Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Noen som er uføretrygdet pga stoffskiftet/endokrine sykdommer?

Nå skal jeg ærlig tilstå at jeg er ganske så motløs, lei meg og ikke minst forbanna.
    NAV lokalt har ivret sterkt for at jeg skal søke uføretrygd, og det stemmer overens med det jeg føler er rett. Min arbeidsevne er forsvunnet, og har vært forsvunnet i lang tid. Livskvaliteten min har blitt forverret, ikke forbedret.
    Søknad er skrevet og sendt inn, men den ¤¤¤%¤ legen gjør tydeligvis sitt ytterste for og legge kjepper i veien for meg.
    Legen var kommet så langt at hun mente at utifra alle symptomer og problemer jeg hadde så skulle hun skrive erklæring og legge ved, men siden jeg nå har fått påvist TRAS, A1AT, og endelig har blitt søkt videre for og finne ut om jeg har cøliaki , "bare" irritabel tarm eller noe annet (21.desember, men jeg vil be om og få forandret timen siden jeg spiser glutenfritt nå og jeg ønsker narkose pga strumaen og kroniske hemorrider) + jeg skal til reumatolog 6.desember for og finne ut om jeg har noe revmatisk eller "bare" neuropati (enten fra diabetesen eller stoffskiftet) så skriver hun at hun ikke kan anbefale uføretrygd før det er avklart hvor mye mine "nye" sykdommer kommer til og påvirke meg. Man trenger vel ikke akkurat være rakettforsker for og skjønne at disse eventuelle nye diagnosene ikke kommer til og gjøre mine problemer mindre
    Altså hun ser vekk i fra alle de tingene som har gjort at jeg har søkt uføretrygd (noe som blir støttet av psykolgen jeg har gått til, NAV + flere) fordi eventuelle nye sykdommer vil gjøre meg sykere, ikke friskere
    Nå må jeg be Aker om noe dokumentasjon/legeattest, og så skifter jeg lege (fastlegen min går ut i svangerskapspermisjon i morgen) og jeg skal til den ny legen 12.desember.
    Problemet jeg står foran nå er at uføresøknaden er sendt inn siden fastlegen min hadde lovet meg og NAV og sende inn en erklæring som støttet søknaden, og NAV har et vindu på 1 måned for ekstra/tilleggsinformasjon. Jeg skal til øyeavdelingen 2.januar men da er jeg for sen for NAV sine frister.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

BenteR det er ikke retfærdigt, du skal ha alle de problemer. Til gengæld er det fantastisk, som du kæmper.

Stå på!

Nielsigne

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    67

Hei Bente!

Jeg er ny på forumet kan ikke gi deg noen gode tips, men har lest din tråd og ønsker å gi deg støtte. Synes du er tøff!

Kryddan

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    91

Lykke til. Jeg synes du er flink :-)

Ville bare prøve å gi deg litt oppmuntring.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Uff, dette var ikke bra. Dårlige leger kan ødelegge så mye. Hadde selv en og det ble trøbblete i forhold til NAV. Jeg var dårlig, men legen mente det ikke var så ille og hadde ikke hørt etter på noe jeg sa. Og mente jo ikke jeg hadde stoffskifte problemer heller.

Håper du finnet en løsning, og at du finner en ny lege snart! Det var ett nytt liv å møte en lege som faktisk hørte på meg og ønsket å hjelpe, håper du snart får oppleve det samme!

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

For å få innvilget uføretrygd må inntektsevnen være varig nedsatt med minst halvparten. For å få full uføretrygd må inntektsevnen være helt tapt, men det er også mulig å få innvilget gradert uføretrygd. En persons inntektsevne vurderes i forhold til enhver jobb vedkommende kan utføre i det normale arbeidsmarkedet, også hvis dette innebærer flytting. Det er også mulig for personer som ikke er yrkesaktive å få uføretrygd, men da vurderes arbeidsevnen mot arbeid i hjemmet og kravene er da strengere. Hovedårsaken til at inntektsevnen er nedsatt må være svekket helse, men det skal også tas hensyn til andre faktorer som alder, utdanning, arbeidserfaring og evner. Det forutsettes at attføring skal være prøvd hvis det er hensiktsmessig. Økonomiske eller sosiale problemer gir ikke rett til uføretrygd.

