Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Sep 2011
    Meldinger
    1

Standard Bekymret. Gravid, kun 5 uker på vei

Hei

For et snaut år siden fikk jeg operert bort halve skjoldbruskkjertelen pga en en godartet knutestruma som jeg fikk på slutten av mitt forrige svangerskal. Jeg ble noe forundret da kirurgen svarte "aldri" da jeg spurte om når jeg skulle på kontroll. Han mente bestemt at jeg ikke trengte noen kontroll såfremt jeg ikke hadde noen tydelige symptomer. Derfor har jeg heller ikke fulgt opp dette selv, selv om jeg har tenkt på det mange ganger. Det som nå har fått meg til å få litt panikk er at jeg er gravid igjen, kun 5 uker på vei. Jeg fikk raskt tatt noen blodprøver som viste verdiene:

Fritt T4: 9
    TSH: 3,4
    Anti TPO: under 1

Legen mente at dette var ok verdier selv om T4 og TSH var i "grenseland" og jeg trengte ikke bekymre meg. Men det gjør jeg altså. Jeg ba om å få en henvisning til spesialist, men det var uaktuellt.

Hadde vært utrolig snillt om noen kunne berolige meg eller bekrefte at jeg må ta tak i dette. Føler at det haster hvis noe bør gjøres!

På forhånd tusen takk!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    83

Standard Sv: Bekymret

hei, blir litt vansklig å tolke uten ref område, men ettersom du sier de er i grenseland ville nok jeg fått en second apinion (det skrev jeg sikkert feil men)
    Ettersom du også er gravid trenger jo kroppen litt høyere verdier av t4 (hvis jeg ikke tar helt feil) alså man bruker jo mer energi når man er garvid, alt fosteret skal ha tar h*n fra deg... og t4 på 9 er ikke så mye, din tsh er også litt høy.
    Men har du symtomer på hypo da? det er jo kanskje det som vil være utslagsgivende, ettersom stoffskiftet er utrolig individuelt

(men jeg er ingen ekspert alså ;))

lykke til å gratulere med nurket i magen
    Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
    • Har fått en ny vår etter oppstartmed ERFA

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    46
    Meldinger
    200

Hei:-)

Vel, jeg har knutestruma og har fått beskjed av min lege her i Egypt at jeg skal ta ultralyd en gang i året for å holde øye med det. Nå har ikke jeg operert eller noe men tenker at kontroll er alltid bra:-)
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    13

Hvor i Norge bor du? Har du råd til å gå til en privat lege en eller flere ganger? Vurderer du å bytte lege? Det kan være lurt å tenke gjennom disse spørsmålene. Jeg ville forsøkt en gynekolog, muligens. Kanskje vil du der få forståelse for at det kan være nødvendig å medisinere deg.
    Levaxin med dårlig effekt i for mange år. Thyroid 2008. Behandling av større hormonbrist 2009

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av beheka Vis post
    For et snaut år siden fikk jeg operert bort halve skjoldbruskkjertelen pga en en godartet knutestruma som jeg fikk på slutten av mitt forrige svangerskal. Jeg ble noe forundret da kirurgen svarte "aldri" da jeg spurte om når jeg skulle på kontroll. Han mente bestemt at jeg ikke trengte noen kontroll såfremt jeg ikke hadde noen tydelige symptomer. Derfor har jeg heller ikke fulgt opp dette selv, selv om jeg har tenkt på det mange ganger. Det som nå har fått meg til å få litt panikk er at jeg er gravid igjen, kun 5 uker på vei. Jeg fikk raskt tatt noen blodprøver som viste verdiene:

Fritt T4: 9
    TSH: 3,4
    Anti TPO: under 1

Legen mente at dette var ok verdier selv om T4 og TSH var i "grenseland" og jeg trengte ikke bekymre meg. Men det gjør jeg altså. Jeg ba om å få en henvisning til spesialist, men det var uaktuellt.

