Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
Vel, det var ikke fullt så enkelt å bare øke dosen. Levaxin fungerte ikke for meg. Bedringen i språkproblemene henger sammen med bedringen generelt. For meg handler det om "hele pakken": Bytte fra levaxin til Erfa, justere dosen riktig, behandle binyrer med hydrokortison og fludrokortison, vitaminer etc, behandle mageproblemene mine (candida). Hypothyreose-behandling handler dessverre ofte om en "hel pakke". Men for noen trengs det heldigvis kun en justering av levaxin. Håper det siste gjelder for deg.
Jeg har sjekket bi nyrene for ett år siden...da var de bra men er det tegn på lavt stoffskifte, dette problemet?

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Jeg sliter, og har slitt hele tiden etter at stoffskiftet ble for lavt for tre år siden, med å huske ord og navn. Fra å være ei som alltid skravla i forsamlinger og jobba med mennesker, er jeg blitt ei stotrete dame som prater feil ord....
Irriterende!
Kjenner meg igjen! Ikke gøy!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Ingvild Det du beskriver, er snarere reglen end undtagelsen blandt folk med hypothyreose, og uanset hvad lægerne mener - er det altid resultat af for ringe behandling, dvs. underdosering fra behandlingens begyndelse og underdosering efterfølgende. Og det er i dette tilfælde underordnet om man er i behandling med Levaxin eller Thyroid.

I vores skandinaviske sprogområder er der ikke meget at finde om dette symptom på lavt stofskifte, men hvis du søger på Google.com (engelsksproget) med søgeord: speech difficulties and hypothyroidism eller slow speech in hypothyroidism, vil du finde ud af, at talebesvær er et almindeligt symptom på hypothyreose, og du vil opleve, at du IKKE er senil eller "tilbagestående". Du har "bare" hormonmangel.

Problemet med hypothyreose-induceret talebesvær er, at den har samme fremtidige konsekvens, som talebesvær som følge af en "almindelig" hjerneskade har - uanset årsagen, og metoder til at overvinde talebesvær af hypothyreose - er de samme som mani bruger til genoptræningen af hjerneblødning-patienter der har mistet talens brug. Der findes bøger om det, så vidt jeg husker, og det er ALTID en fordel at teste disse metoder, for at mildne talebesvær opstået som følge af undermedicineret (eller ubehandlet) hypothyreose. Det bedste ville (selvfølgelig) være, ikke at være undermedicineret, men det kan være svært at opnå for alle de patienter, der behandles af de mange TSH-tilbedende læger...
Takk for mye nyttig og støtte! Utrolig godt å høre at jeg ikke er alene om dette..og at det er ganske vanlig..

Når du sier det er et resultat av underdosering, er det sånn at det medfører en varig skade?
Man kan vel bli bedre?

Når det gjelder trening, har noen forsøkt dette? Det beste er vel å få justert opp dosen? Isåfall har du navn på boken?

Til slutt, er jo litt kjipt å være 'hjerneskada'