Not All in the Mind

Af Dr. Richard Mackarness

Hvilken bedre anmeldelse af en bog kan man ønske sig, end med læsernes egne ord?

"Det eneste problem jeg har med denne bog, er hvorfor fanden har den medicinske profession og regeringen ikke lyttet til lægerne som Dr. Mackarness som skrev dette i 1974, og som inkluderer vidnesbyrd fra læger så tidligt som i 1920'erne? Svaret kan kun være, at han udfordrer alle vores forudfattede ideer og sandsynligvis endnu vigtigere, udfordrer og anklager vores industrialiserede fødevareproduktion. Jeg føler mig 100% bedre efter at jeg fjernet kornprodukter fra min kost. Både mit mentale helbred og mit fysiske helbred har været svækket i fortiden på grund af denne allergi. Nu er jeg endelig fri, og sundere, mere energiske og lykkeligere, end jeg nogensinde har været.

Bogen handler grundlæggende om fødevareallergier og deres indvirkning på både mental og fysisk sundhed. Dr. Richard Mackarness argumenterer med, at evolutionen har ikke forberedt vores kroppe til at have gavn af næring der stammer fra korn- og mejeriprodukter, hvilke kun har været med i vores kost i de sidste par hundrede år (det tager tusinder af år for vores krop at vænne sig til evolutionære ændringer). Han anslår, at op til 80% af befolkningen sandsynligvis oplever en form for mad- eller kemiske allergier fordi vi lever af stærkt forarbejdede fødevarer, som vores organer endnu ikke er tilpasset.

Hans casestudier af behandling af psykiatriske sygdomme, herunder skizofreni, er fascinerende. Hans mistanke om fødevareallergi som en væsentlig årsag til fedme er yderst tankevækkende. Det er ikke naturligt at spise for meget. Der er noget galt med fødevarer en person higer efter at spise for meget af. Det har store psykologiske konsekvenser, men det er meget sandsynligt, at overspisning ikke er forårsaget af `følelsesmæssige problemer ', men at det er deres kost der er medvirkende til opståen af følelsesmæssige problemer.

Det er også temmelig indlysende for mig, at de, med stigende fedme følgende kostholdanvisninger, omfattende fedtfattige fødevarer, fuldkorn, masser af frugt og grønt kombineret med motion - fungerer bare ikke for de fleste overvægtige mennesker. Ikke fordi de er svage og "æder som svin". Jeg ville ønske, vi kunne holde op med ydmyge overvægtige mennesker og i stedet begyndte at se på fødevarer og mad-allergier som mulige årsager.

Hvis du har børn, skylder du dem at læse denne bog!"

"Dr. Mackarness har udgivet denne bog første gang i 1976. "Not All in the Mind" var resultatet af interesse for kostens effekt på vores krop og sind. Emner relateret til mad-intolerancer dukker gang på gange op i medierne. Fødevareintolerancer resulterer i kliniske og medicinske symptomer, som ikke let kan spores til en bestemt fødevare. Symptomerne er flertydige og tegn så svage, at de er ikke let at identificere. (Fødevareallergi, på den anden side, ofte skabe hurtige symptomer, for eksempel hvor nødder producere anafylaktisk shock). Denne bog ikke kun identificerer og definerer fødevare-intolerancer, men tilbyder også case-studier og vejledning i, hvordan man kan diagnosticere og behandle patienter. Bogen er skrevet i sprog der gør budskabet meget let at læse og forstå. Den henvender sig til os, til læger og til den Offentlige Mening. "Not All in the Mind" fortjener at blive beskrevet som banebrydende i forhold til publikum den når og til selve emnet. Men hvorfor tager det så lang tid for stemmer som Dr. Mackarness, at blive hørt?"

Not All in the Mind [Paperback]
Can depression be caused by what we eat?
"Eat Fat and Grow Slim"
What Makes A Fat Man Fat?
Books by Richard MacKarness: "Chemical Allergies", "Chemical Victims", "Eat Fat and Grow Slim", "Eating Dangerously: The Hazards of Allergies", "Living Safely in a Polluted World "