Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    6

Standard Årsak til lavt stoffskifte uten antistoffer, etter behandling med Lithium ?

Hei, jeg er ny her og har også lest en del i forumet, fant mye mye bra, men sitter fremdeles med spørsmål. Først litt om megselv:

Jeg er 36 år, har bipolar lidelse I og vært til ulike terapi og behandling de siste 5 årene, sist med Lithium, som funket veldig bra, men så følte jeg meg likevel veldig sliten (måtte sove gjerne 12-14 timer), hukommelsen var dårlig og det å regne enkle matteoppgaver ble et mareritt. Det er vel ca. 1 år siden jeg begynte med Levaxin pga lav stoffskifte, som legen mente hadde bakgrunn i mine 3 fødsler (som var 00, 01 og 03). Det hjalp kjempemessig etter 3 måneder, ble et nytt menneske og var fornøyd med det

Jeg ville bli gravid igjen og sluttet med Lithium sist høst. Det har faktisk gått veldig bra.

Nå har jeg desverre opplevd en missed abortion (en type spontanabort) og begynte å gå nærmere i detajl på hva lavt stoffskifte betyr. Da kommer det plutselig mange spørsmål.

Jeg har ingen Anti-TPO, TSH er ikke målbart (<0,01) og T4 er på 16. Jeg leser at det ikke er uvanlig lenger med lavt TSH, når T4 også er lavt, så jeg bekymrer meg mindre for det (men har det noe å si ifh å få barn?).

Legen sa altså det hadde med fødslene å gjøre (og ikke Lithium, som kan ødelegge stoffskifte, slik jeg mistenkte). Må man ha Antistoffer hvis det er Postpartum thyreoiditt? I så fall er vel ikke det rette diagnosen?

Eller har det skjedd skader på hypofysen i fødslene, er det det legen mener? Er det flere undersøkelser som bør gjøres? Er litt i villrede på hva jeg kan/bør be om.

Eller er det ikke viktig med rette diagnosen, bare verdiene stemmer og jeg føler meg noenlunde ok?

Legen sa i dag at det hele begynte med for høy TSH (over 60 ved normalområdet 2-4,5).

Jeg skal forøvrig til UL av skjoldbruskkjertelen om to uker (fordi jeg ba om henvisning til det).

Håper det er noen her som kan hjelpe meg videre, slik at jeg kan stille de rette spørsmålene til legen min.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Årsak til lavt stoffskifte uten antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av Enilaim Vis post

Håper det er noen her som kan hjelpe meg videre, slik at jeg kan stille de rette spørsmålene til legen min.
    Jeg ville bare si hei Enilaim og håper noen her på forumet kan svare deg. Det er fint å ha et forum med likesinnede å dele erfaringer med.
    Jeg har også hatt spontan-abortert, men dette var før jeg fikk lavt stoffskifte. Fosteret (ca 2 måneder) hadde åpen rygg, og jeg prøver å finne forklaringer til hvorfor slikt skjer. Også om slikt kan ha vært med på å utløse min sykdom. Jeg har vært gravid syv ganger, født fem friske barn hvor en sønn døde i krybbedøden 79 dager gammel
    Derfor har jeg de senere år begynt å notere spesielle ting i mitt liv som kan ha utløst lavt stoffskifte. Lavt stoffskifte kan dessuten være arvelig, noe å ha i bakhodet når det gjelder dine barn.

Lykke til !

-lig hilsen Elbeth

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det er vel ca. 1 år siden jeg begynte med Levaxin pga lav stoffskifte, som legen mente hadde bakgrunn i mine 4 fødsler (som var 98, 00, 02 og 04).
    Kære Enilaim. Din læge tager fejl i, at det ikke kan være lithium der kan være årsagen til din hypothyreose. Desuden kan fødslerne påvirke stofskiftet såfremt graviditeten har trigget frem en autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen, i så fald enten anti-TPO, eller anti-TPO og TRAS. anti-TPO har du ingen af og TRAS har du sikkert ikke fået målt nogensinde.

Når man har TRAS, kan det forklare dit superlave TSH, inkl. TSH på 60 du nævner i dit P.S. (blokerende eller stimulerende TRAS, eller begge på skift). Har du ikke TRAS (eller andre TAB) - må det være lithium som har påvirket din hypofyse til ikke længere at reagere på niveauet af thyreoideahormoner i din krop. Du kan google lithium pituitary og du vil blive forbavset over, hvor egentlig veludforsket er sammenhængen mellem lithium og hypofysen. Det undrer mig meget, at din læge ikke kan gennemsku denne sammenhæng.

