Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    10

Standard Symptomer og jobbstart

Hei, jeg er ei jente på 33 år som er ny her på forumet.

Tenkte jeg skulle poste mine symptomer for å høre om andre har samme erfaringer, for dette er ikke kult og jeg begynner jo virkelig å lure på om det er noe annet enn stoffskifte som gjør meg så dårlig...!? Jeg fikk mitt første barn for 10 år siden og fikk da lavt stoffskifte, og ble medisinert for dette.. Har gått greit i disse årene, har kun merket at konsentrasjonen og hukommelsen ikke er på topp. Prøvene har vært "normale". Så ble jeg gravid igjen i fjor (fikk barn i mars i år) og ble dessverre ikke fulgt opp med blodprøver gjennom svangerskapet. Så da klikket stoffskiftet igjen. Ble først for høyt, med høy puls, sviende utstående øyne og ekstrem trøtthet...for så å bli for lavt , noe det har vært i flere måneder nå. Jeg nærmer meg normalverdier nå, men jeg er bekymret siden jeg fortsatt har så mange symptomer..

Jeg skal begynne på jobb igjen om en uke (etter mammaperm), i en tøff lederstilling. Fatter ikke hvordan det skal gå... Mitt sykdomsbilde er som følger: slapphet, ufattelig tretthet (akkurat som om jeg har gått birken 10 ganger på rad), hevelser rundt øynene, vondt i øynene, ubehag i brystet og til tider pusteproblemer, nattesvette, merkelige hetetokter selv om jeg egentlig fryser en del, tungsinn, "bomull"/ tungt i hodet, store konsentrasjonsvansker, kraftløshet... Noen som kjenner seg igjen..., eller har tips og råd? Jeg har prøvd akupunktur og healing, uten resultat...

Er nokså down nå...:(

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,348

Standard Sv: Symptomer og jobbstart

Hei askepott, og velkommen inn hit

Det er trist at du har så mye problemer, men det positive er at du er på rett plass her inne.
    Symptomene du beskriver er bevis på at du ikke er riktig regulert på stoffskiftet. Kanskje har du fått problemer med binyrene underveis?

Det rådet jeg kan gi deg er at du får utskrifter av prøvesvarene dine (med ref.områder) og setter deg inn i blodprøver osv. Men du trenger ikke blodprøvesvar for å bekrefte at du ikke er i form nå. Det forteller symptomlista di klart nok. Du forteller at stoffskiftet ikke ble «passet på» under graviditeten. Det er dessverre ikke uvanlig, derfor er det best å lære mest mulig om dette selv, slik at vi kan kreve de prøvene vi trenger.

Husk at du tar medisiner etter som du føler deg og ikke gå etter TSH. Se på FT3 og FT4.
    Det finnes mengder av nyttig lesestoff her inne. Det kommer sikkert også andre forbi som kan kommentere symptomene dine nærmere.

Lykke til, askepott

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei og dessverre et velkommen til deg Askepott!

Fint om du la ut verdiene dine på stoffskifteprøvene, ofte er ikke prøvene så fine som det blir sagt at de er fra legens hold. Og det er jo til sjuende og sist din kropps behov som bestemmer.

Hvis du kun står på levaxin, kan det godt hende du trenger et tilskudd av t3 for å bli bedre. Men i tillegg er det slik hos endel at hvis de har brukt kun t4 substitusjon (levaxin o.l) over en tid, utvikler de binyretretthet. Og det høres jo ut som om binyrene dine har hatt flere ting å styre med en tid i tillegg.