Personer som søker om uføretrygd må legge ved en legeattest, og levere søknaden til sitt lokale trygdekontor. Trygdekontoret gir så sin anbefaling til det tilhørende
    fylkestrygdekontoret som fatter det endelige vedtaket. Trygdekontoret har mulighet til å la en egen trygdelege vurdere søkernes helse før vedtaket fattes. De som får avslag på søknaden har anledning til å anke, og det er ingen begrensninger for å levere en ny søknad hvis nye opplysninger dukker opp.
    Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    NAV lokalt har ivret sterkt for at jeg skal søke uføretrygd, og det stemmer overens med det jeg føler er rett. Min arbeidsevne er forsvunnet, og har vært forsvunnet i lang tid. Livskvaliteten min har blitt forverret, ikke forbedret.
    Søknad er skrevet og sendt inn………
    Når du har vært sykemeldt ett år og fortsatt ikke kan jobbe, må du søke uføretrygd. Da må jo din lege ha gitt deg sykemelding siste år ut ifra hvordan du hadde det.
    En søknad kan ha opptil 6 måneders behandlingstid.

Legen var kommet så langt at hun mente at utifra alle symptomer og problemer jeg hadde så skulle hun skrive erklæring og legge ved

…………så skriver hun at hun ikke kan anbefale uføretrygd før det er avklart hvor mye mine "nye" sykdommer kommer til og påvirke meg.

En dyktig lege skal kunne sette seg inn i pasientens ve og vel og SE hele mennesket. Merkelig at med ditt sammensatte sykdomsbilde at legen kan være så steil - egentlig BLIND og fullstendig uten innsikt i hvordan DU har det. Jeg håper din nye lege har bedre vett og kan SE HELE DEG

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Hei Elbeth
    Jeg går på AAP og har gått på det de to siste årene, og da skriver ikke legen sykemeldinger. Jeg sender i stedet meldekort.
    Ser ut som du har litt greie på dette; ifølge NAV har jeg et vindu på 1 måned for og kunne legge ved ekstra informasjon til søknaden, men du skriver det er opptil 6 måneders behandlingstid? Kan det "vinduet" da utvides?
    Mitt AAP-vedtak går ut i mai, og kan ikke forlenges videre siden NAV ikke ser det er håp for mg om bedring, selv om legen vil vente for og få vite prognoser for nye sykdommer som nå dukker opp (de gamle sykdommene som gjør at NAV ikke vil forlenge vedtaket mitt, er der fremdeles og vil ikke forsvinne).
    Jeg har forøvrig gått på rehabilitering og har prøvd aktiv sykemelding og arbeidstrening, men har måtte avslutte slike ting med lege og NAVs velsignelse siden helsa ikke holdt.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Hei Elbeth
    Jeg går på AAP og har gått på det de to siste årene, og da skriver ikke legen sykemeldinger. Jeg sender i stedet meldekort.
    Ser ut som du har litt greie på dette; ifølge NAV har jeg et vindu på 1 måned for og kunne legge ved ekstra informasjon til søknaden, men du skriver det er opptil 6 måneders behandlingstid? Kan det "vinduet" da utvides?
    Mitt AAP-vedtak går ut i mai, og kan ikke forlenges videre siden NAV ikke ser det er håp for mg om bedring, selv om legen vil vente for og få vite prognoser for nye sykdommer som nå dukker opp (de gamle sykdommene som gjør at NAV ikke vil forlenge vedtaket mitt, er der fremdeles og vil ikke forsvinne).
    Jeg har forøvrig gått på rehabilitering og har prøvd aktiv sykemelding og arbeidstrening, men har måtte avslutte slike ting med lege og NAVs velsignelse siden helsa ikke holdt.
    Hei BenteR

Jeg slapp veien om arbeidsavklaringspenger, men når du har gått gjennom den runden, og NAV ser at du ikke klarer å være i arbeid, burde det telle til din fordel.