Jeg har ingen Anti-TPO, TSH er ikke målbart (<0,01) og T4 er på 16. Jeg leser at det ikke er uvanlig lenger med lavt TSH, når T4 også er lavt, så jeg bekymrer meg mindre for det (men har det noe å si ifh å få barn?).
    TSH alene har ingen indflydelse på hverken fertilitet eller fosteret. Det er thyreoideahormon der ikke må være for lavt for at kunne undfange og opretholde graviditeten. Noget andet er hvis man har antistoffer mod thyroid-funktioner eller væv (også andre end anti-TPO). (Thyroid Antibodies and Miscarriage).

(Kilde til grafen)

TAB betyder Thyroid Antibodies. Dem er der en hel del flere af, end "kun" anti-TPO. Søgeord til dette emne er Thyroid Antobodies Miscarriage

Eller er det ikke viktig med rette diagnosen, bare verdiene stemmer og jeg føler meg noenlunde ok?
    Hvis lægen ikke kan magte at stille rette diagnose, lever du jo fortsat og mens du lever - er det udslagsgivende hvordan du har det. Om du trives mere eller mindre osv. Værdierne betyder heller ikke så meget hvis du trives og har det godt.
    Sist endret av Anisa; 01-09-11 kl 21:54
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    6

tusen tusen takk for svarene!!! Et lite spørsmål til:

Jeg har ringt legen igjen og fått vite, at også TRAS er negativ.

Betyr det, at da må det være Lithium som har startet det, slik du skriver? Jeg har sluttet med Lithium for 10 måneder siden - bør jeg prøve å redusere Levaxin sakte og se virkningen?

Jeg skal prøve å få tak i verdiene mine FØR og etter Lithium, for å lettere kunne se sammenhengen, men det vil ta tid å få til det.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,064

Exclamation Sv: Årsak til lavt stoffskifte uten antistoffer

Du kan kanskje gi legen din utskrift av denne - fra Tidsskrift for Den norske legeforening:
    "Oppfølging av pasienter som bruker litium":

Utsnitt:
    "Hypotyreose

15 - 30 % av dem som behandles med litium, utvikler hypotyreose (11).
    Midlet hemmer både opptak av jod i thyreoidea og frisetting av T4.
    Det anbefales derfor måling av TSH/T4 ved oppstart, etter seks måneder og deretter årlig.
    Hypotyreose skal behandles med tyroksin. Det anbefales ikke å seponere litiumbehandlingen.
    Kjente risikofaktorer for å utvikle hypotyreose under litiumbehandling er
    positiv antityreoperoksidaseantistoff (anti-TPO) ved oppstart,
    positiv familiehistorie, høyt TSH-nivå ved oppstart, vektøkning og høye litiumverdier.
    Kvinner er noe mer utsatt for hypotyreose enn menn.
    Tilstedeværelse av risikofaktorer tilsier ekstra nøye oppfølging av pasienten,
    men er ikke en kontraindikasjon for litiumbehandling (12).
    Enkelte pasienter kan også utvikle hypertyreose forbigående."

og:

"Hovedbudskap

• Litium er et legemiddel med alvorlige bivirkninger og interaksjons- og intoksikasjonsfare
    • Pasientene bør utredes nøye ved behandlingsstart
    • Litiumbrukere bør følges tett for å forebygge og diagnostisere bivirkninger
    • Serumkonsentrasjonsmåling er et viktig hjelpemiddel for å unngå bivirkninger, intoksikasjoner og terapisvikt"

Jeg kjenner selv en som er bipolar og som brukte Litium en stund; han fikk Hypotyreose av det.
    Legen som foreskrev behandlingen med Litium viste seg å være beryktet for å skrive resept på dette -
    dette var i Svelvik kommune i Vestfold. Flere av pasientene hans endte opp med lavt stoffskifte!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    6

Takk Kevlin,

Jeg har lest om Lithium og vet om bivirkningene - min terapeut ved DPS gikk gjennom dem med meg, så jeg var klar over det, men hadde behov for medikamentell behandling, fordi jeg ikke tålte andre. Eneste grunnen til min beslutning å seponere var ønsket om å bli gravid.

Jeg har imidlertid ikke funnet ut om denne bivirkningen lav stoffskifte er reversibelt - har du noe kjennskap til det? Hvis ja, så kan jeg prøve å redusere Levaxin og se hvordan det går - hvis nei, er det nemlig ingen hensikt i det.