Her er en liste over symptomer på binyretretthet:

Symptomer:

Lav stressterskel, tåler ikke å ha det travelt, enten i jobb eller privat.
    Trett, men kan være ”oppgiret” inni seg.
    ”Utbrent ” .
    Vektøkning, spesielt maveregionen.
    Sover dårlig. Nattesvette. hetetokter ellers også.
    Irritert, ”kort lunte.”
    Depresjon, angst.
    Humørsvingninger.
    Konsentrasjonsproblemer.
    Hukommelsesproblemer.
    Svimmel.
    Sukker og salt ”hunger”
    LAVT BLODTRYKK !
    Lavt blodsukker . blodsukkersvingninger, insulinresistens.
    Vonde ledd og muskler, slappe muskler.
    Tørr hud, tynnere hud, mørke ringer under øynene, unormal økt hårvekst i ansikt o.l
    Allergi /intoleranse.
    Kroniske infeksjoner.
    Minus kjønnsdrift.
    Barnløshet.
    m.m

Du bør kanskje tenke på å sykemelde deg til du har funnet mere ut av hva du sliter med og til du har blitt bedre. Dette provoserer kanskje; men det er ingen som helst grunn til å være "flink jente" med evt. binyreproblemer eller de symptomene du har nå. Og man behøver vel ikke å belaste seg med de krenkelsene en kan utsette seg for ved å prøve å fungere i en jobb man er for syk til¨å klare akkurat nå? Du fortjener vel ikke det du heller? Jeg skriver dette bare fordi mange går akkurat i denne fella, fordi behovet for å være flink overskygger behovet for å ta vare på seg selv..

Og med evt binyreproblemer er det i tillegg til medisinering ift dette absolutt ikke lurt å presse seg; da blir man evt værre og syk enda lengre.

Jaja. nå har jeg vel vært påståelig nok; men jeg så at det kun var en uke til du skulle i jobb igjen. Hele budskapet er vel; ta vare på deg!

Ps; binyreprøver tar du best via spytt. Mange går på private klinikker for å ta binyreprøver/med binyreproblemer fordi fastlegene ofte ikke har hørt om dette. De vil ofte ta prøven via blod; og påstår deretter at prøven din er normal hvis den evt. ligger veldig lavt innen referanseverdiene. Du får også bestillt prøvetakingssett og tatt prøven i regi av skandlab.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Heisann
    Høres ut som du er offer for em lege som behandler prøvesvaret ditt og ikke deg som pasient. Spør han i det hele tatt hvordan du har det? Jeg har også en krevende lederstilling og hvis det er mulig for deg å bli sykemeldt vil jeg anbefale deg dette. Du blir ikke bedre av å være på jobb. Les deg litt opp på binyreproblematikk på forumet her. Dette er som det sies her en diagnose som ikke er anerkjent av skolemedisinen, men behandles av leger som tenker mer helhetmedisin. Det beste er at behandlingen funker. Lykke til og legg gjerne ut prøvesvarene dine med referanseområder. Vi er nok mange her som kan hjelpe deg å mene noe om dem.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    10

Hei og tusen takk for hyggelige svar
    Føler meg veldig velkommen her

Jeg er enig i at det ikke er sånn kjempesmart å gå tilbake i jobb i denne tilstanden, men det er vanskelig å la være også...har væt borte i nesten ett år i mammapermisjon, og kjenner en del på ansvaret som venter. Men likevel, jobb er ikke alt..., uansett har jeg tenkt å prøve meg også får vi se hvordan det går.

Har dere noen erfaringer med hvor lang tid det tar fra man er satt på riktig dose (noe legen nå sier jeg trolig er) til man merker bedring/friskhet? Jeg syns det går litt opp og ned. noen dager er jeg helt bortreist, mens jeg kan føle meg noe bedre andre dager. Men i dag da jeg stod opp så jeg ikke ut. Øynene var helt innsunket i store poser:( Og jeg er kanontrøtt...selv om jeg sov åtte timer i natt...i strekk..Så noe er helt galt...

Har lest meg litt opp på binyreproblematikk, men jeg forstår at man gjerne har lavt blodtrykk og at levaxinen ikke fungerer i slike tilfeller. Levaxinen endrer jo verdi ut fra hva slags dose jeg står på, men jeg merker ingen forskjell selv...
    Kan kjenne meg igjen i noen av symptomene, men mest i dem som går kun på lavt stoffskifte. Hvor kan man sjekke dette med binyretretthet? Lurer også på hva du Jeanette mener med tilskudd av t3?