Med 6 måneders behandlingstid mener jeg tiden det tar fra de får søknaden din. Du er innenfor det tidsperspektivet når du allerede har levert den.

Egentlig burde legen din filleristes som ikke ser hvor syk du er, når attpåtil NAV ser det!! NAV har dessuten sin egen lege som kanskje kan hjelpe deg siden NAV vet hvor syk du er.
    Dette ville jeg ha diskutert med saksbehandler siden du nå også har et problem med en (vanskelig) lege som går ut i svangerskapspermisjon, slik at ikke saken din hales ut av den grunn. Å innhente legeerklæringer fra sykehuset bør også være av hjelp for deg videre i prosessene. Uttrykket "vindu" i søknadssammenheng har jeg ikke vært borti.

Min fastlege hadde tilfeldigvis engang vært trygdekontorets lege og kjente til dette "gamet".

Håper du får skikkelig hjelp og støtte!!

Et paradoks at syke folk må være dobbelt så frisk som vanlig friske for å orke å holde det gående i vanskelige saker

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    20

Trenger litt info om arbeidsavklaringspenger: hva gjør Nav mens man får arbeidsavklaringspenger, får man testet hvor mye man kan jobbe, tilbud om omskolering osv!
    Jeg skal søke om det nå og vet ikke helt hva det innebærer bortsett fra at jeg har vært sykemeldt 1 år og må over på dette og at inntekten blir 66%
    Veldig takknemelig for svar

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Bentececilie Vis post
    Trenger litt info om arbeidsavklaringspenger: hva gjør Nav mens man får arbeidsavklaringspenger, får man testet hvor mye man kan jobbe, tilbud om omskolering osv!
    Jeg skal søke om det nå og vet ikke helt hva det innebærer bortsett fra at jeg har vært sykemeldt 1 år og må over på dette og at inntekten blir 66%
    Veldig takknemelig for svar
    På NAVs nettside om arbeidsavklaringspenger står bl.a denne setningen:
    "Med arbeidsavklaringspenger skal det være et større fokus på den enkeltes muligheter, og hva som skal til for å komme i arbeid eller aktivitet".

Innføring av arbeidsavklaringspenger - tidsbegr. uførestønad
    Publisert 02.11.09

Fra 1. mars 2010 er det innført en ny stønad som har erstattet tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger. Den nye stønaden kalles arbeidsavklaringspenger. Hadde du et vedtak om tidsbegrenset uførestønad som varte lenger enn 28. februar 2010, er vedtaket ditt overført til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler fra 1. mars.

Perioden overgangsreglene gjelder (overgangsperioden) vil være lik den opprinnelige vedtaksperioden du hadde fått innvilget, men ikke lenger enn til og med 31. desember 2012. Hvis ditt vedtak om tidsbegrenset uførestønad varte ut over denne datoen, vil stønaden etter 31. desember 2012 bli beregnet etter ordinære regler om arbeidsavklaringspenger.

Hva betyr dette for deg som hadde tidsbegrenset uførestønad?

Arbeidsavklaringspenger beregnes på samme måte som tidsbegrenset uførestønad med unntak av barnetillegg. For deg som hadde tidsbegrenset uførestønad betyr endringen følgende:
    • Du har fått en ny dagsats basert på den du hadde før 1. mars
    • Har du hatt krav på særfradrag for alder og uførhet, vil du i stedet få utbetalt et tillegg til dagsatsen, fordi arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt
    • Du har fått videreført barnetillegget du ville hatt krav på per 28. februar 2010
    • Hadde du en uføregrad på mindre enn 100 prosent, har stønaden din blitt oppjustert til 100 prosent. Utbetaling vil deretter være avhengig av hvor mye du arbeider fra periode til periode.
    • Fra og med mars 2010 må du sende inn meldekort som grunnlag for utbetalingen din.
    • Du vil få utbetaling etterskuddsvis hver 14. dag istedenfor en gang i måneden
    • Du bør revurdere dine betalingsavtaler som avtalegiro, faste trekk i bank og lignende