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Jeg ville bare si hei Enilaim og håper noen her på forumet kan svare deg. Det er fint å ha et forum med likesinnede å dele erfaringer med.
    Jeg har også hatt spontan-abortert, men dette var før jeg fikk lavt stoffskifte. Fosteret (ca 2 måneder) hadde åpen rygg, og jeg prøver å finne forklaringer til hvorfor slikt skjer. Også om slikt kan ha vært med på å utløse min sykdom. Jeg har vært gravid syv ganger, født fem friske barn hvor en sønn døde i krybbedøden 79 dager gammel
    Derfor har jeg de senere år begynt å notere spesielle ting i mitt liv som kan ha utløst lavt stoffskifte. Lavt stoffskifte kan dessuten være arvelig, noe å ha i bakhodet når det gjelder dine barn.

Lykke til !

-lig hilsen Elbeth
    Hei Elbeth,

det var trist å lese om de to barn du har mistet! Det ble veldig tøft en stund for meg også, etter at jeg har mistet mitt. Det føles jo litt ok å gjøre noe i etterkant!

Har du noen antistoffer i blodet? Jeg har jo ikke det, og i så fall tror jeg ikke det er arvelig, etter det jeg leser ulike steder, men sikker er jeg ikke enda. Det virker uansett ikke vanlig med hypotyreose UTEN antistoffer. Jeg kjenner foreløpig bare disse 4 årsakene: man har tatt medikamenter som gjør det eller stråleterapi eller tumor i hypofysen eller fødselen har gitt skader på hypofysen hos mor (men sistnevnte har jeg bare lest et eneste sted). Og da er det jo ikke arvelig!?

Min lege sier jo at fødslene var årsaken og at det er arvelig - men det kan jeg altså ikke forstå utfra det jeg har lest hittil, fordi jeg ikke har antistoffer. *sukk*

Er fremdeles ganske usikker på hvordan jeg skal snakke med legen min om det, men jeg skal mase meg til en oversikt over verdiene og få målt fT3 også (noen sier det kan være relevant)...

Hilsen Enilaim.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,064

Post Sv: Årsak til lavt stoffskifte uten antistoffer

Takk Kevlin,

Jeg har lest om Lithium og vet om bivirkningene - min terapeut ved DPS gikk gjennom dem med meg, så jeg var klar over det,
    men hadde behov for medikamentell behandling, fordi jeg ikke tålte andre. Eneste grunnen til min beslutning å seponere var ønsket om å bli gravid.

Jeg har imidlertid ikke funnet ut om denne bivirkningen lav stoffskifte er reversibelt - har du noe kjennskap til det?
    Hvis ja, så kan jeg prøve å redusere Levaxin og se hvordan det går - hvis nei, er det nemlig ingen hensikt i det.
    Beklager Enilaim - dette vet jeg fint lite om.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    6

Standard Kroppens reaksjon på Levaxin, når den ikke trenger det lenger

Hei,

Jeg lurer på hvordan kroppen ville reagere, dersom man tok Levaxin, når den ikke har behov for det.

Bakgrunn: Jeg har hatt en underfunksjon og blitt behandlet med Levaxin - mens jeg tok Lithium. Etter jeg sluttet med det, fikk jeg midlertidig for høye fT4 verdier og medikasjonen ble satt ned til blodverdiene ble bra ifølge legen min. Både medikasjonen und verdiene har vært stabile i et år nå, men jeg mistenker, at kroppen min egentlig ikke trenger Levaxin lenger. Jeg ville tro, at dersom kroppen ser, at det er nok Hormoner, så vil den ikke produsere selv!?

Selve skjoldbruskkjertelen er helt i orden, jeg har ingen antistoffer.

TSH er ikke målbar og fT4 er på 18 (normal 8-20).

Og hvordan finner jeg ut av det, at kroppen egentlig hadde klart seg selv fint nå. Redusere Levaxin (selvsagt i samråd med legen) og se, om TSH øker og fT4 holder seg i normalområdet!?

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Standard Sv: Årsak til lavt stoffskifte uten antistoffer, etter behandling med Lithium ?

Hei! Hvordan går det med deg?

Jeg har selv en hypotyreose utløst av Litium og jeg lurer også på om den kan reverseres. Jeg fikk beskjed av en lege da jeg var innlagt på psykiatrisk at jeg hadde fått lavt stoffskifte, det er 10 år siden. Jeg seponerte litium da vi begynte å prøve på vårt første barn. Jeg har, som deg, hatt spontantabort. Heldigvis har jeg også 2 friske jenter. Min mor går også på litium og har fått lavt stoffskifte.

Det hadde vært interessant å se om du fant ut av det!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte uten antistoffer
    Av dennis i forumet Metylering og epigenetikk
    Svar: 14
    Siste melding: 09-12-11, 22:39
  2. Lavt stoffskifte, ukjent årsak
    Av Jerene i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 33
    Siste melding: 11-12-10, 17:46
  3. Lavt stoffskifte uten antistoffer
    Av Persa i forumet Lavt stoffskifte hos menn