Sitat Opprinnelig skrevet av Artistic Vis post
Hei!
Jeg startet på Levaxin 50mikrogram for en uke siden, og økte til 100 etter 4 dager i samsvar med lege. Jeg tok radioaktiv jod 3.juni i år og fikk konstatert for lavt stoffskifte for en uke siden.

Jeg er så ufattelig trøtt og sliten at jeg kjenner jeg kan begynne å grine! Samme hvor mye jeg sover, er jeg like sliten. Har merket nesten en "annenhverdag" tendens hvor jeg kan være bra en dag, men helt skrapa dagen etterpå. Er også kvalm til tider. Kan dette være bivirkninger fra Levaxin?

Jeg har ikke tatt kontakt med fastlegen enda, men bør jeg det etter kun en uke med levaxin eller vil det stabilisere seg etterhvert? "Heldigvis" har jeg en annen kronisk sykdom som gjør at jeg ikke klarer å jobbe, for det kjennes helt umulig ut nå

Noen som kan hjelpe?
Hei Artistic
Slik kjente jeg meg også i lang tid etter at jeg påbegynte Levaxinbehandling, og var sykemeldt - mer eller mindre i ett år. Når du er så sliten kan det ha flere årsaker som lege bør finne ut av.

Du kan kanskje ha øket dosen for raskt når du får kvalme. Du bør snakke med legen for kanskje 75 mcg en periode på noen uker ville hjulpet før du øker til 100 mcg?
Jeg snakker kun utifra egen erfaring for som deg startet jeg også på 50 mcg. Sammen med fastlegen økte vi dosen gradvis til jeg endte opp på 100 mcg/dgl etter ca 9 måneder.
Doseøkningen jeg fulgte var å ta 100 mcg i fire dager 50 mcg i tre = 550 mcg/uke over en periode på ca 6 - 8 uker.

Jeg må likevel innrømme at jeg opplevde flere "fall-fra-store-høyder" selv etter at jeg følte at nå hadde mer av energien kommet tilbake. Endelig trodde jo jeg skulle friskne til, så det ble en utrolig nedtur "å møte veggen", og slitet med å "klatre-opp-igjen".

Etter fire år på kun Levaxin (T4) startet jeg med tillegg av Liotyronin (T3) kalt kombi medisin. Jeg følte bedring fra dag en som varte ett helt år.

Jeg vil anbefale boka Stop The Thyroid Madness. Forfatteren Janine A. Bowthorpe har egen erfaring med hypotyreose og har samlet et knippe pasienthistorier og erfaringer. Selv nettsiden har mye god informasjon.
I tillegg anbefaler jeg å lese
Hypothyroidism Type 2: The Epidemic, en veldig informativ bok med illustrasjoner. Forfatteren dr. Mark Starr har også selv hypotyreose og vet hva han snakker - både som pasient og som lege og spesialist i smertebehandling. (Begge bøkene fås kjøpt på capris.no)

Lykke til!

-lig hilsen Elbeth