Du må sende meldekort

For å få utbetalt arbeidsavklaringspenger, må du sende meldekort hver 14. dag, slik de som mottar attføringspenger gjør i dag. På kortet oppgir du arbeid og aktivitet de forrige 14 dagene, og bekrefter at du vil være registrert i neste periode. Utbetaling skjer på bakgrunn av det du oppgir på kortet, og det er veldig viktig at du sender det inn til riktig tid. Sender du kortet for sent, kan utbetalingen bli redusert. Har du rimelig grunn til å melde deg for sent, kan du få etterbetalt det som er redusert.
    Meldekortet kan sendes via Internett eller i posten. Sender du kortet via Internett, får du hjelp til å fylle ut kortet korrekt, pengene blir raskere utbetalt og du sparer porto. For å sende meldekort på Internett må du være registrert som bruker av Din side på nav.no.

Etterskuddsvis utbetaling

Arbeidsavklaringspenger blir utbetalt på etterskudd hver 14. dag, i motsetning til tidsbegrenset uførestønad som ble utbetalt rundt den 23. hver måned. Tidspunkt for utbetaling vil fra mars være avhengig av at du sender meldekortet til riktig tid.
    Har du avtalegiro, faste trekk eller lignende? Da kan det være lurt å tilpasse datoene for disse betalingsavtalene til at du vil ha utbetaling hver 14. dag istedenfor en gang i måneden.
    Overgangsregler - barnetillegg, friinntekt, honnørkort og opphold i utlandet
    Du har fått videreført barnetillegget du ville hatt krav på per 28. februar 2010. Hvis et barn fyller 18 eller du ikke forsørger barnet lenger, vil tillegget reduseres med 17 kroner per dag. Får du forsørgeransvar for barn etter 1. mars 2010, kan du få standardisert barnetillegg på 27 kroner per dag for disse. Andre endringer vil ikke føre til ny beregning.
    Alt lønnet arbeid skal oppgis på meldekortet, og vil som hovedregel føre til at arbeidsavklaringspengene inkludert barnetillegg blir redusert. Som en erstatning for friinntekten, kan du i overgangsperioden oppgi 16 timer arbeid på meldekortet, uten at arbeidsavklaringspengene blir redusert.
    Personer som har mottatt tidsbegrenset uførestønad kan arbeide inntil 80 prosent i en 14-dagersperiode uten at ytelsen bortfaller, så lenge saken er omfattet av overgangsreglene.
    Har du honnørkort, kan du beholde dette så lenge overgangsreglene gjelder.
    Du kan oppholde deg i utlandet så lenge overgangsreglene gjelder. Forutsetningen er at dette ikke er til hinder for avtalt aktivitet.

Hvorfor nytt regelverk?

Bakgrunnen for å innføre arbeidsavklaringspenger var at Stortinget ønsket et enklere regelverk.
    Du som bruker skal slippe å bli sendt mellom ulike stønadsordninger, hvor du gjentatte ganger må dokumentere helsetilstanden og arbeidsevnen din.
    Med arbeidsavklaringspenger skal det være et større fokus på den enkeltes muligheter, og hva som skal til for å komme i arbeid eller aktivitet.
    Ordningen skal bidra til en tidligere og tettere oppfølging fra NAV, som skal føre folk raskere tilbake i arbeid eller aktivitet.
    For noen kan resultatet også være en avklaring i forhold til varig uførepensjon.

Hvis du ønsker mer informasjon

Du kan finne utfyllende informasjon om arbeidsavklaringspenger på www.nav.no/aap
    Håper du får svar fra andre som er eller har vært på arbeidsavklaringspenger som kan gi deg svarene du kanskje lurer på.

-lig hilsen Elbeth

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Genoptræning af endokrine patienter.
    Av Anisa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 15
    Siste melding: 11-08-11, 13:35
  2. arbeide deltid som uføretrygdet?
    Av isa1 i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 13-10-08, 22:26
  3. Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 03-04-08, 19:55
  4. Autoimmune sykdommer
    Av Mari82 i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 4
    Siste melding: 13-03-08, 16:05
  5. De mest uforklarlige sykdommer
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 10-04-07, 23:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn