Viser søkeresultater 1 til 2 av 2

Tråd: Hva er TRAS ?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    62

Standard Hva er TRAS ?

Jeg har fått dette forklart på følgende måte:

TRAS er en forkortelse på Thyroidea Reseptor antistoff. Dette antistoffet binder seg til skjolbruskkjertelen på samme sted som hypofysehormonet TSH gjør. TRAS og TSH er altså konkurrenter. Når TRAS er forhøyet betyr det at TRAS vinner over TSH. Dette betyr at skjoldbruskkjertelen ikke lenger er under kontroll av hypofysen, men under nokså tilfeldig kontroll av ett antistoff som ikke skal være der.

Jeg fikk beskjed om at forhøyet TRAS er nokså entydig med Graves sykdom. Jeg har TRAS på 2,3, og den skal være mindre enn 1,5 (<1,5).

Jeg har høyt stoffskifte. Derfor har jeg fått beskjed om at det er sannsynligvis Graves pga forhøyet TRAS. Hvid du har lavt stoffskifte og forhøyet TRAS er det ikke sikkert det er pga Graves, men en annen autoimmun sykdom kanskje?

Ettersom jeg har fått beskjed at TRAS på 2,3 er for høyt, tenker jo jeg at når det står at TRAS skal være <1,5, så betyr jo dette at det er mindre enn 1,5. Ellers hadde jo ikke min TRAS vært forhøyet hvis <1,5 betyr at den skal ligge over 1,5??

Kompliserte greier gitt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard Mange med hashimotos har TRAS også og TSH er fejl hos alle dem.

Ja det kommer an på hvilken side av < hva er . Det su skriver stemmer helt.
    Elaine Moore skriver at mange med hashimotos har TRAS også, og Brokken svarte til en på det tyske forumet at mange med hashimotos har de nye antistoffene også. Altså er TSH feil hos alle dem. Det er så man ge som en tredel.
    Jeg lurer på om jeg har disse antistoffene også siden min TSH blir 0,02 uten at jeg er hyper.

Lignende tråder

1. Tpo / tras..?
    Av Tusull i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 15-06-10, 22:24
  2. Hva sier TRAS noe om?
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 18-03-09, 10:01
  3. TRAS
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1