Jeg har prøveresultatene mine her, som ble tatt for en uke siden. Jeg finner Ft4, men ikke FT3???

Her er verdiene:
    TSH: 1.2
    Fritt T4; 25,5
    Anti-TPO: 184

Har fått beskjed om å stå på samme dose, som jeg endret for tre uker siden og ta nye blodprøver om tre uker. Hmmm. Flott om noen kan se på disse prøveresultatene altså, og også forklare meg hva Ft3 er...

Veldig takknemlig for svar

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Sitat Opprinnelig skrevet av askepott Vis post
    Kan kjenne meg igjen i noen av symptomene, men mest i dem som går kun på lavt stoffskifte. Hvor kan man sjekke dette med binyretretthet? Lurer også på hva du Jeanette mener med tilskudd av t3?

Jeg har prøveresultatene mine her, som ble tatt for en uke siden. Jeg finner Ft4, men ikke FT3???

Her er verdiene:
    TSH: 1.2
    Fritt T4; 25,5
    Anti-TPO: 184

Har fått beskjed om å stå på samme dose, som jeg endret for tre uker siden og ta nye blodprøver om tre uker. Hmmm. Flott om noen kan se på disse prøveresultatene altså, og også forklare meg hva Ft3 er...
    Hej Askepott

Der mange symptomer hypothyreose har tilfælles med symptomer på slitne binyrer. Det kan du læse om bl.a. i tråden Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse (hvor du også finder en nærmere forklaring på T3) og hos kris.

Når det er sagt, så er dit TSH alt for højt i forhold til det høje FT4 (25,5). Umiddelbart skulle det gerne indikere forhøjet stofskifte, men uden måling af FT3 - Jeanette skriver om - kan man ikke skønne noget som helst.

T3 er thyreoideahormon trijodtyronin som kun ca. 7% af produceres i skjoldbruskkirtlen, mens resten omdannes af T4 i alle kroppens iltforbrugende celler og - af 2 "T3-underhormoner" i tarmen, hvis den er sund. Er denne omdannelse i kroppens celler forstyrret af en eller anden grund - får man symptomer på hypothyreose (selv når/hvis FT4 er normalt eller højt). Det er derfor at måling af FT3 er vigtig, selv om laboratorierne (og visse læger) mener af denne "Analysen er av liten (ingen) verdi ved hypothyreose". Det er nok derfor at du ikke fik målt dit FT3 og dette tyder på at du nok ikke er i hænderne på den rette læge.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    10

Standard Vanskelig å medisinere

Hei, jeg er ganske ny her på forumet. Har hatt hypo/hashimotos siden jeg fikk mitt første barn for 13 år siden. Gikk da på 100 mg daglig i 12 år og følte meg grei nok, har i ettertid sett at TSH har vært på 10 og 12 og det som verre er, men legene mine har ikke vært flinke nok på å følge opp når jeg har tatt blodprøver og jeg har ikke tenkt over det for jeg har tenkt at trøttheten osv var naturlig....

Nå fikk jeg mitt andre barn for ett år siden, ble ikke fulgt opp gjennom svangerskapet og sliter nå veldig. Det verste er tretthet, at jeg ikek husker ord og begreper og øyesmerter, press i øynene og store hevelser/poser rundt øynene (jeg som før var fornøyd med mitt utseende gremmes nå når jeg ser meg i speilet:()

Har vært vanskelig å finne riktig dose.

Går kun på levaxin, har nå tatt 125 mg levaxin i 8 uker, og nå er TSH på 5,7 og T4 på 17,1.
    Skal n¨å ta 137,5 mg levaxin daglig fremover. Jeg er veldig frustrert nå, for føler meg ikek i form og det virker som om kjertelen er veldig aggresiv for tiden, noe den har vært i ett år, siden fire måneder etter fødsel. Tenkte på å prøve å få mitt tredje barn om et par år, men vet virkelig ikek om jeg tør:( Andre med lignende erfaringer? Hvorfor virker levaxinen så dårlig på meg? Den klarer altså ikke å stabiliseres.