Hadde vært utrolig snillt om noen kunne berolige meg eller bekrefte at jeg må ta tak i dette. Føler at det haster hvis noe bør gjøres!
    Hej Beheka Du har ret! Følg dine instinkter og gør noget.

Var det jeg, der var i samme situation som din, 5 uger henne og med de tal du har - ville jeg strakt fordoble min medicin, uden at spilde mere tid med at vente på uduelige lægers assistance og undervejs ville fortsat forsøge at finde en læge med forstand på "hypothyreose-graviditeter". Det ville altså være min måde at håndtere det på.

At dømme efter dine tal, er du i behandling med en lille dagsdose af Levaxin. Det ikke kun din graviditet, du gerne skulle fuldføre tiden ud, men også din tendens til at udvikle knuder, der betyder at du burde være i behandling med den dose medicin der svarer til 2 mcg Levaxin pr kg kropsvægt INDEN du blev gravid. Jo højere TSH, jo større fare for at du får knudestruma i den resterende halvdel af kirtlen og det vil betyde operation og slet ingen kirtel mere. Som ved kræft i skjoldbruskkirtlen, også med knudestruma - jo lavere TSH jo mindre fare for nye knuder.

Når det er sagt - så har du allerede NU lavt stofskifte. Med FT4 på 9 og TSH på 3,4 (uanset ref. omr.) må du have vænnet dig til faldende form siden din operation, så det ikke længere føles som om du har symptomer. Men FT4 på 9 og TSH på 3,4 taler sit eget sprog: lavt stofskifte! Det betyder faktisk at oven i de 2 mcg Levaxin pr kg kropsvægt bør du også tilføje mindst 50% Levaxin til gavn for dit barn. Op til 100% er kutymerne, så 50% er ikke en overdreven dosering.

De der ikke har en autoimmun variant af hypothyreose, de kan sagtens øge over 3-4 dage (der er ikke tid til laaaaaangsom øgning i denne fase af graviditeten) til man er oppe på den fulde "graviditet-dose". Skulle der alligevel opstå symptomer på overdose (kun såfremt de er "ubehagelige"), da kan man reducere lidt, men ikke for meget. Efter et par dage kan man dosere op igen og se om man trives. Det er graden af den gravides trivsel som fortæller om man er op på den rette dose af medicinen.

Levaxin er ikke giftig og skal derfor ikke vejes på en guldvægt, og da slet ikke under graviditeten! Man kan altid dosere lidt ned eller lidt op, afhængig af hvad trivslen fortæller. Ingen blodprøvetal og deres fortolkninger kan sige dig lige så meget om behandlingseffekten, som din trivsel eller mangel på samme.

Du har måske allerede læst den, men hvis ikke anbefaler jeg at læse Under- og ubehandlede hypothyreose-graviditeter og børns sundhed. Lykke til!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    204

Standard Sv: Bekymret. Gravid, kun 5 uker på vei

Eg ser at du allerede har fått gode svar. Vil bare legge til at i de første 12 ukene får barnet alle sine stoffskifte hormoner fra deg, derfor er det ganske viktig at du har riktig mengde. Min egen erfaring fra endokrinologer her i Bergen er at litt for høyt stoffskifte er bedre enn litt for lavt. Eg pleier å øke med 25 mcg levaxin så fort eg får positiv test, men nå vet eg ikke om du tar stoffskifte medisiner eller ei.
    Så ja, dette er noe du må ta tak i og det haster.

Lykke til

Lignende tråder

1. 6 uker med Levaxin
    Av tussemaja i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 0
    Siste melding: 05-08-11, 08:26
  2. Svar: 41
    Siste melding: 31-08-10, 19:36
  3. Jeg ble operert for tre uker siden.
    Av ANNEM i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 26-03-10, 16:14
  4. 7 uker har gått, se nå.
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 03-04-08, 20:10