Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    2

Standard Har fine verdier, men struma...

Hei. Jeg har en god del spørsmål angående min situasjon, som innebærer Hyperthyreose og struma. Håper noen med erfaring kan ta seg tid til å svare

Først litt bakgrunnsinfo: Jeg fikk diagnosen Hyperthyreose tidlig i januar i år. Årsaken til at jeg oppsøkte lege var at jeg følte meg lite opplagt og tappet for energi. I tillegg hadde jeg en hevelse på halsen. Min mor har hatt høyt stoffskifte i mange år, og selv om hun ikke har hatt struma kjente hun igjen symptomene med en gang.

Ettersom sykdommen ble oppdaget ganske tidlig fikk heldigvis ikke verdiene mine tid til bli så ille. Før medisinering var T4 21, T3 10,6 og TSH 0,2. Jeg startet med 15 mg Neo-Mercazole per dag i januar. Har gradvis trappet ned doseringen ettersom verdiene ble relativt stabile, og TSH-nivået begynte å bli høyt. Jeg bruker nå 5 mg per dag, og har gjort det i drøyt 4 måneder. I april fikk jeg bekreftet at Graves er årsaken til at jeg har høyt stoffskifte.

Da jeg var hos spesialist sist, tidlig i juli, var T4 så vidt jeg husker ca 13 og TSH ca 1,6. Legen sa da at dette så bra ut og at vi nok kunne begynne nedtrapping av medisinene rundt jul, dersom TRAS-nivået var lavt nok. Jeg sa at jeg helst ønsket å bruke medisinene opp mot 18 mnd. da min mor stadig har fått tilbakefall etter endt medisinering. Dette var ok, men jeg skulle uansett komme til kontroll ved jul.

Problemet mitt nå er at jeg igjen har fått struma. Synes egentlig at hevelsen er mer markant nå enn den var før jeg startet opp med medisiner. Jeg tok derfor nye blodprøver. De viste T4 på 16,9 og TSH på 1,6. Jeg var i forbindelse med dette i kontakt med spesialisten over telefon. Han sa at verdiene var fine, og at strumaen derfor mest sannsynlig "bare" var et tegn på en betennelsesreaksjon. Han sa videre at det ikke var nødvendig å gjøre noe med dette, så fremt jeg ikke hadde vondt eller noen andre symptomer gjør seg gjeldende. Men at jeg godt kunne ta en ny blodprøve om 5 uker for å se hvordan ting ligger an da, og da samtidig måle TRAS-nivået.

Jeg må innrømme at jeg bare ble delvis beroliget av denne telefonsamtalen. Derfor håper jeg at det er noen her inne som kan komme med litt innspill. For det første følte jeg at det var litt lenge å vente 5 uker før jeg tar neste blodprøve. Hvor raskt vil det få utslag på T4 og TSH dersom jeg er i ferd med å bli verre/dårligere? Kan jeg se en endring dersom jeg tar en ny blodprøve allerede 2-3 uker etter forrige? For det andre lurer jeg på hva som kan være årsaken til at jeg plutselig har fått struma igjen! Hva ligger i dette med "en betennelsesreaksjon". Hva kommer den isåfall av? Vil den gå over av seg selv? Og vil strumaen da forsvinne? Og kan det finnes andre forklaringer på hvorfor jeg er hoven selv om verdiene er ok?

En ting som kompliserer dette ytterligere er at jeg studerer på Østlandet og har lege på Vestlandet... Jeg har noen få anledninger fremover til å reise vestover for en ekstra kontroll, men føler liksom at jeg bør ha en litt ekstra god grunn for å bestille time ettersom det er en litt mer omfattende prosess enn vanlig. Så nå driver jeg med den evinnelige symptomjakten. Men jeg synes det er så utrolig vanskelig! Symptomer på Hyperthyreose er så diffuse! Har jeg hjertebank og/eller hetetokter, er rastløs og/eller irritabel føler jeg at det like gjerne kan skyldes at jeg har hatt en lang dag på skolen og generelt er stresset i forbindelse med studiene. Og ikke minst er jeg redd for at det er innbilning, ettersom jeg stadig går og kjenner etter symptomer. *Sukk*

Dette ble ganske mye gitt! Takk for at du har lest Håper på nyttige tilbakemeldinger!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Har fine verdier, men struma...

Sitat Opprinnelig skrevet av ladyluna Vis post
    Hvor raskt vil det få utslag på T4 og TSH dersom jeg er i ferd med å bli verre/dårligere? Kan jeg se en endring dersom jeg tar en ny blodprøve allerede 2-3 uker etter forrige? For det andre lurer jeg på hva som kan være årsaken til at jeg plutselig har fått struma igjen! Hva ligger i dette med "en betennelsesreaksjon". Hva kommer den isåfall av? Vil den gå over av seg selv? Og vil strumaen da forsvinne? Og kan det finnes andre forklaringer på hvorfor jeg er hoven selv om verdiene er ok?
    Du bliver nødt til at gøre op med opfattelse (og definitionen) af "fine verdier", fordi disse "verdier" har stort set meget lidt at gøre med din tilstand, endsige - dit helbred. Hvis du bliver behandlet efter TSH, vil behandlingen ignorere dine symptomer fordi målet for behandlingen er udelukkende opnåelse af "rette" værdier. Intet andet. Det lyder måske usandsynligt for dig som "nybegynder", men du kommer nok til at opdage, hvor lille et indtryk gør dine symptomer på lægerne, når blot dine "værdier" er fine.

Dit FT4 er faldet fra 21 (hvilket er IKKE for højt, selv om det ligger øverst i ref.området) til 13. Dit TSH er steget fra 0,2 (hvilket er lavt, men ikke "dødeligt", jeg har selv TSH på 0,00 og jeg har IKKE hyperthyreose) til 1,6. Disse to i forening - lavt FT4 og forhøjet TSH er den coctail, der får antistofferne til at stige og kirtelvævet til at vokse i forsøg på at udvide kapaciteten til hormonfremstilling som respons på det stigende TSH. Det er ikke så enkelt som jeg skriver, fordi der er også andre faktorer indblandet, ikke mindst antistofferne mod det enzym der sørger for dannelse af T4 og som ofte optræder også ved hyperthyreose sammen med TRAS, selv om det ellers hører til hypothyreose af Hashimoto's.

Var dit FT3 ikke målt i juni? Og hvad med TRAS? Hvor mange gange indtil nu fik du TRAS FT3 målt? Du nævner TRAS kun en gang. Har du overhovedet fået målt TPO-antistoffer?

Jeg tror, at dersom at du behandles efter TSH er din lange vej gennem behandlingen just begyndt og udfaldet kan man ikke spå om, når det er TSH som bestemmer. Det ville derfor være bedst hvis du kunne forlange udskrifter af alle dine prøver fra "Adam og Eva" og efterfølgende, for at poste dem her, hvor du selv kunne følge med udviklingen og få indspil fra andre. Hvad angår at du studerer på Østlandet og har lege på Vestlandet, må det være de perioder der er tilbragt længst på et sted, der bør afgøre hvor du skal behandles.

Hvis du er mest på Østlandet - bør du finde en dygtig indremediciner på Østlandet. Indremedicinere er ikke så fastlåste i opdelingen mellem hormoner som endokrinologer, og derfor har de ofte bedre overblik over vore sygdomme, uanset om det hyper- eller hypothyreose. Under alle omstændigheder - du har brug for en læge der hvor du opholder dig længst ad gangen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    2

Takk for utfyllende svar

TRAS-nivået har jeg kun målt én gang, og det var i januar. Det var da på 17,2. Planen var at jeg skulle måle det igjen i desember for å se om jeg var klar for å trappe ned medisinene. På grunn av at jeg nå har fått struma sa legen (i telefonsamtalen) at jeg skulle måle TRAS-verdien igjen om 5 uker i stedet for å vente helt til desember.

T3 har blitt målt litt oftere, men ikke hver gang jeg har tatt blodprøve. De resultatene jeg har her hjemme viser følgende T3-verdier: 22.02.11 4,1 06.04.11 4,0 og 23.05.11 4,9.Jeg kan ikke finne papiret med resultatene fra juli, men er ganske sikker på at T3 ikke har blitt målt etter mai.

Når det gjelder TPO-antistoffer så må jeg innrømme at jeg er ganske usikker på om det har blitt målt. Legen har snakket litt om anti-TPO når jeg har vært til kontroll, men jeg finner ikke noen tall på anti-TPO i de blodprøveresultatene jeg har foran meg nå.

Jeg skal ringe sykehuset å be om utskrift av alle blodprøver på mandag! Tror det er en fordel, slik at jeg kan få en viss oversikt selv også. Men tror du at jeg samtidig bør bestille meg en time hos spesialisten for en ekstra kontroll? (Det passer nemlig bra å reise til Vestlandet om ca 2 uker...) Grunnen til at jeg har lege på Vestlandet er forresten at det var der jeg startet utredningen. Så for å forhindre komplikasjoner kom vi (jeg og legen) fram til at jeg ikke burde bytte lege midt i utredningen. Men ja, jeg er absolutt mest på Østlandet, og skal bo her i tre år til, så jeg bør sikkert finne meg en ny lege her...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Dit FT4 er faldet fra 21 (hvilket er IKKE for højt, selv om det ligger øverst i ref.området) til 13. Dit TSH er steget fra 0,2 (hvilket er lavt, men ikke "dødeligt", jeg har selv TSH på 0,00 og jeg har IKKE hyperthyreose) til 1,6. Disse to i forening - lavt FT4 og forhøjet TSH er den coctail, der får antistofferne til at stige og kirtelvævet til at vokse i forsøg på at udvide kapaciteten til hormonfremstilling som respons på det stigende TSH. Det er ikke så enkelt som jeg skriver, fordi der er også andre faktorer indblandet, ikke mindst antistofferne mod det enzym der sørger for dannelse af T4 og som ofte optræder også ved hyperthyreose sammen med TRAS, selv om det ellers hører til hypothyreose af Hashimoto's.
    Jeg er usikker på om jeg skjønte hva du mente her. Betyr dette at mitt struma kommer av at kroppen min motarbeider endringene som medisinene forårsaker? Hva kan jeg gjøre med det? Legen sa at dersom jeg fikk vondt i halsen kunne jeg øke dosseringen Neo-M og starte opp med Levaxin i tillegg. Er det å anbefale?

En ting til: Hva mener du med å bli "behandlet etter TSH"? Mener du at en da skal behandle etter symptomene alene? For som sagt synes jeg at symptomene på Hyper er svært diffuse, og at det derfor er vanskelige å kjenne dem igjen med sikkerhet...

Igjen, takk for svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Hei
    Hvordan går det med deg og behandlingen?
    Jeg er i en ganske lik situasjon som deg, dvs jeg har en stor kul som legen mener er en betennelse, har forhøyet T4 verdier (27, så ikke så høyt) og har mange av symptomene på for høyt stoffskifte. Jeg skal tilbake til legen om noen uker og ta nye prøver. Enda har jeg ikke begynt med noen behandling, og jeg er veldig usikker på det hele.
    Håper du har fått hjelp og har blitt bra igjen! Slitsomt å studere og føle seg så dårlig som dette. Og jeg kjenner gjen denne usikkerheten, er det stress eller noe annet som gjør at en blir dårlig?
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Lignende tråder

1. Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
    Av annis i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 28
    Siste melding: 13-03-11, 13:24
  2. Struma
    Av Cathrine H.A i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 01-05-10, 20:36
  3. Struma / knutestruma
    Av Bianca23 i forumet Operasjonssalen