Hjertesukk....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Standard Sv: Vanskelig å medisinere

Sitat Opprinnelig skrevet av askepott Vis post
    Går kun på levaxin, har nå tatt 125 mg levaxin i 8 uker, og nå er TSH på 5,7 og T4 på 17,1.
    Skal nå ta 137,5 mcg levaxin daglig fremover.
    Hej Askepott

At du kan mærke din skjoldbruskkirtel er ikke overraskende. Med de autoimmune sygdomme forholder det sig sådan (hvis hypofysen vel at mærke fungerer korrekt), at jo lavere TSH ligger (thyroxin nok), jo mildere forløber angrebet på kirtlen.

Lad mig sige det direkte og uden omsvøb: DET ER MENINGSLØST at øge Levaxin med kun 12,5 mcg. Det vil ikke gøre nogen forskel, når 125 mcg ikke allerede har hjulpet. Dit fortsat høje TSH indikerer, at din krop "kalder" på meget mere T4 end den dosering du behandles med.

Der kan også være problemet med omdannelsen af T4 til T3, og du har højst sandsynligt (Hashimoto's med højt TSH gennem så mange år) også lav morgencortisol og højere cortisol om natten.

Hvis du er med på et harmløst eksperiment, kan du sætte et par måneder af til at indtage din Levaxin til sengetid, på tom mave (mindst 1 time efter du har spist sidst den dag) og skyllet ned med et glas syrligt æblemost eller æblecider, fordi efter så mange år med underbehandlet Hashimoto's har du ikke nok af mavesyre (uanset evt. "halsbrand").

Skiftet fra morgen- til nat-medicinering kan løse mange af de "biokemiske" problemer, der nu forhindrer din medicin i at virke tilstrækkeligt. Om natten mens du sover, er der ro i mave/tarm systemet, længe i sammenligning med hektiske dagtimer, samt cortisol-overskud om natten vil hjælpe T4 til både at blive omdannet til T3 og til at lukke hormonet ind i kroppens celler, hvor det vil generere mere og bedre energi til morgendagen.

Det lyder så enkelt, at det kan være svært at stole på, men det kan du roligt gøre. Hvis du er den biologiske type, der nyttiggør thyreoideahormonet bedst om natten - vil du ikke kunne undgå at bemærke det allerede efter nogle dage. Lige nu lader det ikke til, at du kan få yderligere hjælp hos din læge, så hvad har du at miste ved at indlede eksperimentet? Du har faktisk alt at vinde hvis det går som jeg tror, det vil.

Prøv at læse trådene på dette forum, hvor du kan finde flere gode forklaringer på den gode effekt af fænomenet "thyroxin-til-natten".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Hvis du har høye antistoffer, anti-TPO, den bør tas om den ikke er tatt, kan tilskudd med selen hjelpe litt til å få antistoffene ned.

Jeg synes det høres ut som om du har blitt dårlig behandlet! Har du vurdert å skifte lege i håp om å få bedre behandling?

Ønsker deg alt godt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    10

Hei tusen takk for svar til dere begge
    Jeg har nå fulgt ditt tips og tar levaxin på kveløden, med eplemost. Håper det vil hjelpe meg et stykke på vei...Her er mine prøvesvar fra forrige uke: TSH:3,0, FT4:17,3, FT3 3,5. Veldig bra om noen kan kommentere disse prøvesvarene... Det hadde jeg satt stor pris på!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Vanskelig å etablere seg i dag gitt...
    Av Moxa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 17-02-10, 22:26
  2. lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
    Av Lissa i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 29-10-08, 21:03
  3. hjelpes meg, så vanskelig dette er.
    Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 14-05-08, 18:28
  4. Vanskelig å orientere seg
    Av Bille i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 18-08-07, 10:27
  5. Vanskelig å bli gravid?
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 25-05-05, 13:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine