det er da problemene begynte.
    Hun fikk forferdelige hypersymptomer og hjertet banket.
    Etter en stund orket hun ikke mer og stoppet hele greia.
    etter noen uker så ble hun dårlig og måtte begynne på nytt med en lav dose og nå hadde hun fremdeles noen hyper-symptomer...
    (hun hadde det bedre allerede når hun skrev dette)

Jeg personlig har aldri hatt hyper-symptomer og hjertebank i mer enn noen timer, da senket jeg dosen litt selv.

Men det er ikke uvanlig at man kan ha overdosesymptomer i opp til fire dager etter en doseøkning.
    De sier at hvis det varer lenger enn fire dager, er det ganske sikkert at man da er overdosert.

En ennen ting er at hvis ferritin er lavt, vil man få overdosesymptomer selv med lav dose.

Og det er noen få som er ålreit med en TSH på 5. Hos noen vil prøven vise falsk forhøyet TSH, hos andre er det bare sånn. Vet om en med normal TSH på 20 og hele hennes familie har det sånn.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard

Nei, det skal ikke være lett. Den forrige legen min sendte en henvisning til endokrinolog. Jeg fikk kopi av svaret rett fra endon` og det var som følger:

"Vi kan desverre ikke gi deg time hos oss, det er ikke nok at kroppsvekten øker."

Ganske tydelig hva min lege hadde begrunnet henvisningen min med. Det er til å gråte av. Ble ganske pizzzzzzzed. Hadde vært hyggelig med en lege som lytter og ikke sitter med blikket festet til dataskjermen. Kanskje, jeg sier kanskje, vi ikke er tydelige nok når vi snakker.

Min nye lege skal sende inn en henvisning for meg, får bare vente og se.
    Magen sier at den ikke gir noe bedre resultat. Har vært sykemeldt siden august i fjor og det røyner på. Mister liksom meg selv, sakte, men sikkert.

God helg til alle sammen,

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard Har så vondt, er det nyrene...binyrene ????

Hei, ser nesten ikke å skrive for tårene renner.

Sykemeldt siden august, økte Thyroxin. Klarer ikke å tenke klart,
    nå. økte en gang til, fikk overdosesymtomer til tusen. Seponerte helt i noen dager,begynte sakte på 50µg igjen, ventet i 5- 6 uker gikk opp til 75 µg følte at jeg begynte å få hypersymtomer, men legen så på prøvene og økte til 100
    etter nok 6 uker. Dette er 3 uker siden. Var hos legen på tirsdag og forklarte at jeg er snurrebass til tider, munnen stopper ikke å snakke, for så å bli ganske så nede.Våkner av høy puls og hjertebank hver natt, da har jeg også hodepine og varmetokker, mareritt preger den lille søvnen jeg får. Jeg har også stikk og trykksmerter i brystet når jeg våkner, men også på dagtid når pulsen farer og hjertet dunker som værst.
    Sist onsdag statet det opp med smerter ved nyreregionen, men bare i venstre-siden. Disse smertene kommer og går også. Når jeg begynte å skrive dette var det forferdelig vondt, men er nå borte igjen. Blir redd, halvdelen min, altså mannen min er på reise, og det er ekkelt når dette setter inn. jeg blir redd!! Noen der ute som kan si meg noe om hva det kan være ?????

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    42

Standard

Huff, dette hørtes ikke bra ut, hvordan ser prøvene dine ut?? Kan nok være lurt å ta en tur til legen å ta prøver på binyrene/nyrene. Eller det kan være muskulært, jeg hadde smerter i venstre side - rett over hoftekammen og inn mot korsryggen - trodde det var nyrene men det var heldigvis bare musklene (har forsvunnet nå som jeg har kommet opp i tilnærmet rett dose med Armour).

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard

Hei Mona.

Et livstegn på morgenen !!! Takk skal du ha. Tror ikke det er noe muskulært, gjør svært lite for tiden og har ikke foretatt meg noen krumspring. Det begynner som en slags murring for så å bli mer intense smerter. De brer seg utover og gjør sååå vondt. Jeg drikker bøttevis med vann så nyrene skulle få nok gjennomskylling. Prøvesvarene mine de siste gangene har jeg ikke. Tenkte en nokså (u)klok tanke for noen måneder siden...la legen ta seg av tallene så får jeg stå for symtomene.... Ville liksom prøve å gi ham den tillitten. Men HAN har jo ikke hypo, og er vel kanskje som de fleste almennleger og tror at hypothyreose er synonymt med hypokonder.... Går det an å dra på legevakten med dette hvis det forverrer seg ???

Side 1 av 9 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 24-11-09, 19:47
  2. 7 uker har gått, se nå.
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 03-04-08, 20:10
  3. Det har gått opp et lys for meg!
    Av LilleTrille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 04-09-07, 20:54
  4. Jeg har gått ned i vekt!
    Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 24-05-06, 17:12
  5. Gått på levaxin i tre år, og prøvene har kun vært "ok" en gang
    Av Pinky i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 20-05-05, 22:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn