Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Lavt stoffskifte og språkproblemer

Jeg har et "problem" som jeg ønsker å lufte med dere her på forumet,- har ikke funnet svar på dette spm. gjennom å lese andre innlegg Jeg kan til tider føle at jeg jeg ikke får utrykkt meg sånn jeg tenker,- sier feil ord og bruker lengre tid på å formulere meg. Selvom jeg vet hva jeg skal si (og tenker det). Enkelte ganger bruker jeg lang tid på å forklare, noe som kunne blitt sagt på 1-2-3. Det er mange ganger utrolig slitsomt, for jeg blir redd for å bli sett på som tilbakestående! Og holder heller munn:=) Dette er ekstra ille når jeg er sliten. Noen med erfaringer?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Standard Sv: Språkproblemer

Har hatt det sånn jeg og. Glemmer ord, aner ikke hva helt vanlige ting heter( som kopp eller arm...)
    Følte at tunga ikke hang med når jeg snakket, og klarte ikke å finne ord når jeg skulle si noe.
    Følte meg dum og lot være å si noe.
    Nå er jeg blitt mye bedre " i hodet", mye av " bomullen" er vekk.
    Skal begynne på jobb i morra etter 4 uker ferie, så får jeg se om jeg er klarere i hodet nå.....
    Har brukt levaxin i kun 6 uker, men føler meg mye bedre enn jeg har vært på lenge
    Lykke til, og håper du blir bedre
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Godt å høre at det ikke bare er meg.

Holder du på å trappe opp på Levaxin?

Jeg har hatt hypothyreose i 2 år og er på stabil dose nå.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Jeg har et "problem" som jeg ønsker å lufte med dere her på forumet,- har ikke funnet svar på dette spm. gjennom å lese andre innlegg Jeg kan til tider føle at jeg jeg ikke får utrykkt meg sånn jeg tenker,- sier feil ord og bruker lengre tid på å formulere meg. Selvom jeg vet hva jeg skal si (og tenker det). Enkelte ganger bruker jeg lang tid på å forklare, noe som kunne blitt sagt på 1-2-3. Det er mange ganger utrolig slitsomt, for jeg blir redd for å bli sett på som tilbakestående! Og holder heller munn:=) Dette er ekstra ille når jeg er sliten. Noen med erfaringer?
    Hei Ingvild

Du beskriver jo MEG - for akkurat dette strever også jeg med. I mange år trodde jeg at dette hadde å gjøre med min personlighet at jeg snakket feil, inntil jeg fikk høre av andre med hypotyreose at de også har det sånn.

Jeg har i noen sammenheng attpåtil fått tilbakemelding på hva de andre rundt meg hørte at jeg sa .
    Når dette overhode ikke kunne stemme, nektet jeg selvfølgelig, og når flere sa at de hadde hørt det samme, mistenkte jeg dem for å erte meg ved å stå sammen "mot meg".

Som person kan jeg godt kan ty selvironi, men når jeg trodde at folk bare plaget meg, ble jeg lei meg...
    Senere har jeg skjønt at det nok har vært slik at jeg skal ha sagt noe helt annet enn setningen jeg selv hadde formulert i mitt hode OG som jeg var overbevist om at jeg hadde sagt !!

Dette har skjedd opptil flere ganger, så nå skjønner jeg kanskje at "de andre" har hatt rett i å ha hørt noe helt annet enn setningen jeg formulerte....
    Egentlig kan jeg ikke gjøre annet å le av meg selv som snakker feil. Jeg kan jo ikke noe for det, og dessuten må jeg som er lærer snakke ganske mye i løpet av dagen !!

..............Ble dette fullstendig håpløst beskrevet ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Hei igjen!

Ikke håpløst forklart

Jeg kjenner meg igjen, blir misforstått uten å ville det selv.....det er som om tunga ikke greier å gjøre krøller på seg og si det jeg tenker. Det medfører jo at jeg tenker ofte fremfor å si. Jeg er sykepleier og ser jo ofte folk med lignende problemer...noen ganger lurer jeg på om jeg begynner å bli senil....!

Hvordan har dette artet seg for deg? Er det sånn hele tiden? For meg er det værst når jeg er sliten.

Forresten, hva fikk de med seg at du sa?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Jeg hadde store problemer med dette tidligere. Fant ikke ord, og feil ord kom ut. Ordene kom også ut i feil rekkefølge. Til slutt begynte jeg å holde munn på møter etc fordi jeg framsto som mindre smart hver gang jeg forsøkte å si noe.

Nå er det ikke noe problem lenger

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Hva gjorde dere for å bli kvitt problemet? Fikk dere økt Levaxin-dosen?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Hva gjorde dere for å bli kvitt problemet? Fikk dere økt Levaxin-dosen?
    Vel, det var ikke fullt så enkelt å bare øke dosen. Levaxin fungerte ikke for meg. Bedringen i språkproblemene henger sammen med bedringen generelt. For meg handler det om "hele pakken": Bytte fra levaxin til Erfa, justere dosen riktig, behandle binyrer med hydrokortison og fludrokortison, vitaminer etc, behandle mageproblemene mine (candida). Hypothyreose-behandling handler dessverre ofte om en "hel pakke". Men for noen trengs det heldigvis kun en justering av levaxin. Håper det siste gjelder for deg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Lavt stoffskifte og språkproblemer

Jeg sliter, og har slitt hele tiden etter at stoffskiftet ble for lavt for tre år siden, med å huske ord og navn. Fra å være ei som alltid skravla i forsamlinger og jobba med mennesker, er jeg blitt ei stotrete dame som prater feil ord....
    Irriterende!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Standard Sv: Lavt stoffskifte og språkproblemer

Hej Ingvild Det du beskriver, er snarere reglen end undtagelsen blandt folk med hypothyreose, og uanset hvad lægerne mener - er det altid resultat af for ringe behandling, dvs. underdosering fra behandlingens begyndelse og underdosering efterfølgende. Og det er i dette tilfælde underordnet om man er i behandling med Levaxin eller Thyroid.

I vores skandinaviske sprogområder er der ikke meget at finde om dette symptom på lavt stofskifte, men hvis du søger på Google.com (engelsksproget) med søgeord: speech difficulties and hypothyroidism eller slow speech in hypothyroidism, vil du finde ud af, at talebesvær er et almindeligt symptom på hypothyreose, og du vil opleve, at du IKKE er senil eller "tilbagestående". Du har "bare" hormonmangel.

Problemet med hypothyreose-induceret talebesvær er, at den har samme fremtidige konsekvens, som talebesvær som følge af en "almindelig" hjerneskade har - uanset årsagen, og metoder til at overvinde talebesvær af hypothyreose - er de samme som man bruger til genoptræningen af hjerneblødning-patienter der har mistet talens brug. Der findes bøger om det, så vidt jeg husker, og det er ALTID en fordel at teste disse metoder, for at mildne talebesvær opstået som følge af undermedicineret (eller ubehandlet) hypothyreose. Det bedste ville (selvfølgelig) være, ikke at være undermedicineret, men det kan være svært at opnå for alle de patienter, der behandles af de mange TSH-tilbedende læger